GARMIN GPSMap CXS lika bra 2023 på sjön som för 15 år sen

BAKGRUND

Jag tog skepparexamen 1999 Skeppare B som innebar 20 poäng på navigationsskolan i Kalmar på distans. Jag kan hantera traditionella sjökort och kan navigera på sjön med enkla hjälpmedel som baskunskap.

Jag har använt satellitnavigering på sjön sen 1999 långt innan handhållna elektronisk specialutrustning för navigeringblev vanliga   och innan smartmobilerna började komma. Vid millenieskiftet var skepparna ganska skeptiska mot sådana nymodigheter- jag  förstod  redan då hur bra satellitnavigering var redan då som komplement och att det med tiden skulle ta helt ta över som primärt navigeringsredkap.  Om man har baskunskaperna om navigering som  tillämpats i 100 tals år så blir satellitnavigering överlägset i alla väder! som hjälpmedel.

Jag började 1999 med den första handhållna GPSen som fanns på marknaden för konsumentbruk -en Garmin etrex och kopplade den  med sladd till en handdator typ PALM Vx  som kostade nån tusenlapp.

En fransk programvara för handdatorn för några hundralappar och egenkalibrerade elektroniska kartor för nautisk positionering gjorde det plötsligt möjligt med  ”moving map”. På  skärmen i mitten ser man då var man befinner  sig och kartan rör sig efter hand som man förflyttar sig. Det var för 25 år sen och  då en sensation i enkelhet på användarnivå.

Från år 2000 började jag marknadsföra och sälja kunnandet med karthantering och programvara och lära ut hur man kunde enkelt anordna egna navigationssystem

Jag och några snöscooter-entusiaster i fjällvärlden  som jag fick kontakt med utvecklade sen kunskapen tillsammans ihop med andra på olika grupper  på internet. En pijonjärtid långt före de smarta mobilerna och där vi utnyttjade möjligheterna som dök upp och kombinerade olika kunnande.

Här ett axplock av utrustning och skärmbilder från pijonjärtiden

Palm handdator på sjön och i bilen i moving map där den egna positionen är i mitten på kartan . Ett suveränt hjälpmedel till papperssjökortet och bilatlasen som var det enda som fanns på den tiden,

’Jag räknade med 50 meters fel på den angivna positionen på sjökortet  mht  noggrannhet gps och sjökort Det var störfrekvenser mot satellitdata på den tiden som medvetet försämrade noggrannheten av militärstrategiska skäl-

 

1999 2 exempel på den egna tillämpningen i båten en palm etrex med sladd till en handdator PalmVX och en fransk programvara med egenkalibrerade sjökort  Egen tillverkad navigeringscentral  i Rydbåten Tumlaren kring sekelskiftet . Nu hade man järnkoll på var man var utan att behöva krysspejla hela tiden, Jag hade själv den stora skepparexamen vid den tiden.

Samma utrustning  använde jag i Volvobilen år 1999 inte många som visste vad vägvisning med GPS i båt och bil var vid sekelskiftet.

Efter några pijonjärår med P alm handddaror kom bättre handdatorer tex  HP Ipaq och nyare programvaror och integrerade GPSer Och nya lösningar i båt o bil o snöscooterkom med jämna mellanrum.

2007 kom Nokia med kartappar och var först med  kartor o mobiler och WiFi men  GPS via bluetooth

Vattentäta integrerade GPS system för handdator för utomhusbruk lämpliga snöscooterkörning i fjällen

Läs mer om pijonjärtiden på den gamla hemsidan

2007 KOM EN RIKTIGT BRA GARMIN-GPS

GARMIN GPSmap CXS en av de bästa GarminGpserna som jag ägt som är lika användbar 2023 som 2007 på sjön i skogen eller på cykeln,

Det finns nyare varianter 2023 av denna storsäljare  men denna modell  är precis lika användbar på sjön idag som för 15 år sen då jag laddade den med Svenska Sjökort och Friluftskartan som jag köpte av Garmin och la på minneskort.

Väldigt robust och vattentät och drivs av 2 AA batterier som går snabbt att byta

Jag navigerade i  många år i Blekingeskärgården i en Uttern sedemera en liknande Sandström Mittkabinbåt 6 meter  och använde då en SonyPlatta med sjökort och GPS ansluten till för översikten och denna Garmin GPS för närområdet inom 100 m där jag kan se alla stenar som finns inlagda på sjökortet.bild1a

Gick lika bra att använda mobilen där Nokia var först och bäst men samma kartbild syntes bättre på en liten större platta och det fanns bra fästen att sätta fast dem tillfälligt i båten . I och med både paltta mobil och GPS var backup säkrat Att alla tre skulle falera var osannolikt.

HUR   DEN GAMLA GARMIN GPSMAP  KAN ANVÄNDAS IDAG.

Vid alla rutter i skärgården genom åren sparade jag dem i GarminGPSen och har väldig stor nytta idag då jag enbart använder GarminGpsen med den lilla skärmen  idag på sjön  i en mindre båt.

Jag färdas   idag på båttur bara i mitt Närområde i skärgården oinom någon landmil      åt öst eller väst. Har numera en liten Terhi med 4 hk motor Finlands pouläraste roddbåt. Inte större än att jag orkar dra upp den och sätta i den själv.

Jag kan skärgården väl och navigerar i detalj efter GarminGpsen följande en rutt  och känner igen mig överallt. Jag kan naturligtvis inte ha koll på alla stenar och grund. de ser jag enkelt i GarminGPSen  när jag gör nya avstick mellan de olika ruttera som är inlagda i GPSen

Men följer en  rutt i stort  och kan enkelt gå ut i närområdet och göra  avstick från rutten med nya genvägar och ha full koll på alla kända stenar… Busenklet att navigera på nya ställen när man känner till skärgården i stort och har enkla hjälpmedel med att gå i outforskade passager när GPSen har koll på luriga grund ner i detalj

 

Bara o tuffa o köra och ha koll på spåren i Garmin som jag vet leder de mest okomplicerade vägarna och genar jag ser jag grund och stenae under vattnet nära båten. Köra bara i 4-6 knop  så väldigt avslappande numera.