Ursprungligen publicerat 150812 uppdaterad 200206-
ALLMÄNNA IAKTTAGELSER
Att byta bil är kostsamt då värdefallet är större än man vill tro –
Räkna med att att bilhandlarna har 10 -12% marginal på din inbytta bils marknadsvärde ( priset handlaren säljer för) Marginalen täcker uppfräschning av din bil garantier man ger ,kapitalkostnader och vinst.
Då man räknar % innebär det att ju nyare bil man byter in desto mer får man därför betala till handlaren för provisionoch uppfräschning
Handlarna är helt styrda av ”listorna” vid prissättning av inbytesbilen och numera tittar man bara flyktigt på bilen om ens det För det mesta styr listorna helt vid inbyte av bil som är under 5 år och gått en rimlig sträcka.
Den som sköter bilen exemplariskt får inte mer betalt än den som slarvar lite Det absolut viktigaste att behålla inbytesvärdet på bilen är att serva den enligt schema på märkesverkstad och att inte ha yttre skador på lacken , däck i normalskick och att bilen är någorlunda fräsch invändigt.
Ska du inte ha bilen längre än 5 år och kör kring 2000 mil per år lägg inga onödiga pengar på att konservera lacken eller extra rostskyddsbehandling eller handtvätt- du får inte ett öre mer för det vid inbyte. Ska du ha bilen i 10 år kan du göra det för din egen tillfredställelse.
BILVÄRDERING
LÅT DIG INTE LURAS AV LÅGT FÖRSÄLJNINGPRIS PÅ BILEN DU VILL HA ELLER ETT ”HÖGT” INBYTESPRIS PÅ BILEN DU LÄMNAR DET ÄR RÄTT MELLANPRIS DU SKA BETALA
Du kan enkelt via webben ta reda på vad du skall betala i mellanskillnad vid inbyte utan att det kostar nåt via KVD
Listorna som bilhandlarna använder för värdering stämmer väl överens med marknadspriset på bilarna enligt KVD
ENKELT BEDÖMA UNGEFÄRLIGT MELLANPRIS
Via siten KVD värderas den egna bilens värde och dra sen av 10-20% så får man inbytespriset på den egna bilen (handlarens provision att ta hand om din bil) Bilia i Skåne ca 10-12% 2013-2018 men 2019-20 med stort utbud av beg bilar fick man dra av 22% – Lägsta priset vid privatförsäljning kan vara ett bättre lägsta värde på inbyte – det beror lite på begagnatmarknaden vid säljtillfället då KVD inte reagerar på prisändringar så snabbt man vill tro . Är det stort avvik kolla utbudet på marknaden. I exemplet januari 2019 var många Volvodieslar ute som sänkte inbytespriset 10% under en tid
OBS Med annonsblockerare i webläsaren fungerar inte värderingen och måste därför stängas av.
Med hjälp av bilnumret på den nya bilen kan motsvarande värdering göras på marknadsvärdet i bilhandeln av den bilen.
Skillnaden mellan biarnas värden är det marknadsmässiga mellanpriset man ska betala kan nu räknas fram.
Tänk på att man ska förfina värderingen med den extrautrustning som finns. Bilhandlarens utpris indikerar ditt bilvärde hos handlaren Byter du in bilen måste 10-12 % dras av som bilhandlaren tar i provision
SÄLJA BILEN FÖRST ?
Lönar sig sällan .Man får inga extra rabatter vid köp av bil om inte har någon inbytesbil.
Ska man köpa ny bil så ska man få mer betalt än inbytepriset för att det ska löna sig att sälja bilen först
Det finns företag som gärna köper din bil och du får en gratis värdering först on line sen en koll på en verkstad och kontant betalt men man betalar betydligt lägre än inbytespriset hos en bilhandlare.
En första värdering on line av bilen ger ett värde som inte tar hänsyn till extrautrustningen – . Kollade juni 2019 inbytesvärdet på en nyare mellanklassbil on line på ”Värdera din bil” som var beredd betala 80% av marknadsvärdet enligt KVD . Inbytespriset hos handlare ligger på 90% av marknadsvärdet på motsvarande bil.
Bara av intresse om man måste sälja bilen av någon anledning och inte ska löpa en annan bil.
PRISFÖRHANDLING
Ofta ligger utpriset något högre ( 2-3%) än marknadvärdet enligt kvd – Det är prutmånen !
Ett bra tips att kolla med hjälp av Autouncle hur priset ligger i förhållande till aktuellt marknadsvärde.De flesta bilar som säljs finns upptagna där. Man kan sortera så att man ser tex hur länge bilen legat ute på marknaden.
En bil som legat ute längre har ytterligare prutmån .
Man kan med hjälp av KVD se hur bilvärdet förändras på¨en månad se på motsvarande årsmodell och mil och ändra dag för första registreringen en månad så hittar man bra argument för prutning då bilen oftast inte prisändras trots att del ligger ute länge.
Är milen större på bilen än som uppgivits kan man räkna om efter 6 kr/mil ifall ändringen mer än 200 mil.
Är handlaren intresserad av din inbytesbil brukar man få ett bra mellanpris redan i första affärsförslaget och som överenstämmer med kvd. .
Får man ett sämre mellanpris finns utrymme kvar att pruta bort, Se nedan
Föehandlingsstrategi trestegsmetoden
1 Se till att få rätt mellanpris
Annars ska du försöka pruta ned det
.Det brukar löna sig att hålla på ett tag i detta skede och inte ge sig för att få säljaren att ge efter lite mer.
Använd likvärdiga bilar på webben som argument och ta med fakta. Är det märkeshandlare kan du använda garantin i hela Sverige var du än köper bilen det vet säljarna.
2 Köp till utrustning om du behöver komplettera senare
Du kanske ändå ska skaffa vinterdäck, lasträcke, kula, cykelhållare och kanske programvara till bilen om bilen förberedd för det / navssystem,varningssystem, backkamera/ det ger säljaren visst manöverutrymme då man får ett lägre pris på tillbehör i samband med bilköp än om man köper till det senare, Marginalerna är stora på tillbehör så här kan säljaren göra mycket som påverkar priset och du tjäna mycket om du ändå sen tänker köpa.
3 Glöm inte sista prutet när affären nästan klar
Sparas till strax innan kontraktet ska skrivas då får det direkt genomslag när säljarn vet att han har dig på kroken..
Gummimattor i bilen ska vara med och glöm inte mattan där bak om du har en kombi då den brukar vara högt prissatt ( de flesta glömmer den). Mattan bak kostar mer än en tusenlapp till en Volvokombi texl
Låsmuttrar till hjulen om sådana inte finns värt 500 kr
Fylld bränsletank vid leverans (värt nästan en tusenlapp på en diesel med stor tank)
Allt behöver inte stå i avtalet på slutet kan säljaren oftast fixa ihop det ändå om det handlar om enstaka tusenlappar för dig.
Slutprutet kan vara värt 3000 eller 1% av ett bilpris på 300 000 kr .
RÄTT INBYTESVÄRDE OCH MELLANPRIS ?
Beror på hur du ser det!
Ett typisk bilaffär kan se ut så här
Inbytebilen en V60 -14 har ett värde enligt KVD på 260 000 ger ett inbytevärde på 221 000 med 15% marginal vid inbyte –
Köpta bilen XC60 15 utbjöds för 349 000 och har ett marknadsvärde enligt KVD på 342 000 ( 2,5% prutmån syns direkt !!)
Mellanpris att betala borde vara 342 000-221 000 =121 000 som är svårt att komma åt utan förhandlingsmodellen. Utgångsförslaget låg från Volvo i detta verkliga fall på 135 000 som mellanpris.
.Dvs 14 000 kvar att förhandla bort,
Det slutförhandlat bilavtalet innefattade mer utrustning och ett kvarstående mellanpris på 135 000 och där förhandlingsmodellen tillämpad fick följande resultat
Därutöver lovade säljaren full tank och matta bak värt 2100 som han stod för!
Bilhandlarens utpris på den inbytt V60-bilen blev sen 265 000 /Värde enl KVD 260000 2,5% förhandlmån verkar vara standard på Volvo…/)
VÄRDERING AV BILAVTALET
Det offererade mellanpriset 135 000 var oförhandlat 14 000 dyrare än vad en KVD jämförelse visade -se ovan
Bilavtalet gav i mervärde vid mellanpriset 135 000 följande:
Kula värde 10 000 om den påsatts efteråt
Gummimattor inkl skålad matta bak värde 2000
Nya vinterdäck mot inbytta 2 år gamla mervärde 5000
Full tank värde 1000
Tillkommande värde 18 000
Köparen fick betala 10 000 mer för bilen merutrustad men fick 4000 mer för inbytesbilen än listan dvs betalade 6000 mer för ett värde av 18 000 Förtjänst 12 000
Mellanpriset från början var 14 000 för högt och nu förhandlat 2000 ”för högt ” inom felmarginalen även om det fanns teoretiskt lite mer att göra på mellanpriset !!
SLUTSATS
Mellanpris och inbytepris blev i stort vad det skulle vara enligt marknadsvärdena så båda parter borde vara nöjda
Exemplet gäller byte av en Volvo till en annan Volvo men eftersom Volvo är marknadsledare blir deras upplägg vägledande för de stora konkurrenterna som i princip har samma säljteknik med prutmån , tillköpsfördelar och småprut vid affärsavslut.
LITE FAKTA KRING BILVÄRDEN
Bilvärderingssiter typ KVD ger en mycket säker marknadsvärdesbedömning av bilvärde och stämmer väl överens med handlarnas listor.
Säljare som hävdar annorlunda har fel och försöker bara få in dig på sin ”lokala marknad” .Sett på en större marknad hela Länet eller landsdelen är marknadspriserna KVD relevanta -garantier gäller ju i hela landet på nyare bilar så man är inte längre så beroende av var man köper bilen.
De stora märkena tar ca 10-12% på marknadsvärdet i betalt för att ta emot din inbytesbil räknat från bilvärdet i KVDs listor.
När man köper en ny bil ”faller den direkt i värde” när den övertagits beroende på marginalen vid inbyte. Till en början ”fiktivt” värdefall på 10-12% som det kostar att sen sälja bilen via en handlare tex vid inbyte- fiktivt så till vida att du ju inte avser att byta den direkt, Men ju mer åren år går desto tydligare blir det ” verkliga värdet” på din nya bil-
Om man valt till mycket extrutrustning vid nyköp faller bilen mer i värdei början då ”andraköparen” inte är lika intresserad av den utrustning som just du valt.
Exempel Ny Volvo XC 60 2015 med några tbh paket som extraval
Värdefallet i % har tagits fram via KVD på liknande bil perioden 2010-2015 för bil köpt 2014, för bil köpt 2013 etc och 2000 mil per år
BILVÄRDET BIL KÖPT 2015 är efter tre år 63% i tabellen ovan -2019 som marknaden ser ut 2015 Men det visar det sig att bilarna har fallit mer i värde på senare år En tre år gammal XC60 6000 mil har bara 47% av värdet kvar !
feb 2019 sydsvenskan
Att köpa en demobil något år gammal av senaste årsmodell istället för en ny är ofta en riktigt bra bilaffär . Man får då ofta lågt miltal , bra med extrautrustning till billigare penning och slipper en del av nybilens värdefall och har fabriksgaranti kvar,
Om man köper en ettårig demobil 2000 mil och har bilen 5 år innan byte tjänar man bra i jämförelse med ny bil i 5 år räknat på 2000 mil/år
Ny bil värdefall 430 000-186 490 = 267 000 eller 53 000kr/år
Demobilen värdefall 360 200 – 161 500 = 200 000 eller 40 000 kr/år
VOLVOS VÄRDE VARAR LÄNGST??
Kanske är det så på längre sikt
I praktiken är det ingen skillnad på dyra märkesbilar de 6 första åren i perspektiv av den stora ”kapitalförlusten” under ägandetiden vilket bilmärke du än väljer av Premiummärkena.Volvo Audi Mercedes BMW VW
Billigare bilar faller mer i % men mindre i värde och det är INTE procenten som räknas för plånboken!I
Ur kapitalförlustsynpunkt är det alltid alltid billigare med en inköpsbilligare bil och man kan dessutom byta bil oftare…
KÖPA ELLER LEASA ?
Läs om vad man ska tänka på vid en jämförelse
MERA OM VOLVO
Se upp med Serviceavtalet om du tecknar det på våren särskilt om du kör lite på vintern- Gynnsammare att göra avtalet på hösten om du håller dina årsmil inom 500 mil under en treårsperioden den tid som avtalet varar.