web analytics

Ordningsföljd och namn på snapsar och supar

 ursprungligen publicerad 2009 och republished 1 mars 2019 pga intresset 

En liten snaps till sillen  brukar sitta bra och ordna så att matsmältningen fungerar

Det erinrar mig om att varje snaps har ett namn Helan och Halvan  och möjligen Tersen tillämpas vanligen idag och Kvarten och Kvinten kanske inte så ofta drickes nuförtiden men sen börjar kanske minnet svikta ..

Efter att ha efterforskat i  Kongliga Maskinsektionens sångbok på KTH*** från 60talet och vidare med hjälp av min broder Gunnars arkiv från Medicinarnas motsvarande ritualer  i Umeå har vi kommit fram till att följande  ordningsföljd  bör vara gällande.

SUPORDNING ENLIGT  GAMMAL TRADITION

1.Helan
2.Halvan
3.Tersen
4.Kvarten
5.Kvinten
6.Rivan
7 Septen
8.Rafflan
9.Rännan
10.Smuttan
11.Smuttans unge
12.Femton droppar
13.Lilla Manasse
14.Lilla Manasses bror
15.Kreaturens återuppståndelse
16 aboslut sista supen
17 den bleka dödens dryck

Rafflan , Rännan , Smuttan och Smuttans unge brukade infalla till  nattamaden-den verkliga höjdaren namnmässigt är ”Kreaturens uppståndelse” som tydligen skall intages vid sjutiden på morgonen- ett märkligt namn som nog ingen av naturliga skäl har något minne av men som ändå upptecknats av någon fortfarande skrivkunnig då man nått så långt. De sista två antagligen framåt förmiddagen …för de som fortfarande lever…

I sångboken från 1962 finns 21 st supnamn där det tillkommer ”klacken” ,loppsupen, styrkesupen,  ”tuppsupen”, aptitsupen, kaffesupen och  fisksupen men dessa är inte inordnade i den logiska ordning bror min och jag kunde enas om.Dessutom omnämnes ett antal ”mellanbindare” och några toddar.

För att citera Kongl Msektionens sångbok från 1961 som är utgiven i 50 numrerade exemplar varav jag har nummer 51 är slutorden

Förutom ovan namnade 24 supar finns tre  sk mellanbindare och två toddar

VAD DÄRUTÖVER ÄR KAN MÖJLIGEN URARTA I RUMMEL OCH BÖR DÄRFÖR UNDVIKAS är skrivet i sångboken men med tillägget:

 ” i ovanstående 24 supar  och tillhörande mellanbindare och toddar tillkommer  dessutom kyrksupen,tankeställaren,handelssupen och släpsupen  och Ostsupen förståss som jag glömde först….totalt 29 namnade supar förutom ett antal mellanbindare och toddar

Det var tider det…

fotnoter

*** Kongliga Tekniska Högskolan i Stockholm  var fadder till LTH Lunds Tekniska Högskola  som startade 1961 och dessutom alltid var steget före #Chalmers i Göteborg nån teknisk institution … som i sin tur låg knappt före #Handels****  i Stockholm som populärt ställe att studera vidare på 60-talet

**** Vanligt på 60talet var att studera samtidigt på KTH och Handels  av teknologer på KTH det fördröjde studierna på KTH ett till två år men som gav en meriterande  en dubbelexamen om man var KTH student,.  Ingen ens försökte på Handels att studera på KTH samtidigt som förklarar rankingen.

Erfarenheter Elbil KIA e-niro 2019 års modell

uppdaterad 190322

Kia eniro Motor190131

KIA verkar ha förstått vad marknaden för el-bilar vill ha  Ett vettigt pris, lång räckvidd , en lagom stor bil en Cross Over ( ett mellanting traditionell bil och SUV ).

PRAGMATISKA ERFARENHETER FRÅN VERKLIGHETEN

Min bror som kört BMW i många år  bytte upp sig till en elbil KIA eNiro  vid årsskiftet 2018/19. Han  kommenterar Motors bedömning från  jan 2019 och sina närmaste resplaner med elbilen så här:

Ja , hittills verkligen nöjd 
Bara positiva erfarenheter så här långt.
Framför allt är jag imponerad av att värmen i bilen är så effektiv och strömsnål ( värmen alstras av en värmepump ) 
Och jättebra framkomlighet i snö , kanske beror på bilens vikt ( c:a 1750 kg ) 
Den har rullat 250 mil nu och om ett par veckor kör vi till Åre via övernattning i Stockholm. …. (Resan startar i Göteborg)

DAGBOKSANTECKNINGAR

från min brors erfarenheter och fylles på efter hand under 2019

  • 31 jan : Bilen låter som en gammal spårvagn när elmotorn kall- men den tystnar när den blivit varmare
  • 12 feb -19Kylans  effekt på elbilar vad tror du ?
  • 13 feb Jag tror att det skiljer mycket från bil till bil om hur mycket vinterkylan påverkar batteriets kapacitet.
    Här  en intressant artikel om ” battery management”
    Tesla har varit och är en föregångare och Kia har kopierat mycket av deras erfarenheter.
    Jag var i Svenljunga förra veckan på harjakt  och avståndet dit var 14mil. När vi kom hem på kvällen så visade bilen att jag hade 8 mil kvar att köra.
    Dvs den sammanlagda körsträckan skulle ha blivit c:a 36 mil .
    Temperaturen ute låg på minus 2-3 grader.
    Ska bli intressant  att se hur långt jag kommer på sommaren i 20  graders omgivning.
    Enligt en standardcykel ( WLTP) så ska bilen gå 45 mil.
  • 22feb  Resa Göteborg- Sthlm-Åre tor-
    Resan till Stockholm gick fint.
    Stopp i Arboga för lunch i 45 min  
    Reslängd 50 mil .
  • 25feb  Sthlm-Åre Vi delade upp resan i 5 stopp om 20-25 min för  påfyllnad av elen ,snabbfika och sträcka på benen .
    Tierp, Söderhamn, Kvissleby ,Stöde , Östersund .
  • La upp resan så att jag hade marginal att kunna fortsätta till nästa snabbladdare om den som planerats  inte funkade  eller  var upptagen. 
    Körning 7,5 timmar i 67 mil. (89 km/h i snitt)
    Stopp  för el till bil snabbladdning 50kW och fika till oss sammanlagt drygt 2 timmar.
    Restid knappt 10 timmar. (67 km/h i snitt)
    Milkostnad 1:50/ mil räknar jag för resan tor med mitt el-avtal
  • JÄMFÖRELSE DIESELBIL MINA EGNA ERFARENHETER Åka Lund- Grövelsjön med stor Volvo. 10 timmars körning  90 mil och 2 timmars  rasttid sammanlagt  -( kört ett 10 tal gånger under 2000-talet) Medelhastighet 90 km/h vid körning och 75 km/h inkl raster- Med elbil 69 km/h  skulle restiden varit 13 timmar eller ca 1 timme längre.
  • 26 feb Hur hittar du laddstationer?
  • Jag har koll på alla tillgängliga snabbladdare  ( 50 KW DC ) som finns utefter vägen         ( ligger lagrade i bilens nav.system ) 
    Sedan  stannar jag vid de laddstationer  som en av elleverantörerna driver.( det finns 4 stora elleveransaktörer f.n. på marknaden ) och  jag har ett avtal med ett av dessa bolag som innebär fri laddning under  en månad för 399:-
  • 26 feb Vad kostar det att åka per mil om man ”Tankar som vanligt” dvs laddar med 5- 10 mil kvar och tar den elstolpe som finns just där?
  • Varierar lite men det ligger mellan 2:50 till 5 kr per mil  
  • STOR VINTERTEST NORGE ELBILAR feb 2019 med bla e-Niro
  • 4 mars Två olyckor ( en söder om Söderhamn och en strax norr om Uppsala ) skapade milslånga köer . Resan till Stockholm  tog 14 timmar ( det tog 10 h upp till Åre ) 
    Laddningen funkade utmärkt 
    1:a Laddning i Sundsvall  och andra laddning i Söderhamn. Köerna  gjorde oss hungriga så vi stannade att äta i Tierp, Samtidigt som vi passade   på med lite påfyllnad av el . Vi hade annars tillräckligt för att köra direkt till Sthlm   så det blev tre stopp mot planerat två. 
    Jag är jättenöjd med bilen, så här långt 
  • 4 mars Var det kallt i Åre? Du körde väl lite där antar jag.
  • Tempen låg runt nollan i början av veckan men sen sjönk den till minus 7. Värmen funkade bra i bilen med värmepump, elvärme i sitsarna både fram och bak och värme i ratten . 
  • 22 mars Det rullar på – uppe i drygt 800 mil.
    Vi är jättenöjda. Bilen är lättkörd och billig i drift.
    Ser fram emot att köra i lite varmare väder för att se om jag kan köra till Stockholm utan stopp för laddning.( 48 mil)

 

 

A GOOD LAUGH ADAY KEEPS THE DOC AWAY