Dagbok progressiva glasögon Favoptics köpta på internet

Ursprungligen publicerat okt 2009

Uppdaterat 221114 /dagboksanteckningar 11 år med Favoptics. Köpte senast favoptics glasögon 2022 som reservglasögon Köpte ett par glasögon 2021 hos optiker på stan  första gången sen 2009 kostade mer än dubbelt då jag valde dyrare bågar.Jag  är mycket nöjd med Favoptics Årskostnaden med Favoptics är hälften  jämfört med en optiker på stan med flera par progressiva glasögon  i bruk från Favoptics under perioden.

Sammanfattning

Använt Favoptics glasögon i  13 år  som jag har stor haft nytta trots  kvalitetsproblem med ytbehandlingen som uppträtt några gånger under de första 6 åren men inte kostade något då glasögonen blev snabbt utbytta . Jag köpte 2 par från början och med reservglasögonen har det inte vållat några problem vid kvalitetsfel. Snarare en fördel då jag fått glasögon med bågar utbytta 3 gånger utan kostnad   . Kvalitetsförändringen kom inte gradvis utan över kort tid .

Prisjämförelse jan  2019

progressiva , tunna standardglas, plastlinser

Favoptics under 2000 kr

  Smarteyes kostar 1000 lappen mer 3000 kr

Vanlig optiker på stan typ Synsam  Räkna med ytterligare 1000- 2000 kr dvs 4000-5000 kr

HISTORIK

Jag beställde sept 2009 nya progressiva glasögon av Favoptic med ett färskt glasögonrecept där mitt tillägg till standardpriset var tunnare glas med brytnindex 1,61 -Jag fick betala 1430 kr mot ca 4-7000 i butik då med glas i det dyraste!! . Glasögonen var hemma på en 1 vecka från beställning- Suverän service! Köpte sen ytterligare två par  1 par i reserv och ett par  terminalprogressiva glas på samma båge- sen blev det ett fjärde par 2016 då jag råkade trampa söner bågen på första paret.

Favoptic är ett bra val i mitt fall med normala åldersförändringar på ögonen . /Samma glasögon kostar 1480 i sept 2012/ och 1500 2014 och 1560 2016 och 1800 2019

Mina tidigare  glasögon som var från 2004  också progressiva men med fotokromatiskt glas  med hårdhets- och reflexbehandling som blir bruna i solsken pris 2004 ca 6000 kr använda 5 år så årskostnaden blev  ca 1200 kr.

Dagsläge 24 jan 2019 efter 10 år och dax att förnya då repor i glasen lite störande

VALET av Favoptics var ett bra beslut 2009 kan jag ändå konstatera

Per juni 2016 hade  jag  under en 7 årsperiod köpt fyra par progressiva från Favoptics för sammanlagt 6000 kr, Ett par är terminalglasögon)

2 par vanliga och ett par terminalglasögon  finns kvar 2019

Dax att byta  de vanliga glasögonen då de börjar få lite störande repor  men kan vara reservglasögon Terminalglasen kan jag ha kvar minst 2 år till.

Årskostnad för de första 4 paren  6000/10 = 600 kr/år och jag har då kvar prima terminalglasögone och två par användbara reservglasögon.

Jämför med årskostnad tidigare (ovan) för ett par köpta av optiker på stan 1200 kr /år.

Det har varit  kvalitetsproblem 3  gånger avseende ytbehandlingen som inneburit att tre par glasögon fått bytas ut -.Har inte varit några som helst problem med bytena ingen kostnad och med reservglasögonen har det inte stört. Fått helt nytt bågar vid varje tillfälle jag fått garantibyta .

Lite irriterande var näskuddarna första åren som  ibland gick sönder

Men det problemet numera löst sen 6 år.  1 gång om året som snitt fick jag byta kuddar  på något av paren i början. Reservdelar kom inom några dagar och kostar inget- lite pilligt men tar 3-4 min att byta bara när man lärt sig.

Det senaste  5 åren inga fel på näskuddar längre –  kvaliteten på utbyteskuddarna har klart förbättrats!

Garantin  har fungerat oklanderligt utan tjafs- TVEKAR INTE ATT NYBESTÄLLA FRÅN FAVOPTICS IGEN .

Favoptics är bara att rekommendera om man hittar bågar man tycker om och köper  2 par  –  Glasögon utan de ”fantasipåslag ” som den traditionella optikerbranschen haft i årtionden…

Alternativ till Favoptics är Smarteyes om det finns en butik nära Motsvarande glasögon kostar en tusenlapp mer men då får man service i butik vid inprovning eller om en näskudde går sönder.

DAGBOK

 11 års användning av Favopics — senaste anteckning 24 jan 2019

Lite småproblem med näskuddar och ytan på glasen   några gånger de första åren men det kostade ingenting och med två par glasögon vållade det inga problem när jag fick glasögon utbytta  gratis på garantin.

Från 2017 inga som helst problem och aldrig tvekat att köpa nya nån gång råkade jag trampa sönder ett par tex..

2009

28/9 2009 Dax att byta glasögon -finns lite repor i synfältet på utsidan som stör och det  kromatiska glaset blir inte helt ljust inomhus längre och påverkar därför mörkerseendet dessutom är det tid att kolla upp synen.

Tidigare erfarenheter:

Senaste paret från ”normal optiker på stan”med plastglas dessförinnan vanligt glas i glasögonen i 15 år . Jag upplever  en klar fördel med de lättare plastmaterialet men måste vara mer noggrann med användning av fodralet  vid tillfällig förvaring  för att undvika repning  inser jag. Fotokromatin blir sämre med åren och den kvarvarande färgningen blir störande när ljuset svagare och mörker. Eftersom fotokromatin inte funkar i en bil och jag måste använda mörka påhängssolglas vid bilkörning i sol är det ett lätt beslut att skippa fotokromatin framöver

29/9 Tid hos en optiker valde denna gång Synsam då jag vill kolla upp priserna bättre med vetskap att denna  bransch har ganska höga påslag i alla led och att det börjat dyka upp uppstickare. Jag köpte en synundersökning och ett recept samt begärde pris på progressiva glasögon av olika kvaliltet. . Receptet kostade 310 kr.

Likvärdiga glas som jag har idag utan fotokromati med brytningsindex 1,5 kostade hos Synsam i Lund 3790 kr (Liberyty Orma ) och mer avancerade glas med högre brytningsindex och därmed tunnare och med bredare synfält  flera varianter upp till 7000 kr.Med fotokromatiska glas ytterligare 1000 kr.Till det kommer bågar för minst 1000 kr.

Synundersökningen gav beskedet att styrkebehovet ändrats från +4,5 till +5 där i receptet cyl =+2,5 och add =+2,5 så här tolkar du ett glasögonrecept 

Lätt beslut att våga bibehålla nuvarande glaskvalitet då synen ändrats bara +o,5  sen sist och inga andra större ändringar. Jag har inga synfältsproblem med mina nuvarande glas då räcker standardkvaliteten för mig. Med bågar kostar det ca 4500 -5000 kr  dvs ungefär lika vad jag köpte för 2004. Priset hos min tidigare optiker låg  i samma härad.

Utvärdar lågprisleverantörerna Smarteyes och Favoptic och pratar med vänner som handlat på Smarteyes och de  upplevde att glasen var likvärdiga med vad de var vana med tidigare.

30/9 Beslutar att pröva Favoptic då det är full returrätt och  registrerar mig på Favoptics och beställde 6 provbågar- mail från Favoptics att de skickats samma dag

1/10 Provbågarna i brevlådan- valde ett par som var lika som de jag har idag men lite mörkare kant denna gång. Med hjälp av hustrun markerades pupillerna in på provglasen- lite trickigt men till slut kom vi på tekniken efter lite övande. Ett lätt tryck med märkpennan på glaset av med glasögonen måla upp en fylld cirkel på 2-3 mm i diam- på med glasögonen igen kolla – av med glasögonen justera genom att försiktigt sudda bort en del av cirkeln och flytta läget -kolla igen efter några gånger låg prickarna  rätt och man ser själv att prickarna ligger rätt i höjd och sida med provglasögonen på.

Paketet med provbågarna och recept skickas tillbaka i samma emballage med ny  frankerad etikett som klistras på. Lägger en beställning på nätet till Favoptics och får orderbekräftelsen direkt på email.

2/10 Favoptics bekräftar att de mottagit provbågarna så nu hoppas jag att ha mina glasögon 15- 17/10 som är normal leveranstid

4/10 kompletterat researchen på uppstickarna i min artikel mest under vad Optikerbranschen tycker som bara får vatten på min kvarn …

5/10 Var inne på min sida hos Favoptic och ser att det närmar sig leverans- spännande..

glasogon

Dvs prognos leverans före 12/10 det låter bra

9/10 De färdiga glasögonen redan  i brevlådan 8 dagar efter det jag beställt glasögonen eller 9 dagar efter det jag beställt provbågarna  – satte på mig de nya progressiva glasögonen och liten  korrigering behövde göras så att pupillerna satt rätt- markeringar på skyddsplast-bara justera nässtöden lite så kom de rätt.

Glasögonen var helt perfekta och naturligtvis bättre än mina nuvarande då skärpan bättre och  mer ljus igenom då de inte är kromatiska som blir lite mörkare med åren. Skärpan i olika riktningar ingen skillnad mot mina nuvarande.

12/10 Lade ytterligare en beställning på terminalprogressiva glas för arbete bakom datorskärmen och läsning.Valde samma båge som samtidigt kan vara reservbåge för båda glasögonen över tiden men tog denna gånga normalglas med brytningsindex 1,5 . Priset var 1265 inkl antireflexbehandling,

19/10 terminalglasögonen levererade i postlådan – provning pågår- lite ovant med terminal -och läsglasögon men de verkar funka- väntar en vecka och och ser att jag trivs med dem och att de fungerar som jag tänkt innan jag bestämmer mig.

20/10 Det är bara en vanesak att använda terminalglasögon också förståss..- då synfälten är lite annorlunda  har hjärnan 2 ”olika” glasögon  att hålla reda  på för de automatiska små huvudrörelser man gör omedvetet med progressiva glas. Inget att tveka om längre så jag köper dem också.

En kuriositet– Då jag nu har 2 par glasögon med olika brytnindex i glaset med samma bågtyp kan jag jämföra tjockleken av glaset vid olika brytningsindex -Vid en okulär jämförelse av glasögonen (med mitt synfel  +2,5 och add+2,5) ser man en liten skillnad på tjockleken av glaset om man studerar dem underifrån glastjocklek  ca 3mm för brytnindex1,61 mot 4mm vid brytnindex 1,5- På näsan syns ingen skillnad alls på dem och viktskillnaden var helt försumbar båda väger ca 26 gram ..:-)

PROBLEM MED NÄSKUDDAR I BÖRJAN

 

4/11 Ett av nässtöden föll plötsligt av när jag tog på glasögonen idag på morgonen. Nässtödet är i hårdplast- det måste ha varit en spricka i plasten från början. Jag mailade direkt supporten för hjälp med nytt nässtöd. Nu har jag nytta av att jag har 2 par glasögon på typ av båge. Jag flyttar över ett av stöden från terminalglasögonen till mina ordinarie med det medföljande glasögonverktyget .Ser fram mot  ”reservdels”leveransen.. 🙂

6/11 Reservdelarna  nässtöd inl skruvar  anlände med brev( näskuddar heter det  i glasögon terminiologin..)under fredagen  Men tyvärr fel sort de passade inte på mina bågar då fästet var någon  millimeter för brett ..  Mailade  på fredagsem om misstaget och har gott hopp om att få rätt typ till i början av veckan-

faste kudde1 kudde2

Hålet för fästet i glasögonen är kvadratiskt 2 *2 mm men piggen på kudden rektangulärt 2*3mm..  🙁

9/11 Favoptics  beklagar i email på måndagen felleveransen av de små näskuddarna och meddelar att de skickar en ny omgång med  de rätta kuddarna- så seviceandan är det inget fel på  så här långt-Misstag kan alla göra!

11/11 De rätta näskuddarna anlände och det tog 5 min att montera efter att en lite skruv sprätt iväg men skruvar medföljde- men med hjälp av en liten tång att pilla in skruven med gick det bättre .Så jag är fortfarande helnöjd och kan varmt rekommensera Favoptic.  🙂

2010

20/1 Gjorde ren glasögonen från färgstänk efter en undertaksmålning och höll för hårt mot en näskudde som gick av vid fästet- näskuddarna lite sköra men lätt att fixa med medföljande skruvmejsel och den reservkudde jag hade kvar. Begär därför en omgång kuddar till på garantin. Fortfarande nöjd med glasögonen och skulle ett par till utan att tveka med samma bågar.

Slutsats  maj 2010 :Jag har fått två par bra progressiva  nya glasögon riktigt billigt med snygga  bågar som jag vill ha och synupplevelsen är likvärdig mina gamla progressiva glasögon i synfälten. Betalade totalt 2700 kr för 2 par eller halva priset i jämförelse med ett par progressiva glasögon med ”normalglas” hos optikern. Så att köpa via Favoptics  funkar fint med  normala åldersförändringar 0ch +5 i totalt synfel. Favoptic motsvarar helt mina kvalitetsförväntningar och levererar snabbt det man beställer . De har en förstklassig service om man skulle få något problem kan jag nu också tillfoga den 11 nov 2009.

Nu får tiden utvisa om glasen repar lättare eller om bågarna är  skörare som inget tyder på så här långt. Å andra sidan har jag ju redan insett att man måste vara lite försiktigare med ”plastglas” och det gynnar säkert bågarna också.

PROBLEM MED GLASEN

21/8 2010 inom garantidien konstaterades suddighet på glasögonen i synfältet trodde först att jag förvarat dem olämpligt men blev förvånad över att det problemet satt på insidan i huvudsak- har jag rengjort fel?- använt putsduken för det mesta nån gång nederkanten på skjortan vid bilkörning ofta diskmedel som sköljts av med varmvatten och självtorkning. Så pass störande på kort tid att jag fick börja använda de gamla glasögonen vid bilkörning och terminalglasögonen från favoptics för läsning.Terminalglasögonen är fortfarande knivskarpa och funkar hyfsat inomhus.

24/8 Beställde efter min ekonomiska kalkyl (glasögonkostnad fortfarande mindre  än glas-glasögon hos ordinarie optikern )ett par reservglasögon från favoptics som kommer om nån vecka

29/8 Tog kontakt med Favoptics per mail för att jag ville ha instruktioner på hur returnera glasögon för översyn pga synfältsproblemet och pris för byte av glas om det inte gick på garantin

30/8 Favoptics gav mig  adressen till verkstaden dit jag skall skicka dem för bedömning av skadan.

1/9 Reservglasögonen anlände  8e dagen efter beställning och de ”synskadade” returnerades till verkstaden i Östersund-Jag är  fortfarande undrande hur fort plastmaterialet degenerades på stor yta på  insidan i mittenfältet… får se vad de säger ska i varje fall be om en underhållsinstruktion vad man får och inte får göra när man gör ren plastlinserna ..:-)

6/9 Fick följande positiva besked på min reklamation

Hej Bengt.

Vi ville bara meddela att vi har mottagit samt kontrollerat dina glasögon nu. Ett nytt ersättningspar är beställt från sliperi och kommer att levereras till dig inom 14 dagar.

Ha en bra dag!

14/9  2010 28/4 2011 tillägg

Avisering att nya glasögon i utbyte för det reklamerade paret är på väg- 1-2 dagars posttid- Ingen förklaring varför vilket var lite dåligt tycker jag.

 I efterhand har jag förstått att ytbehandlingen som man gör satsvis med ett antal glasögon  samtidigt antagligen gått snett så att ytbehandlingen i efterhand krackelerat– man kan undra  om de som hade glasögon med i samma batch får underrättelse om att det varit ett tillverkningsfel- men det tvivlar jag på- Favoptics är nog istället generös vid reklamationer som policy  vilket inte är helt fel. 

Slutsatsen av det  Tveka aldrig att skicka in och reklamera hos Favoptics för du blir väl behandlad.

15/9  2010 — 

Helt nya glasögon anlände i brevlådan utan kostnad i utbyte mot det par jag fick problem med efter 11 mån användning- Och naturligtvis är jag nöjd med att jag vågade mig på att köpa glasögon på intenet av Favoptics. Det blir en klart lägre årskostnad med snygga glasögon än tidigare.

15/11 2010

Beställde näskuddar (per email)  då en kudde gått av-Tredje gången det hände på 13 mån – Lite sköra men lätta att byta och de kommer på någon dag- bara med reservpar glasögon nu.

16/11 2010

Kuddarna kom dagen efter så nu är glasögonen  fixade igen- inga större problem med en sådan snabbservice – det är enklare och går faktiskt fortare än att ta sig till en optiker…

2011

3/3 2011

En näskudde gick sönder igen tydligen dåligt material- reklamerade igen den 1/3 och den 2/3 kom kuddarna  med posten- ingen kostnad förstås-denna gång låg det 4 näskuddar i så nu räcker de ett tag. Vogherabågen har tydligen sköra näskuddar…

Det tar 2 min att byta om då jag nu har rätt rutin

Bra lyse

1 skruva bort skruven

2 trä på näskudden

3 för in en ny skruv(medföljer) med en liten platt-tång och skruva fast

Inga större problem- tvekar inte att nybetälla glasögon här igen i framtiden.

Jag använder ett par , har ett par i  reserv och har också ett par av  terminalglas på samma bågtyp och till en sammanlagd kostnad som är under vad jag tidigare betalade för ett par glasögon då visserligen med glas som var kromatiska.

Inget att tveka på Favoptics trots de små bekymren med näskuddar då och då- det får man bjuda på!

12/9 2011

Näskudde trillade av hade 4 i reserv med skruvar men beställde 2 till då det var ett år sen jag fick garantireparationen- det går åt ungefär 2 st per år…. och glasögonen skall hålla minst 2 år till..

2012

Bytt näskuddar två gånger och får nya näskuddar skickade utan problem det  tar nu bara två minuter att byta

sept 2012  Mina reservglasögon blir suddiga på insidan efter 3 mån användning (inom garantitiden) De beställdes 2010 då  mitt första par krackelerade på ytan men har legat som reserv tills juni 2012 då jag började använda dem- Skickade in dem   6 sept och fick nya glasögon på nya bågar utan kostnad allt på garantin som varar i tre år.

Två byten men jag har fått allt nytt bågar glasögon och fodral allt utan kostnad- det gör ju att det förlänger livslängden för mina tre glasögen!!

2013

12 mars 2013

Bytt näskuddar en gång sen sept 2012 enkelt och  har ett litet lager liggande- räknat på tre par glasögon under 3,5 år blir det inte särskilt ofta trots allt- Det har säkert med just den bågen att göra. Efters0m jag trivs med bågen kan jag tänka mig fortsätta med den även i framtiden.

Slutsats 2013 trots bekymmer med ytbehandlingen på glasen  på två par av mina tre par glasögon som jag köpt tvekar jag inte att beställa från Favoptics igen när glasögonreceptet behöver förnyas. Garantin är en säkerhet som fungerar med Favoptics.

Garantiläge mars 2013  garantin har nu gått på huvudbeställningen men 2 par utbytta- de borde hålla tre år från utbytesdagen som var sept 2010 sept 2012.

15 aug 2013

Gjorde synundersökning i Ronneby och konstaterade att ögonen inte förändrats vad avser behov av lässtyrka under de 4 år jag  haft mina glasögon från Favoptics

2014

 15 jan 2014 Dax för kuddbyte  då en gick sönder- när verktygen en spetsig tång  ett skruvdon och kudde med skruv framplockad  och stark belysning riktats mot  arbetsbordet gick bytet på 2 minuter- så numera inga som helst problem- har nu 3 kuddar kvar.

30 juni 2014

Efter nästan 5 års användning råkade trampa på mina glasögon  så bågen deformerades .Glasögonen for av när en gren slog emot när jag var ute och gick i skogen,

Fortfarande kvar 2 par kvar väl fungerande glasögon hemma så inga problem.

Beställde direkt ett nytt par då synskärpan  inte ändrats sen undersökningen 2013.

Efter en vecka var glasögonen levererade och priset var 1500 en 50 lapp mer än för snart 5 år sen-

2015

8 juni 2015

Glasögonen fungerar perfekt som feb 2015

Näskuddarna var det länge sen  (18 mån) de gick sönder verkar vara betydligt   bättre kvalitet i utbyteskuddarna.

 

27juni 2016

Konstaterade att jag ser sämre med det par jag använder som jag köpte 2014 när ett par trampades sönder Jag   får nu putsa betydligt oftare men efter okulärbesiktning ser jag att något hänt på glasytan Verkar vara samma problem som med  2 andra par glasögon tidigare med ytskiktet .. se anteckning  sept 2012.

Jag reklamerade och blev 29/6 ombedd att skicka in glasögonen för undersökning  denna gång fick jag inte något emballage att skicka in i. Glasögonen är snart 2 år gamla men fick ändå nya.

Nu kommer mina reservglasögon till pass .

Fick nya glasögon igen  för tredje gången då ytbehandlingsfel konstaterat .

3 gånger under 7 år har ytbehandlingsfel konstaterats men jag har fått nya glasögon med bågar och allt utan kostnad inom en vecka och då jag haft reservglasögon har det inte vållat några som helst bekymmer.

2017 och FRAMÅT INGA SOM HELST PROBLEM

2017 och  2018 inga incidenter alls

24 jan 2019

Köpte ett  nytt par progressiva med samma båge som tidigare från Favoptics  1800 kr  Liten korrigering på synundersökningen denna gång i receptet

Räknar med att kunna använda dem i 3-4 år utan att repa dem

Har två par gamla med lätta repor och ett par felfria Terminalglasögon kvar ”utan kostnad” då jag tjänat in dem med råge i jämförelse med köp hos en optiker på stan under en 10 årsperiod

8 feb 2020   senaste paret nu 1 år gammalt fungerar perfekt. 2 par äldre i reserv varav 1 terminal som använd lite

 

 

4 thoughts on “Dagbok progressiva glasögon Favoptics köpta på internet

  1. Hej!
    Festligt; jag googlade på ”fotokromatiska glasögon” och fick Dig som träff. Jag behöver själv nya glasögon, så jag tackar för många goda ord på vägen.

  2. Oj, du har verkligen avskräckt mig från att beställa hos Favoptic. Beställa reservdelar och fixa med glasögonen i tid och otid så där har jag ingen lust med – två av tre glasögon defekta låter inte acceptabelt! Men kul att du ändå är nöjd, alla prioriterar vi ju olika. Tack för en informativ text.

    • Jodå om man tycker byta näskuddar är svårt så visst kan man betala mer- det tar 5 minuter när man gjort det en gång och vet hur man ska hålla verktygen då det är lite pillrigt
      I mitt fall är det säkert just den bågen jag valt det handlar om med dåliga näskuddae
      INGEN TVEKAN hos mig jag beställer även nästa gång från Favoptics då deras garantier funkar 100% ref mina byten av glösögon utan kostnad
      Smarteyes har ett liknande koncept men de har butiker och ger viss service då får du betala 1000 kr mer för glasögonen och kan få hjälp att byta näskuddar. En onödig kostnad enligt mitt förmenande.

  3. Jag har tidigare inte beställt fr Favoptik. Du verkar ha bra erfarenhet, frånsett småfel m näskuddar.
    De är lite svårt att få klart för sig skillnaden mellan deras
    vanliga progressiva och de lite dyrare freeform. Vilka har du haft och erfarenhet. Om du har standard, tycker du att du har tillräckligt bred och komfortabel läsdel.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *