web analytics

Krångla inte till tillvaron med en elbil

Vintertid är det också primitivt med elbil

Har man inte egen laddare eller kör mycket landsväg  ett bra råd avstå  från elbil några år till

Man kan spara på miljön med en fossilbil också om man väljer en bil som har färre  hästkrafter och köra bilen som man kör en  elbil lugnt o försiktigt.

Här kommer ytterligare några skäl att vänta

1 Elbilar i halvmiljonklassen fortfarande 100 000  eller 25% för dyra

2 Lönsamheten för elbilar överdrivna då jämförande kalkyler är gjorda som  treårskalkyler  på nya elbilar där andrahandsvärdena upptrissade pga bristen på elbilar-Som privatperson får man aldrig ut dessa andrahandsvärden då bilhandlarna skor sig när du vill byta in- Bilhandlarna tjänar mindre pengar på att serva elbilar så de tar igen på gungorna vad de förlorar på karusellen

3 De flesta behåller en bil 5-8 år och då närmar man sig garantitiden för batteri för en elbiö och värdefallet får betydligt större andel i kalkylen om man jämför med en billigare fossilbil samma tid. Detta  trots fossilpriser på 20-2 5 kr per liter Elpriset följer ju med på också på samma prisresa!!

4 En fossildriven bil som drar 0,5 lit/mil är ofta ett bättre ekonomiskt alternativ än elbil- titta på hybrider som laddar  själv är ett tips  tex KIA Toyota – Laddhybrider köper bara de som kor kortare sträckor varje dag men köps också av dem som har räckviddsångest med elbil- ofta SÄMRE för miljön!

5 Lär man sig köra snålt med en fossildriven bil så sparar man rejält på utsläppen och kan med gott samvete vänta minst 3 år till då ens eget bidrag trors allt är ett loppspott i Mississippi- ( ser alla myriader av gamla bilar i fatiga länder framför ögonen- nån sans i sina beslut måste man trots allt ha

6 Prestanda och tekniknivå överdrivna på elbilar bara för att kunna hålla uppe priserna  – Vill man du köra elbil ett bra tips Börja med att privatleasa en kinesisk elbil då kan man åka både hyggligt bra och billigt De flesta körningarna för de flesta är ändå lokalt

7 Miljöbidragen till nya elbilar är inget skäl att köpa elbil nu- bilarna blir ändå bättre och billigare relativt fossilbilar om några år

Gör som jag kör hybrid! ingen elbil kan köras billigare just nu än min 2 åriga Hybridbil som drar 0,39 lit/mil  i stan och 0,46 lit/mil på landsvägen lnär jag kör den lugnt som en elbil för att få bra räckvidd

KIA  Niro EV  bättre än Volvu sen flera år tillbaka säger jag som kört de flesta Volvobilar  mellan PV544 och Volvo XC60  under 50 år och KIA Niro hybrid senaste 2 åren 

Hybrid bra alternativ i väntan på billigare elbilar

Det säljs lika många  elhybrider som laddar själv som laddhybrider  Förbrukningen  för tunga laddhybrider  är  sämre än många tror om man har  blandad körning med landsvägskörning och få årsmil-

En enkel Elhybrid med måttliga hästkrafter som laddar själv drar i genomsnitt inte mycket mer än en  tung Volvo laddhybrid med bränsletörstig bensinmotor.

Laddhybrider har nog börjat närma sig taket i andel av sålda bilar och kommer säkert att minska framöver- ofta är en elbil bättre men räckviddsångesten blandat med nån  känsla att man bidrar till miljön styr fortfarande valet av en laddhybrid. En hybrid är ofta lika miljöeffektiv om man väljer en modell utan onödiga hästkrafter och väljer en lättare bil Det är sundare miljötänkande enligt min mening.

Der är betydligt bättre bilekonomi med en KIA Niro Elhybrid än en Volvo plug in hybrid XC40  två lika stora bilar- Niron en bränslesnål Crossover och XC40  en bränsletörstig SUV med stort luftmotstånd i motorvägsfart

Bilarna drar lika mycket i genomsnitt under året ca 0,5 lit/mil med min körprofil. Laddhybriden laddar både själv och kan laddas i eluttag  och Kian  laddar enbart själv och man slipper klydda med laddbox o laddkabel.

Vid blandad körning drar en laddhybrid 2-3 ggr mer än WLPT värdet då de flesta använder 5 milabatteriet bara till 50-60% av milen  Vid varje långkörning används den törstigare bensinmotorn  de flesta milen

Den låga förbrukningen på  Kia- crossovern beror på  färre hästkrafter och   att bilen är lättare och har mindre luftmotstånd än Volvobilen.

Om några år kommer elbilarna bli billigare  med större utbud med färre hästkrafer och fler kan köpa elbil.

Under  mellantiden är en  hästkraftsnål hybridbil som laddar själv ofta bästa alternativet.

Några data från snålkörning med en KIA NIRO hybridbil som skall köras som en elbil med måttlig fart då får man mest valuta för pengarna

Stadskörning 0.35-0,4 lit/mil hybridbilens styrka är stadskörning  i jämförelse med en traditionell bensinbil
Motorvägskörning i  elbilsfart.. 100-105 km/tim  0,45 lit/mil så ska man köra både en elbil och en hybridbil för bästa räckvidd och låg förbrukning och skona miljön.
Längre landsvägskörning på icke motorvägar 70-100 km/tim  0,42 lit/mil

Årsgenomsnitt sommar och vinter KIA Niro Hybrid 0,5 lit/mil  det är den nivå Volvos laddhybrider ibland lyckas nå. Kia Niro  laddhybrid är betydligt snålare än så

Om jag istället kört en Niro laddhybrid hade jag kunnat köra ca 50% på laddad el med min körprofil eller 0,24 lit/mil bensin Med 1500 mil per år blir då bränslekostnaden enligt följande

Bensin 750mil *0,5 lit/mil*24kr/lit=9000 kr  El 2 kr/kwh*1.7 kwh/mil *750 mil=2550  kr  totalt 11600 kr/år    7,7 kr/mil med laddhybrid
Nuvarande kostnad 1500mil*0.5lit/mil*24 kr/lit=18000 kr/år  eller 12 kr/mil med Hybriden

Årsbesparing med laddhybrid  bara 6400 kr 

KIa Niro Laddhybrid kostar 64000 kr mera än hybriden  och det tar 10 år att betala tillbaka!
INGEN LÖNSAMHET KÖRA LADDHYBRID  VID 1500 mil/år man måste köra minst 3-4000 mil/år för att det ska vara lönsamt Bättre ekonomi med  hybridbil!

Ur miljösynpunkt är hybridens 0,5 lit/mil helt godkänt och ett ekonomiskt mycket bra alternativ om man bara kör 1500-2000 mil/år

Volvos  laddbara XC bilar har årsgenomsnitt på  ca 0,50-0,55 lit/mil i verkligheten med blandad körning med min körprofil   . Volvobilarna är 150 -200 000 dyrare  än Niro hybriden med samma tekniknivå. Man åker lika bra i en KIA  Niro och  KIAbilen  är betydligt billigare att köra- KIabilarna har 7 års garanti samma höga tekniknivå och mindre antal fel än Volvobilar Två år med KIA och 40 år med Volvo ingen tvekan att välja KIA framöver också.

Lär dig mera  varför man ska vänta lite med laddbar bil just nu rekommenderas verkligen Det är nu lite elbilshysteri med brist på bilar , långa leveranstider och upptrissade andrahandsvärden . Kan straffa sig att köpa för dyrt  nu syns tydligt när det är  dax att byta bil igen  om 5-6 år.

Min nuvarande hybrid från 2020 står sig väl ekonomiskt i jämförelse med elbil, laddhybrid och en snål bensinbil Det lönar sig inte att byta än

Om elbilar på father Bens blogg  lär dig mera!

 

Laddhybrid inte självklart alternativ i maj 2022

uppdaterad 220530

ELBIL ELLER LADDHYBRID INTE SJÄLVKLART

Laddhybrid ofta inget bra alternativ i maj 2022 om man redan kör en nyare snål bil  eller i jämförelse med elbil . En ny elbil  kan vara billigare att köra  än en laddhybrid och inte mycket dyrare än  en nyare snål  bil  man redan kör Det handlar just nu om om att skaffa en vettig finansiering av elbilen nu när inflationen börjar ta fart.

Problemet är bara att leveranstiderna på elbilar är väldigt lång just nu

Kör själv en Kia Niro hybrid 2020 på tredje året

Just nu skulle  det inte kosta  mer för mig  att köra en helt ny elbil 2022  KIA NIRO EV  än att köra min  2-åriga hybridbil de närmaste åren

Jag vet min körprofil vad avser korta och långa körningar då jag loggat bilens alla körningar  i två år och kan då också bedöma en laddhybrid

Det innebär att ett 5 mils batteri bara klarar  50% av milen i en laddhybrid och blir ett sämre alternativ för mig både i jämförelse med att köra nuvarande hybridbil  eller att välja en elbil istället.

Leveranstiderna är minst 9 månader just nu på en ny  KIA Niro EV

Laddhybriden  inget alternativ för mig och det är enligt min uppfattning ej heller en bra teknisk lösning med dubbla system som kostar mer att underhålla.

Ur miljösynpunkt sparar jag dessutom  för lite med en laddhybrid i jämförelse med hybriden  kanske 2 dl bensin/mil som  är försumbart . Jag bidrog till miljön bara genom att lämna Volvo XC60 classic  en törstig diesel med 4 hjulsdrift för en snål hybridbil i nästan samma storleksklass.

Min Niro hybrid som laddar själv  har dragit knappt  0,5 lit/mil i snitt sen jag köpte den och   kört 3300 mil- Nirohybriden drar mindre än vad en  laddhybrid från Volvo  gör   med min körprofil.  Volvos plugin hybrider  drar ca 0,5- 0,55 lit/mil med min fördelning av korta och långa sträckor under året. XC40 jämförbar med Nirohybriden i storlek.

AKTIVT SPARKAPITAL I ELBILEN BÄTTRE ÄN 0-RÄNTA PÅ BANKEN !

Vid finansiering av en elbil i maj 2022 är eget kapital om man har sådant disponibelt det bästa – Det slår nu även ”billiga” privatleasingalternativ  som fått  inbyggda aktiva  ränteklausuler som  kommer att göra dem dyrare utan att man först ser det.

Eget aktivt kapital i bilen som man gör egna regelbundna avbetalningar  till   gör större nytta i elbilen än att pengarna står inaktiva på banken med 0-ränta i inflationstider.

Värdefallet per år för en elbl i halvmiljonklassen är i samma härad som värdefallet i en  vanlig fossilbil i 300 000 klassen- då andrahandsvärdena är så mycket högre på elbilarna och utbudet så litet och efterfrågan  på elbilar så stor säkert minst 3 år till så.

50 000 per år är en bra avbetalningstakt för billån  som är i häradet för det verkliga värdefallet per år för en elbil i 500 000 klassen idag

Senaste året har ”eget kapital i bilen” gett en årlig besparing på 15000 på bilar i halvmiljonklassen i jämförelse med ”gynnsamma” privatleasingavtal  enligt DN.. Det är leasingbolagen som tjänat på det trots att de  haft låga privatleasingavgifter och räknat på högt restvärde som i praktiken blivit upp till 50000 bättre än kalkylen för vanliga elbilar.’

Observera det gäller att sälja elbilen efter 2- 3 år med egen finansiering då denna situation med höga andrahandsvärden är tillfällig några år till.  Annars kan man bli sittande med SvartePetter för teknikutvecklingen går fort och alla bilar även elbilar faller i värde när utbudet börjar bli större..

VAD SÄGER BILKALKYLEN ?

Kalkylen nedan visar att det inte kostar mer att köra en ny elbil än att köra hybriden vidare för mig.

Men det kostar att byta bil räkna med  minst 15% provision på marknadsvärdet enl  KVD   Att byta in en bil till en bilhandlare ingen bra grej nu då man får för dåligt betalt  Lätt att bli lurad om man inte har koll på marknadsvärdet KVD bilauktion förmodligen där man får bäst beyalt

Ju nyare bil man byter in desto högre värde på bilen och mer provision avgår vid inbytet eller försäljningen  Ett högre marknadsvärde än normalt på begagnat just nu kompenserar i viss mån  för inbytesprovisionen men det är bilhandlarna som vill tjäna pengarnn så se upp

I mitt fall kör hybriden ett år till då den binder mindre i kapital och miljöpåverkan så liten från denna bil-Den släpper ju ut mindre än en Volvo recharge laddhybrider i verkligheten och man åker lika bra och har dessutom en bil med mindre fel. enligt statistiken.

Litet utbud och står efterfrågan håller uppe andrahandsvärdet på elbilarna

Den avgörande faktorn i kalkylen är restvärdet- Normalt halveras en bils värde på tre år men elbilar håller värdet betydligt bättre – se på utpriser på Blocket KVD etc . 30% värdetapp på tre år för elbilar i kalkylen  är nästan i överkant som det ser ut nu På en bil som kostar 500 000 är det 100 000 i mer  värde efter 3 år än vad man är van vid som gammal Volvoägare.

Räknar jag om laddhybriden från 50% till 60% av milen  på el är forfarande elbilen billigare att köra med några kronor per mil.

 

OM ELBILAR PÅ FATHER BENS BLOGG

ARTIKLAR OM ELEKTRIFIERADE BILAR

publicerad 12 jan 2020 uppdat  6 juni  2022

Mest lästa elbilsartikel

Erfarenheter KIA Niro hybrid som laddar själv 

2022

Bästa tipset 2022 Vänta med elbil några år till speciellt om du kör en bränslesnål bil tedan!!! Elbilen är fortfarande  för primitiv på långfärd och under vintern. Tesla funkar det för men det är inte riktigt en kvalitetsbil då det gäller bilbyggeri Lyssna och jämför på en bildörr som stängs i en  Mercedes och en Tesla …. så fattar du. Laddhybrid ska man undvika det kan bi helt fel  om man inte kör till jobbet varje dag eller  har de flesta av årsmilen i stan  Bättre med en Hybrid som laddar själv eller en snål diesel.  -När det gäller miljön  är det politikerna som måste styra med bränsleskatter o bonus.

Hybrid bra alternativ i väntan  på billigare elbilar

Gynnsammare med eget sparkaital i elbilen än ”billig privatleasing” maj 2022

ELBIL PÅ VINTERN FORTFARANDE PRIMITIVT

Elbil som laddar snabbt minskar restiden markant

Elektrifierad bil behöver mindre batteri än man tror

VOLVO RECHARGE LADDHYBRID bränsleförbrukning i verkligheten

PRIVATLEASA NY ELBIL ELLER KÖPA DYR BEGAGNAD ?

SE UPP MED PRISERNA BEGAGNAD ELBIL 2022

Vänta med LADDBAR BIL via eluttaget om du redan kör bränslesnålt

BRA BILVAL SENASTE ÅREN EKONOMI ,DRIFTSÄKERHET OCH KÖRGLÄDJE

Snålaste elbilarna och laddhybriderna i verkligheten 2021

2021

Bästa tipset  jan 2021 Köp inte en dyr Volvo Twin engine Titta på KIAs laddhybrider istället Lika mycket bil för betydligt mindre pengar och betydligt lägre bilkostnader  i kr/mil under en treårsperiod!! Volvo gör företagsbilar 2021 inte bilar för privatpersoner. Föertagen har avdragsmöjlighter som inte privatpersoner har so FORGET VOLVO – KIA är nästa stora bilmärke i Sverige.

PROVA PLANERINGSAPPEN SOM ANVÄNDS VID LÅNGFÄRD MED ELBIL

Inget kul att köra fast i snöstorm med elbil

Åka elbil på långtur var beredd på överraskningar

SYDKOREA HAR TAGIT LEDNINGEN I ELBILRACET

PRIVATLEASING ELBIL BEDÖMA MÅNADSKOSTNAD ÄR DET RIMLIGT ?

KIA EV6 GT blåser ifrån märkessportbilarna Ferrari o Co

KIA e-Niro lagom stor elbil i världsklass när det gäller ekonomin

2020

Årets ekonomiskt bästa elbilsköp  mellanklass 2020 KIA  e-NIRO årets sämsta är  förmodligen VOLVO XC40 RECHARGE alldeles för dyr  Förbrukningen i Volvo XC40 som elbil imponerar inte nämnvärt. Den är enligt WLTP-körcykeln nästan lika törstig som Porsche Taycan 4S. EKONOMI blir superviktigt  2021 om det ska bli några volymer  på elbilar räkna också med att klimatbonusen försvinner på sikt som den är på väg att göra i Norge. Volvos laddhybrider tappar klimatbonus efter hand då de är så törstiga på landsvägen- som alla VOLVO numera. Lyxiga laddhybrider skulle inte ha en krona i klimatbonus för de köps ändå.

VOLVO elektrifierar 2020  genom att konvertera till hästkraftstinna tunga laddhybrider TwinEngine bilar och utnyttjar systemet  igen utan att påverka miljön nämnvärt- VILL DU PÅVERKA MILJÖN KÖP INTE ÄN VOLVO TWINENGINE

Krönika om mild- och laddhybrider

Laddhybrider helt värdelösa för miljön

Flera skäl till att vänta köpa elbil som  fortfarande är   för dyra och har för dålig räckvidd och tar för lång tid att ladda- dec 2020

KIA e-Niro ekonomiskt smartaste valet bland jämnstora elbilar 2020

Bättre för ekonomin och miljön köra KIA elbil än Volvo  laddhybrid

Hybrid eller laddhybrid

HYBRIDBILAR LIKA KLIMATEFFEKTIVA SOM LADDHYBRIDER

KRÖNIKA HYBRIDER

Ińte slälvklart med laddhybrid

Laddhybrid i jämförelse med hybrid och standardbilar

En prisvärd hybrid ett första steg mot att köra snålt som med elbil

Erfarenheter KIA e-Niro elbil

Erfarenheter med  KIA Niro hybridbil som laddar själv

JÄMFÖRELSE VOLVO XC40    KIA NIRO

En laddhybrid har lömska förbrukningssiffror- passar inte alla

Köp inte en Volvobil utan hybridmotor 2020

Elbil passar bäst i närområdet och stan

2019

KIA  NIRO- serien  en uppstickare som hotar VOLVO  i  mellanklassen Samma höga tekniknivå och säkerhet  på KIA men betydligt billigare och högre kundnöjdhet.

KIA HÄSTLÄNGDER FÖRE VOLVO MED ELBIL TILL VETTIGT PRIS

2018

TESLA uppstickaren bland elbilar bryter mark

Elbilen trots allt klimatsmart

Elbilar laddas med kolkraft

A GOOD LAUGH ADAY KEEPS THE DOC AWAY