web analytics

Läs några roliga historier efter eget val- garanterat minst ett gott skratt

Ursprungligen publicerad 2011 uppdat 200313-14 mitt i Coronahysterin

Hamstrade roligheter  för att få upp humöret i kristider

Färskvara från Lennart för bunkring för den som vågar flyga i Coronatider

Välj en rolig historia och få några goda skratt   varje dag några veckor framöver

Father Ben

Svar på tal- bibelord

Hälsning från apotekaren

Infernalisk hämnd

Dagis

Skånska

Tomatodlingen-från Sicilien

God natt mamma

Vad gör du idag??

Ripjakt i Lappland

Äldrevården i Sverige 2010

Jockmocksripa

Barn har stenkoll I

Barn har stenkoll II

Norrländsk dödsannons

Two ladies in heaven

Two Italians in a  bus

Papegojan

Peeing in the flowers

Nya tider nya ordspråk

2+2+2=7

Hemlighusens oskrivna poesi

Jesus ser Dig..

Gällivaregarv

Uppsats så kort som möjligt

Do not mess with seniors

Some good ones

ALLVARET

Saklig artikel i SVD om symptom CORONA

TILL SIST

Har lagret av historier tagit slut?  Det kommer ständigt nya sen 10 år på den här siten

SLAPPNA AV OCH GÖR EN VIRTUELL RYMDFÄRD TILLBAKA TILL URSPRUNGET

LADDHYBRID I JÄMFÖRELSE MED BIL MED OCH UTAN HYBRIDMOTOR

uppdat 200513

VAD BILEN DRAR PER MIL ÄR BEROENDE HUR LÅNG RESAN ÄR  OCH VARIERAR MYCKET PÅ HYBRIDBILAR

Min Niro hybrid i verkligheten

Två bilar av samma storlek i TILLGÄNGLIGA  hybridformer jämförda  vad de förbrukar beroende  på körturens längd. 

Klicka på bild för att läsa  en ungefärlig bild av hur körlängd och bilval påverkar bränsleförbrukningen.

Kurvorna är baserade på WLTP -värden bränsleförbrukning och att bilarna kallstartas och bränsle går åt att värma upp bilen. XC40 exempel på bränsletörstig  bil utan hybridmotor   .För XC40 Twin Engine har räknats 95% av  WLTP värdet på motsvarande bensinmotor  i en konventionell bil .Mildhybriden åstadkommer  återvinning av bromsenergi  vid körning på landsväg .

Det framgår klart att en laddhybrid är snålast om de  mesta av körmilen under året är korta sträckor max 510 mil tur och retur – 

Om man inte kör till jobbet varje dag och kör 1500 mil/år är andelen resor  över 10 mil tur och retur säkert minst 60% av årsmilen för de flesta som har blandad körning. Överväg då en hybridbil som laddar själv som ger lägre bilkostnader- bilens värdefall är största kostnadsposten och  skillnaden i årligt värdefall  överstiger förtjänsten av lägre bränsleförbrukning  med en laddhybrid Dessutom slipper man laddbox och ”klyddet” med laddning varje dag.

 

 

En bra laddhybrid som har en mindre bensinmotor är också ett  val   Ger tillräckligt med hästkrafter som gör att man kan åka med låg bränsleförbrukning också vid landsvägskörning om man är lätt på gasen.

En snål hybrid har mindre hästkrafter och är ett bra första steg mot en ren elbil . Man lär sig köra snålt och vara lätt på gasen som är ett måste med en elbil vid landsvägskörningar för att få någorlunda räckvidd framför allt på vinterhalvåret.

2-300 hk i en iaddhybrid  vad ska man med det till?  Det har bara ett syfte att kunna ta bra betalt för bilen Man åker inte alltid så snålt som  WLTP-värdet visar ochreklamen påstår. Hästkraftsstinna bilar är dessutom dyra och värdefallet per mil är en stor post .

En dyr törstig bil utan någon form av hybridmotor ska man tänka sig för minst två gånger innan man köper 2020.

BILKOSTNADER LADDHYBRID HYBRID  BIL UTAN HYBRID med bilarna ovan i jämförelse med en elbil.- Bilar i samma storleksklass

Läs mera om val mellan Laddhybrid och Hybrid som laddar själv

 

A GOOD LAUGH ADAY KEEPS THE DOC AWAY