uppdaterad 211207
Laddnäten i Sverige inte helt utvecklade än och lite vilda Västern ibland Att åka på långtur innebär därför lite överraskningar ibland.
Elbil norr om Dalälven kräver noggrann planering och tålamod speciellt vid stora trafikhelger som sportlov. Dessutom säkrast att elbilen har värmepump på vintern vid långfärd i kyla .
Se den här filmen där ett antal bilat kör en 75 milsrunda mitt i vintern 2021 så får du lite insikt i att köra elbil 2021 på långresor i Sverige. Bra om man är lite problemlösare och bra i huvudräkning dessutom inte helt fel att ha med en kartläsare
Recharge värd att läsa som premium
Här sammanfattmimg av resultatet olika bilar från 75milafärden Elbilsracet – 75 mil med sju elbilar på en dag! – Biltester – Recharge
Man får vara beredd på en del ibland om man inte kör TESLA som ju har ett helt suveränt laddnät.
Två laddstationer ur funktion ha alltid 10 mil redo
Uppföljning av sista caset på facebook många intressanta kommentarer att köra elbil på landsvägen i Sverige
MAN FÅR MINST PROBLEM MED ELBIL OM
… man har egen laddningsmöjlighet nära helst på egna parkeringsplatsen annars bättre avstå renodlad elbil . Man tillför flera komplikationer direkt att inte enkelt kunna ”toppladda” från 80%-100% inför en längre tur .
…man har mesta körningen i närområdet som gör elbilen mycket enkel att använda
..man är noggrann vid val färdväg på längre turer och har 5-10 mil marginal och flera alternativ i området när man laddar om laddstationer trasiga.
.. om man inser på långfärd på vintern att man kan behöva ladda i princip var annan till var tredje timme- Ex vinter och kallt på väg till fjällen – Om batteriet 45 mil kanske håller 35-40 mil om kallt man laddar mellan 20% och 80% dvs 60% att köra på 60%*40 mil = 24mil mellan laddningarna
..inser att man inte förlorar mycket tid att ladda lite för ofta då elbilen ofta laddar snabbare 10-45% än 45-80% så man tjänar tid på laddning även om man måste ” åka av vägen o tanka som kanske tar 5-10 minuter extra att leta och plugga in o betala”
…att planering av färden mycket viktigt när man kör långkörning med elbil och att inser föruysättningarna när man pratar med elbilsägare om långkörning . När man säger att man inte har några problem ha klart för dig att de ofta kör samma sträckor om och om igen vid längre körningar och vet var man ska ladda och vilka alternativ man har.
.. man har mycket långkörning och använder en TESLA som har en överlägsen laddstruktur i Sverige och Europa eller välj en dyrare elbil med laddningsavtal med höga laddeffekter på Ionity eller liknande.
…använder sin egen erfarenhet och laddar på kända ställen på längre sträckor man åker regelbundet-.
… man prioriterat bilens laddningsförmåga vid bilval minst 100 kW helst 150 KW . Bättre med bra snabbladdning än ett lite större batteri om man får välja.
… man kör mest i närområdet och vid enstaka långkörningar väljer elmackar med högre effekter och kanske dyrare kwhpris fungerar säkert bättre och troligen är mindre trångt.
…man väljer elbil med värmepump om man bor norr om Skåne med lite kallare vinter
… man vid vinterkörning är sparsam med batteriet och framför allt att bilens batteri förvärms innan laddning sker efter vägen för att spara tid Det kräver ett bra navigationssystem i bilen där förval av laddställen efter rutten kan göras.
Läs även
Vi undersöker_ Hur funkar elbilssemester i Sverige_ – Motortidningen Recharge-Mestmotor
Hur undvika laddångest på vägen
Mest Motor bra motortidning på nätet värt att prova en månad