VOLVOS ELEKTRIFIERING RENA MASKERADEN

DEN STORA BILMASKERADEN

När man läser SVD recension av nya XC60   som mildhybrid  inser man    att Volvos sk elektrifiering  är en stor skenmanöver-  samma tunga bilar med törstiga motorer som nu positionerats om så att  den stora bränsleförbrukningen  på landvägen märks mindre.   Med B-motorn som tar ner bensinarens förbrukning  närmare dieseln och laddhybriden  TWIN ENGINE som bara kan  köras ekonomiskt i stadstrafik   eller fram o  tillbaka till jobbet .  På landsvägen är Volvobilarna fortfarande  lika tunga ,  lika hästkraftstinna och  alldeles för bränsletörstiga .

SVD 15 maj 2020

VOLVOS FELAKTIGA STRATEGI KOSTAR IDAG

VOLVOS  ”Elektrifiering” är ett   försök att skyla över en helt felaktig strategi  med  ett modellprogram av tunga stora bilar och törstiga SUVAR.

När nuvarande VD trädde till för några år sen valde han att inte satsa på elbilar utan kortsiktigt satsa på SUVar med en basmotor på 4 cylindrar som skulle betjäna alla modeller men  med lite olika prestanda.

Nu  ser vi det stora misstaget att ligga fel med sortimentet  som Volvo gör- kunden styr  vad han vill ha det bygger vi- utan att ta ansvar för miljön VOLVO!!! Priset kommer att bli dyrt de närmaste åren.

Volvos modellprogram är för ensidigt inriktat med tunga bilar  med flera höga SUVAR   som drar  mycket bränsle  och  beskattas hårt och  nu  även hotas av miljardviten därför att bränsleförbrukningen för alldeles för hög.

VOLVOS MASKERADKOSTYMER

Volvos  sk Elektrifiering  innebär att den höga bränsleförbrukningen  maskeras med

dels  en elbil i lyxklassen XC60 Recharge som en symbol för elektifiering som inte känns trovärdig alls- vem köper sånt? Polstar  finns ju redanoch TESLA har kommandot i prestigeklassen.

dels en ny version av motorer sk mildhybrider som tar vara bromsenergin och sparar  högts  5% på landvägen Ett spel för galleriet då  man sänker besinmotorns förbrukning lite närmare den förhatliga dieselmotorn som man lämnar- men forfarande   höga föbrukninssiffror

dels Laddhybrider Twin Engine som drar lika mycket som mildhybriden på landsvägen  men  där mättekniken för  WLCP värden   laddhybrider drar ner värdet då   det förutsätter att 70% av energin laddas hemma och bara 30 % av bensinmotorn används vid kärning av laddhybriden.

Volvo Lobbying har orättfärdigt gynnat stora tunga SUVAR som är hästkraftstinna och släpper ut massor av CO2 . Det har knuffat undan   självladdande Hybrider och laddhybrider med måttliga systemeffekter som är  betydligt bränsleeffektivare med mindre utsläpp på landsvägen.

ASIEN BÄST PÅ HYBRIDBILAR

En ren Hybridbil  som laddar själv  och går tidvis enbart på el  är lika bränsleeffektiv som en laddhybrid på landsvägen. Den typ av Hybridbilar som   Toyota  i Japan och  Hyundai koncernen med KIA  i SydKorea är bäst på och tillverkar.  Sådana bilar finns inte i  Volvos  sortiment-

Hybrider som laddar själv och laddhybrider som har en vettig systemeffekt  passande  en miljöbil drar mindre än Volvos  laddhybrider Twin Engine   på landsvägen i blandad körning . Exempel KIA NIRO Hybrid även Toyota och Hyundai har  liknande  ekonomiskt optimala hybrider som passar betydligt bättre vid blandad körning  landsväg och stad och ägare med färre årsmil.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *