VÄNTA MED ELBIL PRISERNA BLIR BÄTTRE 2023 DÅ FÖRSÄLJNINGEN RASAR

publicerad 8 0kt 2022 uppdaterad 17 dec 2022

Biltillverkarna gläds över bra försäljning i november 2022 – men det mesta såldes under en dag den dagen miljöbonusen slopades  Men nu blir det nog nattsvart en tid framöver med de sämre tiderna

Det blir nog som jag förutspår Kampanjer på elbilar till våren 2023 var så säkra vänta och köp en ny bil eller nyare elbil och öka trycket på överprisade elbilar.

När det gäller KIA Eniro verkar HEDINS  ha bäst priser på begagnade elbilar småhandlare försöker sälja så dyrt som möjligt och även tjäna storkovan på inbytesbilen. Jag tar in offerter på mellanpris vid inbyte regelbundet med min Niro som inbytebil för att förtså marknaden bättre.

Den 14 nov och KIA har lockpris på bästsäljande elbilen i Sverige så här långt KIA Niro(- Riktigt kampanjprís när elbonusen tagits bort MER KOMMER VAR SÅ SÄKRA  sammanställningen från Vi Bilägare

 

r 1nov 2022 klipp ur Vi Bilägare

ÖKANDE UTBUD av E-Niro bilar till salu då försäljningen av begagnat bromsat in 

Indikator  Jag räknar regelbundet antal begagnade  KIA e-Niro 2020-2022 på marknaden enligt Autouncle (Årsmodell 2019 har halkat efter tekniskt då den inte kan ladda trefas hemma därför separat)

UTBUD 2019 år modell  KIA e-Niro som bara inte kan  ladda trefas utan bara en-fas hemma

AUTO UNCLE —HEDIN——CARLA

8 okt  39
14 okt 43
27 okt 48
4 nov 52
22 nov  66 —10——7
3 dec   66—-10——6
17dec  70—-2——-7

Modellen 2019 kommer  att falla i värde mera  med enfas-laddning

Nu börjar även lite nyare begagnade  eniro öka i antal ett bra tecken på ökande utbud förorsakar av en fallande marknad Bilar med lång leveranstid levereras löpande nu och fler inbyten kommer in samtidigt ( oftast samma märke) som tiderna blivit sämre. Det är bilhandlarna som kommit i kläm  då de som bytt in sin bil säkert har fått bra villkor   i det ”inflationssäkrade” samhället före der ryska kriget.

Eniro 20- 22  gamla modellen till salu
AUTOUNCLE —-HEDIN—-CARLA

4 nov 59
22 nov 74——-22——-0
3 dec  85——-17——–1
17dec 114—–26……..1

ANVÄND KVD OCH KOLLA MARKNADSVÄRDET

Tar man bilnummer från annonserna och kollar priser på auktionssiten  KVD ser man att många eniro är  överprisade av en del bilhandlare som försöker göra klipp lokalt pga bilbristen .

Det finns många som inte vågar köpa en begagnad bil på distans. KIAn har 7 års garanti bara att se till att den gäller vid ev  köp!!

AUTOuncle  brukar visa bra pris och inte riktigt att lita på nu- kolla pris med bilnummer-på KVD för rimligheten

BEGAGNADE EL-BILAR ETT FRÅGETECKEN

Klipp AutoMotorsport okt 2022 Fler begagnade bilar exporteras

De dåliga tiderna kommer att få stort genomslag på både nybilsförsäljningen  och försäljningen av dyrare begagnade el-bilar framöver.

 3 Nov 2022 VI BILÄGARE

Är du i bilbytartankar på elbil vänta om du kan det kommer säkert att bli tillbud framöver även på bra begagnade elbilar tror jag och kampanjprislista på nya.

Nyare begagnade elbilar är överprisade just nu men man kommer nog att tvingas sänka priserna rejält denna vinter var så säkra . Folk i hela Europa kommer att vara betydligt försiktigare  med dyrare bilköp det närmaste året när man kommer till insikt in den dåliga ekonomin. Privatleasingen var tidigare en stor drivkraft men högre räntor och de höga elpriserna har gjort elbilen till ett för dyrt alternativ för många

VÄNTA  MED BYTE TILL ELBIL  MAN KAN GÖRA KLIPP FRAMÖVER ÄVEN PÅ BRA BEGAGNAT TROR JAG

INDIKATOR

Jag är intresserad av en KIA e-Niro   efter att ha kört en Niro Hybrid som laddar själv i snart tre år och har följt begagnatmarknaden i flera år nu.

Det har varit litet utbud av begagnade elbilar och höga priser pga av de långa leveranstiderna på nya bilar. Men nu verkar det ha vänt med betydligt fler begagnade elbilar men de är fortfarande prisade för högt,

Från september 2022 har antalet begagnade e-Niro  bilar börjat öka   i antal men få säljs därför att priserna fortfarande är för höga trots det ökande utbudet. Det svider att gå ned i pris dmen inflationen brukar hjälpa till också Det lönar sig att vänta lite som köpare då det  är på väg att bli köparens marknad nästa år faktiskt!

Om man värderar bilar som är till salu på KVD baserat på bilnumret  kan man  upptäcka överprisning .Mer än 10000 prutmånen ska det inte skilja om man har koll på utrustningen.

Det fanns i början av oktober en demobil E-Niro  2023 i Trollhättan som utbjöds till försäljning om 6 månader  med 500 mil där hade man intecknat att bilen skulle tappa värde. Jag fick ett bra bud på min bil och ett riktigt bra mellanpris relativt andra jag fått senaste halvåret Valde ändå att vänta med bytet då jag tror prisnedgången blir större  och min Hybrid Niro med 4 årsgaranti kvar är mycket eftertraktad Den har inte tappat i värde något alls det senaste året

Sept 2022 nya bilar

KIA NIRO riktigt bra prisvärd bil med lite fel syns nu högt  i alla listor- källa Bil Sweden -Niro en bil med hög teknologi måttliga hästkrafter driftsäker och vettigt  prissatt.

Alla bilar

Elbilar

Tänk på detta vid val av elbil!

Länk till artikel i den läsvärda biltidningen Recharge och med nedanstående rubrik

 

 

4 thoughts on “VÄNTA MED ELBIL PRISERNA BLIR BÄTTRE 2023 DÅ FÖRSÄLJNINGEN RASAR

  1. Jag har tröttnat på min laddhybrid Toyota RAV4 eller snarare (RÖV4) och beställde häromveckan en Volvo XC60 T6 Recharge men leveranstiden är nästan 9! månader… Denna gång vill jag köpa en kvalitetsbil, en bil som sju personer i mitt område har köpt och är väldigt nöjda med.

    Om man ska köpa en laddhybrid ska man välja de som är tillverkade i slutet på november-21 eller senare eftersom det är då Volvos stora batteri monterades som ger en elräckvidd på minst 7,5 mil på el. En arbetskollega sa att han kommer strax över tio mil på sommaren vid lugn körning.

    • Ja RAV4 har inte varit bra har jag hört från många du gör säkert helt rätt.
      Jag tror inte 7,5 mil batteriet är värt merkostnaden i jämförelse med 5 mil
      Jag kör numera bara 1500 mil per år och skulle med ett 5-milabatteri använda batteriet ca 50% av milen då jag kör en del landsväg. Det betyder att en storfullastad Volvo skulle dra ca 0,45 i snitt över året( 0,9 i verkligheten normalt) Jag har loggat ett års körning varje dag och vet hur stor andel av körningarna som är kortare än 5 mil.
      Om batteriet hade klarat 7,5 mil hade för min del inte alls varit lönsamt.Blir några mil till med el men DYRA mil. Miljöaspekten är ett loppspott i Mississippi för min del det skälet skulle möjligen vara det enda. Vid stadskörningen skulle de 5 milen batteri räcka för mig. Vid min landsvägskörning hade jag kommit 2,5 mil mer varje gång ( dag) jag kört då jag sannolikt bara laddar en gång per dag. Ingen som helst lönsamhet !!. Din körprofil dvs hur många långsträckor över 10 mil har du under året avgör. Kör du mycket landsväg glöm det ingen ekonomi i det om man nu kan välja 🙂 !

  2. Hej. Har ikväll läst många intressanta och välskrivna artiklar om bilar. Anledningen är att jag funderar fram och tillbaka om det är dags att köpa en ren elbil. Jag har en något äldre Kia Niro elhybrid från juli 2017, som då tappar nybilsgarantin om halvannat år. Är det dags att byta in den?

    När jag räknat har jag också kommit fram till att det är prisvärt att fortsätta köra den, men är ändå sugen på känslan att köra el konstant. Jag trivs med den ekonomiska körstilen som jag började med Niron.

    De bilar som är tänkbara för mig att köpa och med leverans i år är Kia Niro EV eller den nylanserade BYD Atto 3.

    När jag tittar på alternativet med leasing så får jag inte detta till ett särskilt bra alternativ just nu. Jag föredrar nog köp då jag har möjlighet till detta som det ser ut.
    Men frågan är, ska jag vänta ett år till?

    Mvh Tomas

    • Jag tycker du tänker helt rätt Har ungefär samma sits som du skillnaden är att min Niro är från 2020 dvs bara 3 år gammal. Jag har känt på bättre begagnade e-niro 2020-2022 några gånger under året men utbudet varit för lågt efterfrågan för hög så mellanpriserna vid inbyte varit för låga- Marknaden inte mogen än Jag tror man ska vänta ut marknaden det kommer säkert kampanjer med prisnedsättningar på Niro EV om den inte säljer som den ska till i vår. Privatleasingen är ju inget bra alternativ längre och nu kommer”Cash is KIng devisen” till sin rätt Dvs själv betala bilen blir bästa lösningen. Vänta ett halvår och se!!

Lämna ett svar till Tomas V Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *