web analytics

Erfarenheter Justar eldriven golfvagn

DAGBOK ERFARENHETER JUSTAR

uppdaterad 190618 dagboksanteckningar

LÄNK TILL JÄMFÖRELSESIDAN GOLFVAGNAR

VAL AV VAGN

SAMMANFATTNING ERFARENHETER 

Efter 10 st  18 hålsrundor är jag mycket nöjd med vagnen

Utan tvekan bäst i klassen vad avser teknisk lösning och enkelhet att använda. Allt talar för att den kommer att hålla bra i många år om man sköter den

Tillägget fjärrstyrning är inte nödvändigt -onödigt dyrt men häftigt att använda ska jag inte förneka  .Vagnen är ändå så lättkörd med den steglösa  hastighetsregleringen som en gasen på en MC .Man vrider bara lite för att ändra farten och går vid sidan om vagnen med handen på handtaget det  lätt att ändra kurs på vagnen. med handtaget när man går. Vagnen kan med ett knapptryck skickas iväg 10-30 meter i en riktning- det räcker mer än väl.

Går snabbt att sätta ihop och ta isär vagnen Bra att köpa väskan att transportera vagnen så att den ligger skyddad vid transport- Lätt att repa lacken på kolfiberrören om vagnen ligger i delar i bilen och gnider mot annat vid transport-

KRITERIER I BESLUTSPROCESSEN

Eldriven vagn 2019 för att jag vill  ha mer fokus på sista 9 hålen speciellt då det är mycket varmt ute och spara på energin. Kör ej gärna elbil  då jag fortfarande orkar gå runt banan  och vill ha rejält med motion.

En elvagn  gärna fjärrstyrd och den ska vara lätt och ha ett  lithiumbatteri som  klarar  18 hål  med råge också efter 5 år Vagnen ska fungera problemfritt  i  minst 7-8 år.

VALD VAGN

JUSTAR  en häftig lättviktsvagn i kolfiber och det syns inte att den är eldriven…

Såg vagnen i drift i Blekinge sommaren 2018 och blev intresserad av denna hightechvagn

Köpte vagnen med tbh i slutet av januari via  min gamla golfklubb som jag varit medlem i   många år tidigare  LAGK.
Listpriserna är förhandlingsbara hos återförsäljarna ska nämnas.

Kostade på mig fjärrstyrning som var rejält dyrt och kanske onödigt tillbehör ?   utvärderingen får visa ! Valde dessutom en väska till vagnen  och en  ny golfbag som jag ändå behövde byta i år. Justarbagen har  en bra batteriplats tillräckligt med fack och ett  rimligt pris.

Lithiumbatteriet ska klara 45 hål dvs två rundor på normalbana i praktiken Om batteriet sköts  och förvaras svalt inte helt fulladdat mellan säsongerna ska det klara 80% om fem år eller  36 hål dvs 18 hål med råge  – Jag räknar med att batteriet är användbart minst 7 är kanske 10 år och  klarar minst 18 hål mellan laddningarna även mot slutet.

DAGBOKSANTECKNINGAR LÖPANDE

Februari 2019

Fått vagnen levererad och provmonterade den och demonterade den i lägenheten några gånger och lärde mig ordningsföljden.

Mycket enkelt att lära hur man sätter den i drift eller plockar ihop Det går på några minuter att sätta ihop och ta isär vagnen.  Vagnen är så lätt att bagen måste sättas på innan man fäller upp handtaget annars tippar vagnen.  Med  batteriet i bagen är det enkelt att koppla sladden till vagnen.

Efter 10 minuter lätt övningskörning i lägenheten   vet jag hur den funkar med och utan fjärrkontroll   och via gasreglaget på handtaget  med fjärrkontrollen standby.Får följas upp med övningskörning på övningsfältet i mars,

Flyttade sen  batteriet till  källaren, som håller 13 -15 grader ,för förvaring inte helt fulladdat till dess säsongen börjar och framöver under vinterperioderna.

VÄSKAN

Ett  bra mycket bra val !  Var väl värd pengarna (1200) och det går snabbt att packa upp och packa ner vagnsdelarna och enkelt att hantera ,bära , transportera och förvara vagnen i bil eller förråd.

PARAPLYLÖSNING

Tyvärr är man bunden till specialparaply med en titanplugg i ändan  10 mm titanbit som sticks ned i ett hål på handtaget- Paraplyet hålls sedan nere med en stretchbar stropp som medföljer ,

Om man är lång som jag behövs en förlängningspinne ( hona hane typ) På bilden syns handtaget på paraplyet överst

Jag skaffade förlängningspinnen (titan)  och lät borra två  6 mm hål i den och kunde då flytta hållaren  från min handdragna golfvagn och fästa på  titanpinnen och kan nu använda vilket paraply som helst.

MIn hållare på  min handvagn som jag flyttade över  hade 25 mm mellan hålen och 5 mm bult  Jag borrade 6 mm hål så behövde man inte vara så noggrann vid markeringen av hålen.

Jag lät tillverka en  mellanbit i plast (rör) för hållaren i en 3D-skrivare (gul på bilden) Om innerhålet är någon milimeter större än titanstångens diameter blir passformen bra – Plaströret sågades sen på längden i 2 delar ca 175 grader var dvs   tog bort en liten bit så att bitarna kunde klämmas ihop för att låsa mot  pinnen.  Plasthållaren  dras fast på titanpinnen med M5-skruvarna som går rakt genom titanpinnen och  plastfästet kläms då fast mot  titanpinnen och sitter fast utan att vicka.,   
Borra i titan är  enkelt om man gör rätt  VIKTIGT med lågt varvtal på  den härdade metallborren -100-200 rpm räcker väl ( under 800 rpm säger proffsen) och kyl dessutom  lätt med lite skärolja-  Om man borrar med högt varvtal eller driver på borrningen för hårt härdar titan och blir oborrbart  då det blir lika hårt som den härdade titanborren. 

Blev väl snyggt ! Golfparaplyet kommer på samma höjd som specialparaplyet från Jucad. Bara strunt att man inte kan tillhandahålla ett generellt paraplyfäste och även andra tillbehör. som är överprisade.Undantaget är reservdelar hjul och batteri som är normalprisade. Annars hade jag  inte köpt vagnen.

 

5 april Användning första gången backig  bana Romeleåsen GK

Använde vagnen första gången på en backig bana  det var mjukt men inte blött Rundan tog 4 timmar. Jag laddade batteriet  fullt innan avfärd.

Vagnen uppförde sig bra  men fjärrkontrollen slutade fungera efter 7  hål Hade nog laddat upp den för dåligt. Manualen jag fått var lite oklar om laddtid och hur man ser att fjärrkontrollen är  färdigladdad.

Noterade att vagnen drog  till vänster hela tiden men var relativt enkelt att justera med en 2 mm insexnyckel  när jag kom hem. Se nedan

Det mest anmärkningvärda var  Det tog 5,5 timmar att ladda batteriet efter denna golfrunda. Om uppgiften stämmer att det tar ca 6   timmar att ladda tomt batteri var ju batteriet nästan urladdat efter 18 hål på backig bana som dessutom var lite mjuk.  18 hål tog  85-90% av maxkapaciteten 45 hål,

Ska  under säsongen göra olika jämförelser på andra banor  med   och utan fjärrkontrollen i olika väder.

Fjärrkontrollen blinkar grönt under laddning och gjorde så fortfarande efter 6 timmar när jag laddade vid hemkomsten. Nästa gång jag laddade fick den ligga över natten o ladda då lyste lampan helgrön som den skulle enligt instrukrionsboken

Införde sen rutinen att ladda äöver natten på båda batterierna

Justering framhjulet

Körde några 10 meterssträckor och tog  genomsnittsvärdet på avvikelse kurs,Referens avstånd till en vägg som jag körde parallellt med. Svårt att ställa vagnkursen helt rätt därför bra att köra fram och tillbaka några gånger och utgå från ett medelvärde.

Mitt fel  var  5-10 cm  på 10 m  ( upp till 1 meter på 100 meter.) Avståndet mellan skruvparen man justerar med på framhjulsaxeln är ca 55 mm. Axeln behövde vridas  0,5-1 mm ( 5 /1000 cm  till  10/1000 cm)  eller 0,25-0,5  mm på varje sida.  Ett halvt varvs justering på varje sida blev för mycket  och fick gå tillbaka till drygt ett kvartsvarvs ändring då blev avvikelsen försumbar med ett fel under  någon cm på 10 meter. 10 ggrs förbättring. Som synes små förändringar ger stort utslag på en längre sträcka. Fick till slut justera tillbaka lite till. Slutsats  1/4 varv på justeringsskruv (1/8 på varje sida) rättar vridfel 1 meter på 100 meter så det är mycket känsligt

Lätt att justera med 4 skruvar och 2 mm insexnyckel Justerade  på motstående sidor så att framhjulsaxeln vreds  något till höger.  Lossade först 2 skruvar (skruv ut) och drog sen fast motstående skruvar ( skruv in ) och kollade sen att alla fyra skruvarna var fast. Man ska inte dra hårt bara så mycket att skruvarna sitter fast. /röd linje nytt axelläge efter justering/


Har därefter småjusterat några gånger mindre än 1/8 varv men bara på en sida i taget ( tex först  på vänster och justerat mera genom att göra samma på höger efter prov och fått vagnen att gå accetabelt rakt .

Erfarenheter första användning

Vagnen motsvarade klart mina förväntningar att vara lätthanterlig.

Antal hål en elvagn klarar är som väntat ett mycket grovt mått. Kör man på en backig bana och  det dessutom är lite mjukt underlag får man med halva maxkapaciten i antal hål som kan köras innan laddning måste göras när batteriet är nytt.

Saknar laddmätare att se när batteriet laddat 80% som är en optimal nivå för att maximera ett Lithiumbatteris  livslängd om man inte använder vagnen så ofta. JuCad ett duktigt företag på maskin och mekanik  med  precision som det verkar  Men har nog mer att lära på det digitala området. Jag har startbatteri  för bil (Lithiunmbatteri) som man kan förladda till viss nivå om man vill -laddningsgraden visas med 4  ledlampor som tända visar 25% 50% 75% 100%-

Erfarenheter laddtid kapacitet

5/4 Romeleåsen GK Backig 18 hål fjärr 7/18 laddtid 5,5 timmar

23/ 4 LAGK platt bana 9 hål fjärr 9/9 Laddtid 3 timmar

26/4 LAGK 9 hål laddtid ca 3 tim

6/5 Trummenäs 22 hål ( kanonstart) laddtid > 4,5 timmar

Mätningarna ger inget utan får nog pröva att köra 2 varv på banan nån gång

Om man vill mäta är det nog bäst med en laddmätare som visar kwh med två decimaler Funderar på att  kolla det efter 2 år De flesta billiga kwh-mätare visar bar en decimal det räcker inte då det handlar om 0,1-0,3 kwh laddning.

Pratade med Justarägaren i Blekinge som inspirerade mig  att köpa vagnen Han berättade att laddade varje natt efter golfrunda och fått ut    tre varv om 18 hål  på en laddning vid spel på den platta Sölveborgsbana- Vagnen var lättrullad när man inte använde batteriet. Han har inte fjärrstyrning som ju förbrukar lite med då man får styra vagnen också.

7/5 Finjusterade framhjulet då vagnen drar lite åt vänster Prövade nu bara ena sidan <1/8 varv på skruvarna.  Fick bra effekt kommer att justera även andra sidan så går den riktigt bra rakt Justerade även andra skruven efter det är jag nöjd och vagnen drar nu väldigt lite år ena sidan som man kam stå ut med

18/6 OMDÖME EFTER 180 hål spel 10 laddningar

Mer fokus på golfen  sista 9 hålen med vagnen som ökar orken och bättrar scoren på sista 9 när det är varmt börjar anas. ( Gäller alla eldrivna vagnar,,)

Vagnen mycket stark och man få lite draghjälp själv ibland även om man inte ska köra den så kan man utnyttja det ibland om det är är till fälligt brant…:-)

Mycket nöjd med vagnen Lätt att sätta ihop och ta isär Transportväskan perfekt för förvaring av allt och transporter man reser med golfutrustningen och annat i bilen

Fjärrstyrningen   fungerar bra men ett dyrt tillägg inte värt pengarna men ibland skönt att använda! Man klarar sig bra utan !

Vagnen rullar vid sidan när jag går transportsträckorna . Lätt att omväxlande köra via handtaget med  fjärrkontrollen aktiverad. Häftigt att gå med vagnen rullande vid sidan om på banan det är som att ha en caddie som drar vagnen.

Laddat hittills efter varje runda 9 eller 18 hål. Kört som längst 22 hål vid en tävling med gemensam start. Spelar under 35 rundor per år så lilla antalet antal laddningar är försumbart för batterilivslängden under många år.

Fjärren har relativt kort räckvidd 10-15 meter och kräver fri sikt till batteriet. Vagnen stannar om kontakten avbryts när man kör på fjärrkontrollen.

Man ställer hastigheten i steg med fjärrkontrollen  en liten nackdel. Man inser direkt att den steglösa manuella  hastighetsregulatorn på vagnens handtag  är suverän jämfört med vagnar som har bara stegvis inställning av hastighet.

Vagnen välter lätt  om de blir snedlutning  tex om ett hjul plötsligt går ner i ett hål så det blir 20-30 graders lutnng så bidrar de dynamiska krafterna  av farten att den kan välta. Inga problem om man håller koll på terrängen och drar ner farten eller styr undan.

Att man ska  undvika snedkörning med för mycket lutning på vagnen  i branta sluttningar känns självklart .

Blir lätt repor på lacken kolfiberrören om vagnen ligger löst i bilen så det rekommenderas att plocka isär 4 delar varav 2 hjul och stuva i vagnväskan vid biltransport.Tra knappt nån plats!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A GOOD LAUGH ADAY KEEPS THE DOC AWAY