Erfarenheter Elbil KIA e-niro 2019 års modell

  • uppdaterad 220112 Tre års erfarenhet eNiro

KIA eNiro 2018 erfarenheter efter tre års användning 2022   Kia e-Niro – bästa elkompakten_ – Begtester – Recharge

Kia eniro Motor190131

KIA verkar ha förstått vad marknaden för el-bilar vill ha  Ett vettigt pris, lång räckvidd , en lagom stor bil en Cross Over ( ett mellanting traditionell bil och SUV ).

KIA hästlängder före Volvo

Om man vill ha en prisvärd  Volvo som är 100 % eldriven eller en prisvärd hybrid och inte bara de  upplyxade varianter man nu presenterar (    Vi bilägare okt 2019 ) får man många år till . I volymsegmenten för vanligt folk  är man minst 3 år efter pga av en helt felaktig strategi för några år sen.

EGNA OCH ANDRAS ERFARENHETER

DN testar snabbladdning för elbilen Umeå–Stockholm på vintern – DN.SE 2021

Man kan bara använda hälften av MILEN i ELBILEN vid långkörning  

PRAGMATISKA ERFARENHETER FRÅN VERKLIGHETEN e-NIRO modell 2019

Min bror som kört BMW i många år  bytte upp sig till en elbil KIA eNiro  vid årsskiftet 2018/19. Han  kommenterar Motors bedömning från  jan 2019 och sina närmaste resplaner med elbilen så här:

 Ja , hittills verkligen nöjd 
Bara positiva erfarenheter så här långt.
Framför allt är jag imponerad av att värmen i bilen är så effektiv och strömsnål ( värmen alstras av en värmepump ) 
Och jättebra framkomlighet i snö , kanske beror på bilens vikt ( c:a 1750 kg ) 
Den har rullat 250 mil nu och om ett par veckor kör vi till Åre via övernattning i Stockholm. …. (Resan startar i Göteborg)

DAGBOKSANTECKNINGAR

från min brors erfarenheter och fylles på efter hand under 2019

    • 31 jan : Bilen låter som en gammal spårvagn när elmotorn kall- men den tystnar när den blivit varmare
    • 12 feb -19Kylans  effekt på elbilar vad tror du ?
    • 13 feb Jag tror att det skiljer mycket från bil till bil om hur mycket vinterkylan påverkar batteriets kapacitet.
      Här  en intressant artikel om ” battery management”
      Tesla har varit och är en föregångare och Kia har kopierat mycket av deras erfarenheter.
      Jag var i Svenljunga förra veckan på harjakt  och avståndet dit var 14mil. När vi kom hem på kvällen så visade bilen att jag hade 8 mil kvar att köra.
      Dvs den sammanlagda körsträckan skulle ha blivit c:a 36 mil .
      Temperaturen ute låg på minus 2-3 grader.
      Ska bli intressant  att se hur långt jag kommer på sommaren i 20  graders omgivning.
      Enligt en standardcykel ( WLTP) så ska bilen gå 45 mil.
    • 22feb  Resa Göteborg- Sthlm-Åre tor-
      Resan till Stockholm gick fint.
      Stopp i Arboga för lunch i 45 min  
      Reslängd 50 mil .
    • 25feb  Sthlm-Åre Vi delade upp resan i 5 stopp om 20-25 min för  påfyllnad av elen ,snabbfika och sträcka på benen .
      Tierp, Söderhamn, Kvissleby ,Stöde , Östersund .
    • La upp resan så att jag hade marginal att kunna fortsätta till nästa snabbladdare om den som planerats  inte funkade  eller  var upptagen. 
      Körning 7,5 timmar i 67 mil. (89 km/h i snitt)
      Stopp  för el till bil snabbladdning 50kW och fika till oss sammanlagt drygt 2 timmar.
      Restid knappt 10 timmar. (67 km/h i snitt)
      Milkostnad 1:50/ mil räknar jag för resan tor med mitt el-avtal
    • JÄMFÖRELSE DIESELBIL MINA EGNA ERFARENHETER Åka Lund- Grövelsjön med stor Volvo. 10 timmars körning  90 mil och 2 timmars  rasttid sammanlagt  -( kört ett 10 tal gånger under 2000-talet) Medelhastighet 90 km/h vid körning och 75 km/h inkl raster- Med elbil 69 km/h  skulle restiden varit 13 timmar eller ca 1 timme längre.
    • 26 feb Hur hittar du laddstationer?
    • Jag har koll på alla tillgängliga snabbladdare  ( 50 KW DC ) som finns utefter vägen         ( ligger lagrade i bilens nav.system ) 
      Sedan  stannar jag vid de laddstationer  som en av elleverantörerna driver.( det finns 4 stora elleveransaktörer f.n. på marknaden ) och  jag har ett avtal med ett av dessa bolag som innebär fri laddning under  en månad för 399:-
    • 26 feb Vad kostar det att åka per mil om man ”Tankar som vanligt” dvs laddar med 5- 10 mil kvar och tar den elstolpe som finns just där?
    • Varierar lite men det ligger mellan 2:50 till 5 kr per mil  
    • STOR VINTERTEST NORGE ELBILAR feb 2019 med bla e-Niro
    • 4 mars Två olyckor ( en söder om Söderhamn och en strax norr om Uppsala ) skapade milslånga köer . Resan till Stockholm  tog 14 timmar ( det tog 10 h upp till Åre ) 
      Laddningen funkade utmärkt 
      1:a Laddning i Sundsvall  och andra laddning i Söderhamn. Köerna  gjorde oss hungriga så vi stannade att äta i Tierp, Samtidigt som vi passade   på med lite påfyllnad av el . Vi hade annars tillräckligt för att köra direkt till Sthlm   så det blev tre stopp mot planerat två. 
      Jag är jättenöjd med bilen, så här långt 
    • 4 mars Var det kallt i Åre? Du körde väl lite där antar jag.
    • Tempen låg runt nollan i början av veckan men sen sjönk den till minus 7. Värmen funkade bra i bilen med värmepump, elvärme i sitsarna både fram och bak och värme i ratten . 
    • 22 mars Det rullar på – uppe i drygt 800 mil.
      Vi är jättenöjda. Bilen är lättkörd och billig i drift.
      Ser fram emot att köra i lite varmare väder för att se om jag kan köra till Stockholm utan stopp för laddning.( 48 mil)
    • 12 april 
    • https://alltomelbil.se/hur-mar-batteriet-i-en-tesla-som-gatt-riktigt-langt/ Intressant exempel på ett batteri som överträffar förväntningarna.
      Kia garanterar att körsträckan är 455 km enligt WLPT- normen .
      KIA garanterar minst 70 % körsträcka i 7 år eller 15.000 mil.Jag tolkar det som att jag ska kunna köra  minst 320 km om 7 år.
      Man kan kontinuerligt mäta batteriets SOH ( State of Health) som är ett mixat värde på olika variabler i batteriet ( inre resistans, spänning under last , etc ) och få en bild av batteriets status. Denna mätning görs vid varje service dvs var 1500 mil .
      Bilen har nu gått drygt 1000 mil och det ska bli intressant att se hur SOH i batteriet ser ut    vid första servicebesöket .
    • 13 maj Hur det med Kian?
    • Den rullar på fint.
      Service ska göras var 1500:e mil.
      Jag var inne på  Verkstan  idag . Servicen Tog bara 20 minuter ( 699:-) Batterikapaciteten kollades upp och den låg på  100 %.
      Jag är jättenöjd med bilen .den går tyst och mjukt och accelerationsförmågan är fantastisk. Maxfart inställd på 160
      Nu har vi hittat en snabbladdare   15 km från oss   som ägs av Uddevalla Energi . Dom bjuder på gratis sol-el. Vi passar på att handla och gå till biblioteket .
      Jag behöver inte ladda hemma alls nu.
      I morgon bitti tar jag bilen till Stockholm. Jag stannar och laddar utanför Arboga. Mälarenergi bjuder även där på gratis snabbladdning ( ungefär 45 -50 minuter. )
      Jag passar på att ta en lunch på en restaurang  intill.
      När jag kommer till Stockholm så snabbladdar jag gratis på Lidl och passar på att handla mat för veckan . Då har jag ström så jag klarar återvägen till Arboga .
      Så i praktiken kör jag ToR Stockholm  helt gratis …..
    • Kommentar Låter häftigt att kunna planera resan mellan stationer med gratis laddning. Man ska betänka att det ”bara” handlar  om  ca 2 kr/mil Vi är vana att tänka 12 kr/mil i bensinkostnad
    • I bakgrunden lurar km-skatt Staten tappar  ca 6 kr i skatt för varje mil som elbilar kör då motsvarande skatteintäkter försvinner. Utan km-skatt finns en lönsamhet på storleksordningen  7 – 8 kr/mil med en elbil av denna storlek i jämförelse med liknande fossildriven då även service och bilskatt betydligt blir lägre. Även med km-skatt på elbilar kommer säkert politikerna låta fördelen med elbil bestå då  fortsatta skattehöjn på fossila bränslen av klimatskäl säkert fortsätter.
    •  16 aug Fråga med anledning av tvärjämförelsen mellan e.niro elbil och vanliga bilar 0819_kiae-niro_mazda3_subaruimpreza_toyotacorolla_vwgolf_14sidor
    •  17 aug  Mycket nöjd Exempel på körning :
      När jag körde till Stockholm i förra veckan  (48 mil),  så laddade jag fullt 100 % på natten innan
      Första etappen gick till Arboga , 320 km.
      Vid sommartemperaturer runt 20 grader så har jag då kvar batterikapacitet för 12 mil
      Jag laddar i c:a 45 minuter till 80 % och har då för 32 mils körning .När jag når Stockholm har jag då kvar för  c.a 16 mils körning .
      Skulle laddaren i Arboga vara upptagen eller ut funktion så finns det laddare i Köping , Västerås och Enköping , som jag kan nå inom de 12 mil som jag  har kvar
      Det behövs lite planering – men det gör man enkelt på kartan i bilen.
      Skulle man ha riktig otur, och alls laddarna är trasiga och bilen till slut  får stopp på grund av elbrist då ringer jag ett nummer och dom bärgar mig till närmaste laddstation, kostnadsfritt .
      t
    • 17 aug  Vi Bilägare   bekräftar att  Kia Eniro  slår sina klasskonkurrenter som är hybrider  bensinare eller dieslar  I Vi bilägares rapport i augusti 2019 jämfördes ett antal vanliga bilar i samma storleksklass med KiaEniro som kom klar 2a i det testet . Mazda 3 ansågs snäppet bättre  mest beroende på köregenskaperna men är man lång och är många bilen kan man glömma Mazdan.
    • 18 okt Jag har ett trefasuttag på landet precis vid elskåpet Borde inte vara några problem att ansluta en laddhybrid utan några specialskåp direkt?
    • Du måste nog installera  en låda som har en Avancerad jordfelsbrytare och som klarar att kommunicera med bilens laddare 
      Det räcker inte med en vanlig elsladd 
      En laddhybrid med det relativt lilla batteriet behöver inte ha så avancerad laddutrustning
      Du kan använda ett vanligt jordat stickproppsuttag ( 10 Amp ) 
      Men se till att du köper en kabel som är försedd med inbyggd övervakningsfunktion . .Den sitter i en box monterad  på sladden
      ( kostnad 2500-3000:-) 
      Detta arrangemang ger dig c:a 2 KW och om batterier är på 10 KWh så laddad det ju upp på 5  timmar 
    • 18 okt Laddare elbil
      Jag har ett större batteri ( 64 KW ) till e-Niron och för att slippa byta ut huvudsäkringarna  i huset till större så köpte jag en laddare som utnyttjar två faser samtidigt ( dvs det blir 380 V ) som transformeras ner till 220 V 
      Då kommer jag åt 2 x 16 AMP  dvs jag får ut 32x 220 W = c:a 6,5 KW utan att byta huvudsäkringarna .
      Detta arrangemang krävde dock en avancerad jordfelsbrytare ( 7000:-) 
    • 23 okt 
      Nackdelar jag hittat
      Att bilen inte är uppkopplad mot internet lite gammalmodigt och en nackdel förstår jag med Volvo on call sen 2 år
      Man har en känsla sitta nära taket i E-.niron om man är lång
      Man  kan inte 3-fasladda Eniron har du själv nämnt
      Har ingen 240 V sladd för laddning med eller som tbh Ladda i okänt vägguttag med låg ampere borde funnits Överdriven riskbedömning?
    • Som längst har jag kört 40 mil i ett svep

      I övrigt är det reseplanering som gäller och ett annat rastande än man är van vid men som gör resandet mer behaglig

    • 24 jan 2020 Du har nu kört Eniron i ett år
      Hur många mil ?
      Vad är bra med bilen?
      Vad är mindre bra med bilen?
      Vad är andrahandsvärdet efter ett år vid inbyte?
    • 1. 3069 mil
      2 Det mesta är bra – jag är jättenöjd . Kvaliten verkar solid . Värmen fungerar oklanderligt ( Värmepump)
      3 däckljudet av vinterdäcken är lite högt
      (Min gamla BMW hade mer ljudisolerad kaross )
      Kanske inte heller riktigt lika comfortabla säten som i BMW , men den får ändå väl godkänt
      Men sätena fram har både värmeslingor för vintern & kalluftsblåsning ( saknades på BMW:n) på sommaren
      Bak är det bara värmeslingor.
      4. Det såldes en likadan på KVD i förra veckan , som hade gått runt 3000 mil. Slutpriset blev 450.000:-
      Försäljnkngsavgiften pp KVD är 15.000:- så nettot för säljaren måste ha blivit 435.000:-
      Jag betalade 470.000:- för min och efter avdrag av Miljöbonusen på 60.000:- så blev nettopriset 410.000:-
      Dvs , det ser ut som ren vinst i dagsläget
      Jag har beställt en ny som ska levereras i April
      Och då säljer jag den nuvarande på KVD
      Hoppas att priset står sig .
    • Kommentar 2020 års modell är 20000 dyrare men kan ladda 3-fas 11 KW och har uppkoppling mot internet a la Volvo on call
    • 11 juni 2020 Beträffande räckvidd så har jag nu under sommaren uppnått en körsträcka på 50 mil På en laddning  när man kör omsorgsfullt Bilen nu gått 3300mil
    • 2 sept 2020 Bilen inbytt
      Jag betalade 410.000:- när jag köpte bilen och jag bytte in den för en månad sedan och fick då 370.000:- dvs. Värdeminskning på 40.000:-
      Körda mil :  3600 mil
      Kostnader:
      Avskrivning :                          40.000:-
      2 x service : 2 x 750:-          = 1.500:-
      2 x års-skatt : 2 x 350:-        = 700:-
      2  x försäkring : 2 x 4500:- = 9.000:-
      Summa fasta kostnader :    = 51.200:-
      Kostnad per mil :
      Fast kostnad. 51.200:-/3600       =  14,22
      Elförbrukning/mil 1,8 kWh á 1,75 =    3,15
      Slitage däck.    1,50/ mil                =.   1,50
      Kostnad per mil.                             = 18:87
    • MINA KOMMENTARER
    •  Eftersom leveranstiderna varit långa har andrahandsvärdet hållits uppe på denna första edition av e-niro bilen. som är mycket eftertraktad MIn bror valde sen en större  elbil av annat märke bland de stora tillverkarna av elbilar Helt andra milkostnader då värdefallet över tid blir betydligt större men räknar med att behålla den bilen i många år,

5 thoughts on “Erfarenheter Elbil KIA e-niro 2019 års modell

  1. Tjena… Jag har också en e-niro och är nöjd, jag är modell större så jag upplever att sätena är lite trånga, men annars är jag grymt nöjd. Jag undrar var du servade din bil, priset som du fick är helt ok. Jag tänkte ha det som en referens när jag frågar runt bland kia verkstäderna, jag har en känsla att de gärna vill roffa åt sig lätta pengar.

  2. Jag blir nyfiken vad det är för laddare du köpt samt vad det e för jordfelsbrytare som gör du kan ” fuska” ut 2 faser och sedan ladda bilen med dubbel hastighet.
    Har själv en Eniro 2019 och trodde den Easee laddaren från tibber skulle lösa biffen, men nopp. Blir inte mer än 3.7Kwh och bara 1fas belastas…lite surt men så är det.

    • Hej jag köpte min laddbox fr https://pureelectric.se

      Fungerat grymt, får 5,5 kw, men kan få 8 kw men då måste jag dra en kraftigare kabel fram. Men det som var grymt var att jag bara behöver plugga un boxen i ett 3 fas uttag, ingen installation behövdes och jag kan ta med boxen till andra som har 3 fast uttag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *