uppdaterad 201219
Volvos spel med miljön i den sk elektrifieringen är skamlös .
Man utnyttjar systemet och producerar stora tunga laddhybrider sk twin engine bilar som drar nästan en liter milen på landsvägen . när de 2-3 milen som batteriet klarar praktiskt är slut .De flesta utnyttjar alla hästkrafterna som köpts eller leasats- man köper väl inte nåt man inte använder?
Volvo skulle egentligen betala miljarder i utsläppsböter som blir en följd om de verkliga utsläppssiffrorna använts då laddhybrider släpper ut avsevärt mer i verkligheten än vad som deklareras enligt WLTP . WLTP för laddhybrider är ännu mer missvisande än de gamla NEDC -sffrorna som mått på bränsleförbrukning och utsläpp. Man behöver inte ens köra en stor laddhybrid för att inse det – Fossilmotorm används ju mest på landsvägen och batteriet är slut efter 2-3 mil särskilt på stora höga bilar med stora hjul som är byggda för landsvägen (Cruising)
Biltillverkarna driver en myt att genomsnittsbilen används några mil per dag och laddas jämt därför laddhybrider så passande och bra för miljön- I själva verket går många av de tunga SUVARNA som är laddhybrider många mil på landvägen och har avsevärt högre utsläppssiffror. Minst 3 gånger mer än WLTP på landsvägen Upp till 8 gånger högre säger nya utredningar se videon nedan .
Jag blir omkörd jämt av nya stora SUVAR där en hel del är laddhybrider när jag kör min bränslesnåla NIRO hybrid på landsvägen och håller mestadels hastigheten numera för att få en låg förbrukning. Ett körsätt som automatiskt följer med när man kör en bränslesnål hybrid.
EN SKANDAL I KLASS MED DIESELGATE TYCKER ALRIK
NOTERA att forskningen kring laddhybriders verkliga förbrukning kan vara missvisande det förutsätter att bilen laddas JÄMT Det visar tidningens databas från ägare av laddhybrider som anger vad laddhybrider drar i verkligheten. Det säger sig självt att man inte kör en stor VOLVO TWIN ENGINE med 2-300 hk särskilt mycket i stan den går mest på längre sträckor på landsvägen. Vad ska man annars med alla ”hästarna” till???
MIljöpartiet som driver bonusfrågor för bilar och klimatet verkar inte fatta hur en stor tung laddhybrid används -Tunga hästkraftstinna laddhybrider skulle inte ha en krona i bonus men betydligt högre skatt- Bättre att gynna hybridbilar som laddar själv i ett övergångsskede är. Folk som köper hybridbilar betalar bilen själv och vill åka bränslesnålt för att man är mån om miljön- De som får subventioner för bilen skiter i miljön och bryr sig mindre om bilen laddad eller ej- så enkelt är det!
Jag som betalar bilen själv och kan räkna insåg för ett år att en hybridbil som laddar själv är mycket bättre för miljön och plånboken. Laddhybrider är både dåliga för miljön och bortkastade pengar om den inte används varje dag och har stor andel kortare körning- Dessutom kommer laddhybriden försvinna itakt med att elbilarna blir billigare , kan köras längre och kan laddas snabbare.