LADDHYBRIDER HAR LÖMSKT LÅGA FÖRBRUKNINGSSIFFROR

uppdaterad 200324

Laddhybrider och hybrider har två motorer

I en laddhybrid räcker  batteriet   3-5 mil  och laddhybriden  drar ofta inget bränsle vid batteridriften  –  Man kan köra laddhybriden på ren el  eller i hybridläge ( se hybridbil)  Är det kallt ute används ofta den ordinarie motorn för att hålla bilen varm och spara på batterimilen så även om man kör bara på batteriet  går bensinmotorn ibland

I en hybrid har batteriet kapacitet för ca  en mil men bara några km  av batterikapaciteten används som eldrift vid långsam körning o fulladdat batteri.Bilen styr själv nä relmotorn  ska gå in.  Elmotorn används som ren eldrift  vid starten ,långsam körning kortare sträckor  och som extra kraft vid acceleration och i uppförsbackar Batteriet  laddas under färden vid fartminskning och  ibland direkt av motorn.

En mildhybrid körs aldrig på ren el utan elmotorn samverkar  med huvudmotorn som på Hybrider och helt styrt av bilen..

Laddhybrid passar inte alla

Laddhybrider visar väldigt låga förbrukningssiffror enligt mätnormen WLTP.

TÄNK EFTER en laddhybrid med deklarerad bränsleförbrukning 0,21lit/Mil  med en bensinmotorn  som drar 0,75 lit/mil- som är typiskt för stora tunga Volvobilar – låter väl  egendomligt med den låga bränsleförbrukningen .  Det innebär stora begränsningar av hur bilen kan användas om man vill uppnå den deklarerade förbrukningen.

TROR DU PÅ  0,21 lit/mil i verkligheten?

JA om  bilen används varje dag  med  3-5mil tex tor jobbet och en liten andel   landsvägskörningar under  året där man inte kan ladda batteriet på samma sätt.

NEJ  Om bilen körs blandad körning  som innebär mycket av milen på landsvägen

Siffrorna blir direkt missvisande om man inte använder en laddhybrid tex till jobbet varje dag eller i huvudsak   kör  bilen i stadstrafik eller närområdet med kortare resor varje dag.

Tumregel : kör man blandad körning  med mycket landsväg räkna med 2-3  gånger högre förbrukning i genomsnitt  jämfört med värdena  enligt WLTP -normen

Hur man ska räkna

Bensin(diesel) motorn i laddhybriden är huvudmotorn och  drar som vanligt 0,5-0.8 lit /mil  beroende av hur stark motorn är och bilens vikt.

Exempel 1

En stor  VOLVO V90  med Twin engine drar  enl WLCP  bara 2,1 lit/mil resten av energiförbrukningen via batteriet som laddas upp hemma . Bensinmotorn drar ca 0,75 lit/mil så WLTP värdet indikerar en  liten andel bensinmotoranvändning   dvs mycket  stadskörning eller till jobbet varje dag där   man laddar upp batteriet i princip varje dag.

Om bilen under året körs x% landsvägskörning  med 0,75lit/mil drar den i genomsnitt x*0,75 lit/mil och det motsvarar då WLTP värdet 0,21  dvs x*0,75=0,21 som ger X==0,21/0,75=0,28 förbrukningssiffrorna indikerar bara 28%   landsvägskörning !

Om Volvo Twinengine däremot körs 60% landsvägskörning och ständigt laddas inför  kortare körningar  blir snittförbrukningen 60%*0,75+40%*0=0,45 lit/mil en låg siffra men mer än dubbelt så mycket som deklarerade 0,21 lit/mil

Exempel 2

EXEMPEL KIA Niro hybrid drar 0,48 lit/mil och KIA Niro laddhybrid drar 0,14 enligt WLTP – bilarna har samma bensinmotor

0,14/0,48=0,3  Laddhybriden drar fossilt bränsle ca 1/3  jämfört med hybriden vilket betyder att laddhybriden   har många  mil med kortare sträckor under  5 mil   för att uppnå ett genomsnitt av  0,14 lit/mil då bilarna har samma bensinmotor. Ca   70%  av milen är på el och stor andel stadskörning  eller till och från jobbet i  den låga förbrukningssiffran. Batteriet används huvudsakligen som bränslekälla som sänker genomsnitts förbrukningen av fossilt bränsle rejält.

SAMMANFATTNING BRÄNSLEFÖRBRUKNING  KÖRSTRÄCKA

EGEN KÖRPROFIL BLANDAD KÖRNING 5 mån höst vinter

Ca 65% landsvägskörning med 40% av timmarna i bilen under vintern På sommaren är andelen landsvägskörning 75-80%. Kört 1500-2000 mil/år mest varma delen av året de senaste 20 åren.

Klicka på bild för att läsa

Dieselförbrukningen  0,75 på vintern i verkligheten på en XC60AWD är inte imponerande. Hade det varit en laddhybrid hade WLTP varit 2,4 ( 2020 års XC60) och min förbrukning på vintern varit 0,62*0,75*0,95+0,38*0= 0,44 lit/mil (Hybrideffekt landsvägsmil -5 % därför faktorn 0,95) dubbelt mot WLTP  0,23 för XC60AWD Twinengine.

Hade sparat  bränsle 0,38*337= 128 liter diesel eller 2000 kr på ett vintderhalvåret-  Ingen vidare förtjänst med en dyr laddhybrid  är slutatsen, Betala 100 000 mer för en laddhybrid efter bonus och tjäna kanske 5-6000/år Går att använda 100 000 bättre för miljön

Förbrukning  några laddhybrider blandad körning

70 % landsväg och 30%  kortare körningar i närområdet

Volvo V90 Twin engine  WLTP 0,21 lit/mil
0,75*0,7*0,95+0*0,3=0,53 eller 2,5 ggr mer än  WLTP

 KIA  Niro laddhybrid  WLTP  0,14 lit/mil

0,5 *0,7*0,95+0*0,3=0,33 eller 2,4 ggr mer än WLTP

 EKONOMI

Kapitalkostnaden är den stora posten i bilkalkylen som gör att laddhybrider inte är ett ekonomiskt bra alternativ ifall man inte har kör 3-4 mil   varje dag 5 dagar i veckan..

Jämförelse några bilmodeller av samma storlek konventionell bil, hybridbil, laddhybrid .elbil med 60% landsvägskörning talar sitt tydliga språk  Ekonomiskt och utsläppsmässigt.

Det kostar 18kr/mil mer att köra en XC40Twin Engine (laddhybrid) än en KIA Niro Hybrid och man sparar 4 cl bränsle/mil vid lugn körning. – det är två lika rymliga bilar- Volvon  har  betydligt högre driftkostnader

Kostar 16 kr/ mil mer att köra en XC40Twin Engine än en KIA Niro Laddhybrid  och man släpper ut 50% mer CO2/mil med Volvon  ( skillnad i bränsleförbrukning)

Det kostar 11kr/mil mer att köra en XC40Twin Engine än en elbil KIA Eniro som har 0 -utsläpp om man nu köper en Twin Engine för miljön ….. ? Billigar att köra med en elbil med måttliga hästkrafter.

Detaljer i kalkylen

SLUTSATSER

2,5 ggr WLTP värdet är rimligt att anta som verklig bränsleförbrukning med en laddhybrid om man  kör blandad körning med  merparten av milen landsvägskörning

Reflexion Fullständigt obegripligt att man skattesubventioner stora tunga laddhybrider !- En stor hästkraftsstinn bil passar ju bäst på landsvägen  men då 2-3 dubblas förbrukningen och en stor tung bil är alldeles för klumpig i stadstrafiken.

Viktigt att göra egen bedömning av körprofilen ungefär hur många mil med längre landsvägskörning och hur många mil  som körs i närområdet innan val av hybridtyp.

Med större andel landsvägsmil är en  hybridbil som laddas av bilen  ekonomiskt fördelaktigare.

Mitt ofta använda exempel 
Om man som privatperson köper en ny Volvo XC40  utan någon form av hybridmotor bryr man sig varken om bilekonomi eller utsläpp av CO2 Den bilen kommer inte att hålla sitt värde särskilt väl- läxa från Volvodieslarna!- Nästa smäll kan mycket väl komma för bilar med höga bränsleförbrukningar när de kommer ut som begagnade om några år och tumskruvarna för klimatet dras ännu  hårdare.

LÄS MERA OM VAL HYBRID ELLER LADDHYBRID 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *