Läs den länkade artikeln från SVD nedan så fattar du varför elbilar inte är lösningen på koldioxidutsläppen – den enda nyttan är att den lokala miljön i storstäderna blir bättre men till priset av högra koldioxidsläpp på vår planet.
Många bortser ifrån att elkraftnäten numera hänger ihop i Europa.
ELBILAR LADDAS AV KOLKRAFT
Elbilar laddas med kolkraft Artikel from SVD_A_NYHETER_2018-10-06
Om man kör bilen mest på landsväg ger diesel och bensin mer miljöfördelar för både växthusklimatet och hälsan än elbilar. Om man kör en Hybridbil typ Toyota som genererar el i eget litet batteri under körningen är det ännu bättre för miljön.
Elbilar som behöver laddas i eluttag förorsakar avsevärt mer koldioxidutsläpp än bensin- och dieselbilar då elenergin i slutändan kommer från kolkraftverk. Kolbränsle i kraftverk är ett ineffektivt sätt att göra el med betydligt större koldioxidutsläpp per kWh eller” Liter bränsle”
Ingen vill ha kolkraft men så länge inte CO2 vänligare alternativ räcker till för elbehovet kan inte kolkraften tas bort. All ökande elförbrukning tex växande behov av laddning av elbilar bibehåller kolkraften i kraftnätet vare sig man bor i Sverige eller intilliggande länder med kolkraft i Europa tex Danmark Tyskland som är anslutna till elnätet.
Detta torrår har vi fått importera el – kolkraft är det enda alternativet att generera den el som behövs utöver den vanliga normalförbrukningen i elkraftnäten.
Det är bättre inom överskådlig framtid för den globala miljön att exportera överskottsel i Sverige för att minska på kolkraften än att tillföra en ny ökande förbrukningskälla ” Ladda elbilar ”,
Förutom driften av elbilar orsakar batteritillverkningen till de stora lithiumbatterier som behövs ytterligare koldioxidutsläpp som motsvarar åtskilliga tusen mil med en bensinbil.
Gemene man , forskare och politikers kunskaper är för låga om hur den europeiska elmarknaden fungerar som vi alla använder energi från.
Elförsörjningen i de sammanlänkade elnäten Europa är nu beroende av kolkraftverk så länge kärnkraften inte förnyas. Tillkommande el från gröna system sol och vind klarar inte på egen hand att helt eliminera kolkraften under överskådlig framtid .
Trots att kolkraft användes för elframställning för det ökande behovet av el byter jag ändå till en laddhybrid vid nästa bilbyte för den lokala miljöns skull det är självklart. Man kan ju alltid hoppas på att kärnkraftverk förnyas framöver för att eliminera en del av kolkraften i väntan på att andra mer miljövänliga gröna alternativ hinner växa fram.