Åka elbil på långtur var beredd på överraskningar

uppdaterad  211207

Laddnäten i Sverige inte helt utvecklade än och lite vilda Västern ibland  Att åka på långtur innebär därför  lite överraskningar ibland.

Elbil norr om Dalälven kräver noggrann planering och tålamod speciellt vid stora trafikhelger som sportlov. Dessutom säkrast att elbilen har värmepump på vintern vid långfärd i kyla .

Se den här filmen där ett antal bilat kör en 75 milsrunda  mitt i vintern 2021   så får du lite insikt i att köra elbil 2021  på långresor i Sverige. Bra om man är lite problemlösare och bra i huvudräkning dessutom inte helt fel att ha med en kartläsare

Ett bra sammandrag av  videon av tredje person  från denna  75mila bilkörning

Recharge värd att läsa som premium

Här sammanfattmimg av resultatet olika bilar från 75milafärden Elbilsracet – 75 mil med sju elbilar på en dag! – Biltester – Recharge

Man får vara beredd på  en del ibland om man inte kör TESLA som ju har ett helt suveränt laddnät.

Två laddstationer ur funktion ha alltid 10 mil redo

Uppföljning av sista caset på facebook många intressanta kommentarer att köra elbil på landsvägen i Sverige

MAN FÅR  MINST PROBLEM MED ELBIL OM

… man har egen laddningsmöjlighet nära   helst på egna parkeringsplatsen annars  bättre avstå  renodlad elbil . Man tillför flera  komplikationer direkt att inte enkelt  kunna ”toppladda” från 80%-100%  inför en längre tur .

…man har mesta körningen i närområdet som gör elbilen mycket enkel  att använda

..man är noggrann vid val färdväg på längre turer och har 5-10 mil marginal  och flera alternativ i området när man laddar om laddstationer trasiga.

.. om man inser på långfärd på vintern att man kan behöva ladda i princip var annan till var tredje  timme- Ex vinter och   kallt på väg till fjällen – Om batteriet 45 mil kanske håller 35-40 mil om   kallt man laddar mellan 20% och 80% dvs 60% att köra på 60%*40 mil = 24mil mellan laddningarna

..inser att man inte förlorar mycket tid att ladda lite för ofta   då  elbilen ofta laddar snabbare 10-45% än 45-80% så man tjänar tid  på laddning även om man måste ”  åka av vägen o tanka  som kanske tar  5-10 minuter extra  att leta och plugga in o betala”

…att planering av färden mycket viktigt när man kör långkörning med elbil och att  inser  föruysättningarna när man pratar med elbilsägare om långkörning .  När man säger att man inte har några problem  ha klart för dig att de ofta kör samma sträckor om och om igen  vid längre körningar och vet var man ska ladda och vilka alternativ man har.

.. man har   mycket långkörning och använder en TESLA   som har en överlägsen laddstruktur i  Sverige och Europa eller välj en dyrare  elbil med laddningsavtal med höga laddeffekter  på Ionity eller liknande.

…använder sin egen erfarenhet och  laddar på kända ställen på längre sträckor man åker regelbundet-.

… man prioriterat bilens laddningsförmåga  vid bilval  minst 100 kW helst  150 KW . Bättre med bra snabbladdning än ett lite större  batteri om man får välja.

…  man  kör mest i närområdet och vid  enstaka långkörningar   väljer elmackar med högre effekter och kanske dyrare kwhpris  fungerar  säkert bättre  och  troligen är mindre trångt.

…man väljer elbil med värmepump om  man bor norr om Skåne med lite kallare vinter

… man vid  vinterkörning är sparsam med batteriet   och framför allt att bilens batteri förvärms innan laddning  sker efter vägen  för att spara tid Det  kräver ett  bra navigationssystem i bilen  där förval av laddställen efter rutten kan göras.

Läs även

Vi undersöker_ Hur funkar elbilssemester i Sverige_ – Motortidningen Recharge-Mestmotor

Hur undvika laddångest  på vägen

Mest Motor  bra motortidning på nätet  värt att prova en månad

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *