web analytics

Nya tider – nya ordspråk

Publicerat 2012 första gången

Nya tider kräver nya ordspråk.

Den man ligger med får bädda.

Den som tar, han har.

Det man inte minns, har inte hänt.

Det man inte vet, har man ingen aning om.

Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon.

 

Förtala är silver, förtiga är guld.

Gammal kärlek kostar alltid.

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan.

Liten stuga kallas ofta stort dass.

Man måste kyssa många grodor innan man hittar sitt svin.

 

Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Den som dricker ensam har bara sig själv att fylla.

Den som gräver en grop åt andra får 88:50 i timmen.

Den som spar han har men inte roligt.

Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor..

 

Det man inte har i huvudet får man ha mellan benen.

Det som inte tar död på en… får en i alla fall att må
riktigt dåligt.

Det är med kärlek som med whisky, den tar slut…

Dåliga flickor är inte det sämsta.

Framtiden var bättre förr.

 

Friskt vågat, halva inne.

Först till skrivarkön får först skriva ut.

Hårt arbete lönar sig i framtiden, lathet lönar sig nu.

Ju fler kockar desto större fackförening.

Livet är hårt, men orättvist.

 

Man har inte roligare än man köper ut för.

Man lever bara en gång och många inte ens det.

Obeslutsamhet är nyckeln till flexibilitet.

Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas
bort.

Ropa inte gay förrän du är inne i häcken.

 

Även den starke får ta i när han skiter.

Även i de lugnaste vatten drunknar man.

 

ett bidrag av M Roland professeur

Mera roligheter    skithuspoesi mm

 

 

ELBILAR PÅ FATHER BENS BLOGG SEDAN 2018

ARTIKLAR OM ELEKTRIFIERADE BILAR

uppdat  26 jan 2023

Mest lästa elbilsartikel

Beräkning av värdeminskning på bilar

Erfarenheter KIA Niro hybrid som laddar själv 

Volvo recharge laddhybrid bränsleförbrukning i verkligheten

2023

Bästa tipset 2023 Skjut upp  planerat köp av  ny eller begagnad elbil då det kommer en prissättning i marknaden efter Tesla prissänkning, Framför allt köp inte nån bil som har längre leveranstid det är inte heltsmart 2023. Det kommer bli kampanjpriser på elbilar  under   2023  var så säkra. Marknaden rasar pga  dåliga tider speciellt i Sverige då regeringen satt fart på inflationen genom att inte korrigera elprismodellen som inneburit omotiverade överpriser på el i Sverige.

Priser på elbilar fallande

Erfarenheter får Kia Niro laddhybrid 2022

Erfarenhet av två norska laddboxar

Bilförsäljningen i Sverige 2022

Laddhybrid intressant igen 2023

2022

Bästa tipset 2022 Vänta med elbil några år till speciellt om du kör en bränslesnål bil tedan!!! Elbilen är fortfarande  för primitiv på långfärd och under vintern. Tesla funkar det för men det är inte riktigt en kvalitetsbil då det gäller bilbyggeri Lyssna och jämför på en bildörr som stängs i en  Mercedes och en Tesla …. så fattar du. Laddhybrid ett brs slyrtnstiv om man inte kör till jobbet varje dag eller  har de flesta av årsmilen i stan  Ofta ekonomiskt bättre med en Hybrid som laddar själv eller en snål diesel. om man har en stor andel av milen landsväg   -När det gäller miljön  är det politikerna som måste styra med bränsleskatter o bonus.

Vänta med att köpa elbil priserna blir bättre 2023

Beräkning av värdeminskning på bilar

KIA e-Niro Sveriges mest sålda elbil

KIA Niro EV populär elbil även 2022

En snål diesel eller hybridbil klår elbilen rejält

Krångla inte till tillvaron med en elbil

Hybrid bra alternativ i väntan  på billigare elbilar

Gynnsammare med eget sparkaital i elbilen än ”billig privatleasing” maj 2022

ELBIL PÅ VINTERN FORTFARANDE PRIMITIVT

Elbil som laddar snabbt minskar restiden markant

Elektrifierad bil behöver mindre batteri än man tror

VOLVO RECHARGE LADDHYBRID bränsleförbrukning i verkligheten

PRIVATLEASA NY ELBIL ELLER KÖPA DYR BEGAGNAD ?

SE UPP MED PRISERNA BEGAGNAD ELBIL 2022

Vänta med LADDBAR BIL via eluttaget om du redan kör bränslesnålt

BRA BILVAL SENASTE ÅREN EKONOMI ,DRIFTSÄKERHET OCH KÖRGLÄDJE

Snålaste elbilarna och laddhybriderna i verkligheten 2021

2021

Bästa tipset  jan 2021 Köp inte en dyr Volvo Twin engine Titta på KIAs laddhybrider istället Lika mycket bil för betydligt mindre pengar och betydligt lägre bilkostnader  i kr/mil under en treårsperiod!! Volvo gör företagsbilar 2021 inte bilar för privatpersoner. Föertagen har avdragsmöjlighter som inte privatpersoner har so FORGET VOLVO – KIA är nästa stora bilmärke i Sverige.

PROVA PLANERINGSAPPEN SOM ANVÄNDS VID LÅNGFÄRD MED ELBIL

Inget kul att köra fast i snöstorm med elbil

Åka elbil på långtur var beredd på överraskningar

SYDKOREA HAR TAGIT LEDNINGEN I ELBILRACET

PRIVATLEASING ELBIL BEDÖMA MÅNADSKOSTNAD ÄR DET RIMLIGT ?

KIA EV6 GT blåser ifrån märkessportbilarna Ferrari o Co

KIA e-Niro lagom stor elbil i världsklass när det gäller ekonomin

2020

Årets ekonomiskt bästa elbilsköp  mellanklass 2020 KIA  e-NIRO årets sämsta är  förmodligen VOLVO XC40 RECHARGE alldeles för dyr  Förbrukningen i Volvo XC40 som elbil imponerar inte nämnvärt. Den är enligt WLTP-körcykeln nästan lika törstig som Porsche Taycan 4S. EKONOMI blir superviktigt  2021 om det ska bli några volymer  på elbilar räkna också med att klimatbonusen försvinner på sikt som den är på väg att göra i Norge. Volvos laddhybrider tappar klimatbonus efter hand då de är så törstiga på landsvägen- som alla VOLVO numera. Lyxiga laddhybrider skulle inte ha en krona i klimatbonus för de köps ändå.

VOLVO elektrifierar 2020  genom att konvertera till hästkraftstinna tunga laddhybrider TwinEngine bilar och utnyttjar systemet  igen utan att påverka miljön nämnvärt- VILL DU PÅVERKA MILJÖN KÖP INTE ÄN VOLVO TWINENGINE

Krönika om mild- och laddhybrider

Laddhybrider helt värdelösa för miljön

Flera skäl till att vänta köpa elbil som  fortfarande är   för dyra och har för dålig räckvidd och tar för lång tid att ladda- dec 2020

KIA e-Niro ekonomiskt smartaste valet bland jämnstora elbilar 2020

Bättre för ekonomin och miljön köra KIA elbil än Volvo  laddhybrid

Hybrid eller laddhybrid

HYBRIDBILAR LIKA KLIMATEFFEKTIVA SOM LADDHYBRIDER

KRÖNIKA HYBRIDER

Ińte slälvklart med laddhybrid

Laddhybrid i jämförelse med hybrid och standardbilar

En prisvärd hybrid ett första steg mot att köra snålt som med elbil

Erfarenheter KIA e-Niro elbil

Erfarenheter med  KIA Niro hybridbil som laddar själv

JÄMFÖRELSE VOLVO XC40    KIA NIRO

En laddhybrid har lömska förbrukningssiffror- passar inte alla

Köp inte en Volvobil utan hybridmotor 2020

Elbil passar bäst i närområdet och stan

2019

KIA  NIRO- serien  en uppstickare som hotar VOLVO  i  mellanklassen Samma höga tekniknivå och säkerhet  på KIA men betydligt billigare och högre kundnöjdhet.

KIA HÄSTLÄNGDER FÖRE VOLVO MED ELBIL TILL VETTIGT PRIS

2018

TESLA uppstickaren bland elbilar bryter mark

Elbilen trots allt klimatsmart

Elbilar laddas med kolkraft

Priserna för elbilar är fallande

Jag bad CHATBOTEN utveckla

Hur har priserna för elbilar utvecklats sista 10 åren och vad kan vi förvänta oss i framtiden?

CHATBOTEN svarar

Priserna för elbilar har minskat kraftigt under de senaste 10 åren. År 2011 var ett vanligt pris för en elbil runt 50 000 dollar, medan priset idag ligger runt 30 000 dollar för vissa modeller. Detta beror främst på minskade kostnader för batterier och ökad efterfrågan.

I framtiden kan vi förvänta oss att priserna för elbilar kommer att fortsätta att minska. Det beror på att teknologin för batterier och elmotorer utvecklas, vilket gör det möjligt att bygga billigare elbilar. Dessutom ökar konkurrensen inom branschen och fler och fler tillverkare släpper elbilar till marknaden.

Det är också viktigt att notera att i många länder finns det ekonomiska incitament för att köpa elbilar. Dessa inkluderar subventioner, skatteavdrag och undantag från vägtullar, vilket kan göra elbilar mer kostnadseffektiva jämfört med traditionella bensin- eller dieselbilar.

Erfarenheter av KIA Niro laddhybrid 2022

publicerad 12 jan 2023  updaterad 250122

STEG 2  I ELEKTRIFIERINGEN AV BILÅKANDET

Bytte in min KIA Niro hybrid 2020 mot en Kia Niro pluginhybrid 2022 års modell  i början av januari 2023.
Marknaden för elbilar har förändrats en del under hösten 2022 och jag har belyst detta i annan artikel med fokus på KIA Niro familjen.

Jag har mycket goda erfarenheter av KIA Niro hybriden och det kändes  naturligt att fortsätta med en nyare pluginhybrid Niro årsmodell 2022 som nästa steg i elektrifieringen av bilåkandet, Den första  modellen av Niro vars sista år är 2022 är ju väl beprövad och utan barnsjukdomar,
Dessutom kan jag Nirobilen väl efter tre års användning. Den är ett väldigt prisvärt hightech-alternativ till Volvobilar som jag tidigare kört i  minst 50 år.


Pluginhybriden NiroAdvance plus 2 fullutrustad som den gamla Nirohybriden väntar nu bara på elen till laddboxen i garaget som kopplas in den 18 januari äntligen efter tre års väntan. Bensinförbrukning  bedömer jag blir högst 0,25 lit/mil i snitt under året och det blir bara el i stan med omgivningar  då batteriet klarar 50 km mellan laddningarna-

Det som är riktigt bra med KIA Niro bilen är att den har måttlig effekt en bensinmotor på 100 hk och en vass elmotor på 60hk och man åker nästan lika bra som i en VolvoXC60 men betydligt billigare.  Den jämförbara Volvo XC40 twin engine drar 70% mer bränsle i verkligheten enligt tyska undersökning .

XC40 släpper ut betydligt mer som syns vid jämförelse av WLTP värden.Beroende på att volvon har en massa onödiga hästkrafter och dessutom onödig 4 hjulsdrift som drar mer bränsle .Bättre lära sig köra bil under riktigt hala förhållanden och på rejält snöiga vägar. 4 hjulsdrift  har man möjligen nytta av nån enstaka gång .Annat är det förståss om man  bor oländigt till eller regelmässigt drar tunga släp då är 4 hjulsdrift riktigt bra och väldigt befogat.

FÖRSTA KÖRNINGARNA MED PLUGIN HYBRIDEN

Märkte direkt att elmotorn på pluginhybriden  var vassare än på hybriden (50% högre effekt) och plugin hybriden var dessutom  lite piggare i responsen.

Nollställningsknappen för konstanthållarna hade flyttats och samordnats med ”öka” ” minska” farten knappen . Uppräckte det i trafiken och fick bromsa för att ta konstantfarthållaren ur drift Tur att man kört 8 år med adaptiv farthållare..

Noterade också ett litet ledljus under ytterhandtaget på dörren till förarplatsen som kanhända underlättar  när det är mörkt.

Det mesta av alla knappar och instrument är som på Nirohybriden där jag också hade den mer avancerade digitala skärmen med digital hastighetsmätare,

Hittade denna jämförelse mellan NIROmodellerna som gjordes av AutoMotor REcharge 2019

Elförbrukning omräknat till lit bensin för att jämföra effektiviteten   På sommaren och kortare sträckor är laddhybriden lika energieffektiv som elbilen På vintern  går ju åt el att värma elbilen , Eftersom vi har 15 mil till fritidshuset verkar valet av Niro pluginhybrid bra.

12-Voltsbatteriet

Laddhybriden har tre batterier ett 12V startbatteri  (alla tre Nirobilarna hybrid laddhybrid och elbil har) ett mindre batteri som används i hybridläget som också hybridversionen har samt ett större högvoltsbatteri som klarar 54km

Man läser ibland att speciellt  laddhybrider kan ha problem med 12V batteriet.

Niro bilarna  har ingen startmotor eller  generator som laddar batteriet. 12V batteriet driver hjälpsystemen och aktiverar  högvoltsbatteriet som via  elmotorn drar igång bensinmotorn om det behövs. 12V batteriet laddas via högvoltsbatteriet.

Är 12V batteriet urladdat kan man inte starta bilen därför att hjälpsystemen behöver batteriet för att göra bilen redo för start-

Min slutsats är att 12V batteriet är i minsta laget på Niron och man ska vara vaksam på vintern om man bara kör korta sträckor och speciellt när det är kallt.och därför köra minst 30 min en gång i veckan med bilen om man bara gör kortare turer med bilen under veckan , Är man i fjällen en vecka ska man bestämt köra bilen lite mera än bara från stugan till liften varje dag, Några turer om minst 30 min   som komplement under veckan ett måste.

LITE KORTARE KÖRNINGAR I BÖRJAN

Vi har nu kört bilen ca 25 mil i lite blandade lägen både el och hybridläge förbrukningen ligger på 0,35 i snitt nu Normalt vintertid ca 0,56 med hybriden

Bilen drar på el ( inkl laddn förluster laddning )  1,75 kwh/mil vid lugn körning blandad väg 70-110 +1 ute  Mätning laddad 6,1kwh efter 3,5 mil.

Vi åker till Skrylle  med motionsspår varje söndag  ca 15 km  enkel väg Hybriden drog ca 0,53 på den turen i snitt med uppvärmning vid ute temp några plusgrader

Laddhybriden i läge EV hela vägen tor drog 0,21 som var uppvärmning av bilen med 20 grader  inne 6 dl bensin gick åt att värma upp bilen vid +1 ute- bra att inte slösa el på det

Första slutsats Jag tror redan  att 0,25 lit/mil i snitt över året kommer att hålla kan vara i överkant faktiskt. Hybriden drog 0,50 i snitt över året och vi kör ungefär lika turer i år.

 

 

A GOOD LAUGH ADAY KEEPS THE DOC AWAY