BYTA BIL –VILKET MELLANPRIS?

volvoxc60aa

Ursprungligen publicerat 150812 uppdaterad 200206- 

ALLMÄNNA IAKTTAGELSER

Att byta bil är kostsamt då värdefallet är större än man vill tro –

Räkna med att  att bilhandlarna har 10 -12% marginal på din inbytta bils marknadsvärde  ( priset handlaren säljer för) Marginalen täcker uppfräschning av din bil garantier man ger ,kapitalkostnader och vinst.

Då man räknar % innebär det att ju nyare bil man byter in desto mer får man därför betala till handlaren  för provisionoch uppfräschning

Handlarna är helt styrda av ”listorna”  vid prissättning av inbytesbilen och numera tittar man bara flyktigt på bilen om ens det  För det mesta styr listorna helt vid  inbyte av bil som  är under 5 år och gått en rimlig sträcka.

Den som sköter bilen exemplariskt får inte mer betalt än den som slarvar  lite Det absolut viktigaste att behålla inbytesvärdet på bilen är att serva den enligt schema på märkesverkstad och att inte ha yttre skador på lacken , däck i normalskick och att bilen är någorlunda fräsch invändigt.

Ska du inte ha bilen längre än 5 år och kör kring 2000 mil per år  lägg inga onödiga pengar på att konservera lacken eller extra rostskyddsbehandling eller handtvätt- du får inte ett öre mer för det vid inbyte. Ska du ha bilen i 10 år kan du göra det för din egen tillfredställelse.

BILVÄRDERING

LÅT DIG INTE LURAS AV LÅGT FÖRSÄLJNINGPRIS  PÅ BILEN DU VILL HA ELLER ETT  ”HÖGT” INBYTESPRIS PÅ BILEN DU LÄMNAR DET ÄR  RÄTT MELLANPRIS DU SKA BETALA

Du kan  enkelt via webben ta reda på  vad du skall betala i mellanskillnad vid inbyte utan att det kostar nåt via  KVD

Listorna som bilhandlarna använder för värdering stämmer väl överens med marknadspriset på bilarna enligt KVD

kvd

ENKELT BEDÖMA UNGEFÄRLIGT MELLANPRIS

Via siten KVD  värderas den egna  bilens värde och dra sen av 10-20%   så får man  inbytespriset på den egna bilen (handlarens provision att ta hand om din bil)   Bilia i Skåne   ca 10-12% 2013-2018 men  2019-20 med stort utbud av beg bilar fick man dra av 22% – Lägsta priset vid privatförsäljning  kan vara ett bättre  lägsta värde på inbyte – det beror lite på begagnatmarknaden vid säljtillfället då KVD inte reagerar på prisändringar  så snabbt man vill tro . Är det stort avvik kolla utbudet på marknaden. I exemplet  januari 2019 var många  Volvodieslar ute som sänkte inbytespriset 10% under en tid

OBS Med annonsblockerare  i webläsaren fungerar inte värderingen och måste därför stängas av.

Med  hjälp av  bilnumret på den nya bilen kan motsvarande värdering göras på marknadsvärdet i bilhandeln av den  bilen.

Skillnaden mellan biarnas värden är det marknadsmässiga mellanpriset man  ska betala  kan nu räknas fram.

Tänk på att man ska förfina värderingen med den extrautrustning som finns. Bilhandlarens utpris indikerar ditt bilvärde hos handlaren Byter du in bilen måste   10-12 %  dras av som bilhandlaren tar i provision

SÄLJA BILEN FÖRST ?

Lönar sig sällan .Man får inga extra rabatter vid köp av bil om inte har någon inbytesbil.

Ska man köpa ny bil så ska man få mer betalt än inbytepriset för att det ska löna sig att sälja bilen först

Det finns företag som gärna köper din bil och du får en gratis värdering först on line sen en koll på en verkstad och kontant betalt men man betalar betydligt  lägre  än inbytespriset hos en bilhandlare.

VÄRDERA DIN BIL

En  första värdering on line av bilen ger ett värde som inte tar hänsyn till extrautrustningen – . Kollade  juni 2019 inbytesvärdet på en nyare mellanklassbil  on line på ”Värdera din bil”  som var beredd betala 80% av marknadsvärdet  enligt KVD  . Inbytespriset hos handlare ligger på 90% av marknadsvärdet på motsvarande bil.

Bara av  intresse om man måste sälja bilen av någon anledning och inte ska löpa en annan bil.

  PRISFÖRHANDLING

autouncle

Ofta ligger utpriset något  högre ( 2-3%) än marknadvärdet enligt kvd –  Det är prutmånen !

Ett bra tips att kolla med hjälp av Autouncle hur priset ligger i förhållande till aktuellt marknadsvärde.De flesta bilar som säljs finns upptagna där. Man kan sortera så att  man ser tex hur länge bilen legat ute på marknaden.

En bil som legat ute längre har ytterligare prutmån .

Man kan med hjälp av KVD se hur bilvärdet förändras på¨en månad se på motsvarande årsmodell och mil och ändra dag för första registreringen en månad så hittar man bra argument för prutning då bilen oftast inte prisändras trots att del ligger ute länge.

Är milen större på bilen än som uppgivits kan man räkna om efter 6 kr/mil ifall ändringen mer än 200 mil.

Är handlaren intresserad av  din inbytesbil brukar man få ett bra mellanpris redan i första affärsförslaget  och som överenstämmer med kvd. .

Får man ett sämre mellanpris finns utrymme kvar att pruta bort, Se nedan

Föehandlingsstrategi trestegsmetoden

 1 Se till att få  rätt mellanpris

Annars ska du försöka pruta  ned det

.Det brukar löna sig att hålla på ett tag i detta skede och inte ge sig för att få säljaren att ge efter lite mer.

Använd likvärdiga bilar på webben som argument och ta med fakta. Är det märkeshandlare kan du använda garantin i hela Sverige var du än köper bilen  det vet säljarna.

2 Köp till utrustning om du behöver komplettera senare

Du kanske ändå  ska skaffa  vinterdäck, lasträcke, kula, cykelhållare och  kanske programvara till bilen om bilen förberedd för det / navssystem,varningssystem, backkamera/ det ger säljaren visst manöverutrymme då man får  ett lägre pris på tillbehör i samband med bilköp än om man köper till det senare, Marginalerna är stora på tillbehör så här kan säljaren göra  mycket som påverkar priset  och du tjäna mycket om du ändå sen tänker köpa.

3 Glöm inte sista prutet när affären nästan klar

Sparas  till strax innan kontraktet ska skrivas då får det direkt genomslag när säljarn vet att han  har dig på kroken..

Gummimattor i bilen ska vara med och glöm inte mattan där bak om du har en kombi då den brukar vara  högt prissatt ( de flesta glömmer den). Mattan bak kostar mer än en tusenlapp till en Volvokombi texl

Låsmuttrar till hjulen om sådana inte finns värt 500 kr

Fylld bränsletank  vid leverans   (värt  nästan en tusenlapp  på en diesel med stor tank)

Allt behöver inte stå i avtalet på slutet kan säljaren oftast fixa ihop det ändå om det handlar om enstaka tusenlappar för dig.

Slutprutet  kan vara värt 3000 eller 1% av ett bilpris på 300 000 kr .

RÄTT INBYTESVÄRDE OCH MELLANPRIS ?

Beror på hur du ser det!

Ett typisk bilaffär kan se ut så här

Inbytebilen  en V60 -14 har ett värde enligt KVD på 260 000 ger ett  inbytevärde  på 221 000 med 15% marginal vid inbyte –

Köpta bilen XC60 15 utbjöds för 349 000 och har ett  marknadsvärde  enligt KVD  på  342 000  ( 2,5% prutmån syns direkt !!)

Mellanpris att betala borde vara 342 000-221 000 =121 000 som är svårt att komma åt utan förhandlingsmodellen. Utgångsförslaget låg från Volvo i detta verkliga fall på 135 000 som mellanpris.

.Dvs 14 000 kvar att förhandla bort,

Det slutförhandlat bilavtalet innefattade mer utrustning och  ett kvarstående mellanpris på 135 000 och där förhandlingsmodellen tillämpad fick följande resultat

2xc 1xc

Därutöver lovade säljaren full tank och matta bak värt 2100 som han stod för!

Bilhandlarens utpris på den inbytt V60-bilen blev  sen 265 000 /Värde enl KVD 260000  2,5% förhandlmån verkar vara standard på Volvo…/)

VÄRDERING AV BILAVTALET

Det offererade mellanpriset 135 000 var oförhandlat 14 000 dyrare än vad en KVD jämförelse visade -se ovan

Bilavtalet gav i mervärde vid mellanpriset 135 000 följande:

Kula värde  10 000  om den påsatts efteråt

Gummimattor inkl skålad  matta bak värde 2000

Nya vinterdäck mot inbytta 2 år  gamla  mervärde 5000

Full tank värde 1000

Tillkommande värde  18 000

Köparen fick  betala 10 000 mer för bilen merutrustad men fick 4000 mer för inbytesbilen än listan dvs betalade  6000 mer för ett värde av  18 000  Förtjänst 12 000

Mellanpriset från början var 14 000 för högt och nu förhandlat 2000 ”för högt ” inom felmarginalen även om det fanns teoretiskt lite mer att göra på mellanpriset !!

SLUTSATS

Mellanpris och inbytepris blev i stort vad det skulle vara enligt marknadsvärdena så båda parter borde vara nöjda

Exemplet gäller byte av en Volvo  till en annan Volvo men eftersom Volvo är marknadsledare blir deras upplägg vägledande för de stora  konkurrenterna som i princip har  samma säljteknik med prutmån , tillköpsfördelar och småprut vid affärsavslut.

LITE FAKTA KRING BILVÄRDEN

Bilvärderingssiter typ KVD ger en mycket säker marknadsvärdesbedömning av bilvärde och stämmer väl överens med handlarnas listor.

Säljare som hävdar annorlunda har fel och försöker bara få in dig på sin ”lokala marknad” .Sett på en större marknad hela Länet eller landsdelen är marknadspriserna KVD relevanta -garantier gäller ju  i hela landet på nyare bilar så man är inte längre så beroende av var man köper bilen.

De stora märkena  tar  ca 10-12% på marknadsvärdet i betalt för att ta emot din  inbytesbil räknat från bilvärdet i KVDs listor.

När man köper en ny bil ”faller den direkt i värde” när den övertagits beroende på   marginalen vid inbyte.  Till en början ”fiktivt”  värdefall på 10-12% som det kostar att sen sälja bilen via en handlare tex vid inbyte- fiktivt så till vida att du ju inte avser att byta den direkt, Men ju mer åren år går desto tydligare blir det ” verkliga värdet” på din nya bil-

Om man valt till mycket extrutrustning vid nyköp faller bilen  mer  i värdei början då ”andraköparen” inte är lika intresserad av den utrustning som just du valt.

Exempel Ny  Volvo  XC 60 2015 med några tbh paket som extraval

xc60kalk2

Värdefallet i %  har tagits fram via KVD på liknande bil perioden  2010-2015 för  bil köpt 2014, för bil köpt 2013 etc och 2000 mil per år

BILVÄRDET BIL KÖPT 2015 är efter tre år  63% i tabellen ovan -2019 som marknaden ser ut 2015 Men det visar det sig att bilarna har fallit mer i värde på senare år En tre år gammal XC60 6000 mil har bara 47%  av värdet kvar  !

feb 2019 sydsvenskan

 

Att köpa en demobil något år gammal av senaste årsmodell istället för en ny är ofta  en riktigt bra bilaffär . Man får  då ofta lågt miltal , bra med extrautrustning till billigare penning och slipper en del av nybilens  värdefall och har  fabriksgaranti kvar,

Om man köper en ettårig demobil 2000 mil och har bilen 5 år innan byte tjänar man bra  i jämförelse med ny bil i 5 år räknat på  2000 mil/år

Ny bil värdefall 430 000-186 490  = 267 000  eller 53 000kr/år

Demobilen värdefall  360 200 – 161 500 = 200 000 eller 40 000 kr/år

VOLVOS VÄRDE VARAR LÄNGST??

Kanske är det så  på längre sikt

I praktiken är det ingen skillnad  på dyra märkesbilar de 6 första åren i perspektiv av den stora ”kapitalförlusten” under ägandetiden vilket bilmärke du än väljer av Premiummärkena.Volvo Audi Mercedes BMW VW

Billigare bilar faller mer i % men mindre i värde och det är INTE procenten som räknas för plånboken!I

Ur kapitalförlustsynpunkt är det alltid alltid billigare med en inköpsbilligare bil och man kan dessutom byta bil oftare…

KÖPA ELLER LEASA ?

Läs om vad man ska tänka på vid en jämförelse

MERA OM VOLVO

Se upp med Serviceavtalet om du tecknar det på våren särskilt om du kör lite på vintern- Gynnsammare att göra avtalet   på hösten om du håller dina årsmil inom 500 mil under en treårsperioden den tid som avtalet varar.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *