KRÖNIKA OM MILDHYBRIDER HYBRIDER OCH LADDHYBRIDER

publicerad 200925 uppdaterad 201219

Hybridbilar har funnits  i många år och under senare år har  nya varianter av hybridbilen dykt upp i form av mildhybrider och laddhybrider

HYBRID BILAR

Många vet dåligt om skillnaderna i hybridfamiljen

HYBRID   bil med bensinmotor och elmotor  ( även diesel) även kallad FULLHYBRID   Ett batteri laddas med bromsenergi  under drift eller av   bensinmotorn. Batteriet kan driva bilden ca 5km  Elmotorn stöder bensinmotorn antingen genom att driva själv eller hjälpa till vid acceleration eller uppförsbackar eller ladda batteriet vid inbromsningar

LADDHYBRID Samma som HYBRID  men batteriet  är större och kan även  laddas   via elnätet och batteriet kan klara  3-7 mil på eldrift Bilen kan köras både som el bil och hybrid ( bilen bestämmer när el ska användas) Vissa stora tunga laddhybrider  använder bensinvärmare på vintern även i elläget  annars  blir räckvidden på el bara några mil när det är kallt .

MILDHYBRID  En enkel form av hybrid där batteriet  är ca 1/10 av   hybridbilens batteri- Bilen  med mildhybrid går aldrig på ren el utan bromsenergi lagras i batteriet och användes som hjälp vid   drift av bilens elsystem

HYBRIDER

Toyota har längst erfarenhet av hybridbilar och har tillverkat sådana bilar de senaste 20 åren och mest känd  är Toyota Prius en bensinhybrid som drar  kring  0,4 liter mil.

Hybridbilar utnyttjar bromsenergin som lagras  i ett batteri och driver en elmotor om tidvis hjälper huvudmotorn  att driva  bilen tidvis enbart på el oftast i stan  och som hjälp  till bensinmotorn.

KIA har också utvecklat Hybrider och kännetecknande för bränslesnåla asiatiska hybridbilar  är att systemeffekten hålls låg och ofta inte turbo i bensinmotorn.  Bränslesnåla bilar prioriterar vare sig  många hästkrafter och snabb acceleration som är förödande för bränsleförbrukningen om man inte är lätt på gasen.

Styrkan med en hybridbil är att batteriet är dimensionerat så att bensinmotorn kan arbeta  i ett  effektområde där motorn har högst verkningsgrad- Om effektbehovet för stunden är för lågt  för bästa verkningsgrad hos motorn    laddas även batteriet  av bensinmotorn. Om effektbehovet är för stort för bästa verkningsgrad  hos bensinmotorn ,tex vid acceleration eller uppförsbackar . då går elmotorn in och hjälper till och avlastar bensinmotorn som fortfarande kan arbeta effektivt.. Dessutom  stängs bensinmotorn automatiskt av när elmotorn själv klarar framdrivningen och batterikapacitet finns tillgängligt

Batteriets storlek i en hybridbil motsvarar fullt utnyttjat ca  5 km eldrift  i  normal fart och batteriet arbetar mellan 25% och 75% av batteriets verkliga kapacitet.  ( KIA NIRO Hybrid)-

En hybridbil sparar ca 20 % av bränsleförbrukningen i jämförelse med en konventionell bil av samma storlek. I stan sparar en hybridbil upp till 50%  mot en konventionell  bil ref Toyota och min egen erfarenhet med Kia Niro hybrid. Det som gör skillnaden i procent så stor i stan beror att konventionella bilar är väldigt ineffektiva i stadstrafik  -förbrukningsvärden  i stadstrafik är  höga för förbränningsmotorn. I stan kommer hybridtekniken verkligen till sin rätt  då förbränningsmotorn arbetar optimalt   och laddar samtidigt batteriet. Dessutom låg fart och ständiga hastighetsändringar.

Mildhybriden  ett marknadsföringsjippo

Mildhybriden  dök upp efter dieselgateskandalen då konsumenterna började överge  dieselbilen.   Det gällde att få ner förbrukningen för tunga suvar som går på bensin  så att det ungefär motsvarar dieselbilen för att bilföretagen skulle  slippa straffavgifter.

Mildhybrider på mindre bilar passar inte lika bra och kan bli  sämre än konventionella bilar har Motor visat på test av Golfbilar septembernumret 2020. I marknadsföringen utnyttjas begreppet hybrid även för mildhybrider så det gäller  att fatta vad man köper.

En mildhybrid spara 5-15% i jämförelse med en konventionell bil anger Volvo och det högre värdet gäller  i stan och det lägre på landvägen. Som jämförelse sparar en hybrid 10-50%. och är betydligt effektivare i framförallt stadstrafik.

Viktigt att förstå skillnaden mellan hybrid och mildhybrid om man vill tänka på miljö och ekonomi vid bilköpet  Att köpa en större bil utan minst mildhybrid är ett  miljödåligt val 2020. MIldhybrid och småbil kan ifrågasättas vad avser ekomomin VW Golf tex har bättre teknik för att spara genom att stänga av cylindrar vid stadstrafik och låg belsatning på motorn.

Laddhybriden använd i ett annat  marknadsföringsjippo

Tillverkare av tunga Suvar och stora personbilar har diversifierat  genom  att  på kort tid ”elektrifierat ” sin bilflotta genom att göra varianten laddhybrider Ex Volvos TWIN ENGINE  . Man har varit tvungen för att få ned den genomsnittliga bränsleförbrukningen i bilarna som säljs.

Det är mest spel för galleriet då
dels det låga förbrukningsvärdet enligt WLTP inte visar verklig förbrukning för laddhybrider då de flesta i framförallt stora bilar kör betydligt mer än 30% av årsmilen på landsvägen. som WLTP värdet innebär.
dels då staten just nu har gynnsamma skatteregler för bilförmåner som gör att fel typ av bilar gynnas – stora tunga bilar drar alltid mer bensin på landsvägskörning även om det är maskerat i  lågt förbrukningstal i en laddhybrid   GLÖM ALDRIG DET!

Volvo   gör som andra stora biltillverkare  utnyttjar regelverket och tänker mindre på miljön .

Jämför  Två lika stora och välutrustade laddhybrider    WLTP värden  XC40 Twin  engine 2,1   dvs 0,21lit/mil KIA Niro laddhybrid   1,4   dvs 0,14 liter per mil .Vid landsvägskörning drar hybriderna   minst 3*WLTP  motsvarande  0,63 lit/mil resp 0,42  lit/mil. I  just detta fall med mer kunskap om motorernas verkliga utsläppsvärden  enligt WLTP i icke hybridbilar   är värdena ännu högre 0,72  för volvon  resp 0,48   för KIAN . 50% större bränsleförbrukning på Volvobilarna beror på de hästkraftstinna motorerna, den dåliga aeodynamiken hos VolvoSUV , för stora hjui och onödig fyrhjulsfrift   som inte kan stängas av.( 4 hjulsdrift helt onödig för de flesta- i Sverige av någpn anledning sälj en stor andel bilar med 4WD.

Viktigt att förstå att bränsleförbrukningen som anges  för laddhybrider bara gäller vid minst 70%  körning i stan  (mil på el  ) dvs testcykeln helt missvisande om man kör mycket landsväg.

Även om  laddhybridens  bränsledeklaration visar en  liten genomsnittsförbrukning drar en motorstark bil typ XC40  Twin Engine 50% mer  bränsle än en jämnstor KIA Niro laddhybrid  som märks rejält vid landsvägskörning.

JÄMFÖRELSETAL  OLIKA BILTYPER  

DIESELBIL

I en dieselbil som kan tanka 60 liter och drar 0,6 lit/mil kan rulla 90  mil  om man tankar när det är 10  mil kvar  6 liter  . Man kan köra 90 mil mellan tankningarna och det tar 5 min att tanka  för 90mil.

Dieslar inte särskilt lämpliga i stor stadsmiljö och passar bäst på landsvägen

MILDHYBRID

Mildhybrid  används i huvudsak på  större bensinbilar som får  en bränsleförbrukning nästan som en  dieselbil och  blir likvärdig i räckvidd. Mildhybrid har även börjat dyka upp på mindre bilar som alternativ att stänga av några cylindrar vid stadskörning som är lika effektivt. Mildhybrid sparar upp till 15% i stadskörning på bränsletörstiga Volvobilar men bara kanske 5% på landsvägen

HYBRID

Drar ca 10% mindre än  den traditionella bensinbilen på landvägen bilen laddar själv hjälpbatteriet  I stan är en hybrid mycket effektiv kan spara upp mot 50%  jämfört med en konventionell bil .Har ofta anpassad bränsletank  och räckvidden  blir därmed något lägre än dieselbilen Ofta mer ekonomisk än en laddhybrid om man inte har tjänstebil eller kör under 1500 mil/ år och en del landsvägskörning

LADDHYBRID

Drar ungefär som en hybrid på landsvägen och  3-5 mil kan köras på  bara el  eller använder man elkraften  i hybridläget .Om det inte finns  någon hybrid att jämföra för att utröna vad en laddhybrid drar på landsvägen  kan man använda WLTP värdet*3  som ger  en ungefärlig bränsleförbrukning  på landsvägen . På långkörning har man ingen större nytta av extramilen från  batteriet.  Den stora fördelen med  en laddhybrid kommer först  när huvuddelen av all körningen  är  i stan och man kan ladda själv. Laddhybriden är jämförbar med dieseln på landsvägen .

Kör man mer än ca 70% av milen i stan är en elbil ett bättre val -än laddhybriden .Det är  inte bra med en bensinmotor som går för korta sträckor under året  blir  lite av en ”lite gubbakörd bil” som lätt  sotar igen eller får andra bekymmer

ELBIL

I en elbil använder man bara 60 % av batteriets kapacitet när man kör längre sträckor  ex  el bil 50 mils räckvidd måste man tanka  ungefär var 30e mil . Man tankar vid ca 20%  laddning eller 10 mil kvar att köra  ( motsvarar 5 liter diesel kvar i   dieselbil 0,5 lit/mil ) och man snabbladdar bara till 80%  eller 40 mil dvs bara 60% av 50 mil  eller 30 mil  mellan tankningarna ( snabbladdningarna)   Det  tar 30-60 minuter  att tanka i nuvarande laddningsstruktur För ett bilmärke med välorganiserad laddstruktur och en elbil som kan ta emot 150KW  är det  helt OK , Tex Tesla och Mercedes 

LADDHYBRID ingen  bra lösning för privatpersoner som kör längre sträckor med bilen och heller inte en hållbar lösning på sikt. Bättre med hybrider som laddar själv till dess det enbart blir elbilar.

EN STILLA UNDRAN

Vad driver folk att köpa dyra elbilar?

Lägga mellan en halv  och en miljon på en bil Ju dyrare bilen är desto högre krav på att man kan ladda effektivt efter vägen Det blir ju dyrt att åka bil då alla bilar faller i värde
Det är nog prestanda som gäller för många- som köper större bilar understödda av tjänstebilsavtal.

Många utnyttjar naturligtvis det höga andrahandsvärdena som varit flera år nu  pga den stora efterfrågan och de långa leveranstiderna. Byter man eller säljer  efter 1-2 år blir det inte dyrare  milkostnader än att äga   en   konventionell bil  i 3 år och som bara kostar hälften i inköp. Då efterfrågan på begagnade elbilar också är står förväntas detta marknadsläge vara 5 år framåt mi tiden då marknaden är svår att mätta på bättre begagnade elbilar som folk har  råd med. Enda nackdelen är att man har en halv till en miljon kronor bundet i bilen hela tiden,

De minsta elbilarna räknar man hem i körning till och från jobbet men heller inget att ha på landvägen. några längre sträckor.

Teslan , Audi etron och Mercedes verkar vara   vettiga val i dag  av elbil  vid mycket landsvägskörning  där TESLAS nät  av  superladdare. sticker ut sp en jättestor fördel.

Gynnsamma privatleasingalternativ kan göra att det kan vara värt att pröva elbil tre år och se om man trivs med den.

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *