publicerad 3 jan 2022 uppdaterad 5 juni 2022
KÖR DU REDAN BRÄNSLESNÅLT ?
och har en nyare bil fortsätt med det !- just nu ingen större lönsamhet att byta till elektrifierat om man kör en bränslesnål bil av nyare modell- Dessutom för primitivt på långresor med för många pauser för kort räckvidd på vintern om man inte vill frysa med elbil. Låt pijonjärerna betala för dyra elbilar några år till DET BLIR BÄTTRE Glöm miljöbonusen det gynnar bara biltillverkarna bilarna kommer att bli billigare i takt med teknikutvecklingen.
Ett annat alternativ att gå ner i bilstorlek och byta till en bränslesnål hybrid som laddar själv istället. Man bidrar rejält till miljön med mindre utsläpp.
Ladda från elkontakten nej just nu inget bra alternativ om man redan kör snålt med en nyare bil det är bättre att vänta til 2025
Finns flera starka skäl att avvakta med elbil
INTE ALLS SJÄLVKLART MED ELBIL I JUNI 2022
Det starkaste skälet är att den tunga bilindustrin fortfarande vill krama ut pengar ur fossilmotorn Först 2025 tar det fart med rejäla tekniska framsteg om man ska tro Alrik på AutoMotor sport det ryktas om batterier som klarar 100 mil inom 5 år Då blir det snabba värdefall på lite äldre elbilar och risk att sitta med svartepetter efter några år för den som köpt begagnad elbil med lite äldre teknik. Många som köper dyrare elbilar idag har bara elbilen kortare period max 3 år innan de svingar sig vidare med effektivare elbilar och utnyttjar suget på andrahandsmarknaden då man får oskäligt betalt av alla Svensson som vill ha elbil till rimligt pris..
Kör man en större andel landsvägskörning skulle jag varken välja elbil eller laddhybrid utan en hybridbil som laddar själv med måttlig effekt Toyota ,Lexus ,Kia , Hyundai har bra hybridbilar som laddar själv Vänta tre år till med elbil billigare man kan köra längre och ladda fortare och elbilarna blir mer prisvärda trots att elen kommer att bli dyrare och det kommer km-skatt
Kalkylen inte lika bra längre i jan 2022 på grund av höga priser på elenergin och elbilarna är fortfarande för högt prisade. Det gäller framför allt om man redan kör lite snålare bilar som drar 0,4-0,6 lit/mil då finns ingen lönsamhet alls att tala om.
På sikt måste man räkna med energiskatt på elbilsmilen Om den skatten fanns idag skulle inte många köpa elbil Betänk att det är minst 10 kr i skatt på bensinen idag det är det 4-5 kr/milen som staten förlorar när de flesta så småningom kör elbilar- Den som tror det blir ett skatteparadis att köra med elbilar bara för att vi räddar miljön är helt fel på det.
Batteritekniken är fortfarande dyr för elbilarna och batteripriserna och därmed bilpriserna kommer att sjunka av flera skäl de närmaste åren .
Effektiv snabbladdning viktig när man köper elbil. KIA och Hyundai är på rätt väg här med högvoltsteknik i EV6 och Ionic och med helt ny laddteknik 2022- Andra elbilar byggda före 2022 kommer att falla i värde lite mera de närmaste åren framförallt de med sämre snabbladdningseffekt och det tunga batterierna.
Biltillverkarna tar för bra betalt just nu för elbilar då de gödslar med onödiga elhästkrafter som motiverar att man kan sätta ett högt pris – Att kunna acca snabbt är ointressant för de flesta då det sliter på däcken höjer försäkringskostnaden med alldeles för starka motorer och framför allt drar det onödigt med elenergi- Man får betydligt längre räckvidd med mjuk körning och för det behövs inte så många höstkrafter i batteriet 140-200 hk mer behövs inte i en modern bränslesnål bil.
Bristen på halvledare är ett annat skäl att skjuta upp Leveranstiderna kan vara länga upp till ett år pga halvledarbristen. Då är det risk att man får en bil som inte har senaste bästa tekniken vad avse laddning o batteri och infosystem Redan ett år gammalt när man får bilen.
Tekniken utvecklas mycket på ett år så man ju redan ett år efter när bilen levereras- jag skulle inte köpa en ny bil med längre leveranstid än än 3-4 månader i denna snabba utvecklingstakt.
Man kan dessutom drabbas av långa reparationstider av garanti ärenden om man har otur även på en så tillförlitlig bil som KIA
Teknikutvecklingen går fort de som köpt elbil på senare år får räkna med att de har delvis gammal teknik när de ska byta om tex 5-6 år Med riktigt dyra bilar kan man faktiskt hamna med SvartePetter tex en påkostad Volvo eller Mercedes som legat lite efter i elektrifieringstekniken i starten, Viktigast är att de kan snabbladda med minst 150KW stadigt inte fallande effekrkurva som Tesla bilarna har 2021.
MIljöbonus inget skäl att skynda köpa elbil. Finns liten anledning att tidigarelägga köp av elbil av det skälet.När miljöbonusen trappas ned och försvinner framöver kommer ändå elbilarna att bli billigare efterhand då tekniken utvecklas och det är stor konkurrens bland tillverkarna.
Laddinfrastrukturen ( förutom Teslas) hänger inte med 2022 längre – det börjar elbilägare vittna om nu. Hörsägen bland elbilsägare på landsvägen är att det mer sällan finns laddplatser lediga och att det oftare är kö under vissa tider och helger vid laddarna där det för nåt år sedan alltid fanns plats när man behövde ladda. Staten måste agera resolutare de närmaste åren annars finns risk för stora laddinfarkter efter huvudvägarna under stora trafikhelger framöver och man får sitta i timmatal i laddköer. Då blir inte elbilen populär…
Det finns alltså många bra skäl att vänta ut bättre och billigare elbilar om man redan kör snålt och redan bidrar till lägre utsläpp. Finns ingen anledning att överdriva betydelsen av elektrifierat till 100% då köra snålare med en fossilbil också har stort värde och övergången till elektrifierat ändå ändå tar många år. Livslängden på bilar i fossilflottan är ca 18 år.
MED EN BRA KALKYL BLIR BILKÖPET INTE FEL 2022
I jan 2022 tjänar man inte mycket på att köpa en elbil är det sorgliga faktumet för den som har en snål diesel eller bensinbil Privatleasing förefaller dock fortfarande vara ett hyfsat bra alternativ.
Det är inte ens lönsamt byta till elbil även om man får betala 25 -30 kr/litern för fossilbränslet för den som redan idag kör bränslesnålt- räkna själv i kalkylarket nedan.
De flesta kan inte göra kalkyler på sitt bilägande Man måste ha jämförbara bilar av samma storlek när man ser på olika drivmedelsalternativ annars lurar man sig själv.
Nedan finns en kalkyl gjord på jämförbara bilar i i storlek på ekonomiläget i januari 2022
Finns inga ekonomiska skäl att köpa en elektrifierad bil i januari 2022 om man redan kör bränslesnålt med förbrukningar kring 0,5 -0,6 lit/mil märker man tydligt i kalkylarket
Man behöver inte byta till en elbil som sparar 100% av fossilbränslet för att köra miljövänligt Man kan välja en snålare bil istället om man kör en törstig bil som drar 0,8-1,0 lit/mil på motorvägen
Bara genom att välja en hybridbil kan man spara 30% eller 0,3 liter/ mil Väljer man en laddhybrid kan man spara 0,6 lit/mil och med en elbil 0,9 liter per mil. Kalkylen bestämmer vad du väljer du bidrar till miljön vid varje aktivt val att minska förbrukningen av fossila brönslen.
Jag nöjde mig med att byta en tung Volvodiesel med 4 hjulsdrift som drog 0,72 lit/mil på årsbas till en Kia hybrid som drar 0,5 lit/mil med samma körprofil. En laddhybride skulle dra 0, 3 lit/mil och elbilen 0 men det var inte värt pengarna i min kalkyl Jag har ändå sparat 30% av mina utsläpp genom ett smartare bilval och dessutom slipper jag den smutsiga kontroversiella dieseln som blir rejält dyr med alternativa bränslen framöver.
Min kalkyl är uppdaterad nedan som om den skulle gjorts jan 2022 vid val mellan fossilbil fossilhybridbil, fossilladdhybridbil och elbil
CLIC ON PIC Värden finns också i det nedladdningsbara excelarket där man kan läsa bättre och även ändra värdena och göra andra bilval.
Ladda ned kalkylarket och för in egna värden- man kan fylla i alla ofärgade rutor
Tips räknearket
Byter man bilmärke var noga med att lägga rätt typ av bil på rätt rad då kalkylarket uppbyggt efter det. dvs bara en bil av varje bränsleslag kan läggas in
om man privatleasar använd då årsbeloppet för privatleasingen som riktvärde och ställ in värdefallet i % för bilen så att kapitalkostnaden i sammandraget blir ungefär samma belopp som leasingkostnaden
Variera årsmil och bränsle och elpris så ser man hur dessa på verkar totalsiffran kr/mil
MILJÖSLUTSATSER
Vill man betala extrapengar för att bidra till miljön 2022 i januari och redan kör en bräsnslesnål bil köp då en elektrifierad bil Först om du går ner i bilstorlek kanske elbilen lönar sig Kanske också om du privatleasar men se upp med leasingkalkylen det ska vara fast restvärde på bilen och fast ränta annars kan man bli lurad på konfekten när räkenskaperna ska summeras efter tre år.
Bara genom att byta in en stor gammal törstig fossilbil som drar närmare litern till en hybrid som drar hälften och som laddar själv så har man gjort mycket för miljön – Ladd hybrid är tveksamt man sparar ytterligare 25% i bränsle men det kostar att ladda och bilen är dyrare. Man kan använda egen laddning mindre än man tror då WLTP värdena för laddhybrider ofta är missvisande
Du kan sova gott på miljökudden med en hybrid och kan vänta några år till med en elbil och gott miljösamvete.
Laddhybrider är ett övergående fenomen så länge laddinfrastrukturen efter vägarna är dåligt utbyggd Laddhybriderna kommer att bli för dyra att köra och fasas ut som nya om några år
ANNAT LIKNANDE
2 års erfarenhet med KIA Niro Hybrid efter 75000 mil i stora Volvobilar från Amazon till XC60
Laddhybrider har lömskt låga förbrukningssiffror
Håller med dig, har beställt en Toyota Corolla Touring Sports Style för 310 000kr. Tanken är att sälja vår diesel Volvo V70 från 2007 med 16 tusen mil som iförsig fortfarande är väldigt bra och bränslesnål (blandad körning 0,68, motorväg 0,50) men som börjar bli gammal nu och samtidigt inte riktigt passar vår körstil med korta körningar i vardagen.
Hoppas ha kvar Corollan kommande 5 åren och sedan utvärdera om laddinfrastruktur blivit bättre och vad bensinpriset står i. Just nu med 18kr är det billigt att köra, uppåt 40-50kr börjar det bli lire kostnader att köra 1500 mil.
Corolla ett bra val att köra miljösmart dessutom slipper du laddkabel Hybriden drar väldigt lite i stadstrafik lärde jag mig på min Niro
Jag har en V60 D4 från 2014. Hur kan man föra in den i din kalkyl så att kostnad på värdeminskning blir korrekt ?
Miltal 14000 8år gammal. värderad till 130000 på pappret utan okulärbesiktning av Bilia.
Jag skulle halvera värdet på bilen på tre år dvs 65000 som blir 22000 per år i värdeminskning sen antaga repkostnad 10000 per år i kalkylen.