uppdaterad 2502013
En ny modell elbil EV3 som kommer att ersätta Niro EV och den förefaller vara ett bättre alternativ än Volvo EX3 eller VW id3 eftersom nu laddningen är lite snabbare och KIA är duktiga elbilbyggare som lärt sig denna storleksklass.
Jag kör själv KIA Niro sen 2020 först en hybrid sen en laddhybrid och sen juni 2024 elbilen Niro EV dessförinnan var det 50 år med i huvudsak Volvobilar.Redan 2019 kom KIA med den prisvärda elbil e-Niron föregångaren till Niro EV och EV3 som slog dåvarande XC40 recharge med hästlängder i jämförande test. och gjort också i senare tester.
EV3 lite snyggare än den gamla e-Niron som sålde bättre än Tesla i Sverige när den kom
Jag har tittat närmare på EV 3om är likvärdig med Niro EV att köra med lite modernare design laddar något snabbare och kan förses med lite större batteri som ger lite mer räckvidd.
NIRO EV som bara fick vara med 2 år i Sverige är en betydligt snyggare bil än EV3– I vardagen för de flesta är det ingen större skillnad mellan Niro EV och nya EV3 Kias elbil. I denna storleksklass är dessa elbilsmodeller från KIA den mest ”LAGOM” elbilesn på marknaden och som en gång storsäljaren KIA e-Niro satte normen för.
Niro EV slog ut både Volvo 30 och VW id 3 i Motors test nåt år senare bara priset fällde Kian som KIA lite för kaxigt satt för högt pris på då.
Här en bra presentation av EV 3
Eller denna engelskspråkiga videojämförelse
SAMMANFATTNING JÄMFÖRELSE
Nya EV3 är byggd på en renodlad elbilsplattform till skillnad mot NIRO EV som delar plattform med Niros hybridversioner.
- EV 3 har lite mer avancerad teknik än Niro EV då ny plattform som för de flesta ändå inte innebär någon större skillnad i vardagen men för användare som har många årsmil eller inte har egen laddbox ger det en del fördelar.
- Båda bilarna är Lagom elbilar och man åker lika bekvämt i båda och stora nog som mindre familjebilar- det är en bil man åker lugnt med och det är en sport att köra snålt med båda.
- Båda har framhjulsdrift 204 hk och EV3 har en nyutvecklad elmotor. En sak som EV3 dock tar med från föregångaren Niro EV är att motorn inte har ett hiskeligt vridmoment. Nej, Kia har lärt sig att det endast ger energiförluster samt onödigt däckslitage. Väldigt odramatisk att köra både Niro EV och EV3:an. Kia lärde sig mycket av sin E-Niro/Niro EV och det appliceras till fullo på EV3. Accelerationen är helt tillräckrejlig och lagom och styrningen är dämpad och trygg. Bra körupplevelse nu att sitta bakom ratten i båda bilarna bättre än föregångaren e-Niron. EV3 är väl genomtänkt för just det här, både Niro EV och Ev 3 är bilar som transporterar snarare än inspirerar. Men det gör de båda lika storstilat.
- EV 3 har bättre aerodynamik och bilen drar 6% mindre kwh än Niro EV när man kör. I snikversionen är förbrukningen (WLTP) 14,9 mot 15,7 kwh /10 mil för Ni ro EV. Men å andra sidan har grundversionen EV3 lite mindre batteri och båda bilmodellerna går ungefär lika långt ca 44 mil.
- I EV 3 longrange versionen tappar man snålförbrukningen med tyngre batteri och 19 tumshjul men som ger lite högre åkkomfort. 3% mer förbrukning än Niro E WLTP 16,2 mot 15,7 kwh/10 mil betydelselös skillnad.
- För den som kör färre årsmil med de flesta milen i den egna regionen och kan ladda hemma är det ingen större fördel med det större batteriet då bilen både väger och kostar mer.
- EV3 longrange med 19 tumshjul klarar 54 mil mot ca 44 mil med NiroEV ingen större fördel för den som laddar det mesta hemma.Kan vara en fördel med stort batteri på vintern dock för vissa då man på vintern tappar 20- 30% av räckvidden med elbil beroende på hur långt norrut man bor.
- Förvärmning batteri -man kan som alternativ starta förvärmning av batteri manuellt i EV3. I NiroEV finns bara alternativet ställa in en laddare i navigationssystemet så förvärms batteriet under resan dit ger liten fördel på vintern att kunna styra det själv.
- Snabbladdningen är snabbare i EV3 10-80% 30 min mot 43 min för Niro EV. För den som laddar det mesta hemma och har 1000-2000 årsmil betyder det inte så mycket då man snabbladdar så sällan och det blir ibland påfyllnad efter vägen. Om man snabbladdar 15 min får man 17 mil med EV3 longrange 14 mil med EV3 snikversion och 10 mil med Niro EV. I vardagen ingen större skillnad vid några mils påfyllnad en dag man kör extra långt.
- EV3 har V2G och kan ladda och ta emot el dvs dubbelriktad laddning medan NironEV har V2L man kan bara ta ut ström från bilen bra tex när man campar eller rastar om man tar med vattenkokare eller en elplatta på färden eller försörja del av huset med el vid strömavbrott. V2G som EV 3 har kan bilen dessutom vara uppkopplad och låna ut ström i nätet- dock bara småpengar att tjäna skulle nog hellre spara batteriet själv och inte använda det så regelmässigt.
- EV 3 har bra ljudkomfort och är tystare än NiroEV adv modellen som ändå är acceptabel i ljudnivå i förhållande till e-Niron som var lite bullrig.
- Niro EV upplevs utifrån som större men det är marginell skillnad inne Samma bra benutrymmen fram och bak men lite mindre bagageutrymme i EV3.
- Samma fina infotainmentsystem i båda bilarna med många bra fysiska knappar bäst i klassen och överlägset ”bara en stor skärm och lite fysiska knappar ”systemen som Tesla och Volvo EX30 har.
- EV3 snikversion får dra släp på 500 kg longrange 1000 kg och Niro EV 750 kg ett trädgårdssläp tomt väger 250 kg.
UTGÅENDE MODELL TILL KAMPANJPRIS ELLER NY EV3 ?
Listpriser nov 24
- Longrange plus inkl metallic 2025 538000
- NiroEV adv SE 2024 522 000 kampanjer under 2024 ger netto ca 430-450 000
- Man saknar EV3 med lilla batteriet och med plusversion med lite mer bra utrustning den hade varit betydligt bättre köp då större batteri ingen större fördel för de flesta i denna bilstorlek i vardagen,
- NiroEV är en betydligt snyggare bil och ser större ut än ”lilla” EV3 jämför bilderna nedan…
Får man bra kampanjrabatt på Niro EV SE Adv 70- 000 mot listpris 521 000 är den ett lika bra val som EV3 longrange plus om man kan ladda bilen hemma och kör måttliga 1000-2000 årsmil.
Niro EV är en väl beprövad modell utan barnsjukdomar och man åker lika bra i båda bilarna och det är så liten skillnad i vardagen att det är hugget som stucket för de flesta.
BYTA NIRO EV MY 2023 mot EV3 ??
Nej man åker lika bra i båda bilarna dessutom har man då säkert betalat för mycket för Niro EV som har alldeles för höga listpriser om man nu inte köpt en Special Edition på kampanj där priset ibland varit 100 000 under listpriset. Då betydligt bättre alternativ köra Niro EV ytterligare 3-4 år innan byte.
Att ha senaste modell är kanske för en del viktigt men kostar ofta mer det är inget normalbilisten med få årsmil har större nytta av i praktiken för denna bil trots modelländringen. Jfr att köpa senaste mobiltelefon aldrig några större fördelare bara dyrare.
Grundversionen EV3 är dock ett bättre köp än snikmodellen NIRO EV Action Special edition som har för snål utrustningsnivå. Även om EV3 skulle bli något dyrare ska man undvika actionmodellen av Niro EV special edition då man tagit bort för mycket bra teknik för att förbilliga Action modellen SE.
Efter 7 år när garantin går ut är det nog ingen större skillnad på andrahandsvärdet på en Niro EV MY2024 och EV3 MY2025 båda två kompetenta LAGOM elbilar med lång förväntad livslängd.
PRISET för EV3 UNDER 2025 kommer nog att pressas nedåt i kampanjer och EV3 med lilla batteriet kommer säkert i plusversion sälja betydligt mer än longrange i konkurrens med Volvo och VW.
Min Niro EV adv SE 2024 (mina årsmil ca 1500 årsmil) är köpt på riktigt bra kampanjpris efter val och beslut efter dessa värderingsprinciper några månader innan EV3 lanserades i Sverige.
Teknik och prestanda för EV3 var då kända och listpriser antogs hamna i samma härad eller strax under Niro EV . Så blev också fallet för de olika utrustningsnivåerna.
Niro EV adv SE MY 2024 nedan bild.
Niro EV klart snyggare bil än EV3 så får man under 2025 tag i en ny Niro EV advanced Special edition MY 2024 m vinterhjul o kula för 430 000 eller en 2025 års modell för 450 000 är det ett lika bra köp än EV 3 för den som inte kör så många årsmil (< 2000 mil per år ) och kan ladda bilen hemma.
,
Niro EV nyss uttagen i maj 2024 på Bylund i Karlshamn en klart snyggare bil och lika LAGOM elbil som EV3 och som e -Niro var när den var storsäljare i början av 2020 talet och var populärare än Tesla.
Niro EV MY 2024 här med författaren (1,92 lång ) som är en erfaren bilförare med lång bilerfarenhe
Det är varken batteristorlek i elbilen, accet 0-100 , onödig lyx med 19 tums hjul som avgör-det är vad du själv behöver Finns ingen lönsamhet 2025 att betala dyrt för extrautrustning man inte behöver då värdefallen så stora på överprisade bilar.
Ju mer lagom egenskaper en bil har i prestanda och storlek desto bättre passar den de flesta inte minst därför att priset blir vettigt då bilpriserna helt spårade ur 2024 på elbilar.