VAL AV LADDBOX ENKELT
Om bilen står parkerad på egen garageplats där det finns möjlighet till att installera en laddbox
Välj då minsta enfas laddboxen med liten laddeffekt -de flesta behöver bara ladda med 6 eller 10 ampere max 2,5 KW eller 1- 1,5 mil i timmen med egen laddbox då bilen befinner sig på garageplatsen mesta tiden hos de flesta.
Man behöver bara kunna kunna ställa in laddboxen när den ska ladda på dygnet och kanske ha en effektbegränsare kopplad till elsystemet dessutom en avläsbar kwhmätare på laddboxen. Inställningar via app i mobilen i närkontakt med boxen eller via wifi
Helt onödigt för de flesta med egen garageplats att ladda mer än 1- 1,5 mil/timme enfas 6A-10A som motsvarar max 1,7-2,5KWh varje timme och som innebär max 2,5 kW effekt.
VARFÖR?
Varför ladda bilen på 3 timmar hemma när man kan göra det på 10-15 timmar istället då bilen ändå står den mesta tiden på garageplatsen för de flesta.
Snabbladda på ett eltankställe och toppladda långsamt i garaget är betydligt kostnadseffektivare de få gånger man behöver ”full tank ” dagen efter.
Finns liten anledning att installera för hög laddeffekt som inte kommer att kunna utnyttjas på den egna laddplatsen . Använd befintliga resurs tiden och utnyttja tiden bilen står ofta på garageplatsen. istället En tid som kan utnyttjas för långsam billig laddning en tillgänglig tid som är betydligt längre än du kanske anar?
Bilen står mesta tiden i garaget för de flesta och kan ladda minst 10-15 mil/dygn under 10 timmars laddtid på natten bästa laddtid 20-06
Många kör sällan mer än högst 10 mil/dag under 5 arbetsdagar som bara det motsvarar 2000-2500 mil/ år De flesta bilar rullar faktiskt kring 1500 mil/år och har mest lokalkörning.
EGNA LADDBOXAR MED STORA EFFEKTER onödiga och blir dyra att ladda med
UTBUD LADDBOXAR OKTOBER 2021 FÖR HEMMABRUK ÄR HELT FEL FÖR DE FLESTA MED ONÖDIGT STORA LADDEFFEKTER SOM BLIR SVINDYRT FRAMÖVER OCH INTE KAN UTNYTTJAS
De få gånger man behöver ladda fullt bättre att planera som man är van vid med körning elbil -snabbladda till 80% på en elmack dagen innan och låta bilen toppladda till 100% på egna laddplatsen med 1-1,5 mil i timmen. under natten innan långkörningen
Det kommer inte att behövas så många gånger under ett bilår om man bara kör 1500-2000 mil/år De allra flesta bilarna går mindre än 1500 mil/är
De flesta har dålig koll på sin körprofil- TIPS koppla in körjournalen på bilen(Volvo) eller använd körloggen i appen (KIA) och mata in alla dagsvärden i ett Excelark under ett år så får man järnkoll. på sin genomsnittliga körprofil
Om man har koll på sin körprofil vad man kör varje dag inser man direkt vad det handlar om
LÄS MER OM LADDBOXAR PÅ LADDSMART
MIN KÖRPROFIL 2020-21
Exempel som visar på hur man kan analysera laddbehov under året och inse hur liten laddare man faktiskt behöver hemma eller hur många mil man kan använda batteriet i en laddhybrid med sin egen körprofil . Dvs förutspå ganska noggrannt vad en laddhybrid kommer att dra i bränsle i genomsnitt ett år med min egen körprofil.
200.-300 mil kortare pandemiåret 2020-21 för min del 2-3 långkörningar sammanlagt har bortfallit mot normalåret då kanske 20-40 elmil ytterligare ha kunnat användas i laddhybrid .
Anm Körde Volvodiesel XC60 5 år fram till-2020 den drog 0,72 lit/mil i snitt under året som dieselbil mot KIA Niro Bensinhybridens 0,5 lit/mil Ingen större skillnad på åkkomfort men XC60 något tystare från vägljud i baksätet och NiroCrossovern lastar något mindre Man åker lika bra 4 personer med bagage i båda bilarna. Tog många år innan jag fattade att KIA i Sydkorea har kört om Volvo med råge för privatpersoner med Value for Money och med minst samma tekniknivå..
Bilen köptes 17/4 2020 därav lite färre mil april månad som är exempel på analys i ett excelblad hur man enkelt kan plocka ut hur många elmil man får med ett i detta fall 5 milabatteri med sin egen körprofil.
Mera av min körprofil senaste året
Olika typer av väg ett körår 2020/21
41% kan laddas ifall jag haft en laddhybrid med ett 5 -milabatteri
Anm Laddhybriden KIA Niro hade förbrukat (1-0,41)*0,5=0,3 liter/mil som genomsnitt under första året WLTP värdet är visserligen 0,14 lit/mil men då måste man köra 70% av milen på el.faktum är att WLTP -värdet för laddhybrider är t.o.m. mindre tillförlitligt än de gamla NEDC värdena som visade stora fel – Man måste veta sin egen körprofil- för att kunna bedöma vad bilen kommer att dra per mil .Tumregel för de flesta är 2-3 ggr större förbrukning än WLTP Däremot om man använder bilen till jobbet varje dag stämmer WLTP bättre- Volvos törstiga laddhybrider får inga miljöbidrag längre då även politikerna nu har fattat att WLTP värdet är helt missvisande för stora tunga laddhybrider då man kör mycket mer landsväg med stora bilar. Volvos tunga SUVAR drar minst 0,8-1 liter milen på landsvägen när batteriet slut .Det nebär att Volvos laddhybrider ( TWIN ENGINE och RECHARGE drar 70% mer än KIas laddhybrid Niro . Man ser det enkelt när man jämför WLTP värdena .
VOLVOS LADDHYBRIDER har WLTP 0,24 lit/mil i jämförelse med WLTP 0,14 liter per mil för KIA Niro Laddhybrid. Man luras lätt av den låga förbrukningen för laddhybrider men upptäcker hur skevt det är för Volvo i jämförelse med bränslesnåla bilar.