ERFARENHETER KIA NIRO HYBRID 2020

Publicerad 200420             Uppdaterad 200529

KIA ENIRO HYBRID   2020 års modell ’

Logg  20april – 29 maj   2020

295 mil   0,48 lit bensin/mil 6,5 kr/mil  WLTP 0,48

 Körprofil 84% landsväg 70-110    varav  hälften  motorväg  110  och  16%  kortare körsträckor än 5 mil ”stadskörning”

En bränsleeffektiv hybridbil som drar  i genomsnitt 0,39  lit/mil i stadstrafik 30-70

45 % av milen hade kunnat laddas från eluttag med en laddhybrid med min körprofil  Med en laddhybrid hade då bränsleförbrukningen varit 0,26  lit/mil.
Mellanskillnaden  0,22lit/mil med bara 1700 årsmil räcker inte att betala värdefallet för merpriset för en laddhybrid som dessutom måste  laddas med el som kostar 3 kr/per körda elmil.

BAKGRUND

Har kört mer än 100 000 mil med Volvo-bilar genom åren och mer än 30 000 mil med dieselbilar de senaste 15 åren  Blev aktuellt att byta bil då vår Volvodiesel XC60 D4AWD nu är  för stor och Volvos bilar är onödigt tunga och  törstiga och vi åker färre riktigt långa sträckor ,Dessutom är 4 hjulsdrift helt obehövligt om man är van bilförare och inte bor oländigt till eller drar tunga släp-Drar 1 dl mer milen på Volvosuvarna

2020  blir det ca 1700 årsmil och det  skulle passa utmärkt för  en elbil  då vi kör färre  långa  körsträckor .  Eftersom vi inte har laddningsmöjlighet i bostadsrättsföreningen är varken elbil eller laddhybrid något praktiskt alternativ för närvarande. Det är inte lönsamt att långsam-ladda vid fritidshuset  sommarmilen för en laddhybrid eller ladda 45% av  årsmilen för en elbil med en laddbox .

HYBRIDBIL ELLER LADDHYBRIDBIL ?

Laddhybrider är överreklamerade och lönar sig inte i jämförelse med en bra hybrid som laddar själv om man inte använder bilen till jobbet varje dag eller har en förmånsbil- kör man mycket landsväg är en hybrid som laddar själv alltid ett bättre val.

Kör man bara i stan och nästan alla mil mindre än 5 mil  är INTE  en laddhybrid  en bra lösning utan en elbil borde man då välja . Inte särskilt smart  med en bensinmotor som knappt används säger  sig själv  Motorn går ju då bara ibland när det är kallt.Förr sotade bilar igen som man bara kördemed alldeles för fet bränsleblandning kortare tid så att motorn aldrig fick gå riktigt varm och lite av längre körningar där man kn ”blåsa ut” sotet. Tycker man en elbil  blir för dyr bättre då att välja  en hybrid som laddar själv  istället.

uppdaterat 16maj Att nästan aldrig använda bensinmotorn kan vålla problem .Artikel DN 16 maj 2020
Kias laddhybrid nära motorhaveri ?av för stor andel elkörning? – DN.SE

En laddhybrid är generellt det bästa valet  om  minst 70%  av årsmilen  är körsträckor under 5-6 mil mellan laddningarna Se medelförbrukningen  för olika körsträckor diagrammet nedan .

Kör man inte förmånsbil eller har en stor andel landsväg  är det mer ekonomiskt att köra en hybridbil som laddar själv . Man slipper  då klydda med laddkabel och den  lilla extra miljöpåverkan mellan hybrid och laddhybrid är inte värd att betala extra för. 

Några tumregler för laddhybrider

Från WLTP KIA NIRO  lär vi oss  då samma bensinmotor i hybrid och laddhybrid  WLTP Niro laddhybrid 0,14 lit/mil   –Niro hybrid  0,48 lit/mil  0,14/0,48=30%   Det innebär bara 30% bensinmotoranvändning i WLTP värdet för laddhybrider och 70% av milen kortare än 5 mil som körs på el..  

Räkna med  dubbla bränsleförbrukningen i   genomsnitt med blandad körning  för en laddhybrid i jämförelse med WLTP värdet -Räkna med minst  3 gånger WLTP värdet på landsvägen på längre sträckor  med en laddhybrid

Vårt val stod mellan Volvo XC40 och KIA Niro

Test o jämförelse Niro-modellerna

-Finns hybrider som är snålare än laddhybrider på landsvägen

FÖRBRUKNING PÅ LANDSVÄG HYBRIDBILAR

I diagrammet  ovan  ( kallstart och uppvärmning som kostar en del bränsle eller batteri) framgår det tydligt att man kör snålare på landsvägen  i en konventionell hybridbil än en  dyr laddhybrid med en bränsletörstig bensinmotor.( Volvo XC40 Twin engine) KIA Niro hybrid har  en systemeffekt på 141 hk  med WLTP 0,48 lit/mil . Volvo TwinEngine  har 260 hk ( WLTP 0,21 lit/mil )och slukar soppa på landsvägen  minst ( 0,21/0,3 = 0,7 lit/mil  I diagrammet ovan exponeras en XC40 utan B-motor (mildhybrid)  som drar 0,74 .  Av siffrorna förstår man då att Volvos B-motor   hamnar mellan de andra två volvobilarna  i förbrukning  – mildhybriden sparar högst 5% bränsle på landsvägen Läs mer om mildhybriden

Volvo XC40 en dyr och bränsletörstig bil på landsvägen även som laddhybrid , Ungefär samma höga bränsleförbrukning som XC60 bensinmotor . 

KIA Niro betydligt bättre val där man får mycket mer bil för pengarna och åker lika bra och  betydligt billigare. Man ska inte överinvestera i bilar med ny teknologi Bilarna  tappar värdet fortare än man tror i det pågående elektrifieringsracet och speciellt bränsletörstiga bilar ska man se upp för är en gyllne regel 2020.

Vi kör 50- 60% av årsmilen med turer längre än 5-10 mil som  gynnar en hybrid som laddar själv och ca 40% av milen som passar laddhybrid . En hybridbil som laddar själv blir billigare att köra än en laddhybrid med våra årsmil och  körprofil om man tar hänsyn till värdefallet på bilen.

LÄTT ATT GLÖMMA KAPITALKOSTNADEN
En  ny laddhybrid  kostar minst 40000-50000   mera netto efter bonus än en hybridbil som laddar själv .Dessutom behövs en laddstation i en brf som kostar minst 20000 efter statsbidrag. Med 1700 årsmil  blir besparingen  av bränslekostnader och bilskatt under en tre- årsperiod ca 13-15000 kr för en laddhybrid. Värdefallet för merkostnaden (40-50 000 kr )  för en laddhybrid och  kapitalkostnad en för laddstation (20 års teknisk livslängd ) blir 20000  -25000 kr under en treårsperiod. Vi sparar 2000 – 4000 kr/år att köra en hybridbil och slipper dessutom  klyddet med laddkabel…    Läs mera om bilvalsprocessen.

Värdefall bilar maj 2020  enligt  VI BILÄGARE

VALET ÄR ENKELT med  80 % av milen landsvägskörning VOLVOBILEN ÄR FÖR TÖRSTIG PÅ LANDSVÄGEN
KIA NIRO HYBRID
Erfarenheter fylls på efterhand


Bilen levererades den 19 april 2020

Bränsleförbrukning

Bedömning  bränsleförbrukning Niro Hybrid före köp 0,50 lit/mil
WLTP
0,48 lit/mil- Verkliga värden förs in efter hand röd färg 

Referensvärde sommartid blandad körning 0,72 lit/mil förra bilen Volvo  XC60 D4 AWD  –

Jag har aldrig kört en bensinbil  i mellanklassen som drar mindre  bränsle och har ändå minst 150 000 mil på landsvägen. Ägde en mindre golfdiesel på 80 talet utan turbo den drog  0,45 Den bil som kommer närmast är en Volvo  V60  2013  modell en D4 FWD  med  den 5 cylindriga motorn den bästa motor Volvo byggt. Bilen  drog i snitt 0,52 lit/mil på sommaren. I det perspektivet  förstår man  att KIA s bensinmotor är väldigt effektiv som elhybrid med sina 0,48 lit/mil vid mest landsvägskörning

Medelförbrukning 272 mil
0,50 lit/mil  0,48 enligt färddatorn som stämmer med tankade liter och körda mil
-Stadskörning   0,42-0,46      0,39 (0,35-0.43 beroende på kallstart o körlängd)
-Vägar 70-90   0,45     0,42
-Vägar 70-100  0,48      0,45
-Vägar 100 km/h  0,50    0,49
-Motorvägskörning 100-115  0,52  0,52
-Motorväg längre sträcka  med 115  på mätaren konstant hastighet 0,55-0,6   0,55
-Landsvägskörning med 50% motorväg 0,52    (0,48+0,55)/2   0,51

Om jag kört  Niro laddhybrid och kunnat ladda hemma och  hade bensinförbrukningen med min nuvarande körprofil 40% av milen med elmotor  varit ca 0,28  lit/mil ( 0,6 *0,48) – WLTP för laddhybriden är 0,14 lit/mil men då måste 70% av milen laddas i eluttag)
 Åka bensin kostar 6.5 kr/mil och åka el  om man laddar själv 3 kr/mil- Man sparar  2 dl bensin/mil med laddhybriden men måste  då ladda 40%  av milen- så liten användning av elmotor betalar inte merkostnaden för en laddhybrid.

Om jag kört en  XC40Twin Engine samma sträckor och antar att den också följer förbrukning enl WLTP hade förbrukningen  första 200 milen varit 0,7* 0,7=0,49 lit/mil  nästan 50% högre förbrukning än Niro Laddhybrid
Nirohybriden som jag valde drar lika lite som   XC40 Twin Engine med min körprofil . Niron är en lika  stor och välutrustad bil  som XC40 Twin engine men  med 7 års garanti  och är  150 000  kr billigare.  Det blir en  helt orimlig milkostnad  med XC40 Twinengine om man inte har förmånsbil.  ’

Detta  exempel visar hur fel förmånsbilsystemet  och bonussystemet  för miljöbilar slår då det gynnar bränsletörstiga  SUVAR.   Hybrider med måttliga  hästkrafter borde gynnas istället då påverkar vi miljön och inte bara hycklar.

SÅ LITE BRÄNSLE  DRAR HYBRIDEN- Exempel första 100 milen

22 april
Ackad bränsleförbrukning 44 mil  0,47 lit/mil ref WLTP 0,48
Tur tor Österlen  18 mil 70-90  km/tim i huvudsak lugn körning 0,46 lit/mil ref Volvo 0,68
Lund-Ronneby 16 mil 70-110  motorväg 105 max 110   0,47  ref Volvo  0,69
Kort körning 2  mil en kallstart (+3C )+ 1 start 40-70    0,48 ref Volvon ca 0,9-1.0
Kort körning 2 mil start(+15) + 2 starter 40-70  0,43 ref V ca 0,80

23 april 
Ronneby Lund 16 mil 70-115 max  0,52 farthållare motorväg lätt motvind  ref Volvo 0,72

24 april Lund Ronneby 16 mil 70-104 max   0,45 farthållare Ref Volvo snålkörning 0,65

Totalt 80 ,7 mil tankat 38 liter  mest landsväg 70-110  0,472 lit/mil  färddatorn säger 0,47 från start

3 Maj Skrylle tor 3, 7 mil 2 kallstarter 0,45 l/mil ref Volvo 0,78

3 maj 110 mil sammanlagt  mest landsväg  varav hälften  motorväg färddatorn säger 0,48 lit/mil  i genomsnitt -samma som WLTP värdet Volvodieselns genomsnitt sommarhalvåret 0,72 lit/mil

6 maj  ex kort stadskörning 2 mil till o från golfbanan en kallstart +4C en start +12C  30-70 km/h  0,41 lit/mil då drog bilen  ca 1 dl första km så netto 0,36 lit/mil stadskörning Ref Volvon 0,75-0,8

20 maj  Spjälkö Karlskrona tor blandad väg  70 km 30-50-70-90-110 lugn körning max 105 på mätaren 0,43 lit/mil  2 dl gick åt första km  dvs 1,5 dl kallstart Bränsleåtgång exkl kallstart 3-0,15=2,85 eller 0,40 lit/mil 

Slutsatser efter första 250 milen  blandad körning  

Går att köra mycket snålt med denna biltyp utan att förlora så mycket tid- man kan se på körkarakteristiken efter varje körning- fantastisk upplevelse  att kunna köra snålt efter många år med törstiga VolvoSUVar

Mitt koncept att börja köra hybrid  och lära sig snålkörning innan laddbar elbil  stämmer då man gör det automatiskt med en effektsnål hybridbil!! Man måste kunna köra snålt på landsvägen om man ska trivas med en elbil speciellt på vintern när batteriet inte räcker så långt.

Niro hybriden med bensinmotor drar 2,2 dl/mil mindre än  Volvodieseln XC60 D4AWD

Prognos besparing bränsle 1700mil*0,22lit*12kr/lit eller ca 5000 kr lägre bränslekostnad per år.

LÄRDOMAR

Det mest intressanta är bensinmotorns låga förbrukning på Niron – Visar styrkan av hybrideffekten . Normalt drar en  modern bensinmotor 1 dl/mil mer än en diesel om man kör bilearna lika. En framhjulsdriven  diesel XC60 förbrukasa 1 dl /mil  mindre  än  den XC60 med fyrhjulsdrift jag jämför med .
Förbrukningen   0,65 lit/mil för Niros bensinmotorn utan hybrid är realistiskt. Hybrideffekten motsvarar  då  0,65-0,48 eller ca 0,17 l/mil på KIA Niro Hybriden med elmotorn och batteriet som laddar själv ger ca  25% reducering av  bränsleförbrukningen i genomsnitt.

Jämförbara Volvobilar 2020   har betydligt högre bränsleförbrukning .  XC40  T3 (utan Bmotor) har  förbrukningen 0,74 lit/mil  . Mildhybriden  (B-motor) drar 0,7 lit/mil på landsvägen. B-motorn sparar  alltså bara 5% på landsvägen då batteriet är så litet, Mildhybrider är mera effektiva i stadskörning  och kan säkert där spara  10-15% i ren stadstrafik.

Det som gör en hybridbil med lite större batteri   effektiv are än mildhybriden på landsvägen är att motorn kan gå betydligt mera optimalt   med jämn belastning och omväxlande ladda och ta hjälp av batteriet och kan köra flera km med bara eldrift även på landsvägen som bilen helt styr själv över,

Väljer man  en Volvo  laddhybrid och kör  längre sträckor landsväg tex en XC40 Twin Engine blir det  samma höga bränsleförbrukning    som i Volvon med B-motor utan Twin engine.

Vill man ändå välja en laddhybrid och åka miljövänligt  ska man välja en laddhybrid med  måttlig systemeffekt dvs låg effekt på bensinmotorn då kommer hybriden  mer till sin fulla rätt dessutom kör man betydligt mjukare och milöeffektivare i en effektsnål bil . Man förlorar heller inte särskilt mycket tid . Räkna med 3-7 min  tidstapp per timmes landsvägskörning med en stimulerande rejält låg bränsleförbrukning!

Volvobilar håller  inte andrahandsvärdet lika bra som de gjorde förr och  mycket dyra i drift 2020. Jag har lång erfarenhet av Volvo och kört de flesta Volvo modeller sen Volvo PV544 i början av 1960- talet när ”Volvos värde varade längst ”  

Om vi haft möjlighet att ladda och istället valt en  Niro laddhybrid hade verklig förbrukning  av bensin efter första 100 milen varit  ca  0,28 lit/mil med nuvarande  körprofil  passande för  ca 40% eldrift laddhybrid.  Det är100 % högre  värde än WLTP – värdet 0,14 lit/mil  alltså 100% mer utsläpp av växthusgaser.  Många som köper  laddhybrid inser inte detta och blir säkert besvikna – Det är lika för alla laddhybrider   eftersom de flesta säkert kör en hel del landsvägskörning.

ANDRA ERFARENHETER

ÅKE (R)  MJUK (T) NATURLIGT

Med en bensinmotor på 105 hk förstärkt med 40 hk  elmotor när det behövs kör man spontant betydligt mjukare än med en  ”hästkraftstinn bil ” och man håller ändå upp farten tillräckligt, Ett naturligt sätt att lära sig köra en eldriven bil  där  det verkligen gäller att  ta vara på räckvidden när man kör. REf min brors erfarenheter KIA eniro 

På längre resor ”tappar man” 3-7 min per timmes körning- vad man nu ska med den tiden till??  Medelhastigheten har gått ned något Motsvarar ungefär en  halvtimme längre  åktid från Lund till Stockholm typ men med 0,55  lit/mil istället för 0,75   Sparar 20 liter bränsle på en hundramilsresa och åker i stort lika bra  med all teknik som i en  självstyrande ny Volvo SUV 2020 års modell mellanklass. Niron är betydligt smidigare att köra liknar mer SAAB och Volvo bilar har fortfarande traktorkänslan  kvar i sina tunga SUVar

JÄMFÖRELSE BIL SAMMA STORLEK
Kia Niro Hybrid fullutrustad kostar 300 000 och är 100 000 billigare än en fullutrustad XC40  Kias Laddhybrid är också 100 000 billigare än minsta XC40  TwinEngine med samma utrustning. Volvo är betydligt dyrare i drift  skatt försäkring däck  bränsle då motorerna är för stora och törstiga och inte hänger med i tiden miljömässigt

Volvo gör väldigt bra bilar  men det gör KIA också! Volvo tar ut för höga priser då skatte -och bonussystem  subventionerar otillbörligt Det  borde vara hybriderna som gynnas   och inte skattesubventionerade tjänstebilar med onödigt många hästkrafter.

ÅKKOMFORT 9 på 10 gradig skala i vardagen och 8 av 10 på långkörning  för mini-SUVen  KIA Niro där VolvoXC60  är  min referens  med 10.

Det är INTE värt 100 000 i merpris  för en Volvo kan jag som mycket van VOLVO ägare säga UTAN MINSTA TVEKAN efter 200 mil i  KIA Niro och mer än  100 000 mil i  högkvalitativa Volvobilar!

Sitta högt  och insteg Ingen större skillnad upplevs med Crossovern Niro hybrid med 16 tumsdäck  mot en XC60 med 18 tumsdäck  – Aerodynamiken på en liten högre bil verkar mer  genomtänkt av KIA där har Volvo halkat efter med sina törstiga SUVAR.

VRIDMOMENT Jag är van vid dieselmotor som är som starkast vid lågt varvtal ca 2000 rpm med högt vridmoment. En bensinmotor måste varvas upp rejält  för att bli lika stark- MEN  en hybrid blir råstark redan vi låga varvtal då elmotorn  hjälper till – noterar att varvtalet på bensinmotorn sällan är över 2000 rpm  när man kör mjukt med hybriden då elmotorn tillför nödvändigt vridmoment – En positiv överrasking-man hör därför nästan aldrig motorn på en hybrid.

GARANTIER  7 års garanti på Kiabilar  är riktigt bra bra för hightechteknik bilar och håller upp andrahandsvärdet  så man riskerar inget att pröva ett asiatisk kvalitetsmärke. Volvo har två års garanti  eller tre år i praktiken som gäller den svenska marknaden där man har reklamationsrätten kvar  i tre år. oberoende vad biltillverkarna hävdar,

FÖRSÄKRING
Årskostnad KIA försäkring med StorBilextra  2000 /år för 1500-2000 mil / år Volvoförsäkring  kostade 3500/år och om vi behållt Volvon hade  tillkommit vagnskadeförsäkring  ytterligare 3000  kr/år Förtjänst 4000/ år på försäkringen i jämförelse att fortsätta köra Volvon.   

UVO versus VOLVO on CALL
Internetanslutning bilen. KIAs sytem heter UVO är helt nytt 2020 och har ännu betydligt mindre funktioner än Volvos system Volvo on Call . Det bästa med båda systemen är att man kan skicka iväg en destination till navigationssystemet via mobilen och slipper knappa in bokstäver på  skärmen  bilen.

Android Auto fungerar på KIAN med sladdansluten android mobil sedan en apk fil installerats på mobilen Läs mera hur man gör

EKONOMI

Förkalkylen  ser ut att stämma väl kan jag konstatera redan efter 100 mil Det är billigare att köra en ny fullutrustad KIA Niro Hybrid än fortsätta köra en VolvoXC60 diesel med fyrhjulsdrift som är tre år gammal-

Synd att det inte gick att ladda i garaget för då hade det varit en  KIA eniro elbil istället ,som även den slår allt vad nya Volvobilar heter i ekonomi-

ANDRAS ERFARENHETER

Min bror som kört  sin KIA eniro  elbil  3500 mil nu och bytte in en stor  BMW eller som han ganska snart sade bytte upp sig till en prisvärd elbil!! Bara åkkomforten skiljer lite och det är inte värt 100 tusentals kronor i prisskillnad då premiumbilarna blivit rejält överprisade nu.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *