ELBILEN PÅ DEKIS

Utdrag svensk motortidning 20 feb 2023

””Och att ”vanligt folk” är ganska svala till elbilar om man inte sparar pengar på dem förstår jag. Det är mycket svårare att leva med en elbil när man ger sig ut på långresa, eller inte kan ladda hemma.

Det visade inte minst vårt 100-milarace med sex nya elbilar, som du kan läsa om i det här numret. Vi valde att låta bilarnas navigationssystem bestämma körningen och laddningen och det är rent ut sagt skit att det 2024 kan ta fyra extra timmar att köra en stor dyr och ny elbil 100 mil. Billigare blev det inte heller.

Är man nörd gillar man kanske utmaningen, men man ska inte behöva ha en uppsjö laddbrickor och appar, och planera körningen kvällen före om man inte har koll på vägar och laddplatser. Och laddarna ska fungera!

Självklart ska man inte behöva fundera på var och hur man ska ladda eller betala – det som Tesla har klarat av sedan 2014.

Så tack svenska regeringen för att ni sänkte bränslepriserna, så att incitamentet att välja en elbil över en natt minskade rejält, till nära noll, efter att ni i fjol slopade elbilssubventionerna som nästan tog död på privatleasing av elbilar.””

Läs hela artikeln i Auto Motor sport

Dödsskuggans dal

Så här såg visionärer  på elbilens framtid  för ett par år sen som  C Björck sammanfattade 2022 i motortidningen Auto Motorsport

Biltillverkarna går mot dödens dal

”Man kan konstatera att de flesta biltillverkare som extrapolerat fram prognoser om framtiden och elbilens långsamma linjära intåg, helt missade hur disruptioner beter sig. Det handlar om S-kurvor.”

Det ljusgröna är den förväntade brist på bilar som uppstår i Valley of Death. Att bilförsäljningen kryper över 100 miljoner elbilar 2030 beror till stor del på att lägre bilpriser kommer att öka mängden människor som har råd med elbil. Idag finns redan små elbilar i Kina för under 100 000 kr. /// GRAFIK: @jpr007/Twitter

Man kan i början av 2024 konstatera att  denna analys fortfarande stämmer skrämmande bra där bristen på bilar syns som brist på privatköpare av elbilar och som inte hittar bilar som passar plånboken. Märks också som tecken med risk för överproduktion i hela världen och neddragningar  av elbilsproduktion samt början på utslagning av kinesiska bilmärken på den inhemska kinesiska marknaden som är mättad. Detta övergår till en brist på bilar igen först när det kommer  enklare modeller med priser vanligt folk har råd att köpa.
.
S- kurva perioder av snabb tillväxt som följs av långsammare perioder av tillväxt och som sen upprepas

Volkswagen id7

En inblick var VW står just nu med sin id-plattform Se videon via min webplats med betydligt mindre reklam .Klicka inte på titta på youtube! utan på startpilen i bilden.

Videon från en  av Sveriges bättre web-motortidningar som är värd att följa vad avser  elbilsutvecklingen alla kategorier.

RYSKA NYHETSTIDNINGAR

Lista på ryska nyhetssiter som CHAT GPT plockade fram åt mig

Inte helt fel att läsa för  att bättre förstå den ryska propagandan i perspektiv av hur våra medier presenterar nyheter

  1. RT (Russia Today): https://www.rt.com/
  2. TASS: https://tass.com/
  3. RIA Novosti: https://ria.ru/
  4. Kommersant: https://www.kommersant.ru/
  5. Gazeta.ru: https://www.gazeta.ru/
  6. Vedomosti: https://www.vedomosti.ru/
  7. Novaya Gazeta: https://novayagazeta.ru/

OM  MAN SÖKER MED GOOGLE

Moscow times

Pravda

Izvestia