Funderingar kring VWfusket med dieselmotorer

Volkswagencaset i USA med manipulation av vissa storsäljande bilmodeller vid test av utsläpp är  bara toppen på ett isberg när det gäller utsläpp av bilmotorer vare sig det gäller diesel eller bensin..

Alla biltillverkare förefaller i många år ha arbetat i  en gråzon och  det framgår lite av denna  svenska rapport från 1998( Läs den sammanfattande inledningen om du har svårt för hightech )

CYCLEBEATING

cyclebeating

Begreppet Cyclebeating som nämns har tydligen funnits i många år och innebär att biltillverkarna  vad avser utsläpp systematiskt konstruerar bilmotor och bil för att klara av certifierande myndighetstest av  utsläpp i labb. När bilen körs i verkligheten  överskrids värdena rejält  och det gäller alla tillverkare.Av artikleln ovan tycks vissa tyska bilmärken vara värst .

Volkswagen gick för långt och har erkänt manipulation- Bilens mjukvara i vissa motorer har  en instruktion inbyggd i mjukvaran som känner av när motorn testas har avslöjats av amerikanska myndigheter . 

Det är en defenitivt gråzon- mjukvaran som styr förbränningen i motorn  i alla bilar är anpassade   så att bilen blir verkligt snål och med små utsläpp vid lugn  normal körning  som när den körs i testbänken. 

Den stora skillnaden  i bränsleförbrukningen mellan verkligheten och deklarerade värden  har ju alla bilförare noterat genom åren och det har blivit än mer uppenbart ju lägre förbrukningssiffrorna blivit specielltpå diesekbilar.

EGEN ERFARENHET

Jag har kört dieselbilar av olika fabrikat Ford ,SAAB och Volvo  sammanlagt 20 000 mil  de senaste 10 åren och  har noterat följande

1Det går inte köra bilarna på deklarerade värden för landsvägskörning även man kör mjukt och håller hastigheten i området 70-110 blandade vägar ,plan väg  och vindstilla och utan nederbörd.

2 Ju lägre  den deklarerade förbrukningen blivit genom åren desto fler hästkrafter har kommit till i bilen på samma motortyp.

3 Ju lägre den deklarerade förbrukning blivit desto högre har den relativa ökningen av förbrukning blivit vid högre hastighet  på vägen

Med en Ford Cmax (volvomotor) 135hk , Saab 93  150 hk blev det enkelt  20 -30% mer  bränsle än normen om man åkte lite fortare

Med V60 D4 163 hk  lätt 30-40 % högre förbrukning än normen om man åkte fortare

Med XC60  181 hk lätt 40 -50% högre förbrukning än normen om man åker fortare.Ökat vindmotsånd  i jämförelse med de andra bilarna står nog för 10% enheter på XC modellen

Alla årsmodellerna jag kört av dieslar drar ungefär lika mycket om man kör 120-130  125-135 på mätaren på motorväg 0,6 -0,7 eller kring 0,65 lit/mil

Fabriksvärden lit/mil landsvägskörning Forden 0,53  Saaben 0,51 Volvo V60  0,43 Volvo XC60 0,44  20% förbåttring på 10 år på pappertmen avsevärt mindre i verklighten.

EGNA SLUTSATSER

Utvecklingen med  att få ned drivmedelsförbrukningen har inriktats för testbänken vid certifiering där motorerna körs vid normala varvtal utan högre belastning

I praktiskt bruk med lugn körning är de senaste årsmodellerna ca 10% törstigare  än 5-10 år tidigare om man kör mjukt och det syns tydligt i registret 70-90 km/h Kör man inte foratre än så kan man möjligen nå  fabriksvärdena.

För den som utnyttjar hästkrafterna och kör mer offensivt . ojämnare och snabbare  är det ingen större skillnad på bränsleförbrukningen på motorvägen mellan åren.

Bara Volkswagen verkar ha  fuskat i sin cyclebeating med en instruktion i mjukvaran som känner av om motorn testas.Kanske hängde VW inte riktigt med i den tekniska utvecklingen av bränslesnåla motorer för några år sen.

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *