KIA e-Niro lagom stor elbil i världsklass när det gäller ekonomin

Lägg inte för mycket pengar på en elbil 2021 – Den tekniska utvecklingen går fort Om tre år är batterierna ännu bättre med fler mil och bilar med lägre hästkrafter som är mer tillförlitliga och framför blir det fler bilar till bättre priser man får mer för pengarna.

E-Niron billigast i klassen går längst på batteriet inga fancy things  high tech med motoreffekt vad man behöver Hästkraftstinna elbilar med  typ 0 -100 på 3-5  sek är TRAMS Leksaker bland förmånsbilar  inget för den som köper privat där bilen en del i vardagen.!

E- niron som första elbil tror jag  mycket på  då  får man en crossoverbil (nästan SUV) till ett verkligt bra pris  där modellen haft barnsjukdomarna .

Jag har nu kört hybridversionen i 1200 mil och man trivs som gammal inbiten Volvoägare riktigt bra med KIA Niro som är en bränslesnål bil med lagom effekt väutrustad och som man åker riktigt bra i..

Hybriden som laddar själv  är ofta ett bättre val än en  laddhybrid om man köper privat och kör under 1500 mil/år- man minskar CO2 utsläppen tillräckligt ändå- CO2 utsläppen blir ju inte 0 med en laddhybrid! Varför spara CO2 in absurdum om det inte är lönsamt?  En nyttig fråga att ställa sig, dessutom slippar man ”klydda” mde laddsladd med en hybridbil som laddar själv.

Mina erfarenheter med Niro hybrid  2020 års modell 1200 mil

Bättre ta steget till elbil kanske i nästa byte– laddhybrider är ett övergångsstadium och den bilformen  kommer att försvinna sen.  Det blir för dyrt med två drivsystem som ska underhållas i jämförelse med en elbil med några elmotorer och kullager för hjulen som den mest komplicerade  mekaniken att underhålla.

Min brors erfarenheter med första e-niron som levererades i  dec 2018

Jämförelse ekonomi KIA s  3 elektrifierade Nirobilar med  den tunga törstiga fossildrivna MiniSUVen  Volvo XC40

Jämförelse e-niro med med billigaste XC40 och XC40 TWINENGINE

Mitt bästa andra tips är skippa 4WD     på elbilen.  Kostar bara pengar- 4WD och  en massa onödiga hästkrafter tar man  bra betalt för och det kostar mer att att underhålla.

Bättre lära sig köra bil på halt underlag och lära sig köra snålt som man måste med elbil om man ska trivas med den på landsvägen utan att få räckviddsfrossa speciellt på vintern.

Kan du köra bil är det waste of money- jag( 81 i år)   kör enkelt ifrån  de flesta i Södra Sverige i halt väglag utan att använda bromsen i en framhjulsdriven bil utan AWD- Det handlar om att kunna köra bil säkert och med full kontroll på vägen när det är halt  som jag  lärt mig i grunden  genom många mil på vinterväglag i Norrland och  träning på is  på 60 70-talet .

Det är så få dagar per år som det är halt att de kan räknas på ena handens fingrar när man skulle ha nytta av AWD  Det  är waste of money för de flestaTitta på övriga Europa en väldigt liten andel AWD bilar-

Bor du oländigt till eller drar regelmässigt tunga släp då är det ingen tvekan välf AWD!

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *