ELBIL PÅ VINTERN FORTFARANDE PRIMITIVT

Publicerad första gången 220206 uppdaterad 220404

Räckvidden minskar för alla elbilar på vintern och det kan vara en  drastisk minskning för  vissa bilar om det är  snöigt och man står på som vanligt och har full värme i bilen när det är kallt ute

En dieselbil är överlägsen i sträng kyla där hamnar alla elbilar i lä då batterierna  inte räcker till i kylan.

VOLVO exempel på elbil som regelmässigt visar  kortare räckvidd än WLTP vid tester som biltidningar gör varslar i annonser..Extra viktigt att ha koll på vintern vilken räckvidden blir i verkligheten när det är kallt ute.

 

VOLVOS verklighet på vintern vid 70 MIL VINTERTEST  test feb 2022

70 mil testet FEB 2022

RAPPORT FRÅN AFTONBLADET sportlovet 2022
Hur trovärdigt det är vet man inte kvällstidningarna skriver mycket skit   för att få höga läsarsiffror

TIPS SE TILL ATT ELBILEN HAR VÄRMEPUMP annars blir räckvidden drastiskt mindre i en elbil när det är riktigt kallt om du inte vill frysa i bilen

VIKTIGAST ATT VETA  VID VINTERLADDNING

HÖGRE FART INNAN LADDNING UNDERLÄTTAR mars 2022

MUSTANG MACH E

Nedanstående story från DN 6 feb visar hur illa det kan bli Elbilsägaren bor i Öregrund och vill kunna åka tur o retur Stockholm  minst  36 mil  utan att behöva ladda och vill utnyttja sin basladdning hemma varje natt.

Den aktuella bilen  Mustang Mach E har 54 mils räckvidd enl Ford och säljaren säger i verkligheten får man räkna med 42-44 mil  dvs 80%.

DN 6feb 2022

 

Som tumregel  brukar man använda   75%  av räckvidden som en  bra måttstock  på vintern  om man åker med måttlig fart och håller igen lite på värmesystemen  och inte använder sätesvärme o rattvärme

Det betyder i detta fall  ca 40 mil på vintern så det ligger på gränsen. Har bilen värmepump ska man inte heller behöva frysa

I verkligheten kom denne ägare 31-40 mil enligt artikeln och den drog upp till 3kwh/mil ibland  Forden har inte värmepump och det framgår inget om hur dåligt väglaget var eller hur fort föraren kör men han är klart missnöjd med den bilen.

Under   mer extrema vinterförhållande får  man bara ut 65% av räckvidden  även med värmepump i bilen Så det är stor skillnad mellan en dieselbil och en elbil i smällkalla vintern   Här test  från Norge  

Man måste köra lugnt och snåla med värme i säten o ratt är A ch O vintertid och parkerar man ute och batteriet kallt blir det ännu sämre.

Annat liknande

Bästa elbil på vintern jan 2020

4 Elbilar i test vinter jan 2021

Så slår kylan mot elbilarna SVD dec 21

5 tips att komma längre på vintern

Elbil o snöstorm

Åka elbil långtur på vintern 2021 var beredd på  överraskningar

Inte ens Bilar  som laddar med 800V klarar lindrig kyla laddtiden fördubblas- tekniken behöver utvecklas mer med förvärmning

Långtur 2022 på vintern med elbil kommer snart ny test av 7 bilar  

SLUTSATS  

Man hör lite om problem på vintern –  Klart att det är skämmigt att berätta om räckviddsproblem på vintern till sina vänner när man köper så dyra bilar så många håller säkert god min. Man är ju pijonjär och då får stå ut med att köa på laddplaser och inte vara säker på att komma fram i tid under storhelger o sportlov.

Vi andra som är realister väntar ytterligare nåra år och kör fossiökärran nåt år till för det är billgare och mer framkomligt    Bonus på elbilar får vi ändå då  längre fram då elblipriserna går ner när staten drar sig ur  dets er marknadskrafterna till.

Om man är medveten om räckviddsminskningen på vintern att det  ställer til onödiga besvär  bör det inte vålla några problem om man planerar körningen därefter . Ofta är det så så att man kör samma väg ofta och då lär sig   komplettera  med snabbladdning  vid bra ställen i tid för att komma fram även om det tar lite längre tid.

 

 

5 reaktioner på ”ELBIL PÅ VINTERN FORTFARANDE PRIMITIVT”

  1. Jag har ytterligare en bekant som bor i Stockholm som köpt en en laddhybrid bil. En spritt ny Toyota RAV4 -22 som han hämtade ut nu i januari 2022. Han säger att han kommer knappt 5 mil på eldrift istället för över 8 mil som Toyota påstår i reklamen. Dessutom måste han frysa om han ens ska komma 5 mil eftersom bilen är väldigt kall i kupén då värmen kommer väldigt väldigt långsamt utöver att bilen bullrar väldigt högt på vanlig asfaltsväg etc.

    Jag har totalt två vänner som köpt varsin laddhybrid från Toyota RAV4-22 som är väldigt missnöjda så jag tror inte på elbilars reklam heller utan deras batterier måste vidareutvecklas några år till och tills dess tror jag mest på att köra en vanlig dieselbil.

  2. Kör en ID3 sedan 18 månader och är inne på andra vintern nu då.
    42 Mil varju säljarens argument, 40 mil på sommaren kan man få ut om man kör lagligt. Vid nollgradigt ligger vi på runt 35 mil. vid -10, runt 30 mil. 70% landsväg o 30% stad.
    Bor i sörmland så det är inte ofta så kallt dock.
    Det som är intressant är medelförbrukningen som ligger på 17.2kWh/100km. Väntar på nästa mjukvaruuppdatering (3.0) som ska enl. utsago ge en lägre elförbrukning vid kall väderlek.

    1. En kollega till mig kör också en VW ID3 med 58 kWh batteriet. Hon pendlar 37 mil om dagen 4 dagar i veckan med den. På sommaren kommer hon lätt den sträckan ofta är det ca 10 mil kvar. På vintern måste hon dock snabbladda ca 10 minuter på hemvägen. Överlag är hon väldigt nöjd med bilen efter att ha kört drygt 12 000 mil med sin VW ID 3.

Lämna ett svar till Kenneth Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.