ARLO Essential kamerautvärdering DÅLIG SUPPORT I SVERIGE

Publicerad första gången 24 nov 2021
uppdaterad 230506

Många läser min artikel om ARLO säkert fler som har problem med den svenska supporten

RESUME problem med ARLO senaste halvåret och kass support
En Arlo kamera slutade fungera efter 13 mån och  jag fick den utbytt i en KjelloCompanybutik  Den ville inte ladda längre och det var nåt fel på batteriet antagligen  2 arlokameror skulle återinstalleras en tid efter jag hade avinstallerat dem Det gick inte i androidappen men väl i Appleappen-Jag  lärde mig då att Supporten i Sverige bedrövlig och sidorna med ärendenummer inte gjord för anvöndaren man får ingen feedbac alls i materialet HELT KASS. Det tog mig 2 månader innan jag lyckades få igång Arlokamerorna igen då de finns vid friridshuset  Supporten klarade inte att diskutera problemet utan jag måste vara på plats Det vara bara jag som kunde komma på felet Svenska supporten verkar vara nybörjare alla jag var i kontakt med  Vad som räddade mig var Instruktioner om kameror med tips som finns hos Arlo som är  mycket bra! Likaså den amerikanska supporten on line som jag använt tidigare för några år sen  men den kan man inte använda från Europa längre  utan amerikanskt telefonnummer. Efter detta strul är jag glad att hälften av mina fast anslutna övervakningskameror är D_link som fungerat klockrent i snart 5 år utan behov av en enda supportkontakt!

Läroprocessen med övervakningskameror går vidare

Jag började 2017  och använda en gammal mobil

Därefter 2017  ett antal  billiga Dlink kameror köpta på  KJell oCo som fortfarande är igång utan problem

2019 dec kompletterade jag med 2 Arlo HD kameror första generationen och som är batteridrivna köpta för ett bra  BlackFridaypris.

Från  2023och framåt planerar jag byta ut några av första generationens D-linkkameror  och så småningom även de två ARLO kamerorna som är batteridrivna.

Köpte därför  under blackweek 2021 paket med 4 st  Arlokameror med laddbara batterier med 50% rabatt på KjelloCo. 750 kr/kamera som är ett riktigt bra pris . Arlos kameror har proffskvalitet och är enkla att installera och använda det vet jag med respekt sedan 1 år.

Kameran något tyngre än första generationens och har inte magnetfästen och behöver starkare fäste som följer med . Kameran enkel att skruva  i fästet med skruvgänga a la vanlig kamera för fäste i ett traditionellt kamerastativ.

Köpte till några alternativa fästen som gör att jag lätt kan flytta någon kamera snabbt då jag har flera fasta ställen för djurspaning inom WiFi räckvidden.

Tre stora fördelar med denna ARLO-kamera

1 Laddbart batteri- batteriet ska hålla 6 månader på en laddning och med erfarenheterna från förra ARLOkameran vars engångsbatterier också skulle hålla 6 mån ( blev 6-9 mån) är det trovärdigt

2 Behöver ingen Hub som mellanlänk för anslutning till WiFi utan kameran kan anslutas  direkt till ett WiFi nätverk.

3 Kan aktivera spotlight på natten och ta övervakningsvideo i färg när det är svart ute om man så vill.

Dessutom kan man samtal mellan kameran ( person vid) och  mobilen ( med ARLO appen)

Dessutom kan man skrämmas  med ljus o  starkt sirenljud  från distans med kameran 🙂 Kan vara bra att skrämmas om man får in vildsvin på tomten…eller kommer på nåt rådjur som käkar tulpanknoppar på våren..

Man får meddelanden om kameran kameran plockar upp rörelser

Vill man spela in måste man med denna typ betala ungefär 36euro/år och kamera  eller 120 euro/år  om man har 4 kameror eller fler Det motsvarar ungefär  batterikostnaden för äldre kameror  men man får mer möjligheter vid övervakning o lagring

INSTALLATIONSPROCESS

Ladda först batteriet som tar några timmar Ladduttaget finns under liten gummilucka under. Laddkabeln med  USB och microUSB

Man använder appen ARLO och följer installationsvägledningen där och börjar med ett kort tryck på  en liten knapp  på kameran  då blinkar en ledlampa blått sen bara att följa instruktionen.  Det tar  bara några minuter att installera kameran. Mycket enkelt att installera kameran,

Om man vill flytta kameran och installera med en annan router bara att ta bort kameran från ARLO appen och göra om proceduren med den nya routern.

TEST BATTERI KAMERA

Prov 1

Testat en kamera stående inomhus  i 22 grader för test av batteriet  och kopplar upp till kameran några gånger om dagen

start 24 nov 100% batteri slut 21 dec 82%

— Efter 27 dagars användning  82%  Batteri prognos drift längd batteri  145 dagar  eller 4,8 månader 4,8/6  är 80 % av vad som utlovats.

Prov 2 koll 2 kameror från distans EN ute och EN  inne 

Placerade 2  kameror ute  21 dec de var laddade ca 96 %  Har två kameror kopplade till laddning  en i uterum en inne +10 som jag kan fjärrstyra laddning  via wifibrytare 100 % vid start Gör provet med laddaren frånkopplad,

Räknar med ca 4-6 mån batteritid ute på vintern  och med flera filmningar  när det är kallt och 6-8 mån inne med nästan inga filmningar

Testvärden prov 2 en kamera ute och en kamera inne

  start 21 dec 

avläsning den 22 jan

ute  start 96%     cam a4  79 %  efter   32 dag  17% förbrukn  prognos 188 dag 6 mån

inne  start 100%  cam a1  88%  efter  32dag  12 %  förbrukning prognos  263dag 8,7 mån

STRATEGI  LADDA 4 KAMEROR PÅ DISTANS

Kamerorna finns vid fritidshuset 17 mil bort som besöks ungefär var tredje månad vintertid. Jag kommer att behöva ladda kamerorna minst en gång under vintersäsongen .

2 av kamerorna  är placerade utomhus  utan möjlighet till laddsladd och två av kamerorna under tak o inne med laddmöjlighet  på plats. Kamerorna  inne har ansluts till elnätet via fjärrstyrd wifibrytare När det är dax att ladda batterierna  aktiverar jag WiFi brytarrna  för de 2 kamerorna från distans  och laddningen tar högst 2 timmar .

I denna artikel står lite om WiFibrytaren jag använder sen  flera år

Jag  åker sen till  fritidshuset och flyttar  om kamerorna De nyladdade kamerorna placeras utomhus och de snart urladdade kamerorna  utomhus flyttas till platserna inomhus och ansluts till WiFibrytaren som aktiveras och kameroena kan fortsätta verka Efter 2 tim  avbryter jag laddningen via wifibrytarna. från distans.

ERFARENHETER EFTER 1 ÅR

Man kan räkna med 5  månader drifttid  sen laddar man batteriet några timmar.

Fick problem med en kamera efter 13 månade den bara lade av och försvann ur appen i dec 2022 efter 11 månaders användning . Vid tillsyn av fritidshuset i februari  2023 och samtidig laddning av kamera batterier  tog jag hem kameran. Försökte ladda den men den svarade inte mot laddning särskilt bra och markerade bara urladdad. Förberedde en skriftlig handling där jag gjorde en reklamation av kameran och tog med till KJelloCompany där jag köpt kameran ( via internet) och de godtog reklamationen efter lite provande och jag fick en utbyteskamera.

Erfarenhet andra året 2023

ARLOKAMEROR INTE VÄRDA SITT NORMALA LISTPRIS KÖP BARA ARLOKAMEROR PÅ KAMPANJ ÄR UPPENBART FÖR MIG EFTER NÅGRA ÅRS ANVÄNDNING FRÄMSTA SKÄLET ÄR ATT SUPPORTEN RÖRIG OCH DESSUTOM BEDRÖVLIG I SVERIGE

Tog två kameror ur drift  en tid Kunde sen inte återinstallera dem i androidappen Följde alla instruktioner och gjorde helt rätt vet jag. Problemet var att androidappen inte hittade kamerorna men väl min wifirouter Kamerorna blev inkopplade där såg jag när jag loggade in på routern. Supporten kunde bara gör rutinerna som står i instruktionerna  och var tvungen fråga en ”ingenjör” då de inte kunde mer de hörde aldrig av sig-

Jag löste till slut problemet genom kreativt tänkande Jag laddade ned appen i en Appleprodukt där gick det enkelt att installera de två kamerorna  igen- Sen kunde jag också se dem i androidappen.

Jag fabriksåterställde kamerorna innan anslutning och det är enkelt då jag gjort det minst 25 ggr under denna period när det inte funkat att återansluta pga av en kass app och en kass ARLOsupport Bara hålla inne knappen minst 20 sek till oranga lampan blinkar sen släppa Varenda supportkontakt utgick från att man var idiot och skulle göra om samma sak och klarade inte en tekniskdikussion med en van användare.

Efter detta strul är jag glad att hälften av mina övervakningskameror är D-link som fungerat snart 5 år utan behov av en enda supportkontakt! Skippar nu ARLO molninpelningar- bara intressant en period på vintern för att ha koll på djur på tomten, Dlinkkamerorna anslutna till egne server gör dessutom inspelningsjobbet gratis

 

 

Jämförelse elavtal 2023 se upp med förvaltat elavtal

uppdaterat 230914 med Facit från Råd och Rön

Facit Telge energi sept 2023

Eftersom elpriset varit så oroligt och osäkert sista året har jag börjat följa upp elpriserna och jämfört 3 olika bolag i 2 elområden

1 BRF lägenhet  i Lund  elområde 4 2023 gemensamt avtal 95 lägenheter Rörligt pris månadsmedelvärde   leverantör Kraftringen Lund var och en betalar sin del efter förbrukningen egen mätare elnäts avgift ca 1 kr/kwh ingår i angivet kwh pris årlig förbrukning 4-5000 kwh för lägenhet

2 Fritidshus  i Spjälkö Ronneby  elområde 4 2023 Rörligt avtal sk förvaltat avtal med Enkla Elbolaget elnätsavgiften ca 1,40 kr/kwh ingår i angivet kwh pris årlig förbrukning ca 4000 kwh

3 Villafastighet i Södertälje i elområde 3 2023 Rörligt avtal sk förvaltat avtal med Telje energi elnätsavgiften ca 1  kr/kwh ingår i  angivet kwh pris årlig förbrukning ca 15 000 kwh

Jämförelse 2023

spotpriser hittar man här

Sk Förvaltade avtal 2023 verkar populärt och hos vissa elbolag enda alternativ förutom timavtal  Det har inte varit nån höjdare elbolagen har varit dåliga att bedöma terminsaffärer och  som blivit  dåligt timade för konsumenten när förbrukningen varit som högst med stora elräkningar som följd  i början av året .


Nätavgifterna ingår med 1 kr/kwh utom för Spjälkö som har1,4 kr/kwh  För att bättre kunna jämföra det förvaltade avtalen kommer här siffrorna utan nätavgifter
kr/KWh  Förvaltade avtal     Referens med rörligt avtal
månad    Telge    Spjälkö                    Lund   Spot 4   Spot 3
jan              3,75     2,70                        1,50      1,04      0,93
feb              3,94     2,70                        1,51      1,03      0,83

Anm Elpriserna 2022 ovan i tabellen har Spjälkö fast pris tom nov 22 Notera 2022 att prisskillnaderna mellan Lund och Telge är betydligt mindre innan juli 2022 då Telge bytt till  förvaltat avtal.

Anmärkningsvärt hur dåliga elpriserna blivit med det förvaltade avtalen I Södertälje och Ronneby i början av 2023 riktigt dåliga terminsköp i Södertälje  som dessutom slår hårt i jan och feb- I Lund som  är jämförelseavtal är det ett renodlat rörligt pris som följer månadsvärdet på elbörsen .

Närmare belysning på avtalet i Södertälje som startade i juli 2022 en nätavgift på 1 kr/kwh ingår i båda alternativen.

Det dåliga sk TRYGGA  elavtalet Telge energi som är förvaltat  kostar efter 8 mån  13819 kr mer än  med ett avtal med rörligt pris för en villa med 15000 kwh årsförbrukning ( elpriserna i elområde 3 jämförs dessutom med elomr 4 som i snitt är dyrare!!  )

HYBRID ELLER LADDHYBRID

Publicerad första gången 31 okt 2020 uppdaterad 24 mars 2023

Denna artikel skrev jag i oktober 2020 och slutsatserna  då är fortfarande gällande 2023

Har själv kört en Nirohybrid under 3 år och äger sen jan 2023 en Niro laddhybrid 2022 av samma välbeprövade modell, Det är   ekonomiskt ingen större skillnad mellan biltyperna men laddhybriden är roligare att köra med större elmotor och laddhybriden  är lite tystare  (kanske årsmodellen ?)

Kommer aldrig äga en Volvo bil mer efter 40 år med Volvo och 3 år med en KIA Niro så optimalt bra upplever man  en KIA Niro om bilen passar i storlek. Den är stor som en XC40 men något mindre är XC60 jag körde tidigare. Jag åker lika bra i Niron trots att Volvos säten är något bättre , har inga problem med färre hästkrafter då den bensindrivna Nirohybriden  drar mindre bränsle än Volvobilar, Halva förbrukningen i stadskörning med Nirohybriden mot Volvos XC40-60 bilar och med  laddhybriden kör man bara med el i stan om man kan ladda hemma.

Erfarenheter med KIA Niro hybrid 2020

Erfarenheter med Kia Niro laddhybrid 2022

VAL AV ELEKTRIFIERAD BIL 2020 stämmer även 2023

På längre sikt kan vi räkna med i huvudsak elektrifierade bilar på vägarna  med en stigande andel elbilar.

När man köper en ny bil 2020 bör den vara elektrifierad i någon form   och med rimlig bränsleförbrukning.
MIldhybrid används mest på större törstiga bensinbilar så att   bränsleförbrukningen närmar sig dieselbilen.
Bättre att välja en  renodlad  hybridbil med mindre motoreffekt på bensinmotorn och utan turbo  först då  kan man börja lära sig köra bränslesnålt . Onödigt med turbo i en hybridbil då det finns en  elmotor som ger tillräcklig extrakraft när det behövs. Att lära sig köra snålt är nödvändigt om man ska trivas med en ren elbil på landsvägen i framtiden. På landsvägen måste man lära sig  hålla igen med elbilen om man ska komma fram utan soppatorsk speciellt på vintern då man kan tappa 10-20% av milen.

Ett bra exempel är två lika stora bilar en XC40mildhybrid bränsleförbrukning   WLTP 0,71 och en KIA Niro hybridbil WLTP 0,48lit/mil  Skillnaden i förbrukning beror framförallt på motoreffekten Volvon 150 hk turbomotor och KIAn  bensinmotor utan turbo  100 hk och elmotor som tillsammans levererar 140 hk- KIaAn behöver inte turbomotor då elmotorn har max vridmoment direkt.Volvon dessutom onödigt tung.
HYBRID LADDHYBRID ELLER ELBIL

Generellt är det egentligen inte är nån större skillnad om man jämför alla tre varianterna på samma modell av bilen.

Hybriden kan vara lite tråkigare att köra men ofta klart bäst att äga och leva med om man inte har förmånsbil eller kör mycket i stan .

Biltidningen  Auto Motor Sport gjorde 2019 en jämförelse mellan  de tre typerna av elektrifierade bilar på samma modell .som visar att det egentligen inte är nån större skillnad- 

Läs mer detaljerat för varje delrond

Det handlar självklart också  om hur  många mil man kör per år och  körprofilen under året hur stor andel som är längre landsvägskörning och hur mycket som är stadskörning tex använda bilen till jobbet varje dag.

Om man tittar på  ekonomin  vid olika miltal med olika mycket stadskörning

Räkna själv kalkylarket mer uppdaterat  på bilpriser och förbrukningstal 20

Bilkalkyler-1,33

Förbrukningen av bränsle och mängden koldioxid hänger ihop halverad bränsleförbrukning ger halverade koldioxidutsläpp

Bättre och köpa en hybrid med lite färre hästkrafter än en hästkraftstlnn laddhybrid- vad ska man hästkrafterna till?? En  Hybrid bil med måttliga hästkrafter släpper ut lika lite som en laddhybrid med många hästkrafter om man har en del landsvägskörning se siffrorna i gula tabellen ovan. 0,5  för  både hybriden och den starkare laddhybriden.

Jämför  XC40  och  KIA Niro två jämnstora och välutrustade bilar  vid landsvägskörning så förstår du bättre. I en KIA Niro hybrid åker man  snålare på landsvägen än med en XC40 laddhybrid redan efter 15 mil på vägen trots att Volvon först kört 5 mil på el. Det skiljer 150 000 i inköps pris till KIAns fördel på två lika stora och välutrustade bilar och KIAn har dessutom 7 års garanti .

Var smart vänta ut elbilarna med en hybrid som laddar själv som  är lika klimateffektiv som  en dyr  laddhybrid med många onödiga hästkrafter om du kör en del landväg och inte bara i stan,

Vi är många  privatköpare som kört Volvo i alla år som senaste året ratat XC40 och köpt KIA Niro istället och vi är supernöjda.

Bränsleförbrukning efter ett antal mils körning med kallstart av de olika bilarna

Laddhybrid lönar sig inte för de flesta om man köper privat möjligen om man kör de flesta milen i stan.  Lita inte på WLTP värdet för laddhybrider det stämmer  bara om batteriet används till 70% av årsmilen- ofta är det mer en dubbel förbrukning i verkligheten på laddhybrider mot WLTP därför att  de flesta i blandad körning kör betydligt mera landsväg än bara 30% av milen som WLTP värdet förutsätter.

RÅD 2020

Elbilar 2021 fortfarandeför entusiaster om man kan ladda själv hemma och använder bilen mest hemomkring för laddningstolparna  hänger inte med i den snabba  utvecklingen.

Investera måttligt nu och vänta  ut mer  prisvärda elbilar några år till Då hinner  laddstrukturerna efter vägen också förbättras.
Elbilen är fortfarande för osäkra  för de flesta vid långkörning  De  små  elbilarna är alldeles utmärkta om du kan ladda själv hemma och håller dig hemomkring .

Passa på och lära dig köra snålt med en hybridbil.  En hybrid bil som laddar  själv släpper inte ut mycket mer än en hästkraftstinn laddhybrid på  landsvägen och är  rejält snål i stan..

Läs även Inte självklart med Laddhybrid

 

Ripjakt i Lappland

 publicerad första gången 2004

En känd advokat från Stockholm hade givit sig upp på jakt i en avlägsen trakt i Lappland. Han hade genast tur och sköt två ripor i samma salva, vilka dock trilla ned på ett fält på andra sidan av ett renstängsel.

När advokaten skulle klättra över stängslet dök en äldre same upp bredvid honom på sin skoter och frågade:
– Men va fan håll tu på me?

– Jag sköt två ripor som föll ned här på fältet och nu skall jag hämta dem.

– Te här he ä min mark, å tu få int kom öfer tängslet!

Advokaten blev mäkta indignerad och sa:
– Du, jag är en av de bästa advokaterna i Sverige, och om du inte låter mig få riporna, så stämmer jag dig och tar allt du äger!

Med ett leende svarade den gamle samen:
– Tu tjänner nok int till hur fi löse tvister i Norrpotten. Små meningsskiljaktigheter som ten hä ortnar fi me ten Norrpottniska tresparksregeln.

Advokaten som aldrig hört talas om den Norrbottniska Tresparksregeln frågade:

– Vad är det för regel?

– Jo, då tvisten uppstått på min mark, så sparka ja dig först tre kånger, å sedan sparka tu mig tre kånger å så fidare till tess ten antre ger upp.

Advokaten tänkte snabbt igenom den föreslagna tävlingen och beslutade att han nog ganska lätt skulle vinna över den gamle mannen och meddelade att han accepterade den lokala seden.

Samen steg av skotern och fram till advokaten. Den första sparken landade, med all tyngd från den stålhätteprydda skoterkängan, mitt i advokatens skrev och fick honom ned på knä. Den andra sparken träffade i mellangärdet och advokatens senaste måltid fick en gratisresa uppåt. Advokaten stod nu på alla fyra och samens tredje spark träffade rakt i baken och sände honom huvudstupa ned i en hög med färsk renspillning.
Advokaten uppbringade all sin viljestyrka och kraft och lyckades komma på fötter.
När han torkade sitt ansikte med sin jackärm sa han:
– Okej, din gamla sate, nu är det min tur.

Den gamle samen log och sa:
– Nä, ja ger mig, tu kan ta riporna