VOLVO mildhybrid olika motorkombinationer ekonomi och miljö

uppdaterad 190704

Volvo kommer 2020 med några mildhybrider och alla Volvobilar ska så småningom vara försedda med denna utrustning Beteckning B motor som kan vara både bensin och diesel beroende på modell jfr Volvo D och T motor. i juni 2019 finns tex XC60 B4 AWD Diesel 197 hk som ersätter motsvarande D4 AWD som slutar tillverkas.

Jag har stor  erfarenhet   av Volvobilar i praktiskt bruk i vardagen och tittar lite närmare på XC60 nya modeller med olika motoralternativ,

VAD ÄR MILDHYBRID UNDRAR DE FLESTA

Defenition Volvo mildhybrid

Toyota har mest erfarenheter av hybridbilar av alla bil tillverkare deras defenition.

Enkelt uttryck ett litet lithiumbatteri på 0,4 KWh lagrar bromsenergi och levererar ström till  en elmotor som supportar drivlinan med kraft vid start och acceleration -Elmotorn är samtidigt startmotor åt bensin – eller dieselmotorn. Volvos mildhybrid driver inte bilen på enbart el som Toyotas ”mildhybrider” kan göra korta stunder,

Ett mildhybridsystem som bygger på energiåtervinning sparar mest i stadstrafik då det är fler inbromsningar och start och stopp vid trafikljus  än vid mjuk landsvägskörnig . Volvo anger upp till 15% besparing för sina mildhybrider Kör man mycket landsväg får man nog vara glad om man sparar hälften!

Relationstal

El-bil med storlek som min referensbil XC60 D4 FWD  drar på  enbart el ca 1,8 kwh per mil Batteriet på 400Wh  har alltså en kapacitet som motsvarar ca 2,5 km  ”ren eldrift” vid normalkörning.
Som jämförelse har en batteridriven golfvagn (elektrifierad handdragen vagn) ett  batteri med kapaciteten 0,2KWh dvs Det extra bilbatteriet är inte särskilt stort, Men det lilla bilbatteriet laddas och laddas ur betydligt mer frekvent istället

Elmotorn i Volvos mildhybrid verkar ge 7 hk effekt av specifikationen att döma eller 5,1 KW, Med ett batteri på 0,4KWh motsvarar det en drifttid med”gasen i botten” ( tillsammans med bensinmotorn) 0,4/5,1=0,08 timmar eller ca 5 minuter  eller kanske praktiskt 30 st 10 sek accelerationer Gissar att det går åt fyra fem inbromsningar för att ladda för  en kraftig acceleration -en teknisk känsla som bedömningsgrund.

Referensbilen XC60 D4 FWD drar 0,6 lit /mil ( referensuppgifter)
Start av bilen drar   ca 0,05 liter bränsle  eller ca 10% av milförbrukngen.

Jämförelse VOLVOS specifikationer juni 2019

En mildhybrid sparar enligt Volvo upp till 15% bränsle.

XC60 B4 Diesel AWD  drar enligt fabriksuppgifter 0,51 lit/mil vid blandad körning som ersätter XC60 D4 AWD som slutat tillverkas som enligt specen blandad körning drar 0,57  Vid Blandad körning sparar man alltså 0,06 lit/mil eller ca 10%

Verklig förbrukning referensbilen  D4 FWD 0,6 lit/mil och  den bilen med B-motorn kan bedömas dra  som bäst 0,54 l it/mil i verkligheten  blandad körning.Kör man mycket landsväg drar den förmodligen 056-0.57

En D4AWD drar 0,7 lit/mil i verkligheten och  med B motorn kommer den att dra som bäst ca 0,63 lit/mil i verkligheten. Vid mycket landsväg förmodligen 0,65-0,66

EKONOMI

Volvos prislistor

Nyckeltalet  är 20 000 för Volvo för paketutrustning  i drivlinan. Så mycket kostar det mera i följande tillägg:

Automatlåda i stf Manuell låda -Automatlåda växlar effektivare  och ger något lägre bränsleförbrukning.
AWD istället för FWD ger ca 15% mer förbrukning av bränsle mycket tveksamt de flesta  Man får inte stor valuta för pengarna och inte nämnvärt större säkerhet Det kostar däremot betydligt  mera i drift,
B-motor i stället för D eller T motor förväntas ge upp till 15% lägre förbrukning. B-motorer ersätter D och T i framtiden
Dieselmotor istället för bensinmotor ger ca 20% lägre förbrukning Bensinmotor inte klimatsmart och heller ingen ekonomi för landsvägskörare!

MINSTA BRÄNSLEFÖRBRUKNING OCH BÄSTA BILEKONOMI DÄRMED MINST KLIMATPÅVEKAN

VÄLJ  EN XC60  DIESEL  FWD MED B motor när den kommer och kosta på dig automatlåda som växlar effektivare- manuell låda försvinner dessutom med tiden.

Slutar Volvo med diesel överväg att byta bilmärke– inte särskilt klimatsmart med bensin om man åker mest landsväg!

PENGAR

Automatlåda kostar 20 000 men väl värt pengarna då betydligt smidigare att köra med de nya fantastiskt bra  hjälpsystemen med adaptiv farthållare styrhjälp o annat som finns 2019.

Lägg hellre 20 000 på Automatlåda än AWD om du inte drar tunga släp eller bor oländigt till AWD ger betydligt högre  bränsleförbrukning och mera utsläpp och kostar mer i skatt inte värt pengarna vet jag som van bilförare. Ökad bränsleförbrukning 100 lit per 1000 mil och år  med AWD

Kör man mer än 1500  mil/år och mycket landsväg är det värt att lägga 20 000 på diesel  man sparar minst 150 liter bränsle per 1000 mil och det år klimatsmart och ekonomiskt lönsamt. Enda faran är  kortsynta politiker som  straffbeskattar diesel som av principskäl trots  att CO2 utsläppen är lägre med diesel..

Mera VOLVO av Father Ben

Bränsleförbrukning i verkligheten Volvo

Vänta och köp Ny Volvo till hybrider kommer

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *