En ungefärlig bedömning
Däcken håller fram 3500 mil och däcken bak 4300 mil är vanlig fördelning på en framhjulsdriven större bil med 150-200 hk
En bra uppskattning säger att bilen kan köras ca (3500+4300) /2=3900 mil och man bör byta ungefär efter ca 1950 mil.
DET ÄR ETT GODKÄNT SVAR
En exakt beräkning med en ekvation
ger byte efter 1930 mil och alla fyra däcken är utslitna efter 3860 mil
Matematiskt uträknat
Däcken varar a mil fram och b mil bak som är kända uppgifter
Däcken måste skiftas efter x mil
Däck fram (a) går x mil fram och b/a*(a-x) mil bak – (a-x är sträckan som däcket rullar bak om det varit samma förslitning som fram som måste korrigeras med b/a slitageskillnaden fram och bak) eller sammanlagt S= x+b(a-x)/a mil
Körsträckan S = 2x När man byter efter x mil så måste det vara x mil kvar för båda däcken i bytt position då däcken ju slits i viss proportion i förhållande till varandra när de sitter fram och bak
Använder man sig av den senare insikten har den sammanlagda körsträckan formulerats på två sätt
S=2x
S= x+b(a-x)/a
dvs 2x=x+b(a-x)/a
Det ger vid lösning av ekvationen med algebran x=ab/(b+a) och s=2x vet vi redan där x är miltal vid däcksbyte och s är miltalet när däcken är utslitna, a är milsträcka fram och bär milsträcka bak om man inte byter däck
OPTIMALT BYTE
x=ab/(b+a) dvs x= 3500*4300/7800 = 1930 mil då är det dax för däcksbyte
Däcken kan rulla s= 2x dvs 2 * 1930 = 3860 mil då är alla 4 däcken utslitna