web analytics

FIXA Windows update som ger felnummer

WINDOWS 10

Ibland händer det att  windows update inte fungerar och uppdateringen misslyckas och refererar till ett felnummer

tex  uppdatering KB3173420 misslyckades felnummer OX80073701

Några enkla sätt som kan få det att fungera igen

Låt uppdateringen försöka igen fungerar ofta

Om det blir upprepade misslyckanden finns verktyg för felsökning och reparation i Windows 10

FELSÖKAREN

Skriv felsökning i sökrutan (förstoringsglaset) och klicka på ”åtgärda problem med windows update” och kör felsökningen genom att klicka på ”nästa” så kan det ofta fixas om det finns nåt fel i datorn.

felsökningupdate

Nästa fönster -börja felsökning genom att klicka på nästa och följa instruktionerna

felsökningupdate1

Ofta avhjälps felen med dessa åtgärder -annars får  man googla efter  annan lösning

BESTÄM SJÄLV NÄR WINDOWS UPDATE SKA UPPDATERA I WINDOWS 10

Windowsuppdateringar startar utan att  man vet om det som fast inställning och  uppdateringar går inte att stänga av i  i windows 10 Home. Med några enkla inställningar  kan man dock styra förloppet själv till när det passar.

Det kommer stora uppgraderingar ibland sk servicepack eller som det heter på windows 10 ”kumultativa uppdatering”. Det kan vara flera GB som ska laddas ned och sen installeras.

Om man inte använt datorn på en tid kan en stor uppdatering störa rejält och tar det mesta av  datorns processorkapacitet under  uppdateringen och  tar bandbredd vid nedladdning via wifi och datorn är trögare än vanligt.

GÖR SÅ HÄR FÖR ATT FÅ KONTROLL ÖVER WINDOWS UPDATE

Första inställningen är att ta kontroll över NÄR nedladdning uppdateringen ska börja.

Öppna  Datorinställningar

update0

klicka sen på  Nätverk och Internet  välj sen avancerade alternativ

update2

Ställ in  anslutning med datapriser  

update4

Genom att göra denna inställning meddelar datorn när uppdateringar finns och du får  klicka på en knapp för att uppdateringarna ska börja laddas ned. Du slipper bli störd under arbetemed en trög dator .

Notera Inställningen fungerar bara med internet via wiFi men även om du tar internet med WiFi via  en router ansluten till ett fast nät tex fiberkabel.

Andra  inställningen är att ta kontroll över när installationen ska ske

Öppna  uppdatering och säkerhet i Datorinställningar och klicka på avancerade alternativ

update1

Ställ in ”Meddela om schemalagd omstart krävs”

update3

Nu bestämmer du över  när en uppdatering ska laddas ned – kommer ett automatiskt ett meddelande i datorn som upprepas med jämna mellanrum  tills du gjort nedladdningen.

Du bestämmer också över när uppdateringen ska installeras

update5

 

Hästarslen och rymdraketer

Publicerad första gången 2014

Så här i rymdtider mellan uppskjutna
uppskjutningar, dockningar och rymdpromenader finnas anledning att
reflektera lite över vilka faktorer som egentligen styr teknikutvecklingen.
Det är inte alltid den är fullt så genomtänkt och strukturerad som vi tror
– ibland är det traditionella inflytandet avgörande. Detta belyses i
följande skröna som är saxad ur en blogg ägd av ”Chefsingenjören”:

Standardspårvidden för järnväg i USA är 4 fot och 8,5 tum. Det är ett lite
udda mått, eller hur?
Men varför valde man då detta som standardmått?
Jo, därför att det var så de byggde järnvägarna i England och det var
utvandrade engelsmän som konstruerade järnvägarna i USA.

Varför byggde då engelsmännen på detta sätt?
Det var därför att de första järnvägslinjerna byggdes av samma arbetare som
byggde spårvägarna (före järnvägens tid) och det var detta standardmått de
använde.

Men varför använde de just detta mått?
Därför att arbetarna som byggde spårvagnar använde samma formar och verktyg
som de använde när de byggde hästvagnar. Okej!

Men varför hade hästvagnarna just denna spårvidd?
Jo, för om man försökte använda en annan spårvidd så gick hjulen sönder när
man färdades på vägarna i England, som hade detta avstånd mellan
hjulspåren.

Nå, vem byggde då dessa gamla vägar med djupa hjulspår?
Det var romarna som byggde de första större vägarna i Europa (och i
England) för sina trupper. Vägarna har använts ända sedan dess.

Ok, men hjulspåren då?
De romerska triumfvagnarna formade i begynnelsen hjulspåren, spår som alla
sedan fick anpassa sig till för att inte förstöra sina vagnar. Eftersom
triumfvagnarna var tillverkade för romarriket hade alla exakt samma
spårvidd.

Standardspårvidden 4 fot och 8,5 tum för järnväg i USA härstammar alltså
från de ursprungliga specifikationerna för en triumfvagn i romarriket.

Länge leve byråkratin! Så nästa gång du får en specifikation i din hand och
undrar vilket ”hästarsle” som författat den, kan du vara inne på rätt spår.
Ty de romerska triumfvagnarna byggdes precis så breda att två hästbakar
fick plats i bredd mellan skaklarna.

Nu kommer snart poängen…

När du ser en Space Shuttle på avfyringsrampen på KSC så sitter det två
stora raketer på ömse sidor om den stora bränsletanken. Det är massiva
startraketer, s.k. SRB-raketer. Dessa tillverkas av företaget Thiokol vid
deras fabrik i Utah. Ingenjörerna som konstruerade dessa startraketer hade
föredragit om de kunde ha gjorts lite bredare, men raketerna måste
transporteras med järnväg från fabriken till Kennedy Space Center. Nu råkar
det vara så att järnvägen från fabriken går genom en tunnel i bergen.

Startraketerna fick inte vara bredare än att de kom genom tunneln. Tunneln
är lite bredare än järnvägsspåren, och järnvägsspåren, kommer du kanske
ihåg, är lika breda som två hästbakar.
Designen av en synnerligen vital del i världens mest avancerade
transportmedel har alltså bestämts av bredden på ett ”hästarsle” för över
2000 år sedan.

Och du som trodde att ”hästarsle” bara var ett tråkigt skällsord!

A GOOD LAUGH ADAY KEEPS THE DOC AWAY