191223
KIA ENIRO MEST PRISVÄRDA ELBILEN 2019
Kia Eniro den mest prisvärda elbilen 2019 Ny teknik nov 2019 Teknikmässigt klar tvåa efter Tesla och före stora El-Mercan i Ny Tekniks Pod okt 2019- (funkar i mobil och explorer i dator men ej i Chrome??)
Batteri med 64 Kwh räcker 46 mil säger WLCP för bilen
Har dokumenterat erfarenheter av elbilen e niro 2019 sen 1 jan 2019 under snart 1 år
Den praktiska räckvidden är avsevärt mindre för alla elbilar än den man först tror
Batteriets livslängd blir längst om man aldrig snabbladdar och laddar mellan 20% och 80% dvs bara använder 60% av batteriets kapacitet. Det funkar dock inte i praktiken då snabbladdning som komplement till vanlig laddning är en förutsättning för att kunna ha verklig nytta av en elbil.
E-niros 46 milsbatteri
En Eniro drar 1,39 Kwh/mil enligt WLCP dvs skulle gå 46 mil med sitt 64KWH batteri
Eniron drar 1,9 kwh/mil vid motorvägskörning med total räckvidd 34 mil . 18 mil 90km/h och 11 mil 110km/tim 29 mil eller 97 km/tim under 3 timmar Då visade räckviddmätaren 6 mil kvar dvs total räckvidd 35 mil 64/35 = 1,82 Kwh/mil .- en Teknikens värld test i början av 2019 i 08-miljö
80% snabbladdning av batteriet ger 51 kWh som räcker det till 27 mils motorvägskörning eller 23 mil mellan snabbladdningarna om du vågar vänta till 4 mil innan ”eltorsk”.-
På långsträckor Räkna alltså med halva batteriräckvidden för 46 mils batteri dvs 23 mil mellan snabbladdningarna om du kör 110 km/h på motorväg. Kör du högst 100 på mätaren kanske du kan få ut 25 mil mellan snabbladdningarna på sommaren,
Man kör två timmar och snabbladdar 1 timme kör 20 mil igen och snabbladdar det tar knappt en timme att snabbladda varje gång. Snabbladdning räknat på snabbladdare 50KW som är vanligast efter vägen som laddar ca 25 mil i timmen
Är det rejält med minusgrader räkna inte med mer än 15 mil mellan snabbladdningarna på landsväg på vintern om du kör försiktigt och inte har alltför varmt i bilen
TESLAN DÅ?
Hur ser det ut med batteri 53 mil (Teslan) ?
Teslan har starkare motor och större batteri men drar mer per mil FAKTA TESLA där finns fakta om batteri och förbrukningssiffror. Man behöver inte köra bilen för att analysera snabbladdbehov och-möjligheter.
74Kwh batteri ger 53 mils körning enligt WLTP – vi kan kalla Teslans batteri ett ”53mila batteri” och samma gäller där högst hälften av de 53 milen kan användas vid landsvägskörning .
53 mils batteriet betyder ca 40 mil i praktiken (1,8 kwh/mil) enligt FAKTA TESLA ovan och det förutsätter att man är lätt på gasen !.
En snabbladdning laddar till 80% *40 = 32 mil för motorvägsfart Om man snabbladdar när det är 4 mil kvar att köra i batteriet blir det 28 nya mil att åka – lite mer än halva ” 53 mila” batteriets kapacitet kan utnyttjas på motorvägen vid långkörning
Snabbladdning lite mer sällan med TESLA men istället tar det lite längre tid varje gång med snabbladdare 50KW
Snabbladdar man däremot med 100KW tjänar man 30-40 minuter varje gång. Tesla har egna laddstationer och man får snabbare tillgång till nya generationer av snabbladdare. Tesla 3 klarar 120 KW när det kommer och kan uppgraderas till 250KW snabbladdning i framtiden Men man är då begränsad till färre laddställen.
Jämför med en spårvagn som måste hålla sig till spåren för att kunna utnyttja tekniken fullt ut.
LADDSTATIONER
Idag finns det mest 50KW laddstationer efter vägarna. Det kommer fler och fler 100 KW de närmaste åren och ännu högre effekter är på gång men det dröjer innan nästa nivå 100 KW blir vanligt förekommande så man ska inte dra för stora växlar på snabbladdning 100KW.
SLUTSATSER
Kör man långt spelar det ingen roll om man kör en bil med större eller mindre batteri när man snabbladdar efter vägen Ju mer mil man kan åka på varje snabbladdning desto längre tid tar det att ladda.
Ett mindre batteri kanske man kör 1 timme och laddar en halvtimme kör 1 timme igen etc Ett större batteri kör man 3 timmar laddar 1,5 timme kör tre timmar igen etc. Man inser möjligen att det kan bli lite tröttsamt på landsvägen med för litet batteri även om det inte tar så mycket längre tid att åka 70-80 mil med många snabbladdningar.
Man tjänar ändå tid med ett större batteri då man kommer några mil längre med fulladdat batteri innan snabbladdning och kan även tjäna tid på slutet genom att slippa snabbladda inför sista milen.
Bilen ska klara minst 100 KW snabbladdning för att den ska passa bra för långkörning- även om det fortfarande finns få laddsationer med den effekten.
En elbil är gynnsammare att köra i stan då motorbromsen genererar el i större utsträckning – Testcyklen WLCP stämmer bättre vid körning i stan och närområdet än med 110 på motorvägen då drar elbilar betydligt mer än testcykeln WLCP .
VINTERERFARENHETER
Inte mycket finns om detta men kalla vintrar krävs motorvärmare eller garage annars blir det inte många mil det är ett som är säkert
Vintertest i Norge av flera moderna elbilar 2019 visar betydligt bättre värden i lite gynnsamma förhållanden mest en relativ jämförelse mellan olika elbilar.
Stor vintertest_ Nær 900 kilometer med fem høyreiste elbiler _ Norsk elbilforening pdf
TÄNK PÅ ATT DET ÄR FÖRLUSTER VID LADDNING AV ELBIL
Diagram från Chalmers om energin i elbilen
DIAGRAMTOLKNING
Av 10 kwh du laddar tar batteriet emot 8,2 dvs 18% förluster Laddar du med 7,2 KW tar batteriet emot 0,82*7,2=5.9 Kwh under 1 timme- resten är värmeförluster.
Tester av snabbladdning elbilar på Ionity laddstationer med högeffekt 200KW visar på 7% laddförluster mestmotor.se
Ladda tomt batteri 64Kwh med 7,2KW laddare tar 64/5,9= 11 timmar. Bilen laddas med 3 mil motorväg/ timmen eller 3,7 mil/ stadstrafik i timmen.
Bilen använder bromsenergi 13 Kwh av 95 Kwh ca 15% i exemplet Mycket återanvänd bromsenergi i stadskörning med tät trafik minskar rejält på elförbrukningen från batteriet Det är därför man får mer mil ut av batteriet och WLCP värdena bättre stämmer i stadstrafik.
Bilen använder 37% av batterienergin för hjälpsystem el värme etc eller 33 kwh av 90 kwh- Värme och AC drar väldigt mycket när väldigt låga resp mycket höga temperaturer,
ELBIL PERFEKT I NÄROMRÅDET
En elbil är hur bra som helst i närområdet där har man med ett ”40 mils batteri ” en aktionsradie minst 18 mil på sommaren och 9 mil på vintern Det täcker sommartid Skåne halva Blekinge en bit av Småland och Halland och Själland. Vintertid bara Skåne och Köpenhamn om det är riktigt kallt ute Aktionsradie=åka ut och hem utan att snabbladda
Men ingen höjdare att åka långt med en elbil ( norr om Markaryd där Lappland börjar enligt skåningen.. ) kan man lätt konstatera.
När man blir äldre åker man mer tåg och kombinerar kanske flyg med hyrbil på längre sträckor . Då passar en elbil i hemmaomgivningarna betydligt bättre.
SLUTREFLEXION
Känns lite avigt att tänka elbil när man har en bil som kan gå 100 mil mellan tankningarna om man vill och tankas på 5 minuter… behövs mer än 500KW effekt att putta i den energin i en elbil på dubbla tiden 10 min som är rimligt – rena utopin..
Elbilar bra för lokalmiljön i storstadsområden ja- men nej nej nej på längre sträckor på landsvägen så länge man inte kan snabbladda snabbare eller kanske byta batteripaket som man bytte hästar på diligenser …
Ta bort sidan alla uppgifter är gamla eller helt enkelt felaktiga. Jag är inne på min tredje elbil och igår med låg temperatur körde jag 30 mil utan någon planering alls innan (på morgonen var batteriet bara laddat till 80%), det var regn hela tiden och nollgradigt eller mindre.
Tidigare när jag snabbladdat har jag fått upp till 10 mil extra i batteriet på 5 min. Att det tar 1 timme är bara bullshit om det är en riktig snabbladdare.
Planeringen gör bilen åt dig så ingen extra tid där om du inte vill.
Om du har hängt med i utvecklingen så vet du att man har provat att erbjuda batteribyte på 3 min mot en kostnad motsvarande en tankning med bensin. Det fick man lägga ner då nästan inga ville använda det utan valde att ladda batteriet trots att det på den tiden gick hälften så fort som det gör nu (i verkligheten inte dina påhittade siffror).
Du har tydligen batteri för 50 mil och då kör du enkelt 30 mil när det är kallt Har man batteri för 40 mil och det är rejält kallt då får man vara försiktig med gasen för 30 mil
Fysikens lagar gäller när man laddar inte vad man tror!
10 mil extra i batteriet på 5 min betyder 20kwh på 5 min då måste du ladda med 240 KW effekt Den kapaciteten finns inte än vad jag vet. Man pratar om snabbladdare med upp till 350KW i framtiden.
Men har du tillgång till 100KW snabbladdare kan du ladda 50 mil i timmen det är 10 mil på 12 minuter eller 40 mil på 48 minuter Nästan timmen jag nämner… De flesta laddare idag har bara 50KW det betyder 25 mil i timmen när man snabbladdar dvs 1,5 timmes laddning för att snabbladda ett nästan tomt batteri till 80% eller 40 mil.
Batteribytestanken är mer komplex än att byta på tre minuter
priset du nämner för byte är däremot inte korrekt då skulle man ju hugga direkt – Ett snabbt batteribyte är roligare än de långa hamburgerrasterna man behöver för elbil
Klart jag jämför den bil som har bra (inte bäst) räckvidd när du jämför med en fossilbil som ska gå 100 mil på en tank.
Vad det gäller snabbladdning så räknade jag med 1,6 kW/mil vilket ger 16 kwWh på 5 min => 192 kW laddning och det FINNS IDAG.
I lördags åkte jag till mina föräldrar utan att planera, 27 mil enkel väg, stannade bara 1 gång på vägen hem och laddade med 139 kW under tiden lilltjejen gick på toa och åt en glass. Sedan åkte vi resten av vägen hem. Detta under väldigt dålig förhållanden.
https://teslaclubsweden.se/forsta-batteribytarstationen/
https://www.teslarati.com/tesla-shuts-down-battery-swap-program-for-superchargers/
Säg inte att jag har fel när du INTE vet.
Du kanske skulle betala för att byta batteri istället för att ladda det men det betyder inte att majoriteten skulle göra det.
Du kan leta mer på nätet om detta försök och jag läste någonstans att det var priset som de flesta ansåg vara problemet. Sedan verkar detta bara vara ett försök utan fullt fungerande automation vilket säkert bidrog till låg användning. Men jag tror pengarna styrde mycket, folk är av naturen snåla när dom kan vara det.
dieselbilen rullar minst 80 mil mellan tankningarna och tankas på 2 minuter och mer ekonomisk att köra än en överprisad Tesla under en sexårsperiod.
Elbilarnas andrahandsvärden hålls fn uppe av batteribristen och suget efter elbilar men elbilar slits lika mycket som vanliga bilar. Ny teknik med andra billigare metaller i batterierna och större produktionskapacitet av batterier kommer inom några år att mer än halvera batteripriserna ,fördubbla räckvidden och därmed sänka prisnivån på elbilar. Inget fel att vänta även om bonus/malus skulle försvinna och bättre för miljön att köra en modern bil några år extra innan byte.