web analytics

OM ELBILAR PÅ FATHER BENS BLOGG

ARTIKLAR OM ELEKTRIFIERADE BILAR

publicerad 12 jan 2020 uppdat  14 april 2022

Mest lästa elbilsartikel

Erfarenheter KIA Niro hybrid som laddar själv 

2022

Bästa tipset 2022 Vänta med elbil några år till speciellt om du kör en bränslesnål bil tedan!!! Elbilen är fortfarande  för primitiv på långfärd och under vintern. Tesla funkar det för men det är inte riktigt en kvalitetsbil då det gäller bilbyggeri Lyssna och jämför på en bildörr som stängs i en  Mercedes och en Tesla …. så fattar du. Laddhybrid ska man undvika det kan bi helt fel  om man inte kör till jobbet varje dag eller  har de flesta av årsmilen i stan  Bättre med en Hybrid som laddar själv eller en snål diesel.  -När det gäller miljön  är det politikerna som måste styra med bränsleskatter o bonus.

ELBIL PÅ VINTERN FORTFARANDE PRIMITIVT

Elbil som laddar snabbt minskar restiden markant

Elektrifierad bil behöver mindre batteri än man tror

VOLVO RECHARGE LADDHYBRID bränsleförbrukning i verkligheten

PRIVATLEASA NY ELBIL ELLER KÖPA DYR BEGAGNAD ?

SE UPP MED PRISERNA BEGAGNAD ELBIL 2022

Vänta med LADDBAR BIL via eluttaget om du redan kör bränslesnålt

BRA BILVAL SENASTE ÅREN EKONOMI ,DRIFTSÄKERHET OCH KÖRGLÄDJE

Snålaste elbilarna och laddhybriderna i verkligheten 2021

2021

Bästa tipset  jan 2021 Köp inte en dyr Volvo Twin engine Titta på KIAs laddhybrider istället Lika mycket bil för betydligt mindre pengar och betydligt lägre bilkostnader  i kr/mil under en treårsperiod!! Volvo gör företagsbilar 2021 inte bilar för privatpersoner. Föertagen har avdragsmöjlighter som inte privatpersoner har so FORGET VOLVO – KIA är nästa stora bilmärke i Sverige.

PROVA PLANERINGSAPPEN SOM ANVÄNDS VID LÅNGFÄRD MED ELBIL

Inget kul att köra fast i snöstorm med elbil

Åka elbil på långtur var beredd på överraskningar

SYDKOREA HAR TAGIT LEDNINGEN I ELBILRACET

PRIVATLEASING ELBIL BEDÖMA MÅNADSKOSTNAD ÄR DET RIMLIGT ?

KIA EV6 GT blåser ifrån märkessportbilarna Ferrari o Co

KIA e-Niro lagom stor elbil i världsklass när det gäller ekonomin

2020

Årets ekonomiskt bästa elbilsköp  mellanklass 2020 KIA  e-NIRO årets sämsta är  förmodligen VOLVO XC40 RECHARGE alldeles för dyr  Förbrukningen i Volvo XC40 som elbil imponerar inte nämnvärt. Den är enligt WLTP-körcykeln nästan lika törstig som Porsche Taycan 4S. EKONOMI blir superviktigt  2021 om det ska bli några volymer  på elbilar räkna också med att klimatbonusen försvinner på sikt som den är på väg att göra i Norge. Volvos laddhybrider tappar klimatbonus efter hand då de är så törstiga på landsvägen- som alla VOLVO numera. Lyxiga laddhybrider skulle inte ha en krona i klimatbonus för de köps ändå.

VOLVO elektrifierar 2020  genom att konvertera till hästkraftstinna tunga laddhybrider TwinEngine bilar och utnyttjar systemet  igen utan att påverka miljön nämnvärt- VILL DU PÅVERKA MILJÖN KÖP INTE ÄN VOLVO TWINENGINE

Krönika om mild- och laddhybrider

Laddhybrider helt värdelösa för miljön

Flera skäl till att vänta köpa elbil som  fortfarande är   för dyra och har för dålig räckvidd och tar för lång tid att ladda- dec 2020

KIA e-Niro ekonomiskt smartaste valet bland jämnstora elbilar 2020

Bättre för ekonomin och miljön köra KIA elbil än Volvo  laddhybrid

Hybrid eller laddhybrid

HYBRIDBILAR LIKA KLIMATEFFEKTIVA SOM LADDHYBRIDER

KRÖNIKA HYBRIDER

Ińte slälvklart med laddhybrid

Laddhybrid i jämförelse med hybrid och standardbilar

En prisvärd hybrid ett första steg mot att köra snålt som med elbil

Erfarenheter KIA e-Niro elbil

Erfarenheter med  KIA Niro hybridbil som laddar själv

JÄMFÖRELSE VOLVO XC40    KIA NIRO

En laddhybrid har lömska förbrukningssiffror- passar inte alla

Köp inte en Volvobil utan hybridmotor 2020

Elbil passar bäst i närområdet och stan

2019

KIA  NIRO- serien  en uppstickare som hotar VOLVO  i  mellanklassen Samma höga tekniknivå och säkerhet  på KIA men betydligt billigare och högre kundnöjdhet.

KIA HÄSTLÄNGDER FÖRE VOLVO MED ELBIL TILL VETTIGT PRIS

2018

TESLA uppstickaren bland elbilar bryter mark

Elbilen trots allt klimatsmart

Elbilar laddas med kolkraft

ELBIL PÅ VINTERN FORTFARANDE PRIMITIVT

Publicerad första gången 220206 uppdaterad 220404

Räckvidden minskar för alla elbilar på vintern och det kan vara en  drastisk minskning för  vissa bilar om det är  snöigt och man står på som vanligt och har full värme i bilen när det är kallt ute

En dieselbil är överlägsen i sträng kyla där hamnar alla elbilar i lä då batterierna  inte räcker till i kylan.

VOLVO exempel på elbil som regelmässigt visar  kortare räckvidd än WLTP vid tester som biltidningar gör varslar i annonser..Extra viktigt att ha koll på vintern vilken räckvidden blir i verkligheten när det är kallt ute.

 

VOLVOS verklighet på vintern vid 70 MIL VINTERTEST  test feb 2022

70 mil testet FEB 2022

RAPPORT FRÅN AFTONBLADET sportlovet 2022
Hur trovärdigt det är vet man inte kvällstidningarna skriver mycket skit   för att få höga läsarsiffror

TIPS SE TILL ATT ELBILEN HAR VÄRMEPUMP annars blir räckvidden drastiskt mindre i en elbil när det är riktigt kallt om du inte vill frysa i bilen

VIKTIGAST ATT VETA  VID VINTERLADDNING

HÖGRE FART INNAN LADDNING UNDERLÄTTAR mars 2022

MUSTANG MACH E

Nedanstående story från DN 6 feb visar hur illa det kan bli Elbilsägaren bor i Öregrund och vill kunna åka tur o retur Stockholm  minst  36 mil  utan att behöva ladda och vill utnyttja sin basladdning hemma varje natt.

Den aktuella bilen  Mustang Mach E har 54 mils räckvidd enl Ford och säljaren säger i verkligheten får man räkna med 42-44 mil  dvs 80%.

DN 6feb 2022

 

Som tumregel  brukar man använda   75%  av räckvidden som en  bra måttstock  på vintern  om man åker med måttlig fart och håller igen lite på värmesystemen  och inte använder sätesvärme o rattvärme

Det betyder i detta fall  ca 40 mil på vintern så det ligger på gränsen. Har bilen värmepump ska man inte heller behöva frysa

I verkligheten kom denne ägare 31-40 mil enligt artikeln och den drog upp till 3kwh/mil ibland  Forden har inte värmepump och det framgår inget om hur dåligt väglaget var eller hur fort föraren kör men han är klart missnöjd med den bilen.

Under   mer extrema vinterförhållande får  man bara ut 65% av räckvidden  även med värmepump i bilen Så det är stor skillnad mellan en dieselbil och en elbil i smällkalla vintern   Här test  från Norge  

Man måste köra lugnt och snåla med värme i säten o ratt är A ch O vintertid och parkerar man ute och batteriet kallt blir det ännu sämre.

Annat liknande

Bästa elbil på vintern jan 2020

4 Elbilar i test vinter jan 2021

Så slår kylan mot elbilarna SVD dec 21

5 tips att komma längre på vintern

Elbil o snöstorm

Åka elbil långtur på vintern 2021 var beredd på  överraskningar

Inte ens Bilar  som laddar med 800V klarar lindrig kyla laddtiden fördubblas- tekniken behöver utvecklas mer med förvärmning

Långtur 2022 på vintern med elbil kommer snart ny test av 7 bilar  

SLUTSATS  

Man hör lite om problem på vintern –  Klart att det är skämmigt att berätta om räckviddsproblem på vintern till sina vänner när man köper så dyra bilar så många håller säkert god min. Man är ju pijonjär och då får stå ut med att köa på laddplaser och inte vara säker på att komma fram i tid under storhelger o sportlov.

Vi andra som är realister väntar ytterligare nåra år och kör fossiökärran nåt år till för det är billgare och mer framkomligt    Bonus på elbilar får vi ändå då  längre fram då elblipriserna går ner när staten drar sig ur  dets er marknadskrafterna till.

Om man är medveten om räckviddsminskningen på vintern att det  ställer til onödiga besvär  bör det inte vålla några problem om man planerar körningen därefter . Ofta är det så så att man kör samma väg ofta och då lär sig   komplettera  med snabbladdning  vid bra ställen i tid för att komma fram även om det tar lite längre tid.

 

 

INSTRUKTION KALIBRERA MUSEN FÖR DATORNOVISEN

Ursprungligen publicerad 2014 alltid lika aktuell

Du kommer ihåg denna rutin  efter att ha gjort det en gång även om minnet är skralt ibland.

Bra att göra en gång per år  och oftare om datorn används mycket. Rekommenderas  bla av Kim Komando (datorguru) i en av hans artiklar. 

Jag blev vekligen överraskad hur bra det fungerade.

För att kalibrera musen klicka till vänster om stora bokstaven G och håll nere musknappen och dra musen med så jämn hastighet som möjligt mot den lilla bokstaven g. 

Om det inte fungerar direkt behöver du göra ren musen på undersidan eller ta ur kulan (äldre möss) och göra ren den.

H o l y S h i t!!! You’ll believe anything

JAG ÄR SÄKER PÅ ATT DU GÄRNA REKOMMENDERAR DETTA TILL DINA VÄNNER NÄR DU BLIVIT VARSE HUR MYCKET SMIDIGARE MUSEN ARBETAR SEN DEN BLIVIT KALIBRERAD!- ÄR DET INTE FANTASTISKT!

Kanske du ändå glömt att du kalibrerat tidigare ?

 

 

A GOOD LAUGH ADAY KEEPS THE DOC AWAY