VOLVO mildhybrid olika motorkombinationer ekonomi och miljö

uppdaterad 200924

Volvo kommer 2020 med några mildhybrider och alla Volvobilar ska så småningom vara försedda med denna utrustning Beteckning B motor som kan vara både bensin och diesel beroende på modell jfr Volvo D och T motor. i juni 2019 finns tex XC60 B4 AWD Diesel 197 hk som ersätter motsvarande D4 AWD som slutar tillverkas.

Jag har stor  erfarenhet   av Volvobilar i praktiskt bruk i vardagen och tittat lite närmare på XC60 nya modeller med olika motoralternativ,

VAD ÄR MILDHYBRID UNDRAR DE FLESTA

Defenition Volvo mildhybrid

Mer om Mildhybrid

Mildhybriden drar ner bränsleförbrukningen på stora tunga törstiga SUVar Bättre att köpa en Hybridbil med mindre huvudmotor och större elmotor om man vill bidra till minskade utsläpp!

Toyota har mest erfarenheter av hybridbilar av alla biltillverkare deras defenition. Större elmotorer   och  en bensinmotor med mindre hästkrafter gör traditionella hybrider mer klimatsmartare

MILDHYBRIDEN

Enkelt uttryck ett litet lithiumbatteri på 0,4 KWh lagrar bromsenergi och levererar ström till  en elmotor som supportar drivlinan med kraft vid start och acceleration -Elmotorn är samtidigt startmotor åt bensin – eller dieselmotorn. Volvos mildhybrid driver inte bilen på enbart el som Toyotas och Kia s hybrider kan göra korta stunder, ( batteriet KIA hybrid 4  1,6KWh 4 ggr större

Ett mildhybridsystem som bygger på energiåtervinning sparar mest i stadstrafik då det är fler inbromsningar och start och stopp vid trafikljus  än vid mjuk landsvägskörning . Volvo anger upp till 15% besparing för sina mildhybrider Kör man mycket landsväg får man nog vara glad om man sparar något över huvudtaget

Blandad körning med XC40 med och utan B-motor har WLTP  0,7 resp 0,72 dvs mildhybriden sparar bara 3% i snitt En vanlig hybrid sparar upp till 20% i jämförelse med en konventionell bil ref TKia Nirohybrid i jämföerelse med VW Golf

Mildhybriden kan antas spara upp till 15 % i stan enligt Volvos uppgifter .En  vanlig hybrid sparar upp till 50% i stadstrafik i jämförelse med en konventionell bil  ref Toyota och mina egna erfarenheter med KIA Niro hybrid

Relationstal

En elbil i mellanklassen  drar på  enbart el ca 1,8 kwh per mil om man räknar in laddförlusten att ladda bilen- det går åt fler kwh på elmätaren än vad batteriet kan ta emot .

Batterikapaciteten på mildhybriden är på 400Wh   0,4KWH och har alltså en kapacitet som motsvarar ”2,5 km  ren eldrift”

Som jämförelse har en batteridriven golfvagn (elektrifierad handdragen vagn) ett  batteri med kapaciteten 0,2KWh dvs Det extra bilbatteriet i mildhybriden är inte särskilt stort, Men det lilla bilbatteriet laddas och laddas ur betydligt mer frekvent istället

Elmotorn i Volvos mildhybrid verkar ge 7 hk effekt av specifikationen att döma eller 5,1 KW, Med ett batteri där  ca   0,2KWh användes motsvarar det en drifttid med”gasen i botten” ( tillsammans med bensinmotorn) 0,2/5,1=0,04 timmar eller ca 2,5 minuter  eller kanske praktiskt 15 st 10 sek accelerationer Gissar att det går åt fyra fem inbromsningar för att ladda  energin för  en kraftig acceleration -en teknisk känsla som bedömningsgrund.

Referensbilen XC60 D4 FWD drar 0,6 lit /mil ( referensuppgifter)
Start av bilen drar   ca 0,05 liter bränsle  eller ca 10% av milförbrukning.

Jämförelse VOLVOS specifikationer juni 2019

En mildhybrid sparar enligt Volvo upp till 15% bränsle.

XC60 B4 Diesel AWD  drar enligt fabriksuppgifter 0,51 lit/mil vid blandad körning som ersätter XC60 D4 AWD som slutat tillverkas som enligt specen blandad körning drar 0,57  Vid Blandad körning sparar man alltså 0,06 lit/mil eller ca 10%

Verklig förbrukning referensbilen  D4 FWD 0,6 lit/mil och  den bilen med B-motorn kan bedömas dra  som bäst 0,54 l it/mil i verkligheten  blandad körning.Kör man mycket landsväg drar den förmodligen 056-0.57

En D4AWD drar 0,7 lit/mil i verkligheten och  med B motorn kommer den att dra som bäst ca 0,63 lit/mil i verkligheten. Vid mycket landsväg förmodligen 0,65-0,66

Sydsvenskans test i sept 2019     visar sämre värden för B4 i jämförelse med D4 – det verkar  som nåt fel smugit sig in där i mätningen sista 10 milen   Verkar orimligt låg förbrukning  för D4AWD en bil som är i princip omöjlig  att köra under 0,6 på blandad landsväg om man håller  hastigheten.

XC60 LADDHYRID heter XC60 TWINENGINE är inget ekonomsikt bra alternativ för privatpersoner om man kör blandad körning med mycket landsväg. Den skyltar som alla laddhybrider med låga förbrukningstal men då måste man köra bilen varje dag 4-5 mil tex till och från jobbet annars får man räkna med 2-3 ggr högre förbrukning med mycket landsväg,

LADDHYBRID PASSAR INTE ALLA

EKONOMI

Volvos prislistor

Nyckeltalet  är 20 000 för Volvo för paketutrustning  i drivlinan. Så mycket kostar det mera i följande tillägg:

Automatlåda i stf Manuell låda -Automatlåda växlar effektivare  och ger något lägre bränsleförbrukning-20000
AWD istället för FWD ger ca 15% mer förbrukning av bränsle och mycket tveksamt de flesta. 20000 extra-  Man får inte stor valuta för pengarna och inte nämnvärt större säkerhet  om man är van bilförare Den fyrhjulsdrivna bilen kostar däremot betydligt  mera i drift,
Dieselmotor  med mildhybrid istället för bensinmotor ger lite lägre förbrukning men högre beskattning  och fortfarande bäst för landsvägskörare! Dieselmotor kostar 20000 extra .

B-motor däremot i  stället för D eller T motor kostar inget extra just nu verkar det som. Förväntas ge upp till 15% lägre förbrukning räkna med hälften med mycket landsvägskörning . B-motorer fö dieslar ersätter D och  även bensinmotorer T efterhand framöver.

MINSTA BRÄNSLEFÖRBRUKNING OCH BÄSTA BILEKONOMI DÄRMED MINST KLIMATPÅVEKAN

VÄLJ  EN XC60  B4  FWD  kosta på dig automatlåda som växlar effektivare då får  man har mest nytta av alla driversupportsystem   – manuell låda försvinner dessutom säkert med tiden.

PENGAR

Automatlåda kostar 20 000 men väl värt pengarna då betydligt smidigare att köra med de nya fantastiskt bra  hjälpsystemen med adaptiv farthållare styrhjälp o annat som finns 2019.

Lägg hellre 20 000 på Automatlåda än AWD om du inte drar tunga släp eller bor oländigt till AWD ger betydligt högre  bränsleförbrukning och mera utsläpp och kostar mer i skatt inte värt pengarna vet jag som van bilförare.

Mera VOLVO av Father Ben

Bränsleförbrukning i verkligheten Volvo

Vänta och köp Ny Volvo till hybrider kommer

 

11 thoughts on “VOLVO mildhybrid olika motorkombinationer ekonomi och miljö

  1. Hejsan jag har beställt en XC60 b4 bensin som jag får till våren. Min fråga är hur mycket brukar bränsle förukningen ligga på ?

    • WLTP värdet blandad körning brukar stämma ganska bra på Volvo Beror på hur stark motor du valt och om du har 4 hjulsdrift strax under 0,8 lit/mil som årssnitt Lite mindre med mycket landsväg och lite mer med mycket i stan.

  2. Jag har valt en B4 bensin framhjulsdriven.
    Jag har hört lite olika vissa säger att dom är törstiga medan andra säger att B4 är bensinsnål.

    • Om man kör normalt brukar bränsleförbrukningen enligt WLPT stämma bra för Volvo över året och det värdet är väl ca 0,72
      Det är en hög förbrukning 2020 JA ! Jag köper ingen fossildriven bli som drar över 0,5 längre utan kör nu HYbridbil som laddar själv och delvis kör på el mest i stan
      Om några år blir det en ren elbil då man ska vänat några år till

  3. Okej men jag tänker med tanke på att XC60 är tyngre gemfört med V60, borde den inte dra mer med tanke på att den är dels bensinare , mildhybrid ? Min V60 T5 ligger på 0,97 i dagsläget och då kör jag eco drive samt ställer jag in bilen på farthållare.

    • Vikten på bilen gör mindre om man kör mjukt. 0,97 är jättedåligt Har du en bil som drar mer än WLTP 0,6 har du helt fel typ av bil 2020 När det gäller laddhybrider är 0,6/3= 0,2 dvs allt över 0,2 tyder på att fossilmotorn är för dålig Man ska ha så lite hk som möjligt på fossilmotorn och så mycket som möjligt på elmotorn då får du en ekonomisk bil,

      • Jo men T5 har 250 Hk så jag kan inte påstå att det är en ekonomisk bil vilket jag vet. Dom som har D4 ligger förbrukningen på 0,6 och där tycker jag att det är bra. Mina funderingar är hur B4 mildhybrid kommer att vara på XC60 då man hör olika från vissa personer. Jag kommer att ha 22 tums fälgar vilket jag har hört att det påverkar förbrukningen.

        • OK då är du införstådd Större hjul medför alltid mer förbrukning
          Vad ska du med 250hk till ? bättre med elbil om man vill ha bra acc Körde D4 V60 2013 D4 under 0,5 .Volvos Suvar har stort luftmotstånd som märks rejält i farter över 100-110 km/H

          • Jag skaffade V60 2019 och det är en förmånsbil. När jag fick den så tänkte jag inte på bränsle förbrukning. Jag håller med dig el bil eller hybrid är dom bästa alternativet men om man bor i lägenhet så har man inte tillgång till ladd stolpe.
            Jag blev erbjuden av min fastighets värd men då skulle jag betala 500 kr i månaden för ladd stolpen plus min parkering som ligger på 360 kr sen ytterligare behöver jag kontakta en elbolag och det tycker jag att det blir lite dyrt. Visst hade man bott i radhus då hade det varit värt och ha en elbil då man kan lägga till en ladd stolpe.
            Jag är väll medveten att ha större fälgar medför mer förbrukning.

          • Jag kan heller inte kan ladda där jag bor- Valde därför hybrid som laddar själv och lär mig åka snålt som är en förutsättning om man ska trivas med en elbil Tyckte hybriden var bättre än en törstig Volvo Om några år kan jag säkert ladda och elbilarna är då många fler och avsevärt bättre och billigare.

  4. Det är inga problem att ligga på 0.5 l/mil med D4AWD (V90) och på landsväg. Kör i ECO och lär er ECO-driving så hamnar ni där.

    Dock är det förstås inte särskilt roligt. Men det är en annan femma.

    MVH Volvo-förare

Lämna ett svar till admin Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *