web analytics

LADDHYBRID I JÄMFÖRELSE MED BIL MED OCH UTAN HYBRIDMOTOR

uppdat 200229 små  justeringar värden Polo ,XC40

VAD BILEN DRAR PER MIL ÄR BEROENDE HUR LÅNG RESAN ÄR  OCH VARIERAR MYCKET PÅ HYBRIDBILAR

Två bilar av samma storlek i TILLGÄNGLIGA  hybridformer jämförda  vad de förbrukar beroende  på körturens längd. Som referensbil inlagd en liten bränslesnål konventionell bensinbil VW Polo.

Klicka på bild för att läsa

Kurvorna är baserade på WLTP -värden bränsleförbrukning och att bilarna kallstartas då  ca 0, 5 lit bränsle går åt att värma upp bilen. För XC40 Twin Engine har räknats 90% av  WLTP värdet på motsvarande bensinmotor  i konventionell bil då  hybrideffekt med återvinning av bromsenergi uppstår vid körning på landsväg.

Det framgår klart att en laddhybrid är bäst om de  mesta av körmilen under året är korta sträckor. Har man mycket  resor över 10 milskörningar tur och retur är en hybrid som laddar själv att föredra. En dyr törstig bil utan någon form av hybridmotor   ska man nog tänka två gånger innan köp.

Läs mera om val mellan Laddhybrid och Hybrid som laddar själv

 

OM ELBILAR PÅ FATHER BENS BLOGG

ARTIKLAR OM ELBILAR

publicerad 12 jan 2020 uppdat 200228

 

2020

Laddhybrid i jämförelse med hybrid och standardbilar

En laddhybrid har lömska förbrukningssiffror- passar inte alla

Köp inte en Volvobil utan hybridmotor 2020

En prisvärd hybrid först steget mot elbil

Elbil passar bäst i närområdet och stan

Erfarenheter med KIA Eniro

2019

KIA HÄSTLÄNGDER FÖRE VOLVO MED ELBIL TILL VETTIGT PRIS

2018

Elbilen trots allt klimatsmart

Elbilar laddas med kolkraft

KÖP INTE EN NY VOLVO UTAN HYBRIDMOTOR 2020

uppdaterad 200229

NY BIL  2020 BRÄNSLEFÖRBRUKNINGEN VIKTIG

CLIC ON PIC

Jämförelse Volvos minsting utan mildhybridmotor med några bilar

Kurvorna  baserade på bränsleförbrukning enligt WLTP och  ca 0,5 liter bränsle att värma kall bil vid start.

Köp inte en ny Volvo utan hybridmotor mildhybrid med  B-motor eller laddhybrid  för den som köper en Volvo som privatperson, Bränsletörstiga Volvobilar  2020 års modell utan någon form av elektrifiering  kommer att tappa i andrahandsvärde när tumskruvarna dras åt för klimatet. En nyttig läxa från Dieselgateskandalen

BILFÖRSÄLJNINGEN I BÖRJAN AV 2020

Januari siffrorna  2020   bilförsäljning till privatpersoner Volvo halkar efter då bilarna inte tillräckligt klimatvänliga och väldigt dyra.

Om man vill byta ner sig i storlek med Volvo finns bara XC40  det blev  inte köparnas favorit i januari. tre gånger fler bilar av andra märken sålde bättre.

Ref Vi Bilägare

Både   företagsbilar och privatpersoner enligt  AutoMotorsport 

För närvarande är det  billigare att köra den mest populära elbilen KIA  eniro än att köra Volvos minsta bil XC40 utan hybridmotor…. som är i samma storleksklass som KIA Niro serien som alla är elektriferade- ett exempel hur Volvo halkat efter på privatsidan.

Denna jämförelse  mellan KIA och Volvos minsting talar sitt tydliga språk alla 5 välutrustade bilar.

Kalkylen

Volvobilar är dyra  men vållar just nu uppenbarligen en del problem i jämförelse med andra bilar 2019 – det är  ägarna  som tycker

Räkna själv  Bilkalkyler 1,06 eller använd Motormännens räknare och jämför olika bilar

En bra hybridbil  ett bättre alternativ än en dyr tung bränsletörstig VOLVO  utan hybridmotor

Volvo satsar inte längre på   prisvärda  elbilar för privatpersoner utan fokuserar på förmånsbilar  och frågan är om Volvo är särskilt intresserad av att tillverka el-bilar för vanligt folk. .

 

LÄS ÄVEN

Laddhybrider har lömska förbrukningssiffror

Billigare köra ny fullutrustad KIA Niro Hybrid än en 3 år gammal VOLVO XC60 D4 AWD

 

 

 

 

 

 

 

 

LADDHYBRIDER HAR LÖMSKT LÅGA FÖRBRUKNINGSSIFFROR

uppdaterad 200229

Laddhybrider och hybrider har två motorer

I en laddhybrid räcker  batteriet   3-5 mil  och laddhybriden  drar ofta inget bränsle vid batteridriften  – är det kallt ute används ofta den ordinarie motorn för att hålla bilen varm och spara på batterimilen så även om man kör bara på batteriet drar framförallt större bilar även lite fossilt bränsle när det kallt.

I en hybrid har batteriet kapacitet för ca  en mil  Elmotorn hjälper till vid starten , vid acceleration och i uppförsbackar och laddas under färden.

En mildhybrid kan inte köras på ren el  utan batteriet samverkar alltid med huvudmotorn som på Hybrider.

Laddhybrid passar inte alla

Laddhybrider visar väldigt låga förbrukningssiffror enligt mätnormen WLTP.

TÄNK EFTER en laddhybrid med deklarerad bränsleförbrukning 0,21lit/Mil  med en bensinmotorn  som drar 0,75 lit/mil- som är typiskt för stora tunga Volvobilar – låter egendomligt med den låga bränsleförbrukningen .  Det innebär stora begränsningar av hur bilen kan användas om man vill uppnå den deklarerade förbrukningen.

TROR DU PÅ  0,21 lit/mil i verkligheten?

JA om  bilen används varje dag  med  3-5mil tex tor jobbet och en liten andel   landsvägskörningar under  året där man inte kan ladda batteriet på samma sätt.

NEJ  Om bilen körs blandad körning  som innebär mycket av milen på landsvägen

Siffrorna blir direkt missvisande om man inte använder en laddhybrid tex till jobbet varje dag eller i huvudsak   kör  bilen i stadstrafik eller närområdet med kortare resor varje dag.

Tumregel : kör man blandad körning  med mycket landsväg räkna med 2-3  gånger högre förbrukning i genomsnitt  jämfört med värdena  enligt WLTP -normen

Hur man ska räkna

Bensin(diesel) motorn i laddhybriden är huvudmotorn och  drar som vanligt 0,5-0.8 lit /mil  beroende av hur stark motorn är och bilens vikt.

Exempel 1

En stor  VOLVO V90  med Twin engine drar  enl WLCP  bara 2,1 lit/mil resten av energiförbrukningen via batteriet som laddas upp hemma . Bensinmotorn drar ca 0,75 lit/mil så WLTP värdet indikerar en  liten andel bensinmotoranvändning   dvs mycket  stadskörning eller till jobbet varje dag där   man laddar upp batteriet i princip varje dag.

Om bilen under året körs x% landsvägskörning  med 0,75lit/mil drar den i genomsnitt x*0,75 lit/mil och det motsvarar då WLTP värdet 0,21  dvs x*0,75=0,21 som ger X==0,21/0,75=0,28 förbrukningssiffrorna indikerar bara 28%   landsvägskörning !

Om Volvo Twinengine däremot körs 60% landsvägskörning och ständigt laddas inför  kortare körningar  blir snittförbrukningen 60%*0,75+40%*0=0,45 lit/mil en låg siffra men mer än dubbelt så mycket som deklarerade 0,21 lit/mil

Exempel 2

EXEMPEL KIA Niro hybrid drar 0,48 lit/mil och KIA Niro laddhybrid drar 0,14 enligt WLTP – bilarna har samma bensinmotor

0,14/0,48=0,3  Laddhybriden drar fossilt bränsle ca 1/3  jämfört med hybriden vilket betyder att laddhybriden   har många  mil med kortare sträckor under  5 mil   för att uppnå ett genomsnitt av  0,14 lit/mil då bilarna har samma bensinmotor. Ca   70%  av milen är stadskörning  eller till och från jobbet i  den låga förbrukningssiffran. Batteriet används huvudsakligen som bränslekälla som sänker genomsnitts förbrukningen av fossilt bränsle rejält.

SAMMANFATTNING BRÄNSLEFÖRBRUKNING  KÖRSTRÄCKA

EGEN KÖRPROFIL BLANDAD KÖRNING 5 mån höst vinter

Ca 65% landsvägskörning med 40% av timmarna i bilen under vintern På sommaren är andelen landsvägskörning 75-80%. Kört 1500-2000 mil/år mest varma delen av året de senaste 20 åren.

Klicka på bild för att läsa

Dieselförbrukningen  0,76 på vintern i verkligheten på en XC60AWD är inte imponerande. Hade det varit en laddhybrid hade WLTP varit 2,4 ( 2020 års XC60) och min förbrukning på vintern varit 0,73*0,76*0,925+0,27*0= 0,51 lit/mil (Hybrideffekt landsvägsmil -7,5 % därför faktorn 0,925)

 

Förbrukning  några laddhybrider blandad körning

70 % landsväg och 30%  kortare körningar i närområdet

Volvo V90 Twin engine  WLTP 0,21 lit/mil
0,75*0,7*0,95+0*0,3=0,53 eller 2,5 ggr mer än  WLTP

 KIA  Niro laddhybrid  WLTP  0,14 lit/mil

0,5 *0,7*0,95+0*0,3=0,33 eller 2,4 ggr mer än WLTP

 EKONOMI

Kapitalkostnaden är den stora posten i bilkalkylen som gör att laddhybrider inte är ett ekonomiskt bra alternativ ifall man inte har kör 3-4 mil  i veckan  varje dag.

Jämförelse några bilmodeller av samma storlek konventionell bil, hybridbil, laddhybrid .elbil med 60% landsvägskörning talar sitt tydliga språk  Ekonomiskt och utsläppsmässigt.

Det kostar 18kr/mil mer att köra en XC40Twin Engine än en KIA Niro Hybrid och man sparar 4 cl bränsle/mil vid lugn körning.

Kostar 16 kr/ mil mer att köra en XC40Twin Engine än en KIA Niro Laddhybrid  och man släpper ut 50% mer CO2/mil ( skillnad i dränsleförbrukning)

Det kostar 11kr/mil mer än att köra en XC40Twin Engine än en elbil KIA Eniro som har 0 -utsläpp.

Detaljer i kalkylen

SLUTSATSER

2,5 ggr WLTP värdet är rimligt att anta som verklig bränsleförbrukning om man  kör blandad körning med  merparten av milen landsvägskörning

Reflexion Fullständigt obegripligt att man skattesubventioner stora tunga laddhybrider !- En stor hästkraftsstinn bil passar ju bäst på landsvägen då 2-3 dubblas förbrukningen och en stor tung bil är alldeles för klumpig i stadstrafiken.

Viktigt att göra egen bedömning av körprofilen ungefär hur många mil med längre landsvägskörning och hur många mil  som körs i närområdet innan val av hybridtyp.

Med större andel landsvägsmil är en  hybridbil som laddas av bilen  ekonomiskt fördelaktigare.

Mitt ofta använda exempel 
Om man som privatperson köper en ny Volvo XC40  utan någon form av hybridmotor bryr man sig varken om bilekonomi eller utsläpp av CO2 Den bilen kommer inte att hålla sitt värde särskilt väl- läxa från Volvodieslarna!- Nästa smäll kan mycket väl komma för bilar med höga bränsleförbrukningar när de kommer ut som begagnade om några år och tumskruvarna för klimatet dras ännu  hårdare.

LÄS MERA OM VAL HYBRID ELLER LADDHYBRID 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A GOOD LAUGH ADAY KEEPS THE DOC AWAY