DAGBOK ERFARENHETER JUSTAR
uppdaterad 220213 i dagboksanteckningar
LÄNK TILL JÄMFÖRELSESIDAN GOLFVAGNAR
VAL AV VAGN
DAGBOK 2022- fjärde golfåret med vagnen
DAGBOK 2021
DAGBOK 2020
DAGBOK 2019
DIVERSE ERFARENHETER
ERFARENHETER MOBY DICK
VAL AV VAGN
SAMMANFATTNING ERFARENHETER
Utan tvekan bäst i klassen vad avser teknisk lösning och enkelhet att använda. Allt talar för att den kommer att hålla bra i många år om man sköter den
Tillägget fjärrstyrning är inte helt nödvändigt -onödigt dyrt men häftigt att använda ska jag inte förneka .Vagnen är ändå så lättkörd med den steglösa hastighetsregleringen som ett gashandtag på en MC .Man vrider bara lite för att ändra farten och går vid sidan om vagnen med handen på handtaget det lätt att ändra kurs på vagnen. med handtaget när man går. Vagnen kan med ett knapptryck skickas iväg 10-30 meter i en riktning- det räcker mer än väl.
Går snabbt att sätta ihop och ta isär vagnen Bra att köpa väskan att transportera vagnen så att den ligger skyddad vid transport- Lätt att repa lacken på kolfiberrören om vagnen ligger i delar i bilen och gnider mot annat vid transport-
KRITERIER I BESLUTSPROCESSEN
Eldriven vagn 2019 för att jag vill ha mer fokus på sista 9 hålen speciellt då det är mycket varmt ute och spara på energin. Kör ej gärna elbil då jag fortfarande orkar gå runt banan och vill ha rejält med motion.
En elvagn gärna fjärrstyrd och den ska vara lätt och ha ett lithiumbatteri som klarar 18 hål med råge också efter 5 år Vagnen ska fungera problemfritt i minst 7-8 år.
VALD VAGN
Valet stod mellan CRYO och Justar och det var ingen tvekan Justar först trots prisskillnaden Jag tycker CRYO är för oprövad och behöver visa vad den går för några år till rent mekaniskt!
JUSTAR en häftig lättviktsvagn i kolfiber och det syns inte att den är eldriven…
Såg vagnen i drift i Blekinge sommaren 2018 och blev intresserad av denna hightechvagn
Köpte vagnen med tbh i slutet av januari via min gamla golfklubb som jag varit medlem i många år tidigare LAGK.
Listpriserna är förhandlingsbara hos återförsäljarna ska nämnas.
Kostade på mig fjärrstyrning som var rejält dyrt och kanske onödigt tillbehör ? utvärderingen får visa ! Valde dessutom en väska till vagnen och en ny golfbag som jag ändå behövde byta i år. Justarbagen har en bra batteriplats tillräckligt med fack och ett rimligt pris.
Lithiumbatteriet ska klara 45 hål dvs två rundor på normalbana i praktiken Om batteriet sköts och förvaras svalt inte helt fulladdat mellan säsongerna ska det klara 80% om fem år eller 36 hål dvs 18 hål med råge – Jag räknar med att batteriet är användbart minst 7 är kanske 10 år och klarar minst 18 hål mellan laddningarna även mot slutet.
DAGBOKSANTECKNINGAR LÖPANDE
Dagbok 2022
Inför säsongen gör jag smörjunderhåll Gör rent från gammal smörjmedel på axeltapparna och handtagsled och oljar in lagom med fin first class cykelolja i sprayform. Ser över gummit på hjulen.
Som vagnen funkat hittills vågar jag tro på minst 8 års problemfrihet även för batteriet- eftersom jag sköter batteriladdningen som ett bilbatteri Bara laddar fullt inför direkt användning och vinterlagrar vid ca 80% Om det är i klass med moderna litium bilbatterier ska det bara tappa högst 1 av de18 håls varven i kapacitet under 8 år
Det fina med vagnen är att det gör inget om batteri et skulle ta slut sita hålen då vagnen rullar så lätt sonmen vanlig lättrullad golfvagn också. Man behöver därför inte ladda varje golfrunda och det sparar ju på batteriet med en sådan strategi att utnyyja överkapaciteten på abtteriet. Min mätare göra jag kan kolla vagnen enkelt ungefär vad som finns kvar i batteriet.
Dagbok 2021
Suverän vagn där fodralet kommer till stor användning när vagnen transporteras eller förvaras.
Använder fjärrstyrningen ganska lite men bra ibland att flytta fram vagnen eller gå på fairway med en drickaflaska eller annat.
Vagnen funkar som klockan helt perfekt 25 rundor 2022 Batteriet klarar tre 18 hålsrundor har jag nu provat.
Jag laddar batteriet konsekvent efter 36 hål dagen innan jag ska spela och hanterar batteriet som ett elbilsbatteri att ha det laddat mellan 40 och 80% om det står länge under spelsäsongen
Med laddmätaren visas 3 lampor av 5 efter en runda(60-80% kvar eller 20-40 % förbrukning 18 hål) och 2 lampor 40-60% kvar efter 2 rundor dvs vagnen klarar 3 rundor med råge
Nu tredje säsongen har anledning att tro att vagnen med batteriet håller många år till minst 10 år är mitt mål. Ett bra batteri borde hålla så om man sköter det- Vagnen klarar det mekansikt Det handlar väl hur tåtningarna vid motorerna (dubbla O-ringar) pallar med de går ju att byta-
Hade lite slitage i form av skärmärke med liten läpp på slitgummit på ett hjul Köpte reservgummi 2 st 900 kr på Moby Dick Paketetkom efter några dagar- Avvaktar byte försöker laga med gummisolution som man använder till slangar på cyklar så
Dagbok 2020
Senaste först från 2020
23 aug 25 rundor i år hittills och 58 rundor sen start
Vagnen funkar klockrent efter 1,5 år och nu 25 rundor 2020 Använder fjärrstyrningen lite ett onödigt tillbehör Använder skicka iväg vagnen 20-30 meter desto mer. Batteriet räcker fortfarande minst tre 18 hålsrundor och visar mer än 40% kvar efter två rundor. Om det är den kvalitet jag förväntar ska batteriet klara 80% efter 5 år dvs minst 2 rundor 2024.
Min egentillverkade parapyhållare- se 2019- funkar utmärkt med paraplyet uppe i regn och stark sol då temp över 25 ute och över 35 i solen .
10 maj
Efter 36 hål utan att ladda visar batteri mätaren att minst 40% av batterikapaciteten kvar dvs högst 30% av batterikapaciteten går åt per 18hål –
27 april
Plockade fram batteriet som stått i källaren över vintern 7 mån vid ca 17 grader laddat till 80%. Mätaren visade på mer än 60% batterikapacitet kvar som förväntat. Laddade batterierna och gick min första golfrunda 27 april
Smorde vagnens metalldelar med cykelolja av högsta kvalitet i sprayform..Vagnen och fjärrstyrningen fungerade klockrent från start på årets första golfrunda Vagnen är lika bekymmerslös ochlätt att hantera som förväntat
Dagbok 2019 första året
Vagnen gick 32 rundor 2019
Februari 2019
Fått vagnen levererad och provmonterade den och demonterade den i lägenheten några gånger och lärde mig ordningsföljden.
Mycket enkelt att lära hur man sätter den i drift eller plockar ihop Det går på några minuter att sätta ihop och ta isär vagnen. Vagnen är så lätt att bagen måste sättas på innan man fäller upp handtaget annars tippar vagnen. Med batteriet i bagen är det enkelt att koppla sladden till vagnen.
Efter 10 minuter lätt övningskörning i lägenheten vet jag hur den funkar med och utan fjärrkontroll och via gasreglaget på handtaget med fjärrkontrollen standby.Får följas upp med övningskörning på övningsfältet i mars,
Flyttade sen batteriet till källaren, som håller 13 -15 grader ,för förvaring inte helt fulladdat till dess säsongen börjar och framöver under vinterperioderna.
VÄSKAN
Ett bra mycket bra val ! Var väl värd pengarna (1200) och det går snabbt att packa upp och packa ner vagnsdelarna och enkelt att hantera ,bära , transportera och förvara vagnen i bil eller förråd.
PARAPLYLÖSNING
Tyvärr är man bunden till specialparaply med en titanplugg i ändan 10 mm titanbit som sticks ned i ett hål på handtaget- Paraplyet hålls sedan nere med en stretchbar stropp som medföljer ,
Om man är lång som jag behövs en förlängningspinne ( hona hane typ) På bilden syns handtaget på paraplyet överst
Jag skaffade förlängningspinnen (titan) och lät borra två 6 mm hål i den och kunde då flytta hållaren från min handdragna golfvagn och fästa på titanpinnen och kan nu använda vilket paraply som helst.
MIn hållare på min handvagn som jag flyttade över hade 25 mm mellan hålen och 5 mm bult Jag borrade 6 mm hål så behövde man inte vara så noggrann vid markeringen av hålen.
Jag lät tillverka en mellanbit i plast (rör) för hållaren i en 3D-skrivare (gul på bilden) Om innerhålet är någon milimeter större än titanstångens diameter blir passformen bra – Plaströret sågades sen på längden i 2 delar ca 175 grader var dvs tog bort en liten bit så att bitarna kunde klämmas ihop för att låsa mot pinnen. Plasthållaren dras fast på titanpinnen med M5-skruvarna som går rakt genom titanpinnen och plastfästet kläms då fast mot titanpinnen och sitter fast utan att vicka.,
Borra i titan är enkelt om man gör rätt VIKTIGT med lågt varvtal på den härdade metallborren -100-200 rpm räcker väl ( under 800 rpm säger proffsen) och kyl dessutom lätt med lite skärolja- Om man borrar med högt varvtal eller driver på borrningen för hårt härdar titan och blir oborrbart då det blir lika hårt som den härdade titanborren.
Blev väl snyggt ! Golfparaplyet kommer på samma höjd som specialparaplyet från Jucad. Bara strunt att man inte kan tillhandahålla ett generellt paraplyfäste och även andra tillbehör. som är överprisade.Undantaget är reservdelar hjul och batteri som är normalprisade. Annars hade jag inte köpt vagnen.
5 april Användning första gången backig bana Romeleåsen GK
Använde vagnen första gången på en backig bana det var mjukt men inte blött Rundan tog 4 timmar. Jag laddade batteriet fullt innan avfärd.
Vagnen uppförde sig bra men fjärrkontrollen slutade fungera efter 7 hål Hade nog laddat upp den för dåligt. Manualen jag fått var lite oklar om laddtid och hur man ser att fjärrkontrollen är färdigladdad.
Noterade att vagnen drog till vänster hela tiden men var relativt enkelt att justera med en 2 mm insexnyckel när jag kom hem. Se nedan
Det tog 5,5 timmar att ladda batteriet efter denna golfrunda. Om uppgiften stämmer att det tar ca 6 timmar att ladda tomt batteri var ju batteriet nästan urladdat efter 18 hål på backig bana som dessutom var lite mjuk.
Ska under säsongen göra olika jämförelser på andra banor med och utan fjärrkontrollen i olika väder.
Fjärrkontrollen blinkar grönt under laddning och gjorde så fortfarande efter 6 timmar när jag laddade vid hemkomsten. Nästa gång jag laddade fick den ligga över natten o ladda då lyste lampan helgrön som den skulle enligt manualen Införde sen rutinen att ladda över natten på båda batterierna. Fick senare reda på av Jucad support att det tar 12-16 timmar att ladda fjärrkontrollen.
Justering framhjulet
Körde några 10 meterssträckor och tog genomsnittsvärdet på avvikelse kurs,Referens avstånd till en vägg som jag körde parallellt med. Svårt att ställa vagnkursen helt rätt därför bra att köra fram och tillbaka några gånger och utgå från ett medelvärde.
Mitt fel var 5-10 cm på 10 m ( upp till 1 meter på 100 meter.) Avståndet mellan skruvparen man justerar med på framhjulsaxeln är ca 55 mm. Axeln behövde vridas 0,5-1 mm ( 5 /1000 cm till 10/1000 cm) eller 0,25-0,5 mm på varje sida. Ett halvt varvs justering på varje sida blev för mycket och fick gå tillbaka till drygt ett kvartsvarvs ändring då blev avvikelsen försumbar med ett fel under någon cm på 10 meter. 10 ggrs förbättring. Som synes små förändringar ger stort utslag på en längre sträcka. Fick till slut justera tillbaka lite till. Slutsats 1/4 varv på justeringsskruv (1/8 på varje sida) rättar vridfel 1 meter på 100 meter så det är mycket känsligt
Lätt att justera med 4 skruvar och 2 mm insexnyckel Justerade på motstående sidor så att framhjulsaxeln vreds något till höger. Lossade först 2 skruvar (skruv ut) och drog sen fast motstående skruvar ( skruv in ) och kollade sen att alla fyra skruvarna var fast. Man ska inte dra hårt bara så mycket att skruvarna sitter fast. /röd linje nytt axelläge efter justering/
Har därefter småjusterat några gånger mindre än 1/8 varv men bara på en sida i taget ( tex först på vänster och justerat mera genom att göra samma på höger efter prov och fått vagnen att gå accetabelt rakt .
Erfarenheter första användning
Vagnen motsvarade klart mina förväntningar att vara lätthanterlig.
Saknar laddmätare som finns som tillbehör ca 500 jag skaffar nog det så småningom.
Laddmätaren beställdes den 3/8 _JuCad_trolley accessories_2019
Batteriet är så pass dyrt så jag vill ha koll på det över tiden inte minst inför vinterlagring då det ska vara på 80% laddning och förvaras svalt för bästa livslängd. Dessutom får jag lite erfarenheter från olika typer av banor vad energiförbrukningen är se ant augusti
7/5 Finjusterade framhjulet då vagnen drar lite åt vänster Prövade nu bara ena sidan <1/8 varv på skruvarna. Fick bra effekt kommer att justera även andra sidan så går den riktigt bra rakt Justerade även andra skruven efter det är jag nöjd och vagnen drar nu väldigt lite år ena sidan som man kam stå ut med
19/9 OMDÖME EFTER 32 rundor 32 laddningar
Mer fokus på golfen sista 9 hålen med vagnen som ökar orken och bättrar scoren på sista 9 när det är varmt ( Gäller säkert alla eldrivna vagnar,,)
Vagnen mycket stark och man kan få lite draghjälp själv ibland även om man inte ska köra den så -men kan utnyttja det tillfälligt nån gång om det är brant…:-)
Mycket nöjd med vagnen Lätt att sätta ihop och ta isär Transportväskan perfekt för förvaring av allt och transporter man reser med golfutrustningen och annat i bilen
Vagnen rullar vid sidan när jag går transportsträckorna . Lätt att omväxlande köra via handtaget med fjärrkontrollen aktiverad. Häftigt att gå med vagnen rullande vid sidan om på banan det är som att ha en caddie som drar vagnen.
Laddat hittills efter varje runda .
Använde den införskaffade laddmätaren efter en runda på Boa GK Olofströmsbanan som är ganska platt Gick 19 hål då kanonstart och det var kvar mellan 60 och 80% av batterikapaciten efter Dvs minst 45 hål på en platt bana på en laddning under bra förhållanden verkar inte vara några som helst problem.
Efter det kört flera18 hålsrundor på Mörrumsbanan Karlshamn med några mindre backar mätaren visar att minst 60 % kvar efter varje runda med nyladdat batteri. Vagnen klarar alltså mer än 45 hål om det är bra väder och lite backar.
Har även bekräftas av en golfare med samma vagn som kört den nästan tre rundor utan att ladda klarade 51 hål utan laddning på den platta Sölvesborgsbanan. Vagnen var mycket lättdragen med motorn bortkopplad -on/offknappen släckt (läge off)
DIVERSE ERFARENHETER
Batterimätaren
Tryck på knappen visar minst 60% batterikapacitet kvar efter 18 hål betyder att batteriet klara minst 45 hål En annan gång visade den minst 40% kvar efter32 hål Betyder minst 48 hål klarar den
SNEDKÖRNING
Vagnen välter lätt om de blir snedlutning tex om ett hjul plötsligt går ner i ett hål så det blir 20-30 graders lutnng eller man accelererar vid gupp då bidrar de dynamiska krafterna av farten att den lätt kan välta om den kommer på sned. Inga problem om man håller koll på terrängen och drar ner farten eller styr undan.
Att man ska undvika snedkörning med för mycket lutning på vagnen i branta sluttningar känns självklart .
REPKÄNSLIGHET
Blir lätt repor på lacken kolfiberrören om vagnen ligger löst i bilen så det rekommenderas att plocka isär 4 delar varav 2 hjul och stuva i vagnväskan vid biltransport eller lägga vagnen så den inte skaver under bilfärden.
FJÄRRSTYRNINGEN
Operating Manual for JuCad remote control JFS 8-2018
Det finns varianter på fjärrstyrkontrollen olika årsmodeller? Viktigt att ha rätt manual.
Det tar 12-16 timmar att ladda fjärrstyrkontrollen. Man kan se hur mycket laddat batteriet är då det blinkar 1-5 ggr vid aktivering med on/offknappen Blink 5 ggr fulladdat och 20% intervall så varje blink innebär 20% laddning ( 6-9 hål) Full-laddat batteri fjärrstyrkontrollen verkar klara 3-4 rundor visar minst 40% kvar (40-60) efter 2 rundor,
Fjärren aktiveras med 2 sek tryck på on/off knappen Sätts i standby med 2 sek tryck på on/off Kolla i vilket läge ? med tryck på tex framknappen om inget blink är den i standby. STOPknappen generar blink i båda lägena av säkerhetsskäl -vagnen ska gå att stoppa från distans även i standbyläget.
När fjärrstyrkontrollen inte använts på en timme stängs den automatiskt av. eUnder en runda då man bara använder fjärren tidviskan man behöva trycka på on/offknappen för att åter aktivera den.
Fjärren har relativt kort räckvidd 10-30 meter och kräver fri sikt till batteriet för den längre sträckan.
Man ställer hastigheten i steg med fjärrkontrollen en liten nackdel . Man inser direkt att den steglösa manuella hastighetsregulator på vagnens handtag är suverän jämfört med vagnar som har bara stegvis inställning av hastighet.
Fick problem med fjärrkontrollen den 19e rundan Kollade först med MobyDick En jämförelse via telefon stämde inte överens med den fjärrkontroll de hade liggande utan behövde kollas upp med foton av fjärren jag översände.
Registrerade mig då på Jucads hemsida och ställde frågor om händelsen och fick tips hur jag skulle göra en ”reset” med en korrekt manual via mail redan efter 45 minuter . Det handlade om att para om fjärrkontrollen med vagnen igen som jag anat men inte visste hur då jag fått fel manual från Moby Dick vid köpet. Moby Dick hörde också av sig under samma dag efter att ha fått samma instruktioner från Jucad.
Det framgick tydligt i den rätta manualen hur man gjorde en ”reset” en enkel procedur nu med ett lite annorlunda förfarande med tryck på knappar i viss ordning på vagn och fjärr med urtagen batterikabel och sen sätta sätta i batterikabeln. Det tog mindre än en 1 minut att få fjärren och vagnen att funka tillsammans igen. Går att göra en reset på golfbanan om det skulle behövas- all elektronik kan ju krångla och en reset behövs ibland på avancerad elektronik tex omstart av en dator och är inget konstigt.
Lärdom Bättre att få support direkt av tillverkaren när det gäller modern elektronik än att gå via återförsäljaren visste jag egentligen tidigare från digitalvärlden. Jucad har snabb och bra direktsupport om man registrerar vagnen där. Ställ en fråga i samband med registreringen så får man en bra mailadress till deras support om man behöver fråga om något.
Smäckig hållare för fjärrkontrollen med utdragbar tråd som sitter i fjärren och förankrad i livremmen . Kändes inte helt tillförlitligt . För att inte tappa bort fjärrkontrollen satt jag på en idbricka . Hållartråden till fjärren gick av efter 32 rundor i sept 2019 avskavd längst ut vid fästet mot fjärren och reklameras. Som tur var tappade jag inte fjärrkontrollen. ANVÄND INTE DEN DÅ DEN ÄR SMÄCKIG MAN KAN LÄTT TAPPA FJÄRRKONTROLLEN OM DEN TUNNA LINAN SKAVS AV
Reklamerade hållaren och lovades en ny kostar bara en 50 lapp om man köper den av MOBYDICK.. Den kom aldrig MobyDick påstod att de skickat den under hösten men ingen kom fram inget mail kom heller att de skickat- Får se vad som händer – de har dåliga rutiner när de skickar grejor man beställer man vet aldrig när det kommer RIKTIGT DÅLIGT
ERFARENHETER MOBYDICK
Agenten i Sverige för Justar är MobyDick i Göteborg som jag haft viss kontakt med under besluts processen och efterköp av tillbehör
Jag köpte vagnen via LAGK i Lund då Moby Dick inte ville ge paketpris under listpris mht till sina undersäljare i golfklubbarna .
Ett litet företag som inte har allt i lager. De har en koppling till batteribranchen och har stor kunskap om batterier De servar elvagnarna och säljer reservdelar och hanterar garantiärenden
De har en enkel webshop för reservdelar och tlllbehör där man kan köpa via nätet. Inte samma administrativa o logistiska rutiner som de stora webhandlarna som man är bortskämd med där man får det man beställer dagen efter och tät kommunikation med leveransbesked
Ibland dröjer leveranserna då allt inte finns på lager och inget hörs när det skickas man får fråga själv och nån gång noterade man inte att jag ändrat leveransadress en hållare kom bort på posten hade ingen aning att de skickat .
Vagnen med tillbehör jag köpte fanns inte allt i lager och de hade inte full koll på att det följde med en ny version av fjärrkontroll och bifogade fel manual dessutom på franska . Det löste sig snabbt per telefon och framförallt i kontakter med Jucad så det blev aldrig några problem.
Direktkontakt med Jucad rekommenderas om det dyker upp tekniska problem med vagnen för snabb support och vägledning det vet vad det handlar om och det går snabbast. Omvägen golfklubben där jag köpte vagnen med rabatt -agenten Mobydick är för krångligt då inget av mellanleden har full teknisk insikt.
Mobydick är oproffsiga att hantera kund är mitt bestående intryck köper man fär 25000 och ett litet tillbehör man skickat med går sönder tjafsar man istället för att man får en ny direkt och verkar inte bry sig- ett dåligt tecken men jag kan ju ha fel.
-Har fått samma typ av reaktion av en CRYOköpare i maj 2020 som ville ha kontakt med någon som har CRYO ”Har kontaktat Moby Dick med frågor/synpunkter men blev väldigt oförskämt bemött när jag inte var positiv till produkten. ”
Köpte reservdelar hjul 2021 då funkade kontakten hur bra som helst-leveransen kom direkt !