Publicerad första gången 31 okt 2020 uppdaterad 24 mars 2023
Denna artikel skrev jag i oktober 2020 och slutsatserna kanhända modifieras 2024 då man ofra får ut 40-60% av milen med el laddhybriden för liten merkostnad. Renodlade elbilar alldeles för dyra och ingen som helst lönsamhet för medelsvensson.
Har själv kört en Nirohybrid under 3 år och äger sen jan 2023 en Niro laddhybrid 2022 av samma välbeprövade modell, Det är ekonomiskt ingen större skillnad mellan biltyperna men laddhybriden är roligare att köra med större elmotor och laddhybriden är lite tystare (kanske årsmodellen ?)
Kommer aldrig äga en Volvo bil mer efter 40 år med Volvo och 3 år med en KIA Niro så optimalt bra upplever man en KIA Niro om bilen passar i storlek. Den är stor som en XC40 men något mindre är XC60 jag körde tidigare. Jag åker lika bra i Niron trots att Volvos säten är något bättre , har inga problem med färre hästkrafter då den bensindrivna Nirohybriden drar mindre bränsle än Volvobilar, Halva förbrukningen i stadskörning med Nirohybriden mot Volvos XC40-60 bilar och med laddhybriden kör man bara med el i stan om man kan ladda hemma.
Erfarenheter med KIA Niro hybrid 2020
Erfarenheter med Kia Niro laddhybrid 2022
VAL AV ELEKTRIFIERAD BIL 2020 stämmer även 2023
På längre sikt kan vi räkna med i huvudsak elektrifierade bilar på vägarna med en stigande andel elbilar.
När man köper en ny bil 2020 bör den vara elektrifierad i någon form och med rimlig bränsleförbrukning.
MIldhybrid används mest på större törstiga bensinbilar så att bränsleförbrukningen närmar sig dieselbilen.
Bättre att välja en renodlad hybridbil med mindre motoreffekt på bensinmotorn och utan turbo först då kan man börja lära sig köra bränslesnålt . Onödigt med turbo i en hybridbil då det finns en elmotor som ger tillräcklig extrakraft när det behövs. Att lära sig köra snålt är nödvändigt om man ska trivas med en ren elbil på landsvägen i framtiden. På landsvägen måste man lära sig hålla igen med elbilen om man ska komma fram utan soppatorsk speciellt på vintern då man kan tappa 10-20% av milen.
Ett bra exempel är två lika stora bilar en XC40mildhybrid bränsleförbrukning WLTP 0,71 och en KIA Niro hybridbil WLTP 0,48lit/mil Skillnaden i förbrukning beror framförallt på motoreffekten Volvon 150 hk turbomotor och KIAn bensinmotor utan turbo 100 hk och elmotor som tillsammans levererar 140 hk- KIaAn behöver inte turbomotor då elmotorn har max vridmoment direkt. Volvon dessutom onödigt tung.
HYBRID LADDHYBRID ELLER ELBIL
Generellt är det egentligen inte är nån större skillnad om man jämför alla tre varianterna på samma modell av bilen.
Hybriden kan vara lite tråkigare att köra men ofta klart bäst att äga och leva med om man inte har förmånsbil eller kör mycket i stan .
Biltidningen Auto Motor Sport gjorde 2019 en jämförelse mellan de tre typerna av elektrifierade bilar på samma modell .som visar att det egentligen inte är nån större skillnad-
Läs mer detaljerat för varje delrond
Det handlar självklart också om hur många mil man kör per år och körprofilen under året hur stor andel som är längre landsvägskörning och hur mycket som är stadskörning tex använda bilen till jobbet varje dag.
Om man tittar på ekonomin vid olika miltal med olika mycket stadskörning
Räkna själv kalkylarket mer uppdaterat på bilpriser och förbrukningstal 20
Förbrukningen av bränsle och mängden koldioxid hänger ihop halverad bränsleförbrukning ger halverade koldioxidutsläpp
Bättre och köpa en hybrid med lite färre hästkrafter än en hästkraftstlnn laddhybrid- vad ska man hästkrafterna till?? En Hybrid bil med måttliga hästkrafter släpper ut lika lite som en laddhybrid med många hästkrafter om man har en del landsvägskörning se siffrorna i gula tabellen ovan. 0,5 för både hybriden och den starkare laddhybriden.
Jämför XC40 och KIA Niro två jämnstora och välutrustade bilar vid landsvägskörning så förstår du bättre. I en KIA Niro hybrid åker man snålare på landsvägen än med en XC40 laddhybrid redan efter 15 mil på vägen trots att Volvon först kört 5 mil på el. Det skiljer 150 000 i inköps pris till KIAns fördel på två lika stora och välutrustade bilar och KIAn har dessutom 7 års garanti .
Var smart vänta ut elbilarna med en hybrid som laddar själv som är lika klimateffektiv som en dyr laddhybrid med många onödiga hästkrafter om du kör en del landväg och inte bara i stan,
Vi är många privatköpare som kört Volvo i alla år som senaste året ratat XC40 och köpt KIA Niro istället och vi är supernöjda.
Bränsleförbrukning efter ett antal mils körning med kallstart av de olika bilarna
Laddhybrid lönar sig inte för de flesta om man köper privat möjligen om man kör de flesta milen i stan. Lita inte på WLTP värdet för laddhybrider det stämmer bara om batteriet används till 70% av årsmilen- ofta är det mer en dubbel förbrukning i verkligheten på laddhybrider mot WLTP därför att de flesta i blandad körning kör betydligt mera landsväg än bara 30% av milen som WLTP värdet förutsätter.
RÅD 2020
Elbilar 2021 fortfarande för entusiaster om man kan ladda själv hemma och använder bilen mest hemomkring för laddningstolparna hänger inte med i den snabba utvecklingen.
Investera måttligt nu och vänta ut mer prisvärda elbilar några år till Då hinner laddstrukturerna efter vägen också förbättras.
Elbilen är fortfarande för osäkra för de flesta vid långkörning De små elbilarna är alldeles utmärkta om du kan ladda själv hemma och håller dig hemomkring .
Passa på och lära dig köra snålt med en hybridbil. En hybrid bil som laddar själv släpper inte ut mycket mer än en hästkraftstinn laddhybrid på landsvägen och är rejält snål i stan..
Läs även Inte självklart med Laddhybrid