web analytics

NORDIC JOKES

En dansk, en svensk och en norrman skulle avrättas med giljotin.
När dansken skulle avrättas fastnade giljotinen vid halsen. Då sa´
bödeln:
– Du är fri att gå.
När svensken skulle avrättas hände likadant för honom som för
dansken. Så svensken blev också frikänd.
Så var det dags för
norrmannen. När han ser att giljotinen är halvvägs på väg ner
säger norrmannen:
– Jeg sejr felet.

n

En svensk buktalare var ute på en landsortturne i Nordnorge, och uppträdde en kväll på en pub. Han gjorde sig som vanligt lustig på norrmännens bekostnad och drog det ena Norge-skämtet efter det andra.
Plötsligt reste sig en storvuxen man i publiken och ropade:
– Nu vill jag inte höra ett enda skämt till om oss norrmän. Vi är inte så jäkla korkade som du säger.
Buktalaren blev alldeles tagen av detta utbrott och började genast be om ursäkt. Men mannen avbröt honom och sa:

– Lägg dig inte i det här. Jag pratar med den lilla killen du har i knät.

Det var en dansk handelsresande som klev på ett tåg som skulle gå över Öresundsbron. När han kom in i kupén och skulle lyfta upp sin väska såg han att där satt en vacker dam i samma kupé. Den danske herren tänkte att han måste säga något till henne.
Så han sa:
– Jae, vi danske handelsresende har store tasker.
Damen som för övrigt var svenska tittade förnärmat på honom och satt sedan och tittade ut genom fönstret. Det gick nån timme och tåget rullade vidare uppåt Sverige och dansken började fundera på om han hade sagt något fel efter som damen inte talade med honom. Han tittade ut genom fönstret och fick se ett par ungtjurar som gick i en hage.
Han sa då till damen:
– Vet duu vad de e för några djur som går där.
Damen fortfarande förnärmad tittade på honom och svarade:
– Jo, att döma av taskarna så är det nog danska handelsresande.

Två gamlingar firade guldbröllop med att åka helikopter. De skulle få åka en tur helt gratis dagen till ära, men bara på ett villkor, nämligen att de var tysta hela tiden under flygturen. Piloten gjorde många konster i luften. Helikoptern flög upp ner och det var många loopar och så vidare. När de landade sa piloten:
– Det här det gick ju bra.
Då säger mannen:
– Ja, men det vara nära att jag sa nåt när kärringen ramlade ut…

Det var två finnar, Nilsa och Pinnka, som gick in på en svensk bar. Efter några öl var det dags att betala, varpå Nilsa gick upp till baren och sa:
”Jag drack två och Pinnka fyra.”
”Då behöver du bara betala för två, för det kostar inget att pinka” sa bartendern.
När han kom tillbaka till Pinnka sa han:
”Vilken tur du har Pinnka, du slapp betala

Enkel städrobot som är värd sina pengar

uppdat 201021

Läste en genomgång  av 61 städrobotar i Råd och Rön

Inte helt perfekta  enligt RådoRön men betydligt bättre än vad jag hade kunnat  tro- räknat på mängden damm o skräp den samlar in Man kan istället köra den lite oftare så blir genomsnittet bättre det är ju bara dammfritt den dag man dammsugar…

En av  de billiga  robotstädarna är  Andersson 2.0  som kostar 1490  kr på  NetoNet  Den roboten kom på plats 3 med 55 poäng  vid utvärderingen av 61 robotar där  flera mycket  kända varumärken typ Electrolux Samsung  fanns med . Vinnaren fick 58 poäng och kostar 3500  Den dyraste kostar 15000 fick 47 poäng . Den med lägst poäng  33  på 61a plats   kostar 4700

Andersson 2.0  för 1500  kr ett självklart val för mig efter ha läst bedömningar av olika parametrar som undersökts i jämförelse med de bästa

Dammsugarroboten kom i en låda med liten laddstation att plugga i vägguttag och med fjärrkontroll och tips på app två reservborstar  en reservmopp för att fukta golvet o man så vill  och ca 2 meter magnetband att lägga på golvet som hinder i tex dörröppning  Också   på svenska en Bruxanvisning  och Appanvisning följde med

Lätt att komma igång och lära  och sätta den i jobb snabbt

Enkel att lära sig. Man klarar sig med två knappar på fjärrkontrollen om man vet 1 var on off knappen på roboten sitter och att man  2startar med roboten i laddaren och 3 vet  hur man tömmer dammlådan och 4 är  noggrann med veckorengöringen Sen bara tuta o köra!

Följande lärstrategi  är enklast för en snabb lärkurva

1 Titta i bruxanvisningen på bilden över städroboten var knappar och dammlåda finns öppna lucka ta ut låda och titta-  Leta upp on-off knapp på sidan  intill ett elsladdhål om man laddar roboten utan laddstation Ta bort den lilla moppramen med  mopptrasan på  då  den ska vara av vid dammsugning. Moppning med våt trasa verkar inte så användbart av recensioner att döma.. KLICKA PÅ BILD

Jag klippte magnetremsan i 2 delar en  bit som täcker en dörröppning och en något längre bit för att avskärma  del av rum som kan vålla trassel tex sladdhörna vid datorn eller annan ansamling av sladdar på golv vid uttag

2 Börja öva i rum utan för mycket möbler och sladdar på golvet tex i köket-    sätt laddaren i väggen och sätt roboten mot laddaren då hörs en välkomnande röst- passa oxå på att sätta strömbrytaren i läge on- Batteriet är halvladdat vid leveransen

3 Laddstationen och roboten i laddningsläge placerad manuellt första gången i laddstationen och  din städkompis roboten beredd jobba på kommandosignal.-Min  robot kallar jag för Anton…

4 sätt batterierna i fjärrkontrollen

Stäng dörrar till köket vid premiärturen -Om det är öppet till köket lägg ut magnetremsan i dörröppningen så vänder roboten  där

Tryck på knapp auto på fjärrkontrollen och dammsugningen börjar och  roboten rör sig som en stor skalbagge längs golvet och krafsar in skräp under sig och suger  i  sig…. 🙂

Observera  robotens beteende första gången  i ett rum så lär du dig om det finns hinder som kan tas bort eller flyttas på för att förenkla för roboten.-Låt den dammsuga 15- 20 min så att den kommer åt överallt,

Roboten trasslar sig runt och in överallt från alla möjliga vinklar där den kommer in och över hela köksgolvet . Ljudet  låter mera på videon  än  i verkligheten  -inte värre än en vanlig dammsugare 🙂

Avsluta sen dammsugningen med  ett tryck på Homeknappen på fjärren- då letar sig roboten hem till laddstationen och ställer sig för att ladda- kan ta en stund  då den  söker sig efter väggarna runt hela köket då den vet att laddstationen är placerad efter  en vägg .

 

5 Töm sen dammlådan och gör rent roboten  även i insugningshålet under med en våt trasa  Den samlar upp mycket damm och skräp man blir verkligen förvånad hur mycket!!

Efter nån  timme är roboten   fulladdad igen redo för nya städuppgifter,

Mitt första intryck efter användning i kök sovrum och vardagsrum att den är tillräckligt effektiv. Det blir en  riktigt bra städpartner.

Man klarar sig med fjärrkontrollen och två knappar och behöver egentligen ingen app- de övriga funktionerna i fjärren  bla manuell styrning  har jag inte lärt mig än. Min enkla beskrivning visar hur banalt enkelt det är att komma igång.

APPEN SMARTLIFE

För den som vill utnyttja alla finesser- man klara sig utan,,, 🙂

PARA IHOP ROBOT O MOBIL

Om man använder denna  app kan man para ihop roboten med mobilen och styra roboten från mobilen – man får  en liten karta  över rummet  i appen  och kan följa hur stor yta som städats .- man kan också om man vill schemalägga roboten och starta den från distans.

När man parar ihop roboten med mobilen går det enklast om det görs manuellt och man låter mobilen leta efter  ”städrobot ” som hittas i en lista av prylar som finns i appen.    Man kan börjar med att aktivera wifi en stund på roboten genom att trycka på auto på  fjärrkontrollen då blinkar  blåa bokstäver wifi nån minut på roboten . Tryck på add dervice och leta efter  robot cleaner eller liknande i nån av grupperna  Mata  in wifikoden i appen  så får prylarna kontakt-wifitecknet slutar blinka  på roboten när ihoparningen klar . Läs också om proceduren i bruxanvisning  till appen som följer med i papper! Fick försöka tre fyra gånger innan jag lyckades para ihop mobilen med roboten -trycker man på auto för länge startar dammsugaren tex Trägen vinner 🙂

ERFARENHETER

Lyft upp lösa tunnare laddsladdar till platta mobil  som ligger på golvet då de kan fastna och vinda upp sig i borstarna . Lösa trådar som lossnat i  kanten av matta kan vindas upp  på borstarna. Entrematta typ kokos  1 cm tjock kan vålla problem.

När man lärt sig rummet vad som kan orsaka problem efter  första städresan kan man  arrangera om  lite kanske avgränsa del  som kan vålla problem med magnetremsan

NACKDEL

Det finns inte reservdelar Kan tänka mig  behov nya borstar visserligen ett par i reserv med . Man får sköta borstarna och göra  rent dem  -om borsten  börjar spreta kan man räta upp dem genom att lägga  dem i varmvatten en stund   enl instruktionsboken. Batteriet borde klara minst tre år Jag är nöjd om roboten  funkar i två år då kan man köpa ett annat märke med reservdelar och betala   lite mer eller en Andersson till om man är nöjd

MIN ANVÄNDARSTRATEGI TILL ATT BÖRJA MED

Kommer att använda roboten rum för rum, sätter den i laddaren ,sätter igång  roboten och stänger in den i rummet  I första hand kök sovrum  arbetsrum  där  roboten kan ”härja själv”

Lär mig rum för rum Magnetremsa som skydd nånstans? Lyfta bort nåt  ?Hur lång tid den behöver ? Kan kanske sen   ställa i den  på tid så den går hem och laddar när den är färdig. Kanske schemalägga i tex köket eller sovrummet efter hand. Lägga ihop större ytor genom att ha öppna dörrar?

HYBRIDBILAR LIKA KLIMATEFFEKTIVA SOM ELBILAR I GLOBALT PERSPEKTIV

uppdat 201016 rättad kalkyl Hybrid Laddhybrid

Polstar har visat på de samlade utsläppen av CO2 under el-bilens livslängd 20000 mil i jämförelse med en  XC40 bensinbil  en jämförelse mellan två jämnstora bilar i nedanstående  artikel  Svenska Dagbladet 15 okt 2020  clic on pic och läs

Av siffrorna framgår att konventionell bil av XC40 storlek släpper ut 16 ton CO2 under tillverkningen och totalt 52 ton CO2 under bilens livstid 20000 mil dvs bensinen svarar för 36 ton CO2,

En elbil av samma storlek Polstar 2 släpper ut 26 ton CO2 vid tillverkningen  när batteritillverkningen tillförts  . Sen beror det i vilket land bilen laddas och  körs – De flesta elbilar finns utanför Norden där elmixen är ”smutsigare”  med kolkraft inblandad  Elen  för laddning av en elbil i Sverige innebär bara några ton CO2  för 20000 mil . Men  för elbilar utomlands handlar det om 16-24 ton CO2  som laddningen av elbilen innebär och under  elbilens livscykel blir det 32-50 ton totalt- en avsevärd skillnad mot Sverige.

Antalet elbilar i Sverige  och Norden är helt försumbart i perspektiv av  alla världens elbilar både  nu och i framtiden – Majoriteten av alla elbilar laddas med smutsigare   el. än i Sverige  Den klarsynte ser att vad vi gör i Sverige  hjälper  möjligen  till i elbilsutvecklingen men påverkan på klimatet är helt försumbart .

HYBRIDBILAR   MED MÅTTLIG  MOTOREFFEKT   HAR VID GLOBAL ANVÄNDNING INTE HÖGRE   CO2 UTSLÄPP   ÄN ELBILAR    UNDER SIN LIVSCYKEL  KOLLA I DIAGAMMET NEDAN BARA NORDEN MED RENARE ELMIX  STICKER UT OCH GER FÖRDEL FÖR ELBILAR

  Exempel på en miljöeffektiv HYBRID 2020

Jag har i diagrammet lagt till tre hybridbilar av ungefär samma storlek  som XC40 och Polstar2 och antagit att tillverkningen  av grundbilen kostar lika mycket i koloxidutsläpp då de är i samma storleksklass   . Kanske lite  i överkant  CO2  utsläpp då  Nirohybriderna väger mindre  men i denna jämförelse har det ingen betydelse då det inte påverkar signifikant

Clic on Pic  Läs och begrunda !

Ur klimatsynpunkt är hybridbilar använda globalt  lika effektiva som elbilar som laddas på smutsig el och hybridbilar med måttliga hästkrafter som laddas med smutsig el  släpper ut mindre CO2  i livscykeln än elbilar– Hybridbilar kan tillverkas billigare  än elbilar . mineralerna räcker längre till batterier för laddhybrider och   fler kan köpa Det får större genomslag  på CO2 utsläppen i världen     

Volvos uttryck elektrifierad bil är ett betydligt bättre begrepp  än elbil då man  även inbegriper laddhybrider , hybridbilar och mildhybrider .VOLVOS TWINENGINE- bilar lika bra val  som elbil ur miljösynpunkt utanför Sverige  Mer gedigen bil för pengarna  än en plåtskramlande  lite högljudd  Tesla som måste  laddas stup i kvarten och som lever på 0-100 på 4 sekunder 🙂

SLUTSATS ER Det är hybridbilar med måttliga hästkrafter och små elbilar som körs i närområdet där man bor som borde ges miljöbidrag  Om en elbil med måttliga hästkrafter läggs in i diagrammet blir elbilen gynnsam igen. Vad ska man ha 3-400 Hk till??-stora elbilar och    laddhybrider med en massa onödiga hästkrafter borde inte alls  ha bidrag  Lyxbilar köps ändå -bidraget 70000  eller 30000 har ingen betydelse  för lyxelbilar elelr laddhybrider  Tas det bort av staten sänker biltillverkarna priset  en del istället för förtjänsten är så stor på dessa lyxåk.

Hur jag räknat

Av total-  och tillverkningssiffrorna från artikeln   ser man hur mycket CO2 utsläpp bränsleanvändningen ger för modellerna under livslängden.

Jag vet att KIAhybriden drar 2 dl mindre  per mil än XC40  av WLTP värdena och egen erfarenhet.

En Kia laddhybrid drar i genomsnitt 2dl/mil mindre än en Niro Hybrid det är användarsiffror som publicerats av motortidning och stämmer med mina erfarenheter på olika körprofiler

Av WLTP värdena ser jag också att en XC40 laddhybrid  med många höstkrafter drar 50% mer än KIA Niro laddhybrid-  Om man  ska värna om miljön ska man inte välja  en tung    hästkraftstinn laddhybrid.

Utsläppen av CO2  fossilt bränsle för hybriderna  är sen beräknat proportionerad mot bränsleförbrukningen för referensbilen XC40 bensin och vid laddning  av el  proportionell  förbrukning mot referensbilen Polestar  som då ger tillkommande ton CO2.  Laddhybriden antages  i bräkningen köra 40% på laddad el som   motsvarar en medelanvändning  av laddhybrider.

Beräkningsarket clic on pic och se beräkningsdelarna

 

 

A GOOD LAUGH ADAY KEEPS THE DOC AWAY