web analytics

EN PRISVÄRD HYBRID ETT BRA FÖRSTA STEG MOT EN ELBIL

Artikeln först publicerad  5 feb 2020 och uppdaterad 28 feb 2020 testvärden Hybrider som laddar själv länk jämförelse laddhybrid hybrid och konv entionell bil

MEST SÅLDA BILAR JAN 2020

Klicka på bilden saxat från automotor med mina  egna kommentarer inlagda- en läsvärd billig motortidning på webben väl värd att prenumerera på ofta rabatter prenumeration

HÄR INGÅR företagsbilar

Volvo skyller låg försäljning i januari på Malusskatten som ju är stor för tunga VolvoSuvar utan hybrid .

Alla bilar i KIA Niroserien finns med på topplistan jan 2020

En mer intressant statistik för januari  2020 är privatköpta nybilar saxad från Vi bilägare som ofta har intressanta bilnyheter. Man anar att Volvo börjar halka efter hos svensken därför att det finns så många andra bra driftsäkra bilar 2020 med hög teknologi som är betydligt vänligare mot plånboken.

PRIVATKÖPTA NYBILAR JANUARI 2020

NYBILSSTATISTIK

Volvo tappar bland  privatköparna  KIA  och WV   tar över tronen Volvo störst bland förmåns-och företagsbilar Läs mer

ELBILSSTATISTIK

Aktuella siffror el och hybridbilar och laddkapacitet Sverige

Elbilar är särskilt lämpliga att leasa  då  den tekniska utvecklingen går så fort Passa på nu efterfrågan kommer säkert  att trycka upp leasingpriserna framöver.

KIA och VW kommer att öka med fler  billiga elbilar

Både VW och KIA kommer att köra om Volvo på den svenska marknaden de närmaste tre åren tror jag beroende på att VOLVO är så långt efter på elektrifierade bilar till vettiga priser – Volvo är på väg att prisa ut sig och har inget attraktivt  att erbjuda på hybrid, laddhybrid och elbil för privatpersoner.

Januariförsäljningen visar att Volvos stora dyra tunga bilar tappar mark bland privatpersoner och tunga törstiga XC40 är knappt med i racet

När det gäller el-bilar jobbar Volvo i en annan division lyxbilar och lär inte ge några volymer för det segmentet  har TESLA redan försäkrat sig om- VOLVO bara pratar och pratar.KIA  , Mishubishi  ,Hyndau  och Toyota är mer snabbfotade och börjar ta andelar i hybrid-. laddhybrid- och el-segmenten för vanligt folk med lika bra och säkra bilar med hög tekniknivå men betydligt billigare än prestigemärkena.

KIA HAR BRA PRISVÄRDA HYBRID- OCH ELBILAR

Elbilar och laddhybrider utvecklas snabbt- Håll koll på bilar från ASIEN  främst KIA och TOYOTA (som har längst erfarenhet av hybridbilar) samt  VW och Skoda de kommande åren, Man får mycket bil för pengarna.

Mest eftertraktade elbilen i jan 2020 (  8 månaders levtid ) KIA eniro en mycket prisvärd elbil med hög teknik och kvalitetsnivå.

KIA NIRO hybriden har högt testbetyg vid utvärdering 2019

KIAS NIRO serie  Hybrid , laddhybrid och elbil  är mycket prisvärda

HYBRID OFTA MER EKONOMISK ÄN LADDHYBRID

Om man inte använder en laddhybrid   till jobbet varje dag och kan ladda i var ände om det behövs är det ofta mer ekonomiskt med en vanlig hybrid  vid nybilsköp  om man bara kör 1500 mil/år Merkostnaden med laddhybriden efter bonus är 45000-70000 beroende på bil. – Köpa en begagnad laddhybrid är naturligtvis alltid ett alternativ liksom att man av miljöskäl vill släppa ut mindre CO2.

Skillnad i verklig förbrukning  mellan hybrid och laddhybrid enligt användare    är ca 2dl /mil ungefär  3 kr/mil   Man kanske inte laddar varje dag  kör få mil eller mycket landsväg. Man får då köra  minst 15000 mil för att det ska vara ekonomiskt lönsamt att köra laddhybrid om man inte   kör och laddar nästan dagligen 3-4 mil.

Verklig förbrukn hybridbilar enligt användarer

Jämförelse mellan Laddhybrid Hybridbil och konventionell bil

Min egen körprofil skulle innebära 30- 40% eldrift som kan laddas hemma med  en  laddhybrid 1700 mil/år och det ger 2 kr/mil skillnad i bränslekostnad till laddhybridens fördel- Hybridens totalkostnad blir  dock lägre lägre då den är billigare i inköp. Se kalkylen nedan.

På väg mot en elbil och i  väntan på att få en  laddmöjlighet   för en elektrifierad  bil  är en bränslesnål  hybrid ofta  bästa lösningen. Inte minst  får man träna  att köra snålt som de flesta som kör elbilar gör för med en elbil finns alltid lite räckviddsångest vid körning på landsvägen.

En användare berättar om körning med  KIA NIRO laddhybrid

I videon  nedan en resa 90 mil  med laddhybriden  lugn körning .  motorväg 0,48  lit/mil i övrigt ner mot 0,4 som lägst  lugn körning Bilen laddades aldrig på den turen utan startade med fullt batteri   och  i hybridläge sista 5 milen hem. Se svar på min fråga YouTube videon

Förbrukningssiffrorna för  en Hydridbil på landsvägen under  längre körningar är helt jämförbara med laddhybriden  med samma mjuka körsätt då de har samma bensinmotor och båda har batteri som stöttar.

Jag har gjort en bedömning  av uppgifterna mot min körprofil och kommit fram till att vid lugn körning ska det vara möjligt att köra en Nirohybrid med en 105 hästars bensinmotor och medhjälp av en 44 hästar elmotor där WLTP  värdet blandad körning är 0,48 lit/mil enligt följande:

SAMMANFATTAT KIA Eniro Hybrid LUGN KÖRNING

WLTP 0,48 lit/mil

Stadskörning   0,48
Vägar 70-90   0,42
Vägar 70-100  0,45
Motorvägskörning 100-110  0,50
Motorväg längre sträcka  med 110-115  på mätaren 0,55-0,6 med konstantfarthållare på motorvägen.
Landsvägskörning med 50% motorväg 0,52    (0,48+0,55)/2

Genomsnittsförbrukning 0, 5 lit/mil med 70% landsväg   0,7*0,52+0,3*0,48

I kalkylen räknar jag med 0,55 lit/mil som årsgenomsnitt och många småkörningar( starter)  på vinterhalvåret

Genomsnittsförbrukningen för användare säger 0,52 lit/mil
Verklig förbrukning användare 

Återkommer framåt hösten 2020 med facit när jag kört Nirohybriden 1000 mil .

Laddhybriders räckvidd överdrivna på stora tunga bilar

Kraven börjar komma på laddplatser

EN HYBRID ÄR EN BRA START MOT ELDRIFT MYCKET KOMMER ATT HÄNDA MED ELBILARNA  DE NÄRMASTE ÅREN  – RÄCKVIDD OCH LÄGRE PRISER DÅ MÅNGA ALTERNATIV PÅ GÅNG

CROSSOVER -bilen NIro ett mellanting mellan SUV och vanlig personbil en fullutrustad bil med lång garanti och  låga driftskostnader och utsläpp  i jämförelse med en tung VolvoSUV. Kia Niro hybrid  är en rymlig mellanklassbil med tillräckliga prestanda för vardagen  lokalt  såväl som för långkörningar.

JÄMFÖRELSE KIA NIRO och VOLVO XC 60  visar hur användare  de senaste tre åren upplever bilarna i  jämförelse   med andra bilar i genomsnitt . Ref enkäter mestmotor.se

En ny fullutrustad KIA Niro Hybrid kostar mindre per mil att köra än att fortsätta köra en  tre år gammal Volvo XC60 som gått 4000 mil  Två mellanklassbilar  där KIAn vinner om man prioriterar Miljöpåverkan , inte behöver vara snabbast från rödljuset och lever i tiden. Priser efter avdrag miljöbonus

Andelen el för hybridbilen är 40%  som är normal användning och inte till jobbet varje dag WLTP värdet har betydligt större andel korta turer och mindre landsvägskörning

DETALJKALKYLER NIROBILARNA JÄMFÖRT MED XC60

Notera att Niro Hybriden i kalkylen är fullutrustad och standardbilen som har bra grundutrustning kostar 40000 kr mindre eller 252000 och kan köras  med årskostnad 68000  vid 1700 mil/år eller 40 kr/mil

MED EN HYBRID KAN MAN TRÄNA ATT KÖRA  SNÅLT  MED LÅG FÖRBRUKNING  SOM ATT KÖRA  ELBIL FÖR ATT FÅ LÅNG RÄCKVIDD- ETT KLIMATSMART VAL PÅ VÄG MOT ELBIL

SOM MÅNGÅRIG VOLVOÄGARE SNEGLAR MAN OCKSÅ PÅ VOLVOBILAR

Volvos  inbytespriser på egna märket med dieslar dåligt mot egna märket på marknaden  2019 . Konkurrenterna betalar ofta mer för  de vet att de kommer att ta marknadsandelar av Volvo framöver.

Betyder i praktiken att VOLVO övergett sina gamla trogna kunder och fokuserar numera på förmånsbilar , företagskunder och lyxbilar vilket inte minst syns på priserna på kommande elbila. innebär nog dalande marknadsandelar i Sverige  de närmaste åren när privatkunderna blir färre.

Volvos nya dyra tunga laddhybrider går  dessutom inte särskilt långt på el förbrukar bensin när det är kallt  då man tror sig köra på el för annars hade gått ännu kortare sträcka  i jämförelse med tyska laddhybrider.

XC40   har hög malusskatt i tre år Köp av XC40 utan lätthybridmotor (B-motor) inte att rekommendera  när den nu kommer i billigare varianter det kan kosta   i värdefall . Vem vill ha en törstig tung Volvobil utan hybridmotor  om några år när marknaden kanske mest efterfrågar  laddhybrider och elbilar och prisvärda snåla hybridbilar som laddar själv.?

JÄMFÖRELSE BILKOSTNAD BRÄNSLEFÖRBRUKNING


Priserna är räknade  efter avdrag miljöbonus laddhybrider elbil .Bilarna med ungefär samma utrustning och med 40% körning på el som ligger närmare verkligheten för en privatperson med blandad körning.

Detaljer i kalkylen  

En till som tröttnat på Volvo   

LIKNANDE TANKAR OM VOLVO OCH XC40

LÄS MER

MIn brors   erfarenheter av KIA eniro 2019   efter 3000 mil en mycket prisvärd elbil

VÄRDEFALL PÅ BILAR

PRIVATLEASING AV BIL

BARA HALVA BATTERIET UTNYTTJAS VID LÅNGKÖRNG ELBIL

Om elbilar på min Blogg

Mycket bra motortidning på nätet kostar 49 kr/mån och man kan säga upp den inom månaden och bara prenumerera då och då- ibland kan man prova en månad för 1 kr-1 månad  Väl värd pengarna att följa elbilsutvecklingen- jämför bilar- ta del av vad ägarna tycker om viss bil.

 

 

 

 

BERÄKNING AV VÄRDEFALL PÅ BILAR

Alla bilar faller i värde sedan man köpt dem och värdefallet är beroende på antal mil  och hur länge man haft bilen det vet alla.

Den stora bilkostnaden är värdefallet som är 50-60 % av milkostnaden vid 1500-2000 mil per år för en ny bil i 300 000 klassen de första tre åren . Lägre andel  värdefall för en mindre billigare bil  och större andel  värdefall för en större  dyrare bil. Värdefallet minskar  med åren och som tumregel  halveras värdefallet varje treårsperiod man äger bilen men istället ökar driftkostnaden med åren.

Intresseorganisationen Motor har gjort en kalkylator som kan användas direkt på webben för den egna bilen   att beräkna hur mycket bilen kostar att köra  uttryckt i kr per mil .

I  kalkylatorn kan man också direkt se hur mycket bilen faller i värde varje år. Bilvärdet  efter ett visst antal år visar det  inbytespris man kan förväntas få för bilen när den byts in.

Man kan använda kalkylatorn  på  priset man betalar hos en bilhandlare vare sig bilen är ny eller är begagnad med garanti.

Utdrag ur Motors värdeminskningsdiagram för bil köpt för 300 000 kr med troligt inbytesvärde markerat efter  3 år  på kurva LÅG   som representerar en  eftertraktad bil tex en hybridbil

Kurvorna stämmer för ca 1500 årsmil Kör man längre eller kortare  i genomsnitt  kan man korrigera det framräknade värdet med 6 kr/mil så kommer man närmare troligt värde tex 9000 mil på tre år minskar värdet med  27000

BILVÄRDE EFTER 3 ÅR

LÅG värdeminskning  Eftertraktad bil

NORMAL  värdeminskning Vanlig bil känt märke stora volymer normal efterfrågan

HÖG  värdeminskning Bil som faller mer i värde tex Dieselbil  eller udda  märken med lägre efterfrågan.

El- och laddbara hybridbilar i feb  2020 har hög efterfrågan och det finns liten tillgång och  långa leveranstider. som håller upp andrahandsvärdena rejält. Kurvan stämmer inte alls just nu för elbilar de första åren men på några  års sikt kommer  de eftertraktade elbilarna   att anpassa  sig till den övre kurvan  LÅG.

Följande tabell kan användas om man räknar själv på ett förväntat värdefall och  tabellen  visar procent värdefall  efter visst antal år (årsmodellen  påverkar mer än när under året bilen är uttagen redan efter 2 -3 år.

”50% principen” halveringstiden för bilvärdet är tre år Innebär att bilens värde halveras varje treårsperiod och är en bra tumregel som stämmer väl överens med Motors värdeminskningkurva  HÖG.

Hur mycket av inköpsvärdet bilen faller varje år och hur stort värdefallet är efter 3 år framgår av tabellen nedan

Ett kompletterande sätt att värdera bilen är att använda  siten KVD och se marknadsvärdet på bilen just nu. Ett ungefärligt inbytespris får man genom att använda 80-85% av marknadsvärdet värderad enligt  KVD. eller använda lägsta angivna värdet vid ”försäljning till privatperson”.

Man kan också bedöma värden på bilsiter typ Autouncle och titta på utpriset på liknande bil samma årsmodell och korrigera värdet för skillnaden i miltal med 6 kr/milen. Bilvärdet vid inbyte brukar ligga på 85-90% av det framräknade värdet.

Gör din egen kalkyl och gör jämförelse i mitt med olika bilmodeller i ett kalkylark Bilkalkyler 1,05

Använda PRISJAKT ATT BEVAKA PRISET

uppdaterad 200224

Prisjakt är ett bra verktyg på nätet att kolla upp var man kan köpa en produkt till bästa pris.

Det många inte tänker på är att man också kan prisbevaka produkten och köpa när den har ett  kampanjpris. Man kan med hjälp av kurvan för prisutveckllngen se hur bästa pris sett ut under senaste året. Förutom kampanjer vid blackfriday  , jul  på sommaren sker det också vid andra tillfällen under året.

Jag har sökt efter en Ljudlimpa till TVn för att få bättre ljud och vet att just en Samsunglimpa har fått bra testvärden av Råd o Rön och är prisvärd i förhållande till ett högt betyg i bedömningen dessutom är den lättanvänd baserat på tester och användaromdömen.

Klicka på bilderna – äldre versionen prisjakt visas- funkar lika som nya

Jag har skaffat ett konto på prisjakt så att jag kan prisbevaka produkter.

Letar upp bästa pris

Av prisutvecklingen senaste året på produkten   ser man att den priskampanjas då och då- det betyder att man vid rätt tillfälle kan köpa den till betydligt bättre pris än just nu.

Lägger därför in en prisbevakning  på produkten  i avsikt att köpa när den har ”rätt” pris för mig.

När bevakningspriset uppnåtts får jag ett mail och kan då köpa produkten till kampanjpris.

Efter 1 månad sänktes priset först 500  eller 20% rabatt av Mediamarkt över  en helg men jag avvaktade för ett möjligt bättre bättre pris. Veckan efter  kampanjade Komplett.se  och nu med 40% rabatt 990 kr   då slog jag  till en måndagsmorgon och   paketet anlände  på tisdagen till närbelägna ICA föra avhämtning 🙂

 

Ett bra hjälpmedel att göra bra affärer på nätet utan att behöva leta så mycket om man gjort förarbetet att hitta en produkt med bra testvärden.

A GOOD LAUGH ADAY KEEPS THE DOC AWAY