web analytics

Granskning av Klimatfrågan ur skeptikerns perspektiv

uppdaterad 220214

Visst har det blivit lite varmare men ändå ganska skönt eller ? Vi vet ju att vi är på väg mot en ny istid kanske den fördröjs några år genom att vi  brassar lite mera olja och kol ?  . På 70 talet då badbyxan fortfarande var normalstorlek såg man nästa istid som det stora hotet och alla data och prognoser visade så .   Det har både du och jag glömt!

Kom ihåg det när du tittar igenom mitt insamlade material för att öka din kunskapsnivå.

global-warming1

Vi blir nästan dagligen matade med uppgifter om effekter av klimatförändringen inte sällan med dramatik .

Forskarna är inte överens på alla punkter om orsakerna och vart vi är på väg det vet vi.

Det tillhör lita av allmänbildningen att ha ett hum om vad  man tvistar om och varför. Sådan kunskap gör det enklare att bedöma journalisters hanterande av  frågan i media

STARTA GÄRNA MED ETT  KORT BILDSPEL OM JORDENS KLIMAT SEN URMINNES TIDER  AV Meterologen Wettergren SMHI

SEDAN LÄMLIGT ATT LYSSNA PÅ EN SKEPTIKER SOM I EN VIDEO VIAR KLIMATDATA OCH HUR ENKELT VI PÅVERKAS AV HUR DIAGRAMMEN LAGTS UPP- LÄTT ATT LURAS MED STATISTIK!

LITEN  GENOMGÅNG AV FAKTAUNDERLAG  BAKOM DAGENS KLIMATBEDÖMNINGAR med Staffan Mörner

Lyssna på Staffan Mörner i ett föredrag om faktahanteringen  kring klimatet. Staffan är lärare i svenska och filosofi och generalist med ett tvärvetenskapligt kunnande utan att vara specialist.

Videon  ger en bra ingång i ämnet  och dess olika  centrala frågeställningar och tvistefrågor  sånt forskarna  inte är helt överens om. och som FNs klimatpanel hanterar på ibland lite grumliga grunder sett med vetenskaparens ögon

LITE MER DJUPDYKNING I OLIKA   KLIMATFAKTORER

DÄREFTER   BLÄDDRA I EN VETENSKAPLIG SAMMANSTÄLLNING

Läs lite i  sammanställningen FALSKT ALARM  som är från en bok av  Professor em i Biokemi Lund  Gösta Pettersson 2019

Falskt Alarm  som pdf länkad från siten Klimatupplysning.se   Den som har glädje av  boken som uppslagsverk  köper boken på tex adlibris som jag gjort,

I professor Petterssons vetenskapliga analys  av faktaunderlaget och hypoteserna om Växthuseffekt ,Istiden som man trodde skulle komma på 70 talet och koldioxidhalten som antas vara farlig  för klimatet men som ännu inte kan bevisas    Det är en utmärkt sammanställning  av olika delar av den komplexa klimatfrågan och man kan fördjupa sig lite lagom   i   valda delar och ta egen ställning .

Man  får närmare förklarat  olika hypoteser som ligger till grund för påverkan av klimatet och forskarvärldens  lite olika syn på vissa frågor.

FNs klimatpanel  som ligger bakom samsynen mellan länderna från Kyoto avtalet och framåt uttalar sig  ibland på lite väl kontroversiella grunder. är klokt redovisat  i båda sammanställningarna.

 

 

Elektrifierad bil behöver mindre batteri än man tror

Det är lätt att tänka fel vid val av elektrifierad bil när det gäller batteristorlek därför att man inte har detaljerad koll på sin körprofil.

Laddhybrider är mindre lönsamma än folk tror om det finns bra hybridalternativ . Man kan bidra till miljön bara genom att välja en hybrid som laddar själv. Toyota Prius är ett mångårigt bra exempel idag finns  lika snåla bilar från Sydkorea till  exempel är KIA  Niros hybrid som inte drar  mer än Volvos mindre laddhybrider i verkligheten.

Om man inte tjänar ekonomiskt på ett byte till elektrifierat finns  ingen som helst anledning att byta   bil eller ta till för stort batteri  i en laddhybrid eller elbil.

Som enskild individ påverkar man inte  miljön i stort eller räddar jordens  klimat då påverkan  är helt försumbar. Det är staten som ska göra det  ekonomiskt gynnsamt att byta  till miljövänligt alternativ som skall styra  Det blir betydligt  större miljöpåverkan om  fler ansluter och byter till miljövänligare bil om det det   gynnas ekonomiskt.

 KÖRPROFILEN AVGÖR BATTERISTORLEKEN

Hur man kör  bilen under året    som definierar en körprofil dvs hur ofta   , hur många långturer man har under året , hur många gånger  per dag man kör  hur ofta och regelbundet man gör kortare  turer och hur många mil varje  gång  är viktigt att ha klart för sig då är det enklare att göra ett bra ekonomiskt val.

Det är enkelt att ta fram sådana data i moderna bilar av stora märken Ofta finns det en app  med nån form av internetkoppling till bilen.  Volvo och Kia  har och jag har använt deras deras appar  för att få koll på min egen körprofil Alla dagliga körningar kan samlas in   under ett år och sammanstälals för att ta fram en körprofil.

.I Volvo kan man använda tjänstebilsjornalen  och klassificera flera typer av resor långresor  >10 mil  resor i närområdet 5-10 mil  och resor i stan < 5 mil

Enkelt att sen föra över    alla dagars körning under året i ett excelark   på 365 rader om man nu kör varje dag   Sen kan man med formelr i räkneark  summera upp resorna i  de olika kategorierna i antal resor och antal mil per grupp.

Min körprofil är lika de senaste    åren  år från år och här ett utdrag  del av en månad där jag enkelt ser hur mycket Jag skulle kunna köra på el med laddbart batteri för 5 mil där jag kan ladda en gång varje dag Jag förutsätter att jag kan ladda varje dygn  en gång och på  esa över 5 mil  bara  en gång perdag vid längre resa bar ladda hemma

Kan välja batteristorlek uttryckt i antal mil i excelarket  och se hur stor andel el  som laddas jag kan köra- formelr i rutorna gör det snabbt att analysera  365 dagar i tabeller.

Så här  årets körprofil ut   sammanfattat för en  laddhybrid  med 5 milabatteri

Anm  förtydligande Ant  körn  ovan är antal dagar som bilen körts och bilen kan ha startats flera gånger samma dag!

Det finns ett fel i min årliga körprofil detta pandemiåret – normalt skulle det varit 2-300 mil mer landsvägskörning resor till mellersta Sverige hade tillkommit och årsmilen legat på 1700 mil  Med en hybridbil med 5 milabatteri hade andelen eldrift då minskat från  40% till  35%. Med en elbil med 40 mila batteri hade andelen snabbladdning fördubblats från ca 10% till ca 20% av milen.

 ANALYS AV BATTERSTORLEK  MED MIN KÖRPROFIL

Utdrag ur excelarket  finns nedan för olika batteristorlekar och min körprofil  för 1500 mil/år

Det är enkelt  att se vad som är optimal batteristorlek för min körprofil- i tabellerna nedan  Man tror ofta  att man behöver större batteri framför allt för  en elbil  beroende på att man betraktar snabbladdning som en komplikation intiutivt !

Kan man ladda bilen hemma är  snabbladdningshastigheten när man snabbladdar efter vägen av  större betydelse   än batteristorleken och värt att betala lite extra för.

Ingen större mening att betala för för ett  för  stort batteri om man laddar det mesta själv hemma. Det är snarare totala antalet mil  som man kör per år som styr val av batteristorlek.

Antal snabbladdningar per år om man man laddar 10-80%  är en bra indikator på om man ska bedöma  snabbladdning som något störande  eller ej. I verkligheten kanskeman laddar mindra varje gång så antalet gånger  man snabbladdar blir 2-3 ggr mer.

TABELLEN GRUNDAD PÅ MIN EGEN KÖRPROFIL  HELÅR och olika batteristorlekar hybrider och elbilar

Laddhybrid 3-5 mila batteri  som är normalt skulle räcka för mig Ingen lönsamhet betala för större batteri  om man se hur det påverkar antalet mil med bensin

I mitt fall är dessutom  hybridversionen som laddar själv ännu  bättre ekonomiskt än att ha en laddhybrid. Jag har redan sparat genom att byta bort en törstig VolvoXC60D4 AWD till en bränslesnål KIA NIRO Hybrid bensinbil   en nästan lika stor CrossOver typ av bil..

Om jag skulle välja elbil :  50 milabatteri helt onödigt Ett 30-40 milabatteri  räcker om jag bytte till elbil även med ett par hundra mils mer  långresor.

Inte mycket snabbladdning med min kör profil Bättre se till att snabbladdningen på elbilen klara minst 100 KW som genomsnitt under hela laddcykeln 10%-80%  Då snabbladdar  man 70%  av ett  30-40 mila batteri   under halvtimmen.

Även om jag delar upp laddningen  i kortare perioder -laddar  några extra  gånger under resan  behöver  jag inte snabbladda en elbil  många gånger under året eftersom jag förutsätter att kunna ladda det mesta hemma. Några hundra mer mil på sommaren varje år på långresor påverkar inte särskilt mycket.

KUNSKAP OM  EGEN KÖRPROFIL    FÖRST DÅ  KAN MAN BEDÖMA VAD EN LADDHYBRID DRAR MED MITT KÖRSÄTT

Kör man inte  huvuddelen av till jobbet  eller i stan varje dag    måste man räkna med 2-3 ggr  högre bränsleförbrukning på en laddhybridän det officiella WLTÅ värdet  då andelen landsvägskörning är betydligt större än vad WLTP cykeln  kräver.

En laddhybrids WLTP värde stämmer bara om ca 30% av milen körs på bensinmotorn kan man se om man tar fram mer fakta om  laddhybriders bensinmotor och tar reda på vad de drar utan el i batteriet som hjälp.

Ett bra åskådningsexempel är KIA Niro laddhybrid som drar  0,14 lit/mil och hybriden som laddar själv  drar 0,49 liter mil och de har exakt samma bensinmotor   Man kan antaga att hybridfunktionen vid laddning med bromsenergi eller via  bensinmotor funkar ungefär lika på de båda varianterna.

Det betyder att laddhybriden måste  rulla minst  0,14/0,49=69% på el och bara 31% på bensin  för att WLTP  värdet  0,14 ska stämma

Om du inte hängde med räkna från andra hållet så blir det mer förståeligt !

31%*0,49+69% *0= 0,14 lit/mil så mycket drar laddhybriden om man kör enl vad WLTP  dvs bara 31% av årsmilen på bensin och resten på el.

Man kan själv göra egna bedömningar  på andra laddhybrider  vad ens egen förbrukning  blir genom att   ta reda på vad bensinmotorn drar  ensam när batteriet är urladdat !

 Motortidningarnas journalister verkar inte använda excelarkets möjligheter  fullt ut för man se inget av denna typer av analyser med den egna körprofilen. Man diskuterar bara avvikelser från egna tester vad laddhybrider drog i verkligheten  inte att det beror på körprofilen som är enkel att analysera.

 

 

 

 

 

 

STRUL MED GOOGLES TVÅSTEGSVERIFIERING

GOOGLES SÄKERHETSINSTÄLLNINGAR

Google har en mängd säkerhetsinställningar som man då och då ”tvingar” användarna att verifiera, Mycket är bra medan en del kan vålla strul.

Det är bra  att  GOOGLE  regelbundet tvingar användarna att kontrollera telefonnummer och e-postadresser man valt för att få återställningshjälp på ett säkert sätt av GOOGLE .

Man kan ju faktiskt glömma att uppdatera om man bytt epostadress eller telefonnummer, Då vållar det stora problem om man blivit av med sitt lösenord att återställa Googlekontot

Google försöker också pådyvla tvåstegsverifiering till alla användare och skickar mail som  gör att man kan få det aktiverat   vare sig man vill eller  ej om man inte är observant och läser noga och  kryssar av det man inte vill ha

Livrem o Hängslen

Tvåstegsverifiering använder jag inte då jag tycker   det är lite för omständigt och känns lite som en  ”hängslen + livrem” grej när man ändå har vanligt sunt förnuft och säkerhetskänsla på internet.

STRUL MED TVÅSTEGSVERIFIERING

Tvåstegaverifiering   kan strula rejält  om man kommer fel på det  ofta är det då i mobilen det strular.  Det händer i momentet när man   behöver en kod   för att kunna fullfölja inloggningen . Då ska man hoppa mellan olika skärmbilder  för att komma åt SMS med koden och om då skärmen är  lite småkänslig på tryck kan det strula

Jag har också  sett på Samsungtmobil av äldre modell  där man inte kommer åt alla tecken fö rinloggnings koden    därför att tangentbordet  plötsligt blivit förenklat i en ny vy .Andra konstigheter kan vara att  googleappen inte  hoppar till ny skärmbild    för att visa rutor där man kan mata in koden som man fått efter det man växlat skärm mellan sms och googelappen..  Hur man försöker kommer man inte vidare i mobilen.

Då går alltså  ibland inte   att ta bort tvåstegsverifieringen  via mobilen om det beror på gammal app eller mobilmärke vet kaj inte

ANVÄND EN DATOR FÖR ÄNDRING AV GOOGLE

Man kan   logga in på  sitt googlekonto  ( gmail)   på  vilken dator som helst tänker man ibland inte på  

Om tvåstegsverifiering i  mobilen strular så att man  tex inte kommer åt gmail eller kommer in på Google play använd en dator som hjälp det är enklare och syns överskådligare än i mobilen

Man  får koden i ett sms  i en separat apparat mobilen och läser enkelt av   för att fullfölja inloggningen på googlekontot på datorn och göra alla ändringar som behövs.

Starta sen om mobilen så är 2stegsverifieringen avvecklad för tex gmail eller Googleplay

 

 

VOLVO RECHARGE LADDHYBRID bränsleförbrukning i verkligheten

publicerad 15 sept 2021 uppdaterad 2 juni 2022

BAKGRUND

 NOSTALGIA Volvos bästa bil genom tiderna- ? den ansåg inte inkörd förrän  den gått minst 20 000  mil Bytte man bara olja i motorn kumme den gå hur länge som helst behövdes inga dyra servisar Bra rostskydd Man kunde göra mycket själv.

Jag har lång erfarenhet av Volvobilar i praktiskt bruk och har under senaste 20 åren lagt mycket energi på att detaljerat följa upp bränsleförbrukning främst Volvodieslar i verkligheten.   Avvikelsena mot verkligheten från den tidens sätt att mäta bränsleförbrukning var stora  ( NEDC)

När förbrukningsmätning enligt WLTP infördes  i slutet av 2010-talet stämmer verkliga förbrukningar betydligt bättre överens med  verkligheten  vid blandad körning och ett lugnt körsätt.

När laddhybrider  kom började det slira igen då WLTP värdena är alldeles för låga. Bränsleförbrukning stämmer bara om man kör eldrift 70% och bensin 30% av milen. I verkligheten drar laddhybriderna 2-3 ggr mer om man inte regelbundet kör korta sträckor varje dag.

Läs också Laddhybrider  WLTP i verkligheten!

VOLVOANNONS dec 2021

Bil laddad med takbox på väg mot fjällen i jul?

Vet du vad XC60 laddhybrider drar på landvägen vid långkörning ? batteriet är slut efter 4-5 mil och du har 120 mil och köra.   Då är det en vanlig bensinbil du kör- räkna med 0,8-1 liter milen  med takbox WLTP värdet för denna bil ligger på ca  0,24 lit/mil men då måste du köra  ca 70%  på batteriel  som är laddad ur eluttaget och det gör du inte på fjällresan!!

För att reda ut begreppen måste man veta dels vad LaddHybriden drar i genomsnitt enl WLTP  och var bensinmotorn drar ensam  när det inte finns något batteri kvar  – det talar man aldrig om i Volvo reklamen

Nedan förbrukningsvärdena för motorer i XC bilar med ungefär samma motorstyrka på bensinaren som i laddhybriden.

Om man inte kör fram o tillbaka till jobbet varje dag får man räkna med 5-6 lit/ 10 mil som årsgenomsnitt – det är ju bättre än  8,4 som alternativet med mildhybriden .

Vill man betala   150 000 extra för laddhybriden  bara för miljön är laddhybriden ett bra alternativ .Det blir betydligt dyrare för de flesta med laddhybriden  än att köra mildhybriden om man tar hänsyn till kapitalkostnaden trots den högre malusskatten  under 3 år och även om bränslepriset äer20-25 kr/liter   Man måste köra väldigt många mil per år för att det ska vara lönsamt med laddhybriden är inte många som reflekterar över,

Laddhybriden är dessutom dyrare att serva har dyrare försäkring men lägre skatt i tre år  Hela kalaset betalar inte merpriset för laddhybriden om man kör under 1500-2000 mil/år .

Men man får ett gott miljösamvete om man vill köra en tung , törstig  och dyr VolvoSUV på en hyfsat låg genomsnittsförbrukning under året

NÄRMARE ANALYS AV VERKLIG FÖRBRUKNING

Kvoten mellan förbrukningstalen 2,4/8,4=0,28    betyder att bilen bara kan köra 28% av milen med bensin och  måste köra 72%  av milen med eldrift för att den ska dra  2,4 lit/ 10 mil.

Om du inte hängde med   räkna ut  vad  bilen drar i några olika driftfall  eller ”körprofiler” så är det lättare att förstå

30 % eldrift och 70% bensindrift   ger 30%*0+70%*8,4=5,9 lit/10 mil  så mycket drar bilen för många  som har blandad körning med stor andel landsväg Bilen drar 0 lit/10 mil med el drift Elenergin som puttas in  är inte med i WLTP värdet då det inte släpper ut koldioxid.

72% eldrift 28 % bensindrift ger 72%*0+ 28%*8,4= 2,4lit/10 mil dvs WLTP värdet

WLTP Värdet för laddhybrider är alltså  bedrägligt det är helt beroende på din egen körprofil och hur mycket  mil man har på landsvägen

Tumregler 

Om man kör mycket småsträckor i stan drar en laddhybrid som WLTP värdet- den som har några mil till jobbet och  kan ladda kan räkna med en låg årsförbrukning med en laddhybrid

Om man har blandad körning över året med en  en del längre landsvägskörningar räkna med 2-3 gånger WLTP värdet i verkligheten Dvs räkna med att den här bilen drar 5-6 lit/10 km i verkligheten som genomsnitt över året.

KÖRPROFIL

Jag har loggat min körprofil i Volvoapp Volvo XC60  i många år och  även med KiaAppen i  Niron Hybriden jag kör idag.

Jag har lagt in dagsvärdena i ett Excelark och med några formler i rutorna får man en snabb analys

ex utdrag arket del av månad

I detta fall med villkoret batteristorlek 5 mil skulle 44% av körningen skett med el om jag haft en laddhybridbil under 12 dagar och 89,2 körda mil

Min körprofil

gröna fältet anger möjlig andel mil som eldrift om det varit en laddhybrid som klarar 5 mil på batteriet

ANM Ant körn  ovan betyder antal dagar bilen använts ofta är det mer än 2 starter varje dag bilen används .mil/körn betyder sålunda  mil per dag då körning sker.

Om jag kört laddhybrid  med 5 milsbatteri hade 603 mil kunnat laddas  därav 291 mil på längre körsträckor och 312 mil  ( 159+153) vid korta körningar i stan. Vid länger sträckor får jag bara ut 5 mil med batteriet sen används bara bensin…

Jag kan enkelt göra en kalkyl och jämföra  Niron versionerna laddhybrid  eller hybriden som laddar själv

Jämför min logg av   VolvoXC60 Diesel AWD  på vintern 2019/20

Anm Nirohybriden med bensin! drar 0,35-0,4 i stan Stora tunga hästkraftstinna  AWD Volvobilar är bedrövligt  törstiga i stan – där gör verkligen laddhybridversionen  av Volvo rejäl nytta. 

Jämförelse Niro laddhybrid 

WLTP Kia Niro hybrid 4,8  och laddhybrid  1,4

Nirobilen  som laddhybrid kostar 50-75000 kr mer än Hybriden som laddar själv.

Jag sparar bränsle 41% av 1482 mil med bensin 0,5 lit/mil 18 kr/lit = 5500  kr/år  Elen kostar 41%*1482mil*2 kwh/mil* 3  kr/kwh=3700 kr/år

Summa bränslebesparing 1800 kr/år  Bilskatten blir 3 första åren 2000 kr billigare/år men servicen och försäkring blir 1500 kr dyrare per år med laddhybriden

Netto sparar jag  2500 kr/år med laddhybrid med min körprofil  inte värt att investera ytterligare 50-75000 bara för det bättre med en hybrid som laddar själv då slipper man dessutom laddbox o kabel,

Ingen som helst lönsamhet med  KIA NIRO laddhybrid  bensindrift för min del Jag sparade på miljön 0,22 lit/mil genom att byta från VOLVO XC60D4AWD ( diesel) som drog 0,72 !! lit mil  Det var ett optimalt byte med min körprofil. Man får inte gå till överdrift när det gäller miljöanpassning .  

VOLVOS LADDHYBRIDER

Eftersom Volvos mildhybrider  (som laddar själv ) drar så mycket på landsvägen och i stan är egentligen enda skälet att köpa en  Volvo laddhybrid att få ner genomsnittsförbrukningen under året och det får man. Det betalar inte merkostnaden för laddhybriden men man gör något för miljön och bidrar genom att göda Volvo   Det är en verkligt dyr bil att köra räknat i milkostnad-

Enligt min mening  är Volvo inte värd pengarna längre för privatpersoner.

XC60 RECHARGE 2021 Laddhybrid som går 4,5 mil på batteriet

Jämför  denna laddhybrid först med en XC60 mildhybrid med samma bensinmotor

Utan kunskap om sin egen  körprofil  vad VOLVO bilen drar ska man räkna med 2-3 ggr WLTP i verkligheten dvs 0,5-0,6 lit/mil

Volvo är tyvärr  kända för törstiga motorer på senare år lite beroende på dålig aerodynamik på SUVarna

VOLVOS VÄRDEN

JÄMFÖRELSE MED REFERENSBILEN NIRO HYBRID

Volvos hybrid recharge  drar 2,4/1,4=71% mer  bränsle än Niro laddhybrid

Förbränningsmotorn drar 8,4/4,8= 75% mer  bränsle än Nirohybriden

Priserna följer samma mönster Volvo 60-75% dyrare

 Anm Volvon har onödig 4 hjulsdrift som ökar bränsleförbrukningen och  priset  –  Helt onödigt för de flesta i Sverige- bättre gå några kurser och lära sig köra bil!

Jag har kört XC60 FWD och XC60 AWD i 5 år och KIA NIro bilen i  snart  2  år och har bra jämförelsegrund

Man får mycket mer för pengarna med en KIA  Niro  som är en crossover och nästan lika stor bil  Volvo är  XC60 inte värt merpriset och har överprestanda om man mestadels kör i stan och bara 1500 mil per år som Volvo säger att medelsvensken gör..Enda fördelen med VOLVON är att den är lite tystare vid snabb landsvägskörning men man tjänar inget i tid eller har andra fördelar. Jag är inte beroende av vare sig många hästkrafter eller  status i bilmärke  efter att ha kört många nya Volvobilar under de senaste 50 åren Jag vill  ha modern teknik till vettigt pris och med hög driftsäkerhet och det levererar KIA med råge 2021.

Förbrukningssiffror Volvobilen med min profil

Jag skulle köra  570 mil med el (38% av milen) med min körprofil  med ett batteri på 4,5 mil det innebär 62% av milen med bensin

Jag skulle förbruka  62%*8,4= 0,52 lit/mil med XC60 Recharge

Jämför med   XC60 bilens WLTP som är 0,24 lit/mil det visar att WLTP värdet för laddhybrider är helt beroende på körprofilen med andel längre körningar

Volvo bilen recharge 4,5 mils batteri  drar lika mycket bränsle med min körprofil  som min Niro fullhybrid som laddar själv.

JÄMFÖRELSE MED VOLVO  XC60 RECHARGE med den nya laddhybriden som går 7,7 mil

 

Först lämpligt översätta  25g/km som är vad bilen släpper ute enligt WLTP   31 g motsvarar 1,4 lit/ 10 mil så 25 g motsvarar  25/31*1,4=1,13 lit/10 mil som hybrid WLTP  – helt verklighetsfrämmande siffror om  man inte   kör korta sträckor varje dag- Vem har en stor dyr till sånt ???? bensin motorn  på en Volvo recharge blir som på   en gammal gubbakörd bensinbil som bara rullar några hundra mil per år.  

1,1 lit/   mil  på landsvägen när  batteriet tagit slut    är enormt mycket jämför med Nirohybridens 0,48  lit/mil.

Med batteri som klarar 7,7 mil mellan laddningarna  kan jag köra 770 mil eller ca 52% med el med min körprofil .

Min bensinförbrukning med en nya XC60  Recharge 7,7 mil skulle då bli 0,48*1,1 lit/mil=0,53 lit/mil

Batteriet 7,7 mil drar visserligen ner förbrukningen rejält till en nivå  som  motsvarar min HybridNiro . Volvon som studerats är ett fartmonster men kostar dubbelt så mycket att köpa- Betydligt bättre lägga pengarna på en renodlad elbil se nedan  .

XC60 7,7 mil- eller 4,5 milbatteri?

Jämför man  nya Volvo XC60  recharge 7,7 mil med  gamla XC60 twin engine 4, 5 mil kan jag med min körprofil köra 200 mil längre på el  med batteri 7,7 mil Det ger 200*1*18 ca 4000 kr/år i förtjänst Prisskillnaden   100 000 mellan bilarna motiverar inte den längre räckvidden med  el . Bilen drar rejält mycket på landsvägen men om man kör lite landsväg får man en rimlig förbrukning- vad man nu ska med en massa onödiga hästkrafter till i med i huvudsak stadskörning  ??

Jag hade hellre köpt en elbil KIA EV6 istället  för VOLVO XC60 Recharge 7,7 mil

Här prestanda  för nya  XC60 Laddhybriden 7,7 mil 

SLUTSATSER VOLVO RECHARGE LADDHYBRIDER

Bryr man sig inte om bilekonomi är säkert Vplvo laddhybrider trevliga att köra om man gillar tunga säkra Volvobilar . jag tycker den tiden är förbi när bränsnlepriser är 25-30 kr/liter

Laddhybrider är ett övergångsfenomen  som inte är särsklit kostnadseffektivt Folk har räckviddsångest beroende på   dålig infrastruktur på vettig snabbladdning som är tillgänglig när man behöver den  dessutom forfarande ett virrvarr  av betalningssätt o oklar prissättning när man laddar efter vägen

Bäst ändå är  investera i en elbil   man lär sig var man ska ladda efter sina rutter man kör ofta

Just nu är TESLA bäst då det gäller snabb tillgänglighet av snabbladdning i hela Europa  det är inga större skillnad mot att köra fossilbil faktiskt om man planerar siba raster.

KIA EV6 MIN FAVORIT

Vill man ha en skrytbil är det väl Volvo XC60  recharge 7,7 mil OK  men jag hade köpt en elbil KIA EV6 istället. KIA är långt före Volvo vad avser Elbilar– Dessutom kommer  laddhybrider  att försvinna med tiden Det är dyrare att tillverka och serva och de  blir mycket dyrare i drift över tiden.

Volvos RECHARGE  7,7 mil är en dålig investering idag,

 

 

 

 

 

A GOOD LAUGH ADAY KEEPS THE DOC AWAY