Vänta med LADDBAR BIL via eluttaget om du redan kör bränslesnålt

publicerad 3 jan 2022 uppdaterad  5 juni  2022

KÖR DU REDAN BRÄNSLESNÅLT ?

och har en nyare bil fortsätt med det !- just nu ingen större lönsamhet att byta till elektrifierat om man kör en bränslesnål  bil av nyare modell- Dessutom för primitivt på långresor med för många pauser för kort räckvidd på vintern om   man inte vill frysa med elbil. Låt pijonjärerna betala för dyra elbilar några år till DET BLIR BÄTTRE Glöm miljöbonusen det gynnar bara biltillverkarna bilarna kommer att bli billigare i takt med teknikutvecklingen.

Ett annat alternativ  att gå ner i bilstorlek och byta till en bränslesnål  hybrid som laddar själv  istället. Man bidrar rejält till miljön med mindre utsläpp.

Ladda från elkontakten nej just nu inget bra alternativ om man redan kör snålt med en nyare bil det är  bättre att vänta til 2025

Finns flera starka  skäl att avvakta med elbil

INTE ALLS SJÄLVKLART MED ELBIL I JUNI 2022

Det starkaste skälet är att den tunga bilindustrin fortfarande vill krama ut pengar ur fossilmotorn  Först 2025 tar det fart med rejäla tekniska framsteg om man ska tro Alrik på AutoMotor sport det ryktas om  batterier som klarar 100 mil inom 5 år Då blir det snabba värdefall på lite äldre elbilar och risk att sitta med svartepetter efter några år för den som köpt   begagnad  elbil med lite äldre teknik. Många som köper dyrare elbilar idag har bara elbilen kortare period max 3 år innan de svingar sig vidare med effektivare elbilar och utnyttjar suget på andrahandsmarknaden då man  får oskäligt betalt av alla Svensson som vill ha elbil till rimligt pris..

Kör man en större andel landsvägskörning  skulle jag varken välja elbil eller laddhybrid utan  en hybridbil som laddar själv med måttlig effekt    Toyota ,Lexus ,Kia , Hyundai har bra hybridbilar som laddar själv  Vänta tre år till  med elbil billigare man kan köra längre och ladda fortare och elbilarna  blir mer prisvärda trots att elen kommer att bli dyrare och det kommer km-skatt

Kalkylen inte lika bra längre i jan 2022 på grund av   höga priser på elenergin  och elbilarna är fortfarande för högt prisade. Det gäller framför allt om man redan kör lite snålare bilar som drar  0,4-0,6 lit/mil då finns ingen lönsamhet alls att tala om.

På sikt måste man  räkna med energiskatt på elbilsmilen Om den skatten fanns idag skulle inte många köpa elbil Betänk att det är minst 10 kr i skatt på bensinen idag det är det 4-5  kr/milen som staten förlorar när de flesta så småningom  kör  elbilar- Den som tror  det blir ett skatteparadis att köra med  elbilar bara för att vi räddar miljön är helt fel på det.

Batteritekniken är fortfarande   dyr för elbilarna  och batteripriserna  och därmed bilpriserna  kommer att sjunka av flera skäl de närmaste åren .

Effektiv snabbladdning viktig när man köper elbil. KIA  och Hyundai är på rätt väg här med  högvoltsteknik  i   EV6  och Ionic och  med helt ny  laddteknik 2022- Andra elbilar byggda före 2022   kommer  att falla i värde  lite mera  de närmaste åren  framförallt de med sämre snabbladdningseffekt  och det tunga batterierna.

Biltillverkarna tar för bra betalt just nu för elbilar då de gödslar med  onödiga elhästkrafter som  motiverar att man kan sätta ett högt pris – Att kunna acca snabbt  är ointressant för de flesta då det sliter  på däcken  höjer försäkringskostnaden med  alldeles för starka motorer och framför allt drar det onödigt med elenergi- Man får  betydligt längre räckvidd med mjuk körning och för det behövs inte så många höstkrafter i batteriet 140-200 hk mer behövs inte i en modern bränslesnål bil.

Bristen på halvledare är ett annat skäl att skjuta upp Leveranstiderna kan vara länga upp till ett år pga halvledarbristen. Då är det risk att man får en bil som inte har senaste bästa tekniken vad avse laddning o batteri och infosystem Redan ett år gammalt när man får bilen.

Tekniken utvecklas mycket på ett år så man ju redan ett år efter när bilen levereras- jag skulle inte köpa en  ny bil med längre leveranstid än än 3-4 månader i denna snabba utvecklingstakt.

Man kan dessutom drabbas av långa reparationstider av garanti ärenden om man har otur även på en så tillförlitlig bil som KIA

Teknikutvecklingen går fort de som köpt elbil på senare år får räkna med att de har delvis gammal teknik när de ska byta om tex 5-6 år Med riktigt dyra bilar kan man faktiskt hamna med SvartePetter tex en påkostad Volvo eller Mercedes som legat lite efter i elektrifieringstekniken i starten, Viktigast  är att de kan snabbladda med minst 150KW stadigt inte fallande effekrkurva som Tesla bilarna har 2021.

MIljöbonus inget skäl att skynda köpa elbil. Finns liten anledning att tidigarelägga köp av elbil  av det skälet.När miljöbonusen trappas ned och försvinner   framöver  kommer ändå elbilarna  att bli  billigare  efterhand  då tekniken utvecklas och det är stor  konkurrens bland tillverkarna.

Laddinfrastrukturen ( förutom Teslas)  hänger inte med 2022 längre – det börjar elbilägare  vittna om nu. Hörsägen bland elbilsägare på landsvägen  är att det  mer sällan finns laddplatser lediga och att det oftare är  kö under  vissa tider  och helger vid laddarna där det för nåt år sedan alltid fanns plats när man behövde ladda. Staten  måste agera resolutare  de närmaste åren annars finns risk för stora laddinfarkter efter huvudvägarna under stora trafikhelger   framöver och man  får sitta i timmatal i laddköer. Då blir inte elbilen populär…

Det finns alltså många bra skäl att vänta ut  bättre och  billigare elbilar om man redan kör snålt och redan bidrar till lägre utsläpp. Finns ingen anledning att överdriva  betydelsen av elektrifierat till 100% då köra snålare med en fossilbil också har stort värde  och övergången  till elektrifierat ändå ändå  tar  många år. Livslängden på  bilar i fossilflottan är  ca 18 år.

MED EN   BRA KALKYL  BLIR BILKÖPET INTE FEL 2022

I jan 2022  tjänar man inte mycket på att köpa en elbil är det sorgliga faktumet   för den som har en snål diesel eller bensinbil  Privatleasing  förefaller dock fortfarande  vara ett hyfsat bra alternativ.

Det är inte ens lönsamt  byta till elbil även om man får  betala    25 -30 kr/litern  för fossilbränslet  för den som redan idag   kör bränslesnålt- räkna själv i kalkylarket nedan.

De flesta kan inte göra kalkyler på sitt bilägande    Man  måste ha jämförbara bilar av samma storlek när man ser på olika drivmedelsalternativ annars lurar man sig själv.

Nedan finns en kalkyl gjord på jämförbara bilar i   i storlek på ekonomiläget  i januari 2022

Finns inga ekonomiska skäl att köpa en elektrifierad bil  i januari 2022 om man redan kör bränslesnålt  med förbrukningar kring  0,5 -0,6 lit/mil märker man tydligt i kalkylarket

Man behöver inte  byta till en elbil som sparar 100% av fossilbränslet för att köra miljövänligt  Man kan välja en snålare bil istället om man  kör en  törstig bil som drar 0,8-1,0 lit/mil  på motorvägen

Bara genom att välja en hybridbil    kan man  spara 30% eller  0,3 liter/ mil Väljer man    en laddhybrid  kan man spara 0,6 lit/mil och med en elbil 0,9 liter per mil. Kalkylen bestämmer vad du väljer du bidrar till miljön vid varje aktivt val att minska förbrukningen av fossila brönslen.

Jag nöjde mig med att byta en  tung Volvodiesel med 4 hjulsdrift som drog 0,72 lit/mil på årsbas till en Kia hybrid som drar 0,5 lit/mil med samma körprofil. En laddhybride skulle dra 0, 3 lit/mil och elbilen 0 men det var inte värt pengarna i min kalkyl  Jag har ändå sparat  30% av mina utsläpp genom ett smartare bilval och  dessutom slipper jag den smutsiga kontroversiella dieseln som blir rejält dyr med alternativa bränslen framöver.

Min kalkyl är uppdaterad nedan som om den skulle gjorts jan 2022 vid val mellan fossilbil fossilhybridbil, fossilladdhybridbil och elbil

CLIC ON PIC Värden finns också i det nedladdningsbara excelarket där man kan läsa bättre och även  ändra värdena och göra andra bilval.

Ladda ned kalkylarket och för in  egna värden- man kan fylla i alla ofärgade rutor

KALKYLARK

Tips räknearket

Byter man bilmärke var noga med att lägga rätt typ av bil på rätt rad då kalkylarket uppbyggt efter det. dvs bara en bil av varje bränsleslag kan läggas in 

om man privatleasar använd då årsbeloppet för privatleasingen som riktvärde och ställ in värdefallet i % för bilen så att kapitalkostnaden i sammandraget    blir ungefär samma belopp som leasingkostnaden

Variera årsmil och bränsle och elpris så ser man hur dessa på verkar totalsiffran kr/mil

MILJÖSLUTSATSER

Vill man betala extrapengar för att bidra till miljön 2022 i januari och redan kör en bräsnslesnål  bil  köp då  en elektrifierad bil  Först om du går ner i bilstorlek kanske elbilen lönar sig Kanske också om du privatleasar men se upp  med leasingkalkylen det ska vara fast restvärde på bilen och fast ränta annars kan man bli lurad på konfekten när räkenskaperna ska summeras efter tre år.

Bara genom att byta in en  stor gammal    törstig fossilbil som drar närmare litern till en  hybrid   som drar hälften  och som laddar själv så har man gjort mycket för miljön – Ladd hybrid är tveksamt man sparar ytterligare 25% i bränsle men det kostar att ladda och bilen är dyrare.  Man kan  använda egen laddning mindre än man tror då WLTP värdena för laddhybrider ofta är missvisande

Du kan sova gott på miljökudden med en hybrid och kan vänta några år till med  en  elbil och gott miljösamvete.

Laddhybrider är ett övergående  fenomen så länge laddinfrastrukturen efter vägarna är dåligt utbyggd  Laddhybriderna kommer att bli för dyra att köra och fasas ut som nya om några år

ANNAT LIKNANDE

2 års erfarenhet med KIA Niro Hybrid efter 75000 mil i stora Volvobilar från Amazon till XC60

Inte sjävklart med laddhybrid

Laddhybrider har lömskt låga förbrukningssiffror

 

 

 

 

 

4 thoughts on “Vänta med LADDBAR BIL via eluttaget om du redan kör bränslesnålt

  1. Håller med dig, har beställt en Toyota Corolla Touring Sports Style för 310 000kr. Tanken är att sälja vår diesel Volvo V70 från 2007 med 16 tusen mil som iförsig fortfarande är väldigt bra och bränslesnål (blandad körning 0,68, motorväg 0,50) men som börjar bli gammal nu och samtidigt inte riktigt passar vår körstil med korta körningar i vardagen.

    Hoppas ha kvar Corollan kommande 5 åren och sedan utvärdera om laddinfrastruktur blivit bättre och vad bensinpriset står i. Just nu med 18kr är det billigt att köra, uppåt 40-50kr börjar det bli lire kostnader att köra 1500 mil.

    • Corolla ett bra val att köra miljösmart dessutom slipper du laddkabel Hybriden drar väldigt lite i stadstrafik lärde jag mig på min Niro

  2. Jag har en V60 D4 från 2014. Hur kan man föra in den i din kalkyl så att kostnad på värdeminskning blir korrekt ?
    Miltal 14000 8år gammal. värderad till 130000 på pappret utan okulärbesiktning av Bilia.

    • Jag skulle halvera värdet på bilen på tre år dvs 65000 som blir 22000 per år i värdeminskning sen antaga repkostnad 10000 per år i kalkylen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *