web analytics

Privatleasing av bil kostar alltid mer än man först tror

uppdaterad 170415

Populära bilar
volvo vw

bmw  corolla

Det nya bilägandet i form av privatleasing har ökat mycket senare år från 3 %  för 7 år sen tlll 20% av alla nybilar 2015 enligt Motormännen i feb 2016.

TIDNINGSARTIKLAR

BRA SAMMANFATTNING  SYDSVENSKAN 2 april 2017 Klicka o läs!

SNABB ÖKNING AV LEASINGBILAR

Sydsvenskan  mars 2017

• År 2016 privatleasades ungefär 49 000 personbilar i Sverige. Det var nästan en fördubbling från föregående år.
• För 2017 tror branschen på en ytterligare ökning, upp mot 55 000 bilar. I Skåne ökade antalet med 70 procent.
• Andelen privatleasing ligger nu på 25 procent av de registrerade nya privata bilarna. Populäraste märkena är Volkswagen, Volvo, Toyota, Renault och Audi.

 

Kan man häva leasingavtalet ?  VI BILÄGARE mars 2017

Artikel 4 maj 2016 om Leasing i   SVD 

LOCKANDE REKLAM FÖR LEASING MEN OFTA DYRARE I VERGLIGHETEN !

Det som lockar med leasing  är att man får en sprillans  ny bil  där finansieringen är ordnad och att man tror sig ha koll på bilkostnaderna med en fast avgift varje månad som ger ett mindre utlägg varje månad än att köpa en bil med lån. Det som tillkommer är drivmedelskostnaderna som du betalar själv allt övrigt bör ingå. Bra att kolla just detta för det skiljer sig lite i olika avtal.

Har man råd med en kontantinsats vid nybilsköp och klarar att amortera ett billån i en takt som motsvarar vad bilen faller i värde  är   ett eget bilköp  ett ekonomiskt bättre alternativ i nuvarande låga ränteläge.. Blir ännu billigare sett över en  treårsperiod   med eget köp om man inte köper en  helt ny bil utan en som bara är något år gammal.

Lägg på kalkylmässigt  10-15% på månadskostnaden  för en  leasingbil för övermil o rekonditionering är en bra tumregel . Merkostnaden blir lätt   10-30000 under en treårsperiod beroende på bilstorlek och antal övermil Det lätt att stirra sig blind på  en för låg löpande månadskostnad som säljföretaget visar vid avtalstillfället.

KONSUMENTVERKET sept 2016

Att Leasa kan stå dig dyrt

 

KONTROLLERA VAD SOM INGÅR I LEASINGAVTALET!

ANNARS KANSKE DU INTE FÅR VAD DU TROR DU KÖPER

Avtalen varierar mellan bilbolagen och är inte alltid tydliga på webplatserna som försvårar en snabb jämförelse.

  Exempel  Volvo      Reanault    VW   Audi

Skatt ,trafikförsäkring , vagnskadeförsäkring ,vinterdäck och service och tre års bilgaranti bör  ingå vid treårsavtal  . Cascoförsäkring bärgning stöld glasskada ersättningsbil bör också vara med   i kostnadskalkylen vid jämförelse att köpa själv.

Restvärde och ränta är bäst att ha fast och inte rörlig.

MOTOR har gjort en bra sammanställning  feb 2016 vad man ska kolla i avtalet .

Kolla speciellt hur årsmil beräknas och justeras  vid över-och undermil-

Några fallgropar som kan bli dyra  Allt om bilar 2016

JÄMFÖR LEASINGALTERNATIV

BILOFFERT.se  där kan man jämföra leasingalternativ  se även kommentar till denna artikel.

KALKYLER SER  OFTA MER POSITIVA UT

FÖR LEASING ÄN FÖR KÖP ÄN VAD DET BLIR I VERKLIGHETEN

Råd och Rön  har en kalkyl för en småbil för jämförelse

Utdrag ur Råd o Röns jämförelse – se närmar detaljer i länken ovan

Man jämför utlägg per månad det är inte samma som verklig kostnad som syns först när bilen återlämnas!

Privatleasing: Månadskostnad : 2199 

Så mycket kostar det minst!!  Det finns risk att man får betala en klumpsumma för både övermil och viss rekonditionering av bilen vid återlämnadet och  detta bör vara med i  en jämförelsekalkyl.

Privatköp : Månadskostnad  2788

Denna kostnad är i överkant då  bilvärdet efter tre år är räknat i underkant (45%) i jämförelsekalkylen. Tillkommer för jämförelsen  kalkylerade mermil som i leasingalternativet.

VÄRDEFALL AV NÅGRA NYA BILMODELLER med data från KVD marknadsvärden mars 2016 . 50 % värde  mer realistiskt

värdefall1

Läs mer om  bilvärdering på KVD som hjälp vid bilköp.

En mindre leasingbil har lägre utlägg per månad men verklig kostnad under treårsperioden skiljer sig inte nämnvärt mot att äga bilen själv.

Om man  är pedant med en välskött bil och slipper rekonditioneringskostnader är leasing av en småbil bättre. Man får inte mer betalt för en välskött egenägd bil vid inbyte då ”listorna” helt styr numera på en bara tre år gammal bil med lågt miltal. Säljarn tittar bara flyktigt på bilen om den är servad och okrockad och utan yttre skador.

 

HUR BILBOLAGEN RÄKNAR

I Leasingkalkylen räknar leasingbolaget med ett högre restvärde än ett normalt inbytespris för att kunna hålla nere månadskostnaden. Ju högre restvärde desto mindre BERÄKNAS bilen falla  i värde  och desto lägre blir då månadsavgiften.

Istället hårdgranskar man bilen vid återlämning då man inte har några marginaler för rekonditionering då det högre restvärdet förutsätter en helt fräsch bil.

Man kan bli rejält överraskad vid återlämning av en leasingbil om man inte inser att ”normalt slitage” hårdgranskas .

RÄKNA REALISTISKT

Utgå från att  betala för rekonditionering  av leasingbilen 5-7 % av restvärdet och  dessutom 7,5-15 kr/ mil för övermil  beroende på bilstorlek   och räkna med att bara få tillbaka hälften/mil vid undermil. Det senare motsvarar mer verklig mer/mindre kostnad per mil.

Normalt betalas för  en inbytesbil ca 80-85% av marknadsvärdet.  15 -20% tar handlaren för  rekonditionering av bilen, admkostnader och vinst. Man  tittar  numera bara flyktigt på en inbytesbil och betalar efter listorna utan avdrag i de allra flesta fall då marginalen är så hög.

En leasingbil har högre restvärde än en normal inbytesbil för att man ska kunna hålla nere månadskostnaden i gengäld är man tuffare i bedömning av normalt slitage- Marginalen att täcka bla rekonditionering för handlaren vid ”inbyte” är lägre kanske bara  hälften  mot ett vanligt inbyte med det högre satta restvärdet ( inbytespriset)

ANALYSERA KOSTNADEN ATT HA  LEASINGBIL

Jag har tagit fram  ett  räkneark i Excel till ett barnbarn som behöver bil i jobbet och har en bit att köra till arbetsplatsen. Alla kostnader utom bränsle ingår i den månatliga leasingkostnaden och fast ränta och  restvärde. Grundkalkyl på en ny VW Polo- men ”räknesnurran” kan användas till vilken bil som helst.

Man kan analysera ekonomisk  effekt av  olika miltal för att se hur bilekonomin påverkas med  utlägg per månad ,ev skatteavdrag för resor till arbetet  o milersättning.

Leasingbilkalkyl Räknesnurra i  Excelark

SLUTORD

Leasing  har  mindre utlägg  per månad men kalkylera med en sluträkning i form av ett större  engångsbelopp vid slutavstämning vid återlämnandet  av bilen.

Man är mer flexibel med eget köp av bil och kan byta eller sälja när man vill . Det ger större handlingsmöjlighet att avsluta eller att förlänga användningstiden av bilen vid köp. Man behöver heller inte vara   så pedantisk med bilen det ger ändå inte mer betalt när man byter in den ,

Dagens bilar fungerar  utmärkt 10-15000 mil utan större reparationer och det är ofta onödigt att byta dessförinnan om bilen räcker till.

Miltalet är betydligt bättre bytesgrund än  årsmodell  för bästa bilekonomi  i längden.

ANNAT FRÅN FATHERBEN

Läs mer om bilvärdering och köpa bil

Förbrukningssiffror dieselbilar senaste 10 åren ingen större skillnad

Lär grunderna på surfplattan on line när tiden medger och utnyttja plattan till mer tex GPS i bilen

 

 

4 reaktion på “Privatleasing av bil kostar alltid mer än man först tror”

  1. Fam. bestående av 4 barn (1, 4, 5, 9 år), 2 vuxna(bägge 30+), hund (blandras, ”schabrador”).
    De två äldsta har sina respektive fädrar 30mil bort, enkel tur, där de är vid längre lov (påsk, höstlov mm).
    Funderingar över både lämpligt bilval och ”äga vs leasa”.
    Bor i liten byhåla så inte mitt i storstan.

    Hade velat ha en VW Sharan då den inte är fullt lika stor som Caravellen men även kunnat tänka mig något mindre typ Touran men kan bli trångt med/för ”herr voff” där bak…
    Och, nej, kollar inte bara på VW utan är intresserad av vilken 7-sitsig vagn som helst.

    Dock tror jag risken är stor för oväntade skador pga diagnos vilket gör att leasing känns lite osäkert.

  2. Vi har mycket dålig erfarenhet av den behandlig vi fått då vi privatleasade vår bil på Ivars Bil i Östersund. Jag kan tyvärr inte råda någon att göra affär med dem, i alla fall inte så som jag har blivit behandlad.
    Vi blev lovad skriftligt att det gick bra att lämna tillbaka bilen under leasingperioden mot att man fick betala 35% av kvarvarande hyra. I slutändan räknades det om så att det faktiskt blev billigara för oss att behålla bilen under hela perioden. Först fick jag ”bråka” i 3v innan de ens gick med på det som var utlovat. Ett litet dörruppslag skulle de ha mellan 5-6000kr för också trots att det knappt var synligt eller att lackskada fanns. De ”var dock snäll” och jag fick bara betala 2000kr.

  3. Hej,

    Vem har sagt egentligen att privatleasing är ett billigare alternativ? Skillnaden är ju om du har ett intresse av att äga din bil eller om du endast vill bruka din bil.

    Jag har jobbat 5 år på Volkswagen Stockholm och jag har upplevt att kunder ej är så priskänsliga vad det gäller privatleasing. Det handlar mer om enkelhet. Vad tycker du att din bil skall kosta per månad? Alla har vi en budget oavsett om man köper en bil kontant eller om man har den på privatleasing.

    Det är enkelt att ha privatleasing, lägg in bilkostnaden i månadsbudgeten. Så vida man inte är en bilsäljare som jag var tidigare så är det svårt att tjäna pengar på bilar. Det är en kostnad hur man än vrider och vänder på det.

    Det som jag kan hålla med om i inlägget är att man skall gå in med öppna ögon till att se till och läsa avtalen noga och veta vad man ger sig in i. Att jämföra avtal mellan varandra är en stor djungel för kunderna. Jag valde aktivt att sluta på Volkswagen 19/2 för att lansera http://www.biloffert.se – en enkel jämförelsesajt av privatleasing på nätet.

    Jag har tagit min erfarenhet från Återförsäljarledet tillsammans kundfeedback om privatleasing för att skapa en opartisk sida där kunden kan gå in och jämföra kostnadsfritt. http://www.biloffert.se/jamfor

    Om det är någon i tråden som vill ha hjälp med privatleasing så hjälper jag gärna till kostnadsfritt. Ring eller maila mig.

    filip@biloffert.se
    010 209 01 99

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

A GOOD LAUGH ADAY KEEPS THE DOC AWAY