Åka elbil på långtur bjuder ofta på överraskningar

uppdaterad  211104

Laddnäten i Sverige inte helt utvecklade än och lite vilda Västern ibland  Att åka på långtur innebär därför  för det mesta en del överraskningar.

Elbil norr om Dalälven kräver noggrann planering och tålamod..

Se den här filmen där ett antal bilat kör en 75 milsrunda  mitt i vintern 2021   så får du lite insikt i att köra elbil 2021  på långresor i Sverige. Bra om man är lite problemlösare och bra i huvudräkning dessutom inte helt fel att ha med en kartläsare

Ett bra sammandrag av  videon av tredje person  från denna  75mila bilkörning

Man får vara beredd på det mesta om man inte kör TESLA som ju har ett helt suveränt laddnät.

Två laddstationer ur funktion ha alltid 10 mil redo

Uppföljning av sista caset på facebook många intressanta kommentarer att köra elbil på landsvägen i Sverige

MAN FÅR  MINST PROBLEM MED ELBIL OM

… man har egen laddningsmöjlighet nära   helst på egna parkeringsplatsen annars  bättre avstå  renodlad elbil  då man tillför flera  komplikationer direkt att inte enkelt  kunna ”toppladda” från 80%-100%  inför en längre tur  alltid måst iväg och hitta  en plats   nära hemmet att  ställa bilen förla.dning nånstans

…man har mesta körningen i närområdet som gör elbilen mycket enkel  att använda

..man är noggrann vid val färdväg på längre turer och har 5-10 mil marginal  när man laddar om laddstationer trasiga.

.. man har   mycket långkörning och använder en TESLA   som har en överlägsen laddstruktur i  Sverige och Europa eller välj en dyrare  elbil med laddningsavtal med höga laddeffekter  på Ionity eller liknande.

… man prioriterat bilens laddningsförmåga  minst 150 KW gärna mer vid val av elbil. Bättre med bra snabbladdning än ett lite större  batteri om man får välja.

…  man  kör mest i närområdet och vid  enstaka långkörningar   väljer elmackar med högre effekter och kanske dyrare kwhpris  fungerar  säkert bättre  och  troligen är mindre trångt.

… man vid  vinterkörning är sparsam med batteriet   Tänk på inte för hög värme kallt batteri har mindre kapacitet och laddar långsammare.

Läs även  Hur undvika laddångest  på vägen

Mest Motor  bra motortidning på nätet  värt att prova en månad

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *