web analytics

SYDKOREA HAR TAGIT LEDNINGEN I ELBILRACET

Mest Motor  
9 okt 2021

Även VI BILÄGARE lyfter fram Sydkoreanerna

Kommentar  Hyundai visar att Sydkorea ligger långt fram när det gäller elbilsteknik, med bland annat supersnabb laddning, medan amerikanska Tesla som vanligt gör saker på sitt eget vis, med körglädje i fokus.

KIA Sydkorea ägt av Hyundai  kör skjortan av Volvo då det gäller privatköpare i Sverige


KIA eNiro  populär e-bil i Sverige  en modell som är fri från barnsjukdomar och kan privatleasas billigt Volvo inte ens med i denna sammanställning från Mest Motor  då de är för dyra och nog frånåkta nu.

Nyckeltal bra affär i ordning

KInesiska bilar ska man se upp med då regimen i Kina kan tilltvinga sig bildata med personuppgifter av tillverkare och  som tyvärr även kan drabba  Volvobilar som ju numera är kinesiskägt  om man ska tro Svenska Dagbladet– Kommer Volvo att plötsligt ses som ett kinesiskt företag som utsätts för sanktioner från amerikanskt, eller kanske till och med från europeiskt, håll?

Volvo  är dessutom  långt efter i elbilsracet – deras elbilar för dyra och  deras tunga laddhybrider  bidrar inte mycket till att minska CO2 utsläppen då de  drar för mycket på landsvägen.

En volvo laddhybrid drar 70% mer än en KIA laddhybrid  dessutom 70% dyrare – men ingen större skillnad att köra påstår  jag som  är minst 50 årig Volvoägare  efter 2 år med en Volvostor Kia Niro Hybrid WOW vilken skillnad när det gäller value for money

Nu gäller elbil  laddhybrid lönar sig  inte för de flesta bara  en onödig omväg inser jag efter att ha kört en äkta hybrid som laddar själv  1,5 år.

OM DU BEHÖVER  LADDBOX

OM DU LADDAR HEMMA SÅ BEHÖVER DU INTE SÅ STOR LADDBOX

LÄS MER OM LADDBOXAR PÅ LADDSMART

 

PRIVATLEASING ELBIL BEDÖMA MÅNADSKOSTNAD ÄR DET RIMLIGT ?

uppdaterad 211015

I början av oktober 2021 finns denna motorartikel i  DN med sk bra erbjudanden privatleasing elbil

clic on pic

Ekonomisk utvärdering Nyckeltal

Om man skapar några nyckeltal blir det lättare att bedöma

Nyckeltal 1 ( används ibland av motortidn)  total leasingavgift  under 3 år delat med bilens värde i tusen kronor Ju lägre värde desto bättre leasingavtal Värden som ligger över  400  lite beroende på bil   betraktas som ett lite sämre avtal -biltillverkaren tar  bra betalt för man vet att kunderna betalar för många hästkrafter ( kostar lite på elbil!!) och annan lyx.

Nyckeltal 2 är mer förståeligt . Bilens värde delas med total leasingavgift för tre år Nyckeltal tex  betyder då att man ”betalar av” bilens nyvärde på 3*3 =9 år  som ju känns som en rimlig praktisk livslängd för en bil som gått 18000 mil . Det lönar sig att privatleasa om nyckeltalet > ca 2,5-3  då efterfrågan på elbilar är stor.

Nyckeltal 3 Vinst  eller förlust? enklast att förstå Jämför med att köpa bilen och ett   inbytesvärde på  60% efter tre år med 1500 mil/år Normalt är inbytesvärde  på en ny bil 45-50% efter 3 år . Man får betydligt mer för en elbil då efterfrågan stor nu och de närmaste  5 åren på begagnade elbilar. Det är därför privatleasingvärdena är så gynnsamma nu då man kan räkna med högre restvärden som ger lägre leasingavgift per månad.

Notera Inbytesvärde= 0,85*restvärdet-  15%( provision och  kanske lägre värde än marknadspriset) ”kostar det ”att få bilen såld vid inbyte Inbytevärde 60%  (40% värdeminskning) motsvarar ett restvärde  60%/0,85=70%   En Tesla eller Kia eniro har  2021 ett restvärde kring 70% efter 3 år med 1500-2000 mil/år.(förklaring till värdefall 40% i tabellen nedan)

TABELL I EXCEL SOM RÄKNAR UT NYCKELTALEN

Bilarna sorterade efter Nyckeltal1

clic on pic

Två  något högre elbilar typ crossover  tillagda med bra privatleasingpris  dels  Peugeot e-2008 (34 mil 100KW 0-80% ) och dels storsäljaren 2021 Kia e-Niro    ( 42 mil 80KW  0-80% 1 timme ). Båda  bilarna har värmepump för vintern.

Här lite  större bilar av Auto Motor Sport  en av Sveriges  bästa motortidningar på nätet

clic on pics

 

Många olika prisuppgifter snurrar runt MG så oklarhet finns vilka modeller som avses 14 okt 2021 variant  med större batteri 389 900 före  miljöbonus  och 2785 kr/mån ger nyckeltal1 =308 som är i samma härad som ovan

Just nu Hyundai visar att Sydkorea ligger långt fram när det gäller elbilsteknik, med bland annat supersnabb laddning, medan amerikanska Tesla som vanligt gör saker på sitt eget vis, med körglädje i fokus.” Läs Mest motor  jämförelse Tesla Y Ionic 5 och Skoda

Volvo inte ens på kartan längre bland elbilar De har ingen elbil som kan konkurrera och deras laddhybrider är hopplöst ute stora o tunga med törstiga  besninmotorer på landsvägen –   En Volvobil eller Volvoaktie är en dålig investering 2021 då företaget är Kinesiskt och Kina  går inte längre att lita på om man ska tro SVD 9 oktober.

Notera Om man funderar på att  köpa bilen kan man räkna med ett värdefallet  högst 40%  under 3 år på  en elbil som går 1500 -2000 mil/år  Normalt är värdefallet på nya bilar  de första tre åren  45-50% på de flesta bilar som rullar ca 2000 mil/år 10% provision att sälja inbytesbilen är då inräknad i värdefallet.

Teknisk utvärdering viktiga  nyckeltal

Räckvidd i mil och högsta snabbladdeffekt är viktiga nyckeltal vid val av elbil   Hur lång tid det tar att ladda från 10% till 80%  eller högsta effekt bilen kan laddas med?  Riktvärde 2021 är snabbladdning  minst 100KW är det lägre ska bilen ha ett lägre nyckeltal för att vara värd att privatleasa .

I DNs artikel fanns inga tekniska nyckeltal med – det kan man faktiskt kräva  ien sån sammanställning för annars är det svårt att bedöma om bilen passar mig eller är värd att titta närmare på .

Om du behöver laddbox

 

 

 

 

VÄLJ INTE FÖR STOR LADDBOX TILL ELBILEN

VAL AV LADDBOX ENKELT

Om bilen står parkerad på egen garageplats där det finns möjlighet till att installera en laddbox

Välj  då minsta enfas laddboxen med  liten  laddeffekt -de flesta behöver  bara ladda med 6 eller 10 ampere  max 2,5 KW  eller 1- 1,5 mil i timmen med egen laddbox då bilen befinner sig på garageplatsen  mesta tiden hos de flesta.

Man behöver bara kunna kunna ställa in laddboxen  när den ska ladda på dygnet och kanske  ha en effektbegränsare  kopplad till elsystemet dessutom en avläsbar  kwhmätare  på laddboxen.  Inställningar via app i mobilen   i närkontakt med boxen eller  via wifi

Helt onödigt för de flesta med egen garageplats att ladda mer än 1- 1,5 mil/timme enfas 6A-10A som motsvarar  max 1,7-2,5KWh varje timme och som innebär max 2,5  kW effekt.

VARFÖR?

Varför ladda bilen  på 3 timmar hemma när man kan göra det på 10-15 timmar istället  då bilen ändå står  den mesta tiden på garageplatsen för de flesta.

Snabbladda på  ett eltankställe   och toppladda långsamt i garaget är betydligt kostnadseffektivare de få gånger man behöver ”full tank ” dagen efter.

Finns liten anledning att installera  för hög laddeffekt  som inte kommer att kunna utnyttjas på den egna  laddplatsen . Använd befintliga resurs  tiden  och utnyttja tiden bilen står ofta på garageplatsen. istället  En tid som kan utnyttjas för långsam billig  laddning   en tillgänglig tid som är betydligt längre än du kanske anar?

Bilen står mesta tiden  i garaget  för de flesta och  kan ladda minst 10-15 mil/dygn under 10 timmars laddtid på natten   bästa laddtid 20-06

Många  kör sällan mer än   högst 10 mil/dag under  5 arbetsdagar som bara det motsvarar    2000-2500 mil/ år De flesta bilar rullar faktiskt kring 1500 mil/år  och har mest lokalkörning.

EGNA LADDBOXAR MED STORA EFFEKTER onödiga och blir dyra att ladda med

UTBUD  LADDBOXAR OKTOBER 2021 FÖR HEMMABRUK ÄR HELT FEL FÖR DE FLESTA MED  ONÖDIGT STORA LADDEFFEKTER SOM BLIR SVINDYRT FRAMÖVER OCH INTE KAN UTNYTTJAS

De få gånger man behöver ladda fullt bättre att  planera som man är van vid med körning elbil -snabbladda till 80% på  en elmack  dagen innan och låta bilen toppladda  till 100% på egna laddplatsen med 1-1,5 mil i timmen. under natten innan långkörningen

Det kommer inte att behövas så många gånger under ett bilår om man bara kör 1500-2000 mil/år De allra flesta bilarna går mindre än 1500 mil/är

De flesta har dålig koll på sin körprofil- TIPS  koppla in körjournalen på bilen(Volvo) eller använd   körloggen i appen (KIA) och mata in alla dagsvärden i ett Excelark under ett år så får man järnkoll. på sin genomsnittliga  körprofil

Om man har koll på sin körprofil vad man kör varje dag  inser man direkt vad det handlar om

LÄS MER OM LADDBOXAR PÅ LADDSMART

MIN KÖRPROFIL 2020-21

Exempel som visar på hur man kan analysera  laddbehov under året och inse hur liten laddare man faktiskt behöver hemma  eller hur många mil man kan använda batteriet i en laddhybrid  med sin egen körprofil  . Dvs förutspå ganska noggrannt vad en laddhybrid kommer att dra i bränsle i genomsnitt ett år med min  egen körprofil.

200.-300 mil kortare pandemiåret  2020-21  för min del  2-3 långkörningar sammanlagt har bortfallit  mot normalåret då kanske 20-40 elmil ytterligare ha kunnat användas i laddhybrid  .

Anm Körde Volvodiesel   XC60  5 år  fram till-2020 den drog 0,72 lit/mil i snitt  under året som dieselbil mot KIA Niro Bensinhybridens 0,5 lit/mil Ingen större skillnad på åkkomfort men  XC60 något tystare från vägljud i baksätet och   NiroCrossovern  lastar något mindre Man åker lika bra 4 personer med bagage i båda bilarna. Tog många år innan jag fattade att KIA i Sydkorea har kört om Volvo med råge  för privatpersoner med Value for Money  och med  minst samma tekniknivå..

Bilen köptes 17/4  2020 därav lite färre  mil  april månad som är exempel på analys i ett excelblad  hur man enkelt kan plocka ut hur många elmil man får med ett  i detta fall 5 milabatteri med sin egen körprofil.

Mera av min körprofil senaste året

Olika typer av väg  ett körår 2020/21

41% kan laddas  ifall jag haft en laddhybrid med ett 5 -milabatteri

 Anm Laddhybriden KIA  Niro hade förbrukat  (1-0,41)*0,5=0,3 liter/mil som genomsnitt under första året  WLTP värdet är visserligen 0,14 lit/mil men då måste man köra 70% av milen på el.faktum är att  WLTP -värdet för laddhybrider är t.o.m. mindre tillförlitligt  än de gamla  NEDC värdena som visade stora fel – Man   måste veta sin egen körprofil- för att kunna bedöma  vad bilen kommer att dra per mil .Tumregel  för de flesta är  2-3 ggr större förbrukning  än WLTP  Däremot om man använder bilen till jobbet varje dag stämmer WLTP bättre- Volvos törstiga  laddhybrider  får inga miljöbidrag längre då även  politikerna   nu har  fattat att WLTP värdet är helt missvisande för stora tunga  laddhybrider   då man kör mycket  mer landsväg med stora bilar.  Volvos tunga SUVAR  drar minst 0,8-1 liter milen på landsvägen när batteriet slut .Det nebär att Volvos laddhybrider ( TWIN ENGINE och  RECHARGE  drar  70% mer än KIas laddhybrid  Niro . Man ser  det enkelt  när  man  jämför WLTP värdena .

VOLVOS LADDHYBRIDER  har WLTP  0,24   lit/mil i jämförelse med  WLTP 0,14 liter per mil  för KIA Niro Laddhybrid. Man luras lätt av den låga förbrukningen  för   laddhybrider men upptäcker  hur  skevt det är för Volvo  i jämförelse med bränslesnåla bilar. 

 

 

 

VOLVO RECHARGE LADDHYBRID bränsleförbrukning i verkligheten

BAKGRUND

 NOSTALGIA Volvos bästa bil genom tiderna- ? den ansåg inte inkörd förrän  den gått minst 20 000  mil Bytte man bara olja i motorn kumde den gå hur länge som helst behövdes inga dyra servisar Bra rostskydd Man kunde göra mycket själv.

Jag har lång erfarenhet av Volvobilar i praktiskt bruk och har under senaste 20 åren lagt mycket energi på att detaljerat följa upp bränsleförbrukning främst Volvodieslar i verkligheten.   Avvikelsena mot verkligheten från den tidens sätt att mäta bränsleförbrukning var stora  ( NEDC)

När förbrukningsmätning enligt WLTP infördes  i slutet av 2010-talet stämmer verkliga förbrukningar betydligt bättre överens med  verkligheten  vid blandad körning och ett lugnt körsätt.

När laddhybrider  kom börjde det slira igen då WLTP värdena är alldeles för låga. Bränsleförbrukning stämmer bara om man kör eldrift 70% och bensin 30% av milen. I verkligheten drar laddhybriderna 2-3 ggr mer om man inte regelbundet kör korta sträckor varje dag.

Läs gärna Laddhybrider  WLTP i verkligheten!

MIN KÖRPROFIL 1500 mil/år KIA Niro

Jag började köra en KIA hybrid 2020 och bilens loggsystem dokumenterar all körning  Under de senaste tre åren kör jag ca 1500 mil/år  och ungefär  samma körprofil och sträckfördelning varje år,

Utdrag ur logg systemet MIN KÖRPROFIL

totalt körning  av bilen 207 av årets 365 dagar Bilen står still i 158 av årets dagar( 43%)  dvs rullar 4 dar i veckan och står still 3  genomsnitt  Bilen rullar genomsnitt 1500/207= 7,2 mil de dagar den körs

Kan enkelt simulera hur många batterimil jag  kan köra beroende på batteristorlek baserat på min körprofil.

Sammandrag helår av min körprofil

gröna fältet anger möjlig andel mil som eldrift om det varit en laddhybrid som klarar 5 mil på batteriet

Om jag kört laddhybrid  med 5 milsbatteri hade 603 mil kunnat laddas  därav 291 mil på längre körsträckor och 312 mil vid korta körningar i stan.

DÅLIG LÖNSAMHET MED STÖRRE BATTERI ÄN 5 MIL PÅ EN LADDHYBRID  

Med ett 7 milsbatteri kan jag köra  bara 130 mil längre med batteriet och med ett 10 milsbatteri bara 277 mil längre med min körprofil

Jag sparar 16*kr/lit *0.5 lit/mil – 1.8Kwh/mil*1,7 kr/kwh = 5 kr/mil med batterikörning 

 Jag skulle bara  spara 5*130= 650 kr/år med 7mila batteri och 5*277=1400 kr/år med10 milabatteri i jämförelse med 5 milabatteri Så liten förtjänst betalar inte merkostnaden för en bil med större batteri   

Tidigare körde jag  under 2000 talet ca 2000 mil per år då blev det ytterligare 500 mil på landsvägen  längre körningar 100-180 mil tor ca 4 turer årligen och med laddhybrid förmodligen då bara laddat 40 elmil på  dessa 500 mil!

Min körprofil 1500 mil  medger 600 elmil resp 2000 mil och 640 elmil om jag kört en  laddhybrid  med  batteri för 5 mil.

KÖRNING MED  LADDHYBRID MED MIN NUVARANDE KÖRPROFIL

KIA NIRO LADDHYBRID med  4,8 mil batteri

Kia Niro LaddHybrid drar  i hybridläge 0,48 lit/mil enligt WLTP Med  min körprofil och körsätt  drar hybridbilen   ca 0,5 lit/mil dvs  4% mer än WLTP vid ca 1500 mil/år som genomsnitt under året

Laddhybriden har WLTP värde 1,4 lit/mil  men då är det bara 30% bensinkörning i hybridläge  med wltp 0,48  (1,4/4,8=30%) och 70% batteriläge dvs körningar under 4,8 mil

Med min körprofil blir det ca 600 el mil med  laddhybrid med ett  5 milbatteri  eller 575 mil med ett 4,8 milbatteri   Med Niro Laddhybrid kan jag  då köra ca  575/1500=38% med el

62% med bensin ger 0,62*0,5=0,31 lit/ mil som genomsnittlig årsförbrukning med laddhybriden med mitt körsätt.

Jag skulle spara besnin  0,48-0,31= 0,17 lit/mil 1500 mil vid 16 kr/lit är det 4000 kr/ år  Det kostar  dessutom ca 3 kr/mil att köra på egen el  det kostar 575*3  ca 1700 kr el

Ladd hybriden kostar 1000 kr/mer att serva per år

Jag kan spara 4000-1700-1000= 1300kr/år i driftkostnad med laddhybrid Niro som dessutom  kostar ca 50-75000 kr mer  att köpa-

Ingen som helst lönsamhet med  KIA NIRO laddhybrid  för min del Jag sparade på miljön 0,22 lit/mil genom att byta från VOLVO XC60D4AWD som drog 0,72 lit mil  Det var ett optimalt byte med min körprofil. Man får inte gå till överdrift när det gäller miljöanpassning .  

XC60 RECHARGE 2021 Laddhybrid som går 4,5 mil på batteriet

Jämför  denna laddhybrid först med en XC60 mildhybrid med samma bensinmotor

Man måste veta sin egen körprofil och vad laddbilen drar utan el för  att kunna räkna ut sin troliga förbrukning med  en  laddhybrid

VOLVOS VÄRDEN

Volvos hybrid recharge  drar 2,4/1,4=71% mer  bränsle än Niro laddhybrid

Förbränningsmotorn drar 8,4/4,8= 75% mer  bränsle än Nirohybriden

Priserna följer samma mönster Volvo 60-75% dyrare

 Anm Volvon har onödig 4 hjulsdrift som ökar bränsleförbrukningen och även priset  ska nämnas

Jag har kört XC60 FWD och XC60 AWD i 5 år och KIA NIro i  snart  2  år

Man får mycket mer för pengarna med en KIA  Niro  som är en crossover och nästan lika stor bil  Volvo är  XC60 inte värt merpriset och har överprestanda om man mestadels kör i stan och bara 1500 mil per år som Volvo säger att medelsvensken gör..

Förbrukningssiffror Volvobilen med min profil

Jag skulle köra  570 mil med el (38% av milen) med min körprofil  med ett batteri på 4,5 mil det innebär 62% av milen med bensin

Jag skulle förbruka  62%*8,4= 0,52 lit/mil med XC60 Recharge

Jämför med   XC60 bilens WLTP som är 2,4   lit/mil  (0,24 lit/mil) det visar att WLTP laddhybrider är individuellt.  Volvo bilen recharge 4,5 mils batteri  drar lika mycket bränsle som min Niro fullhybrid som laddar själv.

JÄMFÖRELSE MED VOLVO  XC60 RECHARGE med den nya laddhybriden som går 7,7 mil

 

Först lämpligt översätta  25g/km som är vad bilen släpper ute enligt WLTP   31 g motsvarar 1,4 lit/mil så 25 g motsvarar  25/31*1,4=1,13 lit/mil som hybrid WLTP

1,1 lit/mil utan batteri i hybridläge är enormt mycket jämför med Nirohybridens 0,48 .Batteriet hjälper till att rejält minska genomsnittsförbrukningen.

Med batteri som klarar 7,7 mil mellan laddningarna  kan jag köra 770 mil eller ca 52% med el med min körprofil .

Min bensinförbrukning med en nya XC60  Recharge 7,7 mil skulle då bli 0,48*1,1 lit/mil=0,53 lit/mil

Batteriet 7,7 mil drar ner förbrukningen rejält till en nivå  som  motsvarar min HybridNiro . Volvon som studerats är ett fartmonster men kostar dubbelt så mycket att köpa- Betydligt bättre lägga pengarna på en renodlad elbil se nedan  .

XC60 7,7 mil- eller 4,5 milbatteri?

Jämför man  nya Volvo XC60  recharge 7,7 mil med  gamla XC60 twin engine 4, 5 mil kan jag med min körprofil köra 200 mil längre på el  med batteri 7,7 mil Det ger 200*1*16 ca 3000 kr/år i förtjänst Prisskillnaden ca 100 000 mellan bilarna motiverar inte längre räckvidd el . Bilen drar rejält mycket på landsvägen men om man kör lite landsväg får man en rimlig förbrukning- vad man nu ska med en massa onödiga hästkrafter till i med i huvudsak stadskörning  ??

Jag hade hellre köpt en elbil KIA EV6 istället  för VOLVO XC60 Recharge 7,7 mil

Här prestanda  för nya  XC60 Laddhybriden 7,7 mil 

KIA EV6 MIN FAVORIT

Vill man ha en skrytbil är det väl Volvo XC60  recharge 7,7 mil OK  men jag hade köpt en elbil KIA EV6 istället. KIA är långt före Volvo vad avser Elbilar– Dessutom kommer  laddhybrider  att försvinna med tiden Det är dyrare att tillverka och serva och de  blir mycket dyrare i drift över tiden.

Volvos RECHARGE  7,7 mil är en dålig investering idag,

A GOOD LAUGH ADAY KEEPS THE DOC AWAY