TRÄNINGSCYKEL BRA KOMPLEMENT KONDITIONSTRÄNING

På vinterhalvåret när det är halt och isigt ute och det är svårt att ta rejäla promenader när man kommit upp i ålder då är en träningscykel ett bra komplement att stärka upp konditionen med.

Har använt en enkel träningscykel sen i början av januari 2024 och är mycket nöjd

Cykeln köpt på Biltema och  kostade 1399 kr och den är enkel att sätta ihop då den levereras i några huvuddelar i en kartong som man skruvar ihop själv.(se bruksanvisning nedan)

Mycket nöjd med denna enkla träningscykel och fann ingen anledning att betala för mycket för en sådan  utan istället köpa en billig cykel som klarar lite  högre vikt och har ett svänghjul och en display. Trots allt är det 1 års garanti så värt att pröva.

Max belastning 110 kg
Vikt svänghjul 2 kg
Mått hopfälld 48 x 43 x 130.5 cm
Mått utfälld 77 x 43 x 115 cm
Sadelhöjd 72,5-83,5 cm


Avläsning tid, hastighet ,sträcka , kalorier lätt att läsa av ,ställa in mål och nollställa.

Levererades i några huvuddelar i en låda- enkel att skruva ihop  och få stabil – Huvuddelen är färdigmonterad och i hopfällbart läge Man monterar sedan enkelt sadel ,styre ,trampor och markstöd, sätter fast skärmen och ansluter i kontakt. Hela jobbet tar   ca 20-60 min att skruva ihop beroende på vana. Medföljer  bultar, muttrar och verktyg  –läs mer i manualen.

Vill man betala för ihopsättningen gör säkert BilTema det och cykeln lätt att transportera i bilen då den är ihopfällbar.

Manual testcykel

Bekväm och enkel att förvara

Cykeln är bekväm och tystgående. Har en snygg och stilren design. Är lätt, hopfällbar och enkel att förvara.

Svänghjul  med magnet

Cykeln har ett tvåvägs svänghjul med magnetisk insida, som ger ett starkt motstånd och som gör att pedalerna långsamt slutar snurra när man inte trampar längre. Vikten på svänghjulet är 2 kg.  Inställbart  trampmotstånd läge 1-8

Justerbar sadel passar för lång- och kortväxt

Sadelhöjden går enkelt att justera i flera olika lägen från 72,5 cm till max 83,5 cm. Träningscykeln passar användare som har en längd som är mellan 150-190 cm och väger max 110 kg.

TRÄNINGSPROGRAM

Gärna framför en bildskärm med musik , landskapsbilder eller en cykelväg- det mesta finns på youtube. tex VASALOPPET RISBERG eller Cykla längs Göta kanal

Sätt egna träningsmål

En kontrollpanel visar tid, hastighet, distans och kaloriförbrukning. På den kan du också sätta upp egna träningsmål.

Träningscykeln passar användare som har en längd som är mellan 150-190 cm.

Eget enkelt träningspass den första tiden

Man får prova sig fram viktigt med uppvärmning och nedvarvning  efter ett belastningspass

BRA PROGRAM FÖR 80 åringar som är aktiva som vi.

Mitt program

3- 4 ggr per vecka 40 min per gång med trampmotstånd som passar mig 23-25 km/h

10 min läge 2  uppvärmning

20 min läge 6 belastning som ger andfåddhet

10 min läge 2 nedvarvning

Hustruns program

3-4  gånger i veckan  20-23 km/h

7 min läge 1 uppvärmning

15 min läge 4  belastning

5 min  läge 1  nedvarvning

ERFARENHET

Efter 6 veckors  användning

Cykeln går problemfritt och lätt att ställa in i höjdled och enkelt ändra belastning Sadeln sitter man också bra på.

Konditionen ökat  för egen del trampade ca 1,4 mil under 40 min träningsperioden  tidigare Efter 6 veckor kommer jag1,6 mil dvs trampar lite fortare vid samma ansträngning under belastningdelen. Snart tid att gå upp ett steg på motståndet ?

Jag har lite arytmistörningar hjärtat sen många år men hårdtränat tidigare utan problem. Hjärtat går jämnare  i betydligt längre perioder när konditionen är på topp  . Jag vet sen tidigare då jag regelbundet löptränade att bra kondition stimulerar hjärtat positivt med bättre hjärtrytm . Min vilopuls ligger kring 48-50 nu när jag är vältränad och  min Garmin  pulsklocka är till god nytta.

Cykeln bra även för hustrun som behöver extra  kondtionsträning förutom rehabövningarna efter ett benbrott före jul och motionscykeln  har blivit ett  riktigt bra komplement även för henne.

 

 

 

Den som köpt Tesla är förloraren…

Nästan inga privatpersoner köper elbil längre.
Det beräknas säljas ca 200 000 elbilar i Sverige 2024 och 80% av  ordertecknade bilar i januari 2024 går till företag.
De få privatpersoner som köper elbil idag bryr sig inte om den dåliga kalkylen med elbil som nu har stora förväntade värdeminskningar för de som köpt tidigare modeller.
Hälften av alla begagnade elbilar exporteras för närvarande som håller uppe andrahandsvärdet konstlat och  bromsar värdefallet en tid.

KAMPANJ LÄGRE PRIS KIA NIRO EV

Detta är en privat blogg utan kommersiella intressen  som förmedlar egna erfarenheter

REJÄL PRISSÄNKNING

KIA har sänkt priserna med upp till  17% i februari på den förra storsäljaren elbilen  eNiro modell action och advance. Delvis kampanjpris kan man anta men man lär behöva göra det permanent då bilen blivit alldeles för högt prissatt 2023 med riktigt dålig försäljning. Prislistan KIA jan 2024   Specifikation NIRO EV 2024

Elbilen  heter  numera Niro EV är en av de bästa bruksbilarna  på marknaden. Den har hög tekniknivå, stor driftsäkerhet och framför allt vettiga hästkrafter då man inte behöver mer än 200 hk på en bra elbil som bruksbil. Antal sekunder 0-100 är helt ointressant för en bruksbil  med el då en elbil alltid är vassare än en liknande enklare bruksbil med bensindrift.

Nya Niro EV  får dra 750 kg tungt släp som är tillräckligt för lokala hyrsläp (  eNiro  250 kg är oanvändbart) och EV snabbladdar  bilen med 100 kW på 50 min 0-80%  (eNiro 80 kW 58 min 0-80%) Några andra större skillnader förutom den nya designen är det inte. En väl beprövad bruksbil som var marknadsledare 2021.

Om man köper en Special Edition av grundversionen ( samma bil bara tillägg i namnet ) kan man just nu få bra rabatter hos vissa handlare ända upp till 90000. (Version-Nettopris-Listpris Action -442559-532900 Advance-471509-562500 )

För max rabatt finns en kampanj med finansiering och då behöver man ta ett billån på minst 50% av beloppet och ha kvar minst en månad. Sen kan man betala tillbaka lånet då räntan är över 8%. – en märklig omväg. Vissa bilfirmor har även med vinterdäck i priset. Det är sannolikt en kampanj. Mer av sånt på elbilar efterlyses! då de flesta elbilar är alldeles för dyra.

KÖPA BIL PÅ DISTANS

Generellt gäller. Om man ska köpa en ny eller bättre begagnad  bil är  att köpa hos storhandlare i storstad att föredra och sälja sin bil själv tex via auktion. Kostar inte så mycket att få bilen levererad hem och bilen man säljer hämtas ofta  hemma. När fler vågar köpa bil på distans pressar det priserna mer lokalt också.

Undantag Volvo som snart bara  säljer bilar på nätet

Vad gäller KIA bilar har jag följande exempel att få bästa pris

AFTEN Åkersberga Stockholmsregionen är stora och de har ofta bra priser på begagnat och bra erbjudande och många bilar att välja bland. Du får bilen hemlevererad om du vill och det kostar ca 5000 kr att få hem bilen till Skåne. En märkesbil med lång garanti servas ju av alla märkesverkstäder i Sverige så det är inga problem.

Generellt är priserna bättre i storstadregionerna

Har man inbyte är det oftast bäst att sälja själv Carla eller KVD på auktion

Märkeshandlare  i mindre orter som vårdar priset på märket lokalt och kan betala bra för inbyte av nyare bil av märket. Då måste man jämföra mellanpriset man får betala för att bedöma  då lokala mindre handlare ofta har högre utpris. Bra exempel är HÖRBYbil en stor  duktig KIAhandlare mitt  i Skåne som dessutom har vettiga verkstadspriser för KIAbilar när man servar i Skåne. Alltid värt att fråga i Hörby om vad en KIA service kostar.

Stora handlare har ofta lägst priser men betala mindre för inbyte – jämföra mellanpris nödvändigt för korrekt bedömning exempel Hedin Mölndal   eller Hedin Jägersro Malmö

Handlare som har två stora märken ska man se upp med då är ofta KIA ett andra märke till ett premiummärke.  Oftast högre mellanpris när man vill byta in lönar sig mer att sälja själv men kan defenitivt ha bra bilpriser. Ex Landrin Lund  där det känns  lite som Mercedespåslag på verkstadspriserna.

I mindre tätbefolkade regioner får man ofta betala något mer för KIAbilarna och får sämre mellanpriser EX Kronoberg Kalmar  Blekinge  I Halland annorlunda då där mer påverkat av två storstadsregioner.

MINA REFERENSER

Jag har kört KIA Niro i fyra år och lagt mycket tid på att utforska marknaden i Sydsverige med offerter från bilhandlare  Första Niron en hybrid  ägde jag 3 år och nu kör jag en Niro laddhybrid sen  1 år.  Niron är den snålaste och mest driftsäkra bil jag kört. Med sina  7 års fabriksgaranti är Niron fortfarande  ett mycket bra val 2024 om man letar efter en tillförlitlig bruksbil med låga driftkostnader.

Man åker nästan lika bra och säkert på långresa och kommer fram lika snabbt med 4 personer i en KIA Niro som i en Volvo XC60 som jag körde tidigare i många år.

Den största skillnaden  är att Niron har  avsevärt lägre milkostnad. Volvon är inte värd pengarna som bruksbil i vardagen. Det är betydligt kostnadseffektivare med Niron om bilstorleken passar.

Har man bilen som statussymbol och ska bräcka grannen då väljer man inte Niron  sånt trams har jag aldrig ägnat mig åt som pragmatisk bilägare i alla år.

Har kört , ägt eller leasat de flesta modeller  av Volvo från PV544 till  XC60 serien och ägt Saabar Toyota Mazda VW Golf som andrabil så jag har rejäl bilerfarenhet   efter minst 100 000 mil  bara i Volvobilarna geom åren.

Erfarenheter Niro hybrid 2020

Erfarenheter Niro laddhybrid 2022

Volvos laddhybrider törstiga i jämförelse med KIA Niro

 

 

ELBILAR PÅ FATHER BENS BLOGG SEDAN 2018

ARTIKLAR OM ELEKTRIFIERADE BILAR


uppdaterad 8 feb 2024

Mest lästa elbilsartikel

Beräkning av värdeminskning på bilar

Erfarenheter KIA Niro hybrid som laddar själv 

Volvo recharge laddhybrid bränsleförbrukning i verkligheten

2024

Den som köpt Tesla den stora förloraren 2024

Köra elbil med smart bilval

Hybrid eller laddhybrid?

Priser på elbilar fallande

Inför 2024 se upp med priserna på begagnade elbilar kör  lite längre med bilen du har för elbilstillverkarna kommer med kampanjer om de ska överleva var så säkra. Nu börjar värdefall på elbilar synas på ett helt annat sätt. KIA Niro ett exempel en bra bil som varit överprisad senaste året faller nu  även på begagnadsidan.

2023

Bästa tipset 2023 Skjut upp  planerat köp av  ny eller begagnad elbil då det kommer en prissättning i marknaden efter Tesla prissänkning, Framför allt köp inte nån bil som har längre leveranstid det är inte heltsmart 2023. Det kommer bli kampanjpriser på elbilar  under   2023  var så säkra. Marknaden rasar pga  dåliga tider speciellt i Sverige då regeringen satt fart på inflationen genom att inte korrigera elprismodellen som inneburit omotiverade överpriser på el i Sverige.

Erfarenheter får Kia Niro laddhybrid 2022

Erfarenhet av två norska laddboxar

Bilförsäljningen i Sverige 2022

Laddhybrid intressant igen 2023

2022

Bästa tipset 2022 Vänta med elbil några år till speciellt om du kör en bränslesnål bil tedan!!! Elbilen är fortfarande  för primitiv på långfärd och under vintern. Tesla funkar det för men det är inte riktigt en kvalitetsbil då det gäller bilbyggeri Lyssna och jämför på en bildörr som stängs i en  Mercedes och en Tesla …. så fattar du. Laddhybrid ett brs slyrtnstiv om man inte kör till jobbet varje dag eller  har de flesta av årsmilen i stan  Ofta ekonomiskt bättre med en Hybrid som laddar själv eller en snål diesel. om man har en stor andel av milen landsväg   -När det gäller miljön  är det politikerna som måste styra med bränsleskatter o bonus.

Vänta med att köpa elbil priserna blir bättre 2023

Beräkning av värdeminskning på bilar

KIA e-Niro Sveriges mest sålda elbil

KIA Niro EV populär elbil även 2022

En snål diesel eller hybridbil klår elbilen rejält

Krångla inte till tillvaron med en elbil

Hybrid bra alternativ i väntan  på billigare elbilar

Gynnsammare med eget sparkaital i elbilen än ”billig privatleasing” maj 2022

ELBIL PÅ VINTERN FORTFARANDE PRIMITIVT

Elbil som laddar snabbt minskar restiden markant

Elektrifierad bil behöver mindre batteri än man tror

VOLVO RECHARGE LADDHYBRID bränsleförbrukning i verkligheten

PRIVATLEASA NY ELBIL ELLER KÖPA DYR BEGAGNAD ?

SE UPP MED PRISERNA BEGAGNAD ELBIL 2022

Vänta med LADDBAR BIL via eluttaget om du redan kör bränslesnålt

BRA BILVAL SENASTE ÅREN EKONOMI ,DRIFTSÄKERHET OCH KÖRGLÄDJE

Snålaste elbilarna och laddhybriderna i verkligheten 2021

2021

Bästa tipset  jan 2021 Köp inte en dyr Volvo Twin engine Titta på KIAs laddhybrider istället Lika mycket bil för betydligt mindre pengar och betydligt lägre bilkostnader  i kr/mil under en treårsperiod!! Volvo gör företagsbilar 2021 inte bilar för privatpersoner. Föertagen har avdragsmöjlighter som inte privatpersoner har so FORGET VOLVO – KIA är nästa stora bilmärke i Sverige.

PROVA PLANERINGSAPPEN SOM ANVÄNDS VID LÅNGFÄRD MED ELBIL

Inget kul att köra fast i snöstorm med elbil

Åka elbil på långtur var beredd på överraskningar

SYDKOREA HAR TAGIT LEDNINGEN I ELBILRACET

PRIVATLEASING ELBIL BEDÖMA MÅNADSKOSTNAD ÄR DET RIMLIGT ?

KIA EV6 GT blåser ifrån märkessportbilarna Ferrari o Co

KIA e-Niro lagom stor elbil i världsklass när det gäller ekonomin

2020

Årets ekonomiskt bästa elbilsköp  mellanklass 2020 KIA  e-NIRO årets sämsta är  förmodligen VOLVO XC40 RECHARGE alldeles för dyr  Förbrukningen i Volvo XC40 som elbil imponerar inte nämnvärt. Den är enligt WLTP-körcykeln nästan lika törstig som Porsche Taycan 4S. EKONOMI blir superviktigt  2021 om det ska bli några volymer  på elbilar räkna också med att klimatbonusen försvinner på sikt som den är på väg att göra i Norge. Volvos laddhybrider tappar klimatbonus efter hand då de är så törstiga på landsvägen- som alla VOLVO numera. Lyxiga laddhybrider skulle inte ha en krona i klimatbonus för de köps ändå.

VOLVO elektrifierar 2020  genom att konvertera till hästkraftstinna tunga laddhybrider TwinEngine bilar och utnyttjar systemet  igen utan att påverka miljön nämnvärt- VILL DU PÅVERKA MILJÖN KÖP INTE ÄN VOLVO TWINENGINE

Krönika om mild- och laddhybrider

Laddhybrider helt värdelösa för miljön

Flera skäl till att vänta köpa elbil som  fortfarande är   för dyra och har för dålig räckvidd och tar för lång tid att ladda- dec 2020

KIA e-Niro ekonomiskt smartaste valet bland jämnstora elbilar 2020

Bättre för ekonomin och miljön köra KIA elbil än Volvo  laddhybrid

Hybrid eller laddhybrid

HYBRIDBILAR LIKA KLIMATEFFEKTIVA SOM LADDHYBRIDER

KRÖNIKA HYBRIDER

Ińte slälvklart med laddhybrid

Laddhybrid i jämförelse med hybrid och standardbilar

En prisvärd hybrid ett första steg mot att köra snålt som med elbil

Erfarenheter KIA e-Niro elbil

Erfarenheter med  KIA Niro hybridbil som laddar själv

JÄMFÖRELSE VOLVO XC40    KIA NIRO

En laddhybrid har lömska förbrukningssiffror- passar inte alla

Köp inte en Volvobil utan hybridmotor 2020

Elbil passar bäst i närområdet och stan

2019

KIA  NIRO- serien  en uppstickare som hotar VOLVO  i  mellanklassen Samma höga tekniknivå och säkerhet  på KIA men betydligt billigare och högre kundnöjdhet.

KIA HÄSTLÄNGDER FÖRE VOLVO MED ELBIL TILL VETTIGT PRIS

2018

TESLA uppstickaren bland elbilar bryter mark

Elbilen trots allt klimatsmart

Elbilar laddas med kolkraft