uppdaterad 200103
KIA har kopplar ett grepp på elbilsmarknaden med sin nya Cross Over e-NIRO som lanserades i Sverige i dec 2018.
Flera tillverkare följer Sydsvenskan 2 feb 2019
Volvo har halkat efter! Volvo har fn bara el och hybridbilar i lyxklassen Polaris , Twinengin dyra lyxåk i skyltfönstret som visar att man har intresse för den nya miljövänliga trenden inget mer ! Nya elbilen recharge gammamodig redan när den kom ut vad avser för högt prisad ,vikt,räckvidd och laddtider
GLÖM VOLVO SOM ELBIL FÖR FOLKET DE ÄR FRÅNÅKTA 2025
De sk mildhybrider som möjligen börjar komma i alla Volvobilar 2020 räcker inte heller på långa vägar –
KIA verkar ha förstått vad marknaden för el-bilar vill ha Ett vettigt pris, lång räckvidd , en lagom stor bil en Cross Over ( ett mellanting traditionell bil och SUV ).
Biltransport är bara en del av den personliga logistiken under året med den snabbt växande klimatmedvetenheten i samhället. Tåg längre sträckor, flyg och hyrbil och egen bil i huvudsak i regionen man bor och bara enstaka längre resor med egen bil blir en naturlig del i vardagens reseplanering för allt fler.
Stora SUVar på traditionella bränslen utan någon form av eldrift har ingen framtid längre är helt klart
BACK TO BASICS
Synen på bil är under snabb omvandling
Även bortskämda Volvoägare kan stå ut med en KIA-bil , som allmänt anses sakna utstrålning och körglädje, om man inser hur mycket man får betala extra för en dyr Volvo med någon form av eldrift. När det gäller el kan Volvo fortfarande bara erbjuda de dyra Twin Engine och senast XC60 Recharge . Inte värt pengarna bara för att transportera sig från A till B för den vanlige bilägaren.
PRAGMATISKA ERFARENHETER FRÅN VERKLIGHETEN
Min bror som kört BMW i många år bytte upp sig till en elbil KIA eNiro vid årsskiftet. Han kommenterar Motors bedömning från jan 2019 och sina närmaste resplaner med elbilen så här:
Ja , hittills verkligen nöjd
Bara positiva erfarenheter så här långt.
Framför allt är jag imponerad av att värmen i bilen är så effektiv och strömsnål ( värmen alstras av en värmepump )
Och jättebra framkomlighet i snö , kanske beror på bilens vikt ( c:a 1750 kg )
Den har rullat 250 mil nu och om ett par veckor kör vi till Åre via övernattning i Stockholm. …. (Resan startar i Göteborg)
Säger mycket om pijonjärandan hos miljömedvetna erfarna bilförare idag.
ERFARENHETER E-NIRO 2019 Dagboksanteckningar