publicerad 31 juli uppdaterad 1 okt 2024
Helnöjd med Niro EV adv SE efter 3 månader och 600 mil med en ny bil från BYLUND Karlshamn en bra bilhandlare inom räckhåll i södra Sverige som vårdar KIA-märket och betalar bra för nyare inbytesbilar av samma märke.
Väl beprövad teknik när ska man välja elbil brukar bli problemfritt och är ofta betydligt driftsäkrare än allra senaste teknik. Gäller speciellt när teknikutvecklingen går så fort som nu med elbilar. Jämför köpa en mobiltelefon. Den som är klok köper aldrig senaste modellen av en mobiltelefon den är aldrig värd pengarna för normalanvändaren.
Bilens enda egentliga svaghet i tidigare modeller var ljudnivån i kupén som förbättrats rejält i Advanced versionen 2024 som är ett bättre val en Actionversionen.Den förhållandevis långsamma snabbladdningen har liten betydelse om man kan ladda hemma med egen laddbox och kör under 2000 mil per år. Med tanke på bilens fina räckvidd lär gångerna man behöver snabbladda hela batteriet vara lätt räknade och det kan man lätt stå ut med.
VÄL BEPRÖVAD MODELL föregångaren eNiro var den mest sålda elbilsmodellen 2022 ( Teslaa 3 tvåa då) sen tog VW id4 över
NU GÄLLER KÖP ELBIL PÅ KAMPANJER DÅ KAN MAN FÅ BRA PRIS
Vänta på kampanjer av föregående modell det gäller verkligen överprisade nya modeller av elbilar just nu. KIA har verkligt bra kampanjer på elbilen NiroEV av Special Edition sommaren hösten 2024.Välj version Advanced före Action Special edition på Niro EV då man tagit bort lite för mycket användbar teknik på Actionmodellen Special Edition. Jag övervägde privatleasing men denna bil blir billigare att äga om man sätter in eget kapital då den inte kommer att tappa 40-50% av värdet som jag betalade på tre år som överprisade lyxiga elbilar riskerar just nu undwer 2024.
SNABBLADDNING HAR MINDRE BETYDELSE OM MAN KAN LADDA SJÄLV
Inget jag är direkt missnöjd med i elbilen NiroEV efter snart 5 års erfarenhet av KIA Niromodeller. Möjligen att Niro EV inte har alla stora laddstationer med i Navigationssystemet. Det som klagas på den lite långsamma snabbladdning då bilen bara tar emot max 80KW och behöver nästan dubbla laddtiden vid snabbladdning 10-80% av batterimilen har ingen praktisk påverkan för den som kör 1500 mil per år och kan ladda merparten i egen laddare. Långresemilen blir så få under året för de flesta med kort årlig körsträcka då de flesta milen är över dagen i närområdet i den egna landsänden möjligen lite påfyllnad av el nån gång vid nån längre dagstur om man enkelt kan kombinera med ett besök på toa.
Använder vid snabbladdning Circle K, Ionity och norska Eviny ( finns på många ICA Maxi) men laddar mest hemma. På min mångåriga mack-kedja Circle K med bra laddare känner laddaren igen bilen när jag pluggar in och behöver inte ens gå in på macken då laddningen debiteras kortet direkt.
NIRON TYSTARE MED ADVMODELLEN FRÅN 2024
Ljudnivån lägre i Niro EV nu än tidigare modellår och jämförbart med Audi Q3 ( dotter kör den modellen) då man nu har ljudisolerad laminerad framruta i Advance versionen av Niro EV och vindbruset är avsevärt lägre i denna modell och sen hänger det på vilka däck man har som på alla bilar.
NIRON EN AV DE SNÅLASTE ELBILARNA
Min NiroEV 700 mil varav rullar ca 50% motorväg med förbrukningen 15,4 kwh/10 mil enligt bilens data och 17,1 kwh/10 mil baserat på laddade Kwh- dvs laddförluster 9,8%. Bilen är en av de snålaste elbilarna i stadstrafik och hastigheter upp till 90 km/h.
Som jämförelse en snål bensinbil med 0,5 lit bensin/ mil motsvarar ca 5 Kwh/ mil (50 kwh/10 mil). Sommartid drar en snål fossilbil 3 gånger mer energi/mil än elbilen. En XC60 twin engine AWD som kört upp batterimilen drar minst 0,7 lit/mil som motsvarar 7Kwh/mil 70 Kwh/10 mil 4-4,5 ggr mer. En Volvo XC60 förbrukar så mycket att energi att energin i batteriet i en Niro Ev skulle räcka mindre än 10 mil.
Hittills laddat 8% på snabbladdning bara kortare påfyllnad 15-20 min när jag övat snabbladda på olika laddstationer ( 5%) och bara 3% påfyllnad med kort snabbladdning när vi åkt längre sträckor över dagen. d Laddtiden inga problem alls om man planerar färden. Man ser enkelt i app om laddare är upptagna och betydligt enklare att ladda efter vägen idag än det var för bara ett år sen.
Har laddbox i Lund med bra elavtal i brf och även i fritidshuset i Blekinge med timavtal så det underlättar att ladda bilen avsevärt i södra Sverige för min del. Med timavtal för elen hos Tibber har jag bara betalat mellan 70 öre och 120 öre /kwh under sommaren inkl nätavgifter skatter och avgifter och ofta har elpriset varit vara några ören per kwh exkl mätavgifter i sommar när jag passat på att ladda.
I HÖGRE FARTER ÄR ELFÖRBRUKNINGEN NORMAL FÖR STORLEKSKLASSEN
På motorvägen kör jag oftast 105 km/h som är lite fortare än långfärdsbussarna .. normal elbilsfart…
Mycket nöjd med självkörningssystemet med adaptiv farthållare och filhållning om jag i stort sett jämt kör med och har gjort så de senaste 5-6 åren.
Använder nästan aldrig pedalerna så det blir mest vänstertummen på ratten och paddlarna med motorbroms tillsammans med gasen i all typ av körning även ofta i stan. Underhållsbromsar regelbundet som rostförebyggande åtgärd för bromsskivorna.
NIRON LAGOM VARDAGSBIL DRIFTSÄKER SOM EN GAMMAL VOLVO
Har senaste åren kört elektrifierat i tre KIA Nirobilar med olika drivning en Hybrid ,en Laddhybrid och nu senast en renodlad Elbil.- 6500 mil under mer än 4 år utan ett enda fel på bilarna.
Låter dyrt att byta så ofta nu när jag provat ur två Niro Hynbridmodeller under 4-5 år men jag har surfat på efterfrågevågen av hybrider och laddhybrider och fått bra betalt vid inbytena. Jag har senaste 4,5 åren åkt billigare kr/mil med två Niro hybridbilar än med Volvo XC60 som jag körde 8 år dessförinnan där dessutom ingen av de två XC60 modellerna jag körde var felfria som Nito bilarna hittills varit.
ALTERNATIV SOM JÄMFÖRELSE
MOTOR jämförelse med Niro EV Volvo EX30 och EX40
Auto Sport Recharge jämförelse 2023
BILAR JAG JÄMFÖRDE INNAN KÖP
Jag valde NIRO EV då bra pris och den bil som är mest LAGOM tekniken räckte bra för mig och behöver sällan snabbladda med våra årsmil KIAbilarna klart snålast. Volvobilarna inte tillräckligt driftsäkra än med buggar och annat och Volvo har inte så lång erfarenhet av elbilar som VW och KIA. VW id3 föll på att den inte kan ha vare sig takräck eller dragkrok och är dessutom lite trång i baksätet.
KIA NIRO EV
Bilmodellen jag valde trots att den snabbladdar lite långsammare men tekniken den använder är välbeprövad sen många år och 7 års fabriksgaranti.
VW ID3
Välbeprövad utan barnsjukdomar men kan inte ha kula och takräcke
VOLVO EX30
Het ny biltyp obeprövad Ett uselt infotainmentsystem med bara en stor skärm och frånvaro av knappar inget för en erfaren bilåkare och kommer inte att uppskattas
KIA EV3
Byggd på ny elbilsplattform som EV9 ,NiroEV och med samma basteknik som den välbeprövade NiroEV men med något snabbare laddning. 7 års fabriksgaranti. Bilen mindre än NIROEV och den stora rabatten på NIRO EV avgjorde mitt val då nästan samma bil ut tekniksynpunkt,
Volvo XC40 recharge
Hög elförbrukning som alla Volvobilar har dessutom över 20% laddförluster enligt tyska undersökningar. Volvo har för lite erfarenhet av elbilar än .Mer fel på Volvobilar än KIAbilar.
NIRO EV SPECIAL EDITION PÅ KAMPANJ MYCKET BRA ELBILKÖP 2024
NiroEV är special edition 2024 är betydligt billigare att köra än en ny XC60 hybrid av 2024 års modell då Volvos elektrifiering går långsamt med sina dyra exklusiva bilar som inte tillför nåt för annat än möjligen förstgångsköpare av Volvo som vill ha en statussymbol utan att få en bättre bil.
NIRO EV bra val 2024 för den som vill ha en LAGOM elbil i golfklassen av crossovertyp ( nästan SUV). Bilen perfekt för två och man åker utmärkt också med 4 vuxna då rymligt baksäte med gott om benutrymme. Niron har väl beprövad teknik utan barnsjukdomar och man slipper opraktiska en-skärmade infotainmentsystem utan knappar….
NIRO EV HAR ETT UTMÄRKT INFOTAINMENTSYSTEM
Man behöver heller inte onödig head up på framrutan med val av den dynamiska skärmen där man har hastighet till vänster, körinfo bla kwh/10 mil i mitten och kvarvarande räckvidd i mil till höger samt div information bla pilar navigation överst på displayen under ratten. (displayen på engelska på bilden ).Man får en indikation av vädret på himlen en dynamisk bild som anpassar sig efter väderläget kommande timme. Visad skärm har amerikansk inställning med miles…
instrument bakom ratten med traditionell inställning av skärmen för den som vill använda analog hastighetsmätare.
Notera den avvägda blandningen av skärmar och traditionella knappar
Avsevärt effektivare att använda skärmar i kombination med knappar bilar med bara skärmar är helt fel väg att gå och bökigt och irrationellt att använda under körning- Undvik bilar utan fysiska knappar!! Man har snålat för mycket och man blir garanterat missnöjd.