Publicerad första gången 220206 uppdaterad 220404
Räckvidden minskar för alla elbilar på vintern och det kan vara en drastisk minskning för vissa bilar om det är snöigt och man står på som vanligt och har full värme i bilen när det är kallt ute
En dieselbil är överlägsen i sträng kyla där hamnar alla elbilar i lä då batterierna inte räcker till i kylan.
VOLVO exempel på elbil som regelmässigt visar kortare räckvidd än WLTP vid tester som biltidningar gör varslar i annonser..Extra viktigt att ha koll på vintern vilken räckvidden blir i verkligheten när det är kallt ute.
VOLVOS verklighet på vintern vid 70 MIL VINTERTEST test feb 2022
70 mil testet FEB 2022
RAPPORT FRÅN AFTONBLADET sportlovet 2022
Hur trovärdigt det är vet man inte kvällstidningarna skriver mycket skit för att få höga läsarsiffror

TIPS SE TILL ATT ELBILEN HAR VÄRMEPUMP annars blir räckvidden drastiskt mindre i en elbil när det är riktigt kallt om du inte vill frysa i bilen
VIKTIGAST ATT VETA VID VINTERLADDNING
HÖGRE FART INNAN LADDNING UNDERLÄTTAR mars 2022
MUSTANG MACH E
Nedanstående story från DN 6 feb visar hur illa det kan bli Elbilsägaren bor i Öregrund och vill kunna åka tur o retur Stockholm minst 36 mil utan att behöva ladda och vill utnyttja sin basladdning hemma varje natt.
Den aktuella bilen Mustang Mach E har 54 mils räckvidd enl Ford och säljaren säger i verkligheten får man räkna med 42-44 mil dvs 80%.
DN 6feb 2022
Som tumregel brukar man använda 75% av räckvidden som en bra måttstock på vintern om man åker med måttlig fart och håller igen lite på värmesystemen och inte använder sätesvärme o rattvärme
Det betyder i detta fall ca 40 mil på vintern så det ligger på gränsen. Har bilen värmepump ska man inte heller behöva frysa
I verkligheten kom denne ägare 31-40 mil enligt artikeln och den drog upp till 3kwh/mil ibland Forden har inte värmepump och det framgår inget om hur dåligt väglaget var eller hur fort föraren kör men han är klart missnöjd med den bilen.
Under mer extrema vinterförhållande får man bara ut 65% av räckvidden även med värmepump i bilen Så det är stor skillnad mellan en dieselbil och en elbil i smällkalla vintern Här test från Norge
Man måste köra lugnt och snåla med värme i säten o ratt är A ch O vintertid och parkerar man ute och batteriet kallt blir det ännu sämre.
Annat liknande
Bästa elbil på vintern jan 2020
4 Elbilar i test vinter jan 2021
Så slår kylan mot elbilarna SVD dec 21
5 tips att komma längre på vintern
Åka elbil långtur på vintern 2021 var beredd på överraskningar
Inte ens Bilar som laddar med 800V klarar lindrig kyla laddtiden fördubblas- tekniken behöver utvecklas mer med förvärmning
Långtur 2022 på vintern med elbil kommer snart ny test av 7 bilar
SLUTSATS
Man hör lite om problem på vintern – Klart att det är skämmigt att berätta om räckviddsproblem på vintern till sina vänner när man köper så dyra bilar så många håller säkert god min. Man är ju pijonjär och då får stå ut med att köa på laddplaser och inte vara säker på att komma fram i tid under storhelger o sportlov.
Vi andra som är realister väntar ytterligare nåra år och kör fossiökärran nåt år till för det är billgare och mer framkomligt Bonus på elbilar får vi ändå då längre fram då elblipriserna går ner när staten drar sig ur dets er marknadskrafterna till.
Om man är medveten om räckviddsminskningen på vintern att det ställer til onödiga besvär bör det inte vålla några problem om man planerar körningen därefter . Ofta är det så så att man kör samma väg ofta och då lär sig komplettera med snabbladdning vid bra ställen i tid för att komma fram även om det tar lite längre tid.
Jag har ytterligare en bekant som bor i Stockholm som köpt en en laddhybrid bil. En spritt ny Toyota RAV4 -22 som han hämtade ut nu i januari 2022. Han säger att han kommer knappt 5 mil på eldrift istället för över 8 mil som Toyota påstår i reklamen. Dessutom måste han frysa om han ens ska komma 5 mil eftersom bilen är väldigt kall i kupén då värmen kommer väldigt väldigt långsamt utöver att bilen bullrar väldigt högt på vanlig asfaltsväg etc.
Jag har totalt två vänner som köpt varsin laddhybrid från Toyota RAV4-22 som är väldigt missnöjda så jag tror inte på elbilars reklam heller utan deras batterier måste vidareutvecklas några år till och tills dess tror jag mest på att köra en vanlig dieselbil.
Jag har hört fler som är missnöjda med RAV4 hybriden och den är inte särskilt bränslesnål för att vara laddhybrid här en jämförelse av tyska bilägare https://wp.me/p1IAXy-8FC
Kör en ID3 sedan 18 månader och är inne på andra vintern nu då.
42 Mil varju säljarens argument, 40 mil på sommaren kan man få ut om man kör lagligt. Vid nollgradigt ligger vi på runt 35 mil. vid -10, runt 30 mil. 70% landsväg o 30% stad.
Bor i sörmland så det är inte ofta så kallt dock.
Det som är intressant är medelförbrukningen som ligger på 17.2kWh/100km. Väntar på nästa mjukvaruuppdatering (3.0) som ska enl. utsago ge en lägre elförbrukning vid kall väderlek.
Då har du bättre räckvidd på id3 än tester visar https://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-volkswagen-id3-pro-s-2022
En kollega till mig kör också en VW ID3 med 58 kWh batteriet. Hon pendlar 37 mil om dagen 4 dagar i veckan med den. På sommaren kommer hon lätt den sträckan ofta är det ca 10 mil kvar. På vintern måste hon dock snabbladda ca 10 minuter på hemvägen. Överlag är hon väldigt nöjd med bilen efter att ha kört drygt 12 000 mil med sin VW ID 3.