web analytics

Erfarenheter Justar eldriven golfvagn

DAGBOK ERFARENHETER JUSTAR

uppdaterad 190924 dagboksanteckningar erfarenheter MobyDick    agenten för vagnen

LÄNK TILL JÄMFÖRELSESIDAN GOLFVAGNAR

VAL AV VAGN

SAMMANFATTNING ERFARENHETER 

Utan tvekan bäst i klassen vad avser teknisk lösning och enkelhet att använda. Allt talar för att den kommer att hålla bra i många år om man sköter den

Tillägget fjärrstyrning är inte helt nödvändigt -onödigt dyrt men häftigt att använda ska jag inte förneka  .Vagnen är ändå så lättkörd med den steglösa  hastighetsregleringen som ett gashandtag på en MC .Man vrider bara lite för att ändra farten och går vid sidan om vagnen med handen på handtaget det  lätt att ändra kurs på vagnen. med handtaget när man går. Vagnen kan med ett knapptryck skickas iväg 10-30 meter i en riktning- det räcker mer än väl.

Går snabbt att sätta ihop och ta isär vagnen Bra att köpa väskan att transportera vagnen så att den ligger skyddad vid transport- Lätt att repa lacken på kolfiberrören om vagnen ligger i delar i bilen och gnider mot annat vid transport-

KRITERIER I BESLUTSPROCESSEN

Eldriven vagn 2019 för att jag vill  ha mer fokus på sista 9 hålen speciellt då det är mycket varmt ute och spara på energin. Kör ej gärna elbil  då jag fortfarande orkar gå runt banan  och vill ha rejält med motion.

En elvagn  gärna fjärrstyrd och den ska vara lätt och ha ett  lithiumbatteri som  klarar  18 hål  med råge också efter 5 år Vagnen ska fungera problemfritt  i  minst 7-8 år.

VALD VAGN

Valet stod mellan CRYO och Justar och det var ingen tvekan Justar först trots prisskillnaden Jag tycker CRYO är för oprövad och  behöver visa vad den går för några år till  rent mekaniskt!

JUSTAR  en häftig lättviktsvagn i kolfiber och det syns inte att den är eldriven…

Såg vagnen i drift i Blekinge sommaren 2018 och blev intresserad av denna hightechvagn

Köpte vagnen med tbh i slutet av januari via  min gamla golfklubb som jag varit medlem i   många år tidigare  LAGK.
Listpriserna är förhandlingsbara hos återförsäljarna ska nämnas.

Kostade på mig fjärrstyrning som var rejält dyrt och kanske onödigt tillbehör ?   utvärderingen får visa ! Valde dessutom en väska till vagnen  och en  ny golfbag som jag ändå behövde byta i år. Justarbagen har  en bra batteriplats tillräckligt med fack och ett  rimligt pris.

Lithiumbatteriet ska klara 45 hål dvs två rundor på normalbana i praktiken Om batteriet sköts  och förvaras svalt inte helt fulladdat mellan säsongerna ska det klara 80% om fem år eller  36 hål dvs 18 hål med råge  – Jag räknar med att batteriet är användbart minst 7 är kanske 10 år och  klarar minst 18 hål mellan laddningarna även mot slutet.

DAGBOKSANTECKNINGAR LÖPANDE

Februari 2019

Fått vagnen levererad och provmonterade den och demonterade den i lägenheten några gånger och lärde mig ordningsföljden.

Mycket enkelt att lära hur man sätter den i drift eller plockar ihop Det går på några minuter att sätta ihop och ta isär vagnen.  Vagnen är så lätt att bagen måste sättas på innan man fäller upp handtaget annars tippar vagnen.  Med  batteriet i bagen är det enkelt att koppla sladden till vagnen.

Efter 10 minuter lätt övningskörning i lägenheten   vet jag hur den funkar med och utan fjärrkontroll   och via gasreglaget på handtaget  med fjärrkontrollen standby.Får följas upp med övningskörning på övningsfältet i mars,

Flyttade sen  batteriet till  källaren, som håller 13 -15 grader ,för förvaring inte helt fulladdat till dess säsongen börjar och framöver under vinterperioderna.

VÄSKAN

Ett  bra mycket bra val !  Var väl värd pengarna (1200) och det går snabbt att packa upp och packa ner vagnsdelarna och enkelt att hantera ,bära , transportera och förvara vagnen i bil eller förråd.

PARAPLYLÖSNING

Tyvärr är man bunden till specialparaply med en titanplugg i ändan  10 mm titanbit som sticks ned i ett hål på handtaget- Paraplyet hålls sedan nere med en stretchbar stropp som medföljer ,

Om man är lång som jag behövs en förlängningspinne ( hona hane typ) På bilden syns handtaget på paraplyet överst

Jag skaffade förlängningspinnen (titan)  och lät borra två  6 mm hål i den och kunde då flytta hållaren  från min handdragna golfvagn och fästa på  titanpinnen och kan nu använda vilket paraply som helst.

MIn hållare på  min handvagn som jag flyttade över  hade 25 mm mellan hålen och 5 mm bult  Jag borrade 6 mm hål så behövde man inte vara så noggrann vid markeringen av hålen.

Jag lät tillverka en  mellanbit i plast (rör) för hållaren i en 3D-skrivare (gul på bilden) Om innerhålet är någon milimeter större än titanstångens diameter blir passformen bra – Plaströret sågades sen på längden i 2 delar ca 175 grader var dvs   tog bort en liten bit så att bitarna kunde klämmas ihop för att låsa mot  pinnen.  Plasthållaren  dras fast på titanpinnen med M5-skruvarna som går rakt genom titanpinnen och  plastfästet kläms då fast mot  titanpinnen och sitter fast utan att vicka.,   
Borra i titan är  enkelt om man gör rätt  VIKTIGT med lågt varvtal på  den härdade metallborren -100-200 rpm räcker väl ( under 800 rpm säger proffsen) och kyl dessutom  lätt med lite skärolja-  Om man borrar med högt varvtal eller driver på borrningen för hårt härdar titan och blir oborrbart  då det blir lika hårt som den härdade titanborren. 

Blev väl snyggt ! Golfparaplyet kommer på samma höjd som specialparaplyet från Jucad. Bara strunt att man inte kan tillhandahålla ett generellt paraplyfäste och även andra tillbehör. som är överprisade.Undantaget är reservdelar hjul och batteri som är normalprisade. Annars hade jag  inte köpt vagnen.

 

5 april Användning första gången backig  bana Romeleåsen GK

Använde vagnen första gången på en backig bana  det var mjukt men inte blött Rundan tog 4 timmar. Jag laddade batteriet  fullt innan avfärd.

Vagnen uppförde sig bra  men fjärrkontrollen slutade fungera efter 7  hål Hade nog laddat upp den för dåligt. Manualen jag fått var lite oklar om laddtid och hur man ser att fjärrkontrollen är  färdigladdad.

Noterade att vagnen drog  till vänster hela tiden men var relativt enkelt att justera med en 2 mm insexnyckel  när jag kom hem. Se nedan

  Det tog 5,5 timmar att ladda batteriet efter denna golfrunda. Om uppgiften stämmer att det tar ca 6   timmar att ladda tomt batteri var ju batteriet nästan urladdat efter 18 hål på backig bana som dessutom var lite mjuk.  

Ska  under säsongen göra olika jämförelser på andra banor  med   och utan fjärrkontrollen i olika väder.

Fjärrkontrollen blinkar grönt under laddning och gjorde så fortfarande efter 6 timmar när jag laddade vid hemkomsten. Nästa gång jag laddade fick den ligga över natten o ladda då lyste lampan helgrön som den skulle enligt manualen Införde sen rutinen att ladda över natten på båda batterierna. Fick senare reda på av Jucad support att det tar 12-16 timmar att ladda fjärrkontrollen.

Justering framhjulet

Körde några 10 meterssträckor och tog  genomsnittsvärdet på avvikelse kurs,Referens avstånd till en vägg som jag körde parallellt med. Svårt att ställa vagnkursen helt rätt därför bra att köra fram och tillbaka några gånger och utgå från ett medelvärde.

Mitt fel  var  5-10 cm  på 10 m  ( upp till 1 meter på 100 meter.) Avståndet mellan skruvparen man justerar med på framhjulsaxeln är ca 55 mm. Axeln behövde vridas  0,5-1 mm ( 5 /1000 cm  till  10/1000 cm)  eller 0,25-0,5  mm på varje sida.  Ett halvt varvs justering på varje sida blev för mycket  och fick gå tillbaka till drygt ett kvartsvarvs ändring då blev avvikelsen försumbar med ett fel under  någon cm på 10 meter. 10 ggrs förbättring. Som synes små förändringar ger stort utslag på en längre sträcka. Fick till slut justera tillbaka lite till. Slutsats  1/4 varv på justeringsskruv (1/8 på varje sida) rättar vridfel 1 meter på 100 meter så det är mycket känsligt

Lätt att justera med 4 skruvar och 2 mm insexnyckel Justerade  på motstående sidor så att framhjulsaxeln vreds  något till höger.  Lossade först 2 skruvar (skruv ut) och drog sen fast motstående skruvar ( skruv in ) och kollade sen att alla fyra skruvarna var fast. Man ska inte dra hårt bara så mycket att skruvarna sitter fast. /röd linje nytt axelläge efter justering/


Har därefter småjusterat några gånger mindre än 1/8 varv men bara på en sida i taget ( tex först  på vänster och justerat mera genom att göra samma på höger efter prov och fått vagnen att gå accetabelt rakt .

Erfarenheter första användning

Vagnen motsvarade klart mina förväntningar att vara lätthanterlig.

Saknar laddmätare som finns som tillbehör ca 500 jag skaffar nog det så småningom.

Laddmätaren  beställdes den 3/8  _JuCad_trolley accessories_2019

Batteriet är så pass dyrt så jag vill ha koll på det över tiden inte minst inför vinterlagring då det ska vara på 80% laddning och förvaras svalt för bästa livslängd. Dessutom får jag lite erfarenheter från olika typer av banor vad energiförbrukningen är se ant augusti

7/5 Finjusterade framhjulet då vagnen drar lite åt vänster Prövade nu bara ena sidan <1/8 varv på skruvarna.  Fick bra effekt kommer att justera även andra sidan så går den riktigt bra rakt Justerade även andra skruven efter det är jag nöjd och vagnen drar nu väldigt lite år ena sidan som man kam stå ut med

19/9 OMDÖME EFTER 32 rundor 32 laddningar

Mer fokus på golfen  sista 9 hålen med vagnen som ökar orken och bättrar scoren på sista 9 när det är varmt  ( Gäller säkert alla eldrivna vagnar,,)

Vagnen mycket stark och man kan få lite draghjälp själv ibland även om man inte ska köra den så -men kan utnyttja det tillfälligt nån gång om det är brant…:-)

Mycket nöjd med vagnen Lätt att sätta ihop och ta isär Transportväskan perfekt för förvaring av allt och transporter man reser med golfutrustningen och annat i bilen

Vagnen rullar vid sidan när jag går transportsträckorna . Lätt att omväxlande köra via handtaget med  fjärrkontrollen aktiverad. Häftigt att gå med vagnen rullande vid sidan om på banan det är som att ha en caddie som drar vagnen.

Laddat hittills efter varje runda .

Använde  den införskaffade laddmätaren efter en runda på Boa GK Olofströmsbanan som är ganska platt Gick 19 hål då kanonstart och det var kvar mellan 60 och 80% av batterikapaciten efter Dvs minst 45 hål på en platt bana  på en laddning under bra förhållanden verkar inte vara några som helst problem.

Efter det kört flera18 hålsrundor på Mörrumsbanan Karlshamn med några mindre backar mätaren visar att minst 60 % kvar efter varje runda med nyladdat batteri. Vagnen  klarar alltså mer än 45 hål om det är bra väder och lite backar.

Har även bekräftas av  en golfare med samma vagn som kört den nästan tre rundor utan att ladda klarade  51 hål utan laddning på den platta Sölvesborgsbanan. Vagnen var mycket lättdragen med motorn bortkopplad -on/offknappen släckt (läge off)

Batterimätaren

Tryck på knappen visar minst 60% batterikapacitet kvar efter 18 hål betyder att batteriet klara minst  45  hål En annan gång  visade den minst 40% kvar efter32   hål  Betyder minst 48 hål klarar den

SNEDKÖRNING

Vagnen välter lätt  om de blir snedlutning  tex om ett hjul plötsligt går ner i ett hål så det blir 20-30 graders lutnng  eller man acceleerar vid gupp då bidrar de dynamiska krafterna  av farten att den lätt kan välta om den kommer på sned. Inga problem om man håller koll på terrängen och drar ner farten eller styr undan.

Att man ska  undvika snedkörning med för mycket lutning på vagnen  i branta sluttningar känns självklart .

REPKÄNSLIGHET

Blir lätt repor på lacken kolfiberrören om vagnen ligger löst i bilen så det rekommenderas att plocka isär 4 delar varav 2 hjul och stuva i vagnväskan vid biltransport eller lägga vagnen så den inte skaver under bilfärden.

FJÄRRSTYRNINGEN

Operating Manual for JuCad remote control JFS 8-2018

Det finns varianter på fjärrstyrningsmodulem årsmodeller? Viktigt att ha rätt manual.

Det tar 12-16 timmar att ladda den. Det går att se hur mycket laddat batteriet är då det blinkar 1-5 ggr vid aktivering med on/offknappen 5 ggr fulladdat och 20% intervall så 1 blink innebär 20% laddning ( 6-9 hål)  Full-laddat batteri fjärrkontrollen verkar klara 3-4 rundor visar minst 40% kvar (40-60) efter 2 rundor,

Fjärren aktiveras med 2 sek tryck på on/off knappen  Sätts i standby med 2 sek tryck på on/off Kolla i vilket läge ? med tryck på tex  framknappen om inget blink är den i standby.  STOPknappen generar blink i båda lägena av säkerhetsskäl -vagnen ska gå att stoppa från distans även i standbyläget.

När fjärrkontrollen inte använts på en timme stängs den automatiskt av. enligt manualen. Under en runda då man bara använder fjärren ibland kan man behöva trycka på on/offknappen för att åter aktivera den.

Fjärren har relativt kort räckvidd 10-30 meter och kräver fri sikt till batteriet för den längre sträckan. Om batteriplatsen skymd lite kortare,

Man ställer hastigheten i steg med fjärrkontrollen  en liten nackdel . Man inser direkt att den steglösa manuella  hastighetsregulatorn på vagnens handtag  är suverän jämfört med vagnar som har bara stegvis inställning av hastighet.

Fick problem med fjärrkontrollen den 19e rundan Kollade först med MobyDick En jämförelse  via telefon  stämde inte överens med den fjärrkontroll de hade liggande utan behövde kollas upp med foton av fjärren jag översände.

Registrerade mig då på Jucads hemsida och ställde  frågor om händelsen och fick tips hur jag skulle göra en ”reset” med en korrekt manual via mail redan efter 45 minuter . Det handlade om att para om fjärrkontrollen med vagnen  igen som   jag anat men  inte visste hur då jag fått fel manual från Moby Dick vid köpet. Moby Dick hörde också av sig under samma dag efter att ha fått samma instruktioner  från Jucad.

Det framgick tydligt i den rätta manualen hur man gjorde en ”reset”  en enkel procedur nu  med ett lite annorlunda förfarande med tryck på knappar i viss ordning på vagn och fjärr  med urtagen batterikabel  och sen sätta  sätta i batterikabeln. Det tog mindre än en 1 minut att få  fjärren och vagnen att funka tillsammans igen. Går att göra en reset på golfbanan om det skulle behövas- all elektronik kan ju krångla och en reset behövs ibland på avancerad elektronik tex omstart av en dator och är inget konstigt.

Lärdom Bättre att få support direkt av tillverkaren när det gäller modern elektronik  än att gå via återförsäljaren   visste jag egentligen tidigare från digitalvärlden.  Jucad har snabb och bra direktsupport om man registrerar vagnen där. Ställ en fråga i samband med registreringen så får man en bra mailadress till deras support om man behöver fråga om något.

Smäckig hållare för fjärrkontrollen med utdragbar tråd som sitter i fjärren  och förankrad  i livremmen . Kändes inte helt tillförlitligt . För att inte  tappa bort  fjärrkontrollen satt jag på en idbricka . Hållartråden till fjärren gick av efter 32 rundor  i sept 2019 avskavd längst ut vid  fästet mot fjärren  och  reklameras. Som tur var tappade jag inte fjärrkontrollen.

Reklamerade hållaren och får en ny kostar  bara en  50 lapp om man köper den av MOBYDICK..

Erfarenheter MOBYDICK

Agenten i Sverige för Justar är MobyDick i Göteborg som jag haft   viss kontakt med under besluts processen och efterköp av tillbehör

Jag köpte vagnen via LAGK i Lund  då Moby Dick inte ville ge paketpris under listpris mht till sina undersäljare i golfklubbarna .

Ett litet företag som inte har allt i lager. De har en koppling till batteribranchen och har stor kunskap om batterier De servar elvagnarna och säljer reservedelar och hanterar garantiärenden

De har en enkel webshop för reservdelar och tlllbehör där man kan köpa via nätet. Inte samma adm o logistiska rutiner som de stora webhandlarna   som man är bortskämd med där man får det man beställer dagen efter och tät kommunikatiion med leveransbesked

Ibland dröjer leveranserna då allt inte finns på   lager och inget hörs man får fråga själv och nån gång noterade man inte att jag ändrat leveransadress.

Vagnen  med tillbehör fanns inte allt i lager och de hade  inte full koll på att det följde med en ny version av fjärrkontroll  och bifogade fel manual   dessutom på franska . Det löste sig snabbt per telefon och kontakter med Jucad så det blev aldrig några problem.

Det funkar och är det viktigaste.

 

 

 

A GOOD LAUGH ADAY KEEPS THE DOC AWAY