web analytics

KIA NIRO EV prisvärd populär elbil även 2022

uppdaterad 220803

Elbilen KIA Niro EV med sin 7 årsgaranti ligger fortfarande i täten  för mest sålda elbilar  Niron har hög tekniknivå, är mycket driftsäker och har  inte överdriven motorstyrka  och man slipper  onödig 4-hjulsdrift som är obehövlig för de flesta .Man  kan dessutom vintertid köra hyfsat långt utan att behöva frysa för att spara mil då bilen har värmepump.

Clic on pic för bättre läsbarhet

2023 års modell som nu rullas ut ett lyft  utseendemässigt  men med samma tillräckliga tekniknivå med lite nya finesser utan att gå till överdrift bara förbättringar  som gör bilen ännu bättre Den kommer säkert att vara med i täten bland köpare som inte bryr som hästkrafter och 4 hjulsdrift utan vill ha en välbeprövad  driftsäker prisvärd  elbil med lång garanti  som gör jobbet i många år.

För den som kan basladda hemma och behöver en skapligt rymlig bil går det inte hitta nån mer prisvärdig ,välfungerande och välbeprövad  elbil i mellanklassen..  Har funnits några år och är utan barnsjukdomar är det nog den elbil som ger mest för  pengarna. Snabbladdningen tar lite längre tid än de vassaste men är inga problem .Om man bara kör längre sträckor landsväg  bara då och då  med normala raster  är supersnabbladdning  helt onödigt att betala extra för. Snabbladdning är det ofta bara Teslabilar som kan fullt unyttja i verkligheten då tillgången på laddställen med hög effekt också är begränsat.

Övriga bilar på listan

VW id 4 ä r en större bil än  Niron som är mellanklass och ungefär lika stor som en VW id3 som inte är med bland toppsäljarna

TESLA model Y  är en  större och betydligt dyrare bil i lyxklass

Volvo och Polstar ungefär lika stora men betydligt dyrare bilar som inte är särskilt energieffektiva och drar mer el på landsvägen än KIA bilen som är betydligt prisvärdare.

Lite omvärldsjämförelser

Redan 2019 visade tester att  KIA Niro är ett en bättre val än Volvo XC40 .

Min egen erfarenhet  med KIA  Niro hybridbil  i 2 år efter 40 år med de flesta Volvomodeller visar samma sak. Volvo inte värd pengarna vid jämförelse i den bilstorleken

I USA där KIA och Volvo säljer mycket är KIA den driftsäkraste bilen  tips till den som är lite osäker och fortfarande kanske  tror att VOLVO är bäst på den punkten

7 årsgarantin och batterigaranti 15000mil  slår de flesta Guld värd i dessa tider med elektronikstinna elbilar om något krånglar, Niron kan kosta något mer i service men  elbilservice ändå inte så dyr väl värt pengarna

Driftkostnaderna generellt lägre på Niro med låg elförbrukning på Niron .Konkurrenterna har ofta för många hästkrafter, för stora diameter på hjul   Hästkrafterna ger både högre försäkringskostnad högre förbrukning  och sliter däck mera och stor däckdiameter större bränsleförbrukning och dyrare däcksbyten – helt onödiga kostnader som inte ger märkvärdigt bättre åkkomfort bara dyrare elbil att köra.

Vad elbilar drar i verkligheten i Tyskland med lite autobahn Tyska siten Spritmonitor.de  mätning i våras Volvo Xc40 inte med men brukar vara nära Polstar båda bilarna med Volvoursprung är kända att vara törstiga Tabell antal bilar och kwh per mil

 

En snål diesel eller hybridbil klår elbilen rejält

publicerad 8 juli uppdaterad 9 juli 2022

Hybrid bil i mitt eget exempel är en bil med snål bensinmotor  som laddar själv men  vara även vara en laddhybrid . Många med upp mot 1500  mil/år åker dyrare med laddhybrid än om man valt hybrid lätt att glömma kapitalkostnaden som gör laddhybriden dyrare i drift.

UTAN RÅCKVIDDÅNGEST  SÅ LÄNGE DU ORKAR KÖRA

En  några år gammal  BMW en dieselbil med 261 hk motor  som drar 0,42 lit/mil i lite mer än lastbils/bussfart 95-100 km/h- (100 är normalt elbilstempo för dem med räckviddsångest)  Med 78 liter i tanken kan man köra  London – Madrid  165 mil  och fortfarande ha  diesel kvar i tanken . Teoretisk räckvidd  180 mil

Bilen tankas 180 mil på 4-5 minuter…
Artikel om den snåla BMW dieseln

Den som kör mycket landsväg tjänar på att leta reda på en äldre diesel och köra den som man kör elbil dvs i lastbils/busstempo   Miljövänligt ja verkligen  man behöver inte köra elbil om man kan köra snålt på landsvägen .Med en vanlig bil bidrar man  rejält  till miljön med betydligt mindre insats

En elbil i halvmiljonklassen kostar många fler ton koldioxid  i tillverkningen  än utsläppen under återstående livslängd för en redan tillverkad snål diesel-eller hybridbil – Bättre köra slut på de snåla bilarna bensin eller diesel

 KIA Niro hybrid
MIn   Kia NIRO bensin hybrid drog 0,43 lit/mil från Lund till Ronneby  16 mil den 8 juli 2022 med samma körsätt 95-100 (Strax över lastbils/busstempo ) på i huvudsak 110 väg
Körde tidigare i sommar  på 0,46 i tidvis häftigt regnväder från Ronneby  till Stockholm med 95-105 på mätaren. Tur man slapp snabbladda i det bedrövliga vädret,,,)

Min hybrid kostar  10 kr/milen i bränsle  att köra  samma som för elbilen  med snabbladdning för minst  5 kr/kwh och 2 kwh/mil Åker lika bra med 100 hästars bensinmotor med elturbo på 50 hk och har  ingen glädje av en massa onödiga hästkrafter längre då de billiga  energipriserna nog aldrig kommer tillbaka  mer.

Notera att jag kör en bensinbil på samma förbrukning som en snål diesel Hybrideffekten  kommer fram mer i den lite lägre farten 95-100 på landsväg  med  både hybridbil och laddhybrid  än om man kör fortare.

Jag har 43 lit tank och räckvidden är   100 mil i farten 95-100 – 75mil  laddar jag på på tre fyra minuter ,

Man sparar pengar på att slippa köra en kapitaltung elbil som faller mer  i värde i verkligheten- dvs ägande minst 6 år – Man binder dessutom bara hälften av kapitalbehovet i en bra snål fossilbil

’Alla kalkyler på elbilar idag är på tre år och räknar med de orimliga  andrahandsvärden som finns just nu i bilhandeln  Som privatsäljare av begagnad måste man räkna med 15-20% på marknadsvärdet i provision vid försäljning   Bilhandlarna skor sig  oskäligt på begagnade elbilar och betalar dåligt vid inbyte av fossilbilar just nu. 

Bättre och vänta minst 3 år till  med en elbil  Elbilar kommer att bli betydligt billigare när tillgång och efterfrågan är mer balanserade  Dessutom slipper man sitta med svartepetter om några år med för dyrt köpt överprisad begagnad elbil med gammal teknik från början av 2020 talet om 5 år.

Båda bilarna diesel och bensin i exemplen  sänker utsläppen genom att köra långsträckor lika lugnt som många kör elbil på långfärd  dvs lite nögre hastighet än lastbilstempo-om alla som kör fossilt kör lugnare på motorvägen minskar utsläppen  rejält  .

Man behöver inte slanta upp 5-700000  för en elektrifierad bil man kan bidra mycket med en fossilbil också.

VÄNTA MED ELBIL känns än mer vettigt efter BMW artikeln åtminstone om man kör mycket landsväg.

VÄRMEPUMP LÖNSAMT VID UNDERHÅLLSVÄRME PÅ VINTERN

Först publicerad sept 2021 uppdaterad 9 augusti 2022

Sammanfattning läget juli 2022
Installerade  en lufvärmepump juli 2022 kostade 22000 med eldragning på det sätt jag ville ha det Räknar med att spara ca 2500 kr/år i uppvärmning när fritidshuset står på undehållsvärme 10 grader under vintern med den högre elprisnivån nu Har tidigare  sparat ungefär lika mycket med variabel innetemp genom att använda max 10 grader och min 2  grader och en fast effekt på 800W för 50 kvm uppvärmt utrymme . Det är skillnaden i temp ute och inne som håller tillbaka fukten  inte konstant innetemp 10 grader !Sparade redan där 50% av  vad en värmepump skulle ge så min nya värmepump får nu spara resten . Elpriset har ju fördubblas och kanske blir högre pga av klantiga politiker utan teknisk grundkompetens från miljöpartiet och andra vänsterpartier där ideologi gått före pragmatisk verklighet,

Får möjlighet till AC om det är värmeböljor på sommaren Blev Mitsubishi MSZ AP35 VG Klarar av värma min utökade uppvärmda del  nu totalt 60 kvm galant under vintern Den har lite högre kyleffekt på sommaren än   AP 25 och lite mindre värmeeffekt än Ninja vid -15 som kostar lika som AP35 Har mer nytta av mer kyla på sommaren därför var valet av AP35 enkelt

MSZ-AP 35_Broschyr

En luftvärmepump är ett bra alternativ att värma fritidshuset  det lönar sig om huset är elvärmt om man använder fritidshuset också på vintern Återbetalningstiden för en sån investering är mindre än 5 år och är lönsam. I mitt fall blir den 8 år då jag redan sänkt förbrukningen ,med fast effektmetoden Den lite längre återbetalningstiden helt OK då en Värmepump gerAC möjlighet på sommaren.

Köpte pumpen KlimatTeknik Syd Karlskrona som säljer Mitshubishi det märke jag hört mest gott om. Installationen ordnades snabbt tots att det var stor efterfrågan på VP före sommaren och blev bra,

Om man bara underhållsvärmer huset på vintern   lönar det sig med luftvärmepump om man håller temp vid 10 grader Värmepumpen som har 5 års garanti funkar nog lika länge som en kyl ofrys 15-20 år och den betalar sig på 5-10 år även om den bara anbvänds för underhållsvärme på vintern

MINA ENERGISPARÅTGÄRDER  ÅREN INNAN KÖP VÄRMEPUMP

Sänkte innetemp automatiskt när det är som kallast!

Enkel metod  med fast effekt – bara några element igång- kostar inget! Sparar 50% av vad en värmepump sparar vid enbart underhållsvärmning.

Jag har genom åren provat att spara energi genom att bara ha ett element igång med  konstant effekt på vintern Jag låter innetemperaturen variera och  sjunka ned mot + 2 grader på vintern när det är som kallast  Jag sparar då 40% på uppvärmningskostnaden Metoden innebär att jag har  minst 10 grader  varmare inne än ute när utetemp är en bit under 0 grader

I mitt fall klarar ett element på 800 W att hålla 50 kvm  över 2 grader vintertid  när det är som kallast . Elementet inställt på 10 grader och när utetemp  sjunker en bit under 0  sjunker även innetemperaturen  Alla innedörrar är öppna  och lägsta temp underskrider aldrig 2 grader i huset

Huset tar ingen skada av att innetemp varierar mellan 2 och 10   plusgrader  under vintern när det är  många minusgrader utomhus.. Det är temperaturdifferensen mellan ute och innetemp som är viktig att hålla uppe för att  hålla fukten ute . 10 grader varmare inne än ute räcker Det blir likvärdigt som när det är 0 gradigt ute och 10 grader inne som vid normal underhållsvärme på vintern

I mItt fritidshus i Blekingeskärgården har jag använt denna metod med bara ett element igång för  underhållsvärme  under de senaste 10 åren och sparat   elenergi motsvarande minst  15000 kronor dvs snart sparat ihop en värmepumps som kan spara lika mycket till.

Jag har genom att prova några år  kommit fram till att ett element på 800W räcker att underhållsvärma  50 kvm på vintern .Vintertemp har aldrig varit under -10 grader stadigt under dygnet  senaste 10 åren men enstaka nätter  ned mot -15. Innetemp har aldrig understigit  2-3 plusgrader då väggarna  bliren buffert vid låga natttemp.

Hur man räknar

Jag har flera gånger noterat  7 grader varaktigt  inne när temp ligger länge på -5 ute  som genomsnitt på dygnet   . Isoleringen klarar 12 graders tempdifferens  vid ute -5 grader varaktigt vecka ut och vecka in med  ett elelement på 800 W

Effektbehovet=Värmeövergångstalet*tempdifferensen

E=Vtalet*deltaT   0,8=V*12 i mitt fall blir V=0,8/12

Om jag vill ha 21 grader inne när det är -15 ute  blir deltaT=36

Effektbehovet vid -15 ute och +21 inne blir då  0,8/12 * 36 = 2,4 KW så stor värmeeffekt behöver en värmepump ge för mitt fritidshus vid -15 grader om jag ska kunna hålla +21 inne och   det är minsta storleken på luftvärmepumpar Kompressorn på värmepumpen behöver bara  ca 2,4/4= 0,6KW för att hålla +21 inne  så det är ett betydligt effektivare värmesystem  jämfört med direktel när det är riktigt kallt ute.

Tumregel En värmepump behöver  ha en effekt på 50W/ kvm för uppvärmning och 70W/kvm för kyla Jag behöver för 60 kvm  3 KW för uppvärmning och  4,2 KW för kyla

Jag får i mitt val av VP Mitshubishu AP35 4KW värme och 3,6 Kw kyla och kan enkelt avgränsa kyld yta.

EKONOMI

Min årsförbrukning av el i fritidshuset  i genomsnitt med 10 graders underhållsvärme  på vintern är  som årsgenomsnitt ca 5000 kwh inkl hushållsel och lite värmning på sommaren i friggebod Uppvärmning på vintern drar ca  3000 kwh som årsgenomsnitt.

Med  ett element igång på 800W och 2-10 graders underhållsvärme  under vintern blir årsförbrukningen 3700 kwh dvs jag sparar 1300 kwh/år  genom att inte ha för stor eleffekt igång utan tillåta innetemperaturen  sjunka när det är riktigt  kallt ute

1300/3000= 45%  besparing av uppvärmningskostnaden på vintern med min metod 1 litet element inställt på +10  som värmer   Med  ett elpris på 1,7 kr/kwh  sparar jag med denna enkla åtgärd  1,7*1300  eller ca 2000 kr/ år

Alternativet värmepump sparar ännu mer

En bra minsta luftvärmepump installerad o klar  Mitsubishi kostar 2022  installerad 21000 kr  den klarar upp till ett 50  kvm hus  Tex Mitsubishi värmepump Solid minsta modellen

Energibehovet för uppvärmningen  med värmepump blir som årssnitt ca  3000/4,7  = 650 kwh ( 4,7 är värmefaktorn för värmepumpen 1 kwh till kompressorn ger 4,7 kwh värme) Värmepumpen håller då huset vid  lägst 10 grader på vintern Värmepumpen kan lägst ställas på 10 grader inne underhållsvärme 

Min elförbrukning för uppvärmning med 2-10 grader basvärme är 3000-1300 kwh=  1700 kwh

Med Värmepumpen sparar jag ytterligare 1700-650 kwh= 1050 kwh/år

Mht höga energipriser 2,5 -3 kr/kwh  säg 2,7 sparar jag 2022/23  jämfört med 2021/22 upp till  1300*1+1000*2,7=4000 kr Med 1 kr lägre energipris sparar jag 1700 kr/år Kalkylerar med besparing  2500 kr under 2022/23   Värmepumpen som kostar 21000 kr  betalar sig på  8 år vid ett energipris på 2,2 kr/kwh (  1.70-2,70)

VÄRMEPUMP  Vid UHvärme på vintern mycket lönsamt

Denna analys visar att ett mindre fritidshus i sydsverige  som underhållsvärms med el med 10 grader inne sparar  3000-650= 2350 kwh/år   och med  2,5 kr/kwh sparar 5-6000 kr/år Värmepumpen betalar sig på  3-4 år

Jag har redan sparat 50% av vad en värmepump (VP)bidrar med och har 8 års återbetalningstid  OK i perspektiv av 15-20  års livslängd på VP ( samma som  på ett kylskåp).

För 10 år sen var energibehovet 5000 kwh i mitt  fritidshus 2012 började jag med fast effekt  då blev energibehovet 3700 kwh och med värmepumpen blir energibehovet ca 2700  kwh/år

Före 2012 kunde elbehpvet variera 2000  kwh( 40% av årsbehovet el )  mellan kalla och varma år efter 2012 med fasteffektmetoden är årsvariationen  1200 kwh (30%)  och nu med värmepumpen bedöner jag att det kan skilja  högst 400 kwh (15%) mellan kalla år och varma år Dvs  variationen mellan  kall och varm vinter påverkar inte elförbrukningen  så mycket längre i perspektiv av all el som används under året.

Ytterligare fördelar med tillskott värmepump 

Huset vintertid håller med värmepumpen alltid minst 10 grader  Om man besöker huset vintertid och vill värma upp och det är rejält kallt ute går det fortare med värmepumpen som börjar värma från 10 grader och kan fjärrstyras och blir varmt på några timmar. Blåser  in luft som värms med  5- 6 KW vid 0 grader (medeltemp vintern)

Sommartid kan man köra värmepumpen baklänges och kyla huset sommardagar med extremt hög temperaturer , Bra kyleffekt som får snabbt genomslag  om man dessutom kan minska det kylda utrymmet lite i början genom att stänga dörrar

Framförallt möjligheten att kyla under extremt varma perioder    motiverar den lite längre återbetalningstiden för komforten

LITE TIPS HUR  MÄTA FÖRDELNING AV  ELEN

Man har stor nytta av historiska värden månadsvis när man bedömer vad elförbrukningen används  till-Det hittar man på elleverantörens hemsida om man loggar in  Vintermånader i huvudsak underhållsvärme  och månader sommartid i huvudsak hushållsel o ingen elvärme och man vet ungefär när man stödvärmer i  andra utrymmen  och kan bedöma det Man kan  genom att studera de olika månadernas elförbrukning ganska noga bedöma hur stor andel som går till vad för en kalkyl baserat på en renodlad uppvärmningsdel för huset.

2010   började jag effektstyra temperaturen inne vid låga utetemperaturer och baserade effektvalet på max o min termometer värden  ute och inne  . Man kan  sätta in några frostskyddsvärmare som backup som går in vid nån plusgrad .

Med WiFi är det  enklare och   jag använder sedan några år fjärrtempmätare från TFA och har full koll i mobilen  på temp i huset Möjlighet att  koppla till extra element via Wifi då jag har en   fjärrbrytare som kan sätta på och av  ett element på max 2 KW om det skulle behövas.  Har aldrig behövt använda det .

 

 

 

 

Krångla inte till tillvaron med en elbil för tidigt

publicerad 29 juni 2022  uppdaterad 2 juli 2022

Alldeles för många elbilar i förhållande till antalet laddställen i Sverige Myndigheterna alldeles för flata att hantera situationen’

Vintertid är det också fortfarande primitivt med elbil

Vi bilägare 30 juni
Hittar man lediga laddställen är det inga problem man måste ju ändå rasta på färden för den som kan hosta upp närmare 600 000 för en elbil-Inget för Svensson och majoriten av Sveriges kvarvarande fossilbilister Ofta ingen rim o reson om bilekonomi  i motortidningarnas artiklar


Elbilarna för dyra blir ingen riktigt  fart för än prisnivåerna sjunker

HAR VOLVO OCH POLSTAR tappat greppet om kvaliteten ? medan KIA ångar vidare i täten med en  liten andel fel på nya bilar

Har man inte egen laddare eller kör mycket landsväg  ett bra råd avstå  från elbil några år till

Man behöver faktiskt inte köpa en elbil för att bidra till miljön- det kan bli helt fel Elbilar är alldeles för dyra än VÄNTA de kommer att falla i pris om några år

Man kan spara på miljön med en fossilbil också om man väljer en bil som har färre  hästkrafter och köra bilen som man kör en  elbil lugnt  o försiktigt.

Här kommer ytterligare några skäl att vänta

1 Elbilar i halvmiljonklassen fortfarande 100 000  eller 25% för dyra
Hela elbils marknaden kommer att gå kräftgång om inte elbilarna blir billigare snart

2 Lönsamheten för elbilar överdrivna då jämförande kalkyler är gjorda som  treårskalkyler  på nya elbilar där andrahandsvärdena upptrissade pga bristen på elbilar-Som privatperson får man aldrig ut dessa andrahandsvärden då bilhandlarna skor sig när du vill byta in- Bilhandlarna tjänar mindre pengar på att serva elbilar så de tar igen på gungorna vad de förlorar på karusellen

3 De flesta behåller en bil 5-8 år och då närmar man sig garantitiden för batteri för en elbil och värdefallet får betydligt större andel i kalkylen om man jämför med en billigare fossilbil samma tid. Detta  trots fossilpriser på 20-25 kr per liter Elpriset följer ju också med på  på samma prisresa!!

4 En fossildriven bil som drar under 0,5 lit/mil är ofta ett bättre ekonomiskt alternativ än en elbil .Det är ett rejält bidrag att minska utsläppen med en bränslesnål hybridbil – Välj i första hand en hybrider som laddar  själv utan plugin är ett bra tips  tex KIA eller Toyota – Laddhybrider (plugin ) är bäst för den som kör kortare sträckor varje dag men köps också av de som har räckviddsångest med elbil-och blir ofta inget bra val  ekonomiskt.  Laddhybrid ofta SÄMRE för miljön speciellt om bensinmotorn har många hästkrafter. Den som vill ha många hästkrafter sparar naturligtvis lite med att kunna köra en del på el  Notera att en laddhybrid måste rulla ca 70% av årsmilen  på el för att det låga WLTP värdet ska stämma – Kör man inte korta sträckor varje dag måste man räkna med  2-3 ggr högre förbrukning än WLTP

5 Lär man sig köra snålt med en fossildriven bil så sparar man rejält på utsläppen och kan med gott samvete vänta några år till att byta till elbil. Var och ens bidrag  till att minska utsläppen är trots allt bara ett loppspott i Mississippi- ( ser alla myriader av gamla bilar i fattiga länder framför ögonen som släpper ut miljontals ton CO2 )- Nån realistisk sans i sina miljöbeslut måste man trots allt  ha. Framförallt ha lite tidsperspektiv och inse att det är en  omställningsprocess där alla  inte kan gå till 0 i utsläpp  direkt!

6 Prestanda och tekniknivå är överdrivna på elbilar  De är bara för att tillverkarna ska  kunna hålla uppe bilpriserna  och ta bra betalt – Vill man nu köra elbil  Börja då med att privatleasa en billig kinesisk elbil då kan man åka både hyggligt bra och billigt De flesta körningarna för många är ändå bara lokalt Hyra en snål diesel för långfärder är ofta mer ekonomiskt och problemfritt!

Ny MG4 kines som säkert kan privatleasas till ett konkurrenskraftigt pris är på gång in till hösten 22

7 Miljöbidragen till nya elbilar är inget skäl att köpa elbil nu- bilarna blir ändå bättre och billigare relativt fossilbilar om några år ändå

8 Gör som jag kör en hybrid i övergångsperioden ! Ingen elbil kan köras billigare just nu än min 2 åriga Hybridbil KIA Niro stor som en Volvo och som drar 0,35 lit/mil  i stan på sommaren utan kallstarter och 0,46 lit/mil på landsvägen när jag kör den lugnt i samma lugna tempo som man kör en elbil för att få bra räckvidd ! På motorväg ungefär  busshastighet ett bra riktmärke om man vill köra snålt -vilket de flesta som kör elbil gör  Lika bra börja träna med sin fossilbil!

Min KIA  Niro hybrid  lika bra alternativ som Volvo sen flera år tillbaka det har många gamla Volvoägare inte fattat än Den som köper Volvo som bruksbil får onödigt höga bilkostnader  med stort värdefall och  för hög bränsleförbrukning i en tung bil med dålig aerodynamik. Man får samma tekniknivå till betydligt lägre bilkostnad och mindre felfrekvens  och åker precis lika bra i en KIA Niro  säger jag som kört de flesta Volvobilar nya eller nästan nya  från  PV544 till Volvo XC60  under 50 år . KIA Niro hybrid senaste 2 åren  

Det enda man missar med KIAn  är att överglänsa grannen med att man har råd med en dyr bil Jag lägger hellre  merpengarna för en dyr lyxbil på annat och föredrar en pragmatisk bil med hög kvalitet som passar bättre i vardagen och är problemfri i många år  med sina  7 års garanti .Volvo är hästlängder efter …. pga av en helt felaktig strategi tyvärr sen Volvo blev ett kinesiskt lyxmärke- det är ingen svensk bil längre!

A GOOD LAUGH ADAY KEEPS THE DOC AWAY