web analytics

KRÖNIKA OM MILDHYBRIDER HYBRIDER OCH LADDHYBRIDER

Hybridbilar har funnits  i många år och under senare år har  nya varianter av hybridbilen dykt upp i form av mildhybrider och laddhybrider

HYBRID BILAR

Många vet dåligt om skillnaderna i hybridfamiljen

HYBRID   bil med bensinmotor och elmotor  ( även diesel)   Ett batteri laddas med bromsenergi  under drift eller av   bensinmotorn. Elmotorn stöder bensinmotorn antingen genom att driva själv eller hjälpa till vid acceleration eller uppförsbackar.

LADDHYBRID Samma som HYBRID  men batteriet  är större och kan även  laddas   via elnätet och batteriet kan klara  3-7 mil på eldrift Bilen kan köras både som el bil och hybrid ( bilen bestämmer när el ska användas) Vissa stora tunga laddhybrider  tex  Volvo Twinengine  använder bensinvärmare på vintern även i elläget  annars  blir räckvidden på el bara några mil när det är kallt .

MILDHYBRID  En enkel form av hybrid där batteriet  är mindre än hybridbilens batteri- bilen går aldrig på ren el utan bromsenergi lagras i batteriet och användes som hjälp vid acceleration och drift av bilens elsystem

HYBRIDER

Toyota har längst erfarenhet av hybridbilar och har tillverkat sådana bilar de senaste 20 åren och mest känd  är Toyota Prius en bensinhybrid som drar  kring  0,4 liter mil.

Hybridbilar utnyttjar bromsenergin som lagras  i ett batteri och driver en elmotor om tidvis hjälper huvudmotorn  att driva  bilen tidvis enbart på el oftast i stan  och som hjälp  till bensinmotorn.

KIA har också utvecklat Hybrider och kännetecknande för bränslesnåla asiatiska hybridbilar  är att systemeffekten hålls låg och ofta inte turbo i bensinmotorn.  Bränslesnåla bilar prioriterar vare sig  många hästkrafter och snabb acceleration som är förödande för bränsleförbrukningen om man inte är lätt på gasen.

Styrkan med en hybridbil är att batteriet är dimensionerat så att bensinmotorn kan arbeta  i ett  effektområde där motorn har högst verkningsgrad- Om effektbehovet för stunden är för lågt  för bästa verkningsgrad hos motorn    laddas även batteriet  av bensinmotorn. Om effektbehovet är för stort för bästa verkningsgrad  hos bensinmotorn ,tex vid acceleration eller uppförsbackar . då går elmotorn in och hjälper till och avlastar bensinmotorn som fortfarande kan arbeta effektivt.. Dessutom  stängs bensinmotorn automatiskt av när elmotorn själv klarar framdrivningen och batterikapacitet finns tillgängligt

Batteriets storlek i en hybridbil motsvarar fullt utnyttjat ca  5 km eldrift  i  normal fart och batteriet arbetar mellan 25% och 75% av batteriets verkliga kapacitet.  ( KIA NIRO Hybrid)-

En hybridbil sparar ca 20 % av bränsleförbrukningen i jämförelse med en konventionell bil av samma storlek. I stan sparar en hybridbil upp till 50%  mot en konventionell  bil ref Toyota och min egen erfarenhet med Kia Niro hybrid. Det som gör skillnaden i procent så stor i stan beror att konventionella bilar är väldigt ineffektiva i stadstrafik  -förbrukningsvärden  i stadstrafik är  höga för förbränningsmotorn. I stan kommer hybridtekniken verkligen till sin rätt  då förbränningsmotorn arbetar optimalt   och laddar samtidigt batteriet. Dessutom låg fart och ständiga hastighetsändringar.

Mildhybriden  ett marknadsföringsjippo

Mildhybriden  dök upp efter dieselgateskandalen då konsumenterna började överge  dieselbilen.   Det gällde att få ner förbrukningen för tunga suvar som går på bensin  så att det ungefär motsvarar dieselbilen för att slippa straffavgifter.  Mildhybrider på mindre bilar passar inte lika bra och kan bli  sämre än konventionella bilar har Motor visat på test av Golfbilar septembernumret 2020.

En mildhybrid spara 5-15% i jämförelse med en konventionell bil anger Volvo och det högre värdet gäller  i stan och det lägre på landvägen. Som jämförelse sparar en hybrid 10-50%.

Viktigt att förstå skillnaden mellan hybrid och mildhybrid om man vill tänka på miljö och ekonomi vid bilköpet  Att köpa en större bil utan mildhybrid är ett  miljödåligt val 2020.

Laddhybriden som marknadsföringsjippo

Tillverkare av tunga Suvar och stora personbilar har diversifierat  genom  att  på kort tid ”elektrifierat ” sin bilflotta genom att göra varianten laddhybrider Ex Volvos TWIN ENGINE  . Man har varit tvungen för att få ned den genomsnittliga bränsleförbrukningen i bilarna som säljs.

Det är mest spel för galleriet då
dels det låga förbrukningsvärdet enligt WLTP inte visar verklig förbrukning då de flesta kör mer än 30% av årsmilen på landsvägen
dels då staten samtidigt har gynnsamma skatteregler för bilförmåner som gör att fel typ av bilar gynnas – stora tunga bilar drar alltid mer soppa ! .

Är det genialiskt tänkt av Volvo att utnyttja systemet och skita i miljön kan man faktiskt fråga . Jag tycker att nuvarande VD inte platsar längre  han  gillades i  heller nte av Östling på Scania  det kan man nu  bättre förstå.

Den som handlar privat och har lite miljötänk undviker  stora tunga  dyra bilar som släpper ut 50% mer än tex  motsvarande asiatiska  och europeiska alternativ.

Volvo börjar likna lite av dinosaur som sakta dör ut tror jag om man inte  erbjuder bättre miljöanpassade bilar bilar i verkligheten! och  med en SUV som minne på gravstenen  när nu staten  tar bort subventionerna till tjänstebilsägarna.

Viktigt att förstå att bränsleförbrukningen som anges  för laddhybrider bara gäller vid minst 70%  körning av alla mil på el vilket i praktiken betyder väldigt lite landsvägskörning. Även om en laddhybrids  bränsledeklaration visar en  liten genomsnittsförbrukning drar en motorstark bil typ XC40  Twin Engine 50% mer  bränsle än en jämnstor KIA Eniro laddhybrid – då Volvon hästkraftstinn med snabbare acceleration för att kunna ta bra betalt. Det märks på landvägen vid långkörning  då laddhybrider  förbrukar minst 3 gånger mer bränsle på landsvägen vid långkörning än vad WLTP värdet anger.

JÄMFÖRELSETAL  OLIKA BILTYPER  

DIESELBIL

I en dieselbil som kan tanka 60 liter och drar 0,6 lit/mil kan rulla 95   mil  om man tankar när det är 10  mil kvar  5 liter  . Man kan köra 95 mil mellan tankningarna och det tar 5 min att tanka  för 95mil.

Dieslar inte särskilt lämpliga i stor stadsmiljö och passar bäst på landsvägen

MILDHYBRID

Mildhybrid  används i huvudsak på  större bensinbilar som får  en bränsleförbrukning som en  dieselbil och  blir likvärdig i räckvidd

HYBRID

Drar ca 5-10% mindre än  den traditionella bensinbilen på landvägen bilen laddar själv hjälpbatteriet Har ofta anpassad bränsletank  och räckvidd en  därmed något lägre än dieselbilen Ofta mer ekonomisk än en laddhybrid om man inte har tjänstebil eller körunder 1500 mil/ år och en del landsvägskörning

LADDHYBRID

Drar ungefär som en hybrid på landsvägen fast de första 3-5 mil får man utan fossilbränsle med el  Finns  det inte någon hybrid att jämföra med  vad  bilen drar på landsvägen  kan man använda WLTP värdet*3  så får man  en ungefärlig bränsleförbrukning  på landsvägen . På långkörning har man ingen större nytta av exramilen på batteriet.  Den stora fördelen med  en laddhybrid kommer först  när huvuddelen av all körning är  i stan och man kan ladda själv. Jämförbar med dieseln på landsvägen.

Kör man mer än 70% av milen i stan är en elbil ett bättre val -än laddhybriden .Det är  inte bra med en bensinmotor som går för korta sträckor under året  blir  lite av en ”lite gubbakörd bil” som lätt  sotar igen eller får andra bekymmer

ELBIL

I en elbil använder man bara 60 % av batteriets kapacitet när man kör längre sträckor  ex  el bil 50 mils räckvidd man tankar när  ca 20% eller 10 mil kvar att köra  ( motsvarar 5 liter diesel kvar i   dieselbil 0,5 lit/mil ) och man snabbladdar bara till 80%  eller 40 mil dvs bara 60% av 50 mil  eller 30 mil  mellan tankningarna ( snabbladdningarna) inte mycket att skryta med.  Det  tar 45-1 timme att tanka i nuvarande laddningsstruktur Är det vinter  och kallt får man dra av 20% eller köra rejält långsamt om man ska köra långt.

EN STILLA UNDRAN

Vad driver folk att köpa dyra elbilar?

Lägga mellan en halv  miljon och en miljon på en bil bara för att köra i stan ? För nåt vidare kul att tanka varannan timme med elbil verkar det inte var vid långkörningar.

Nej det är nog prestanda som gäller för många- som köper större bilar understödda av tjänstebilsavtal. De minsta elbilarna räknar man hem i körning till och från jobbet men heller inget att ha på landvägen. Bara Teslan är  ett vettigt val i dag  med nätet av  superladdare.

Ett är säkert man ska vänta några år till med elbil !

Bättre att träna att köra mjukt med hybrid eller laddhybrid  som är ett bättre val. idag Om ytterligare 2-3 år ser man  dessutom bättre hur andrahandsvärdena utvecklas på elbilarna.

Irish joke

ursprungligen publicerad mars 2012

Three Irishmen are sitting in the pub window seat watching the front door of the brothel over the road. The local Methodist pastor appears, and quickly goes inside.

”Would you look at that!” says the first Irishman. ”Didn’t I always say what a bunch of hypocrites they are?”

No sooner are the words out of his mouth than a Rabbi appears at the door, knocks, and goes inside.

”Another one trying to fool everyone with pious preaching and stupid hats!”

They continue drinking their stout and roundly condemning the vicar and the rabbi when they see their own Catholic priest knock on the door.

”Ah, now dat’s sad,” says the third Irishman. ”One of the girls must have died.”

A Contribution from Anders in Viken

A GOOD LAUGH ADAY KEEPS THE DOC AWAY