KIA e-Niro lagom stor elbil i världsklass när det gäller ekonomin

uppdaterad 210622 urprungligen publicerad nov 2020
AKTUELLA JÄMFÖRELSER 2021 E.Niro och Niro hybrid står sig mycket väl

LÄS DESSUTOM 1 ÅRS  ERFARENHETER NIRO HYBRID

Lägg inte för mycket pengar på en elbil 2021 – Den tekniska utvecklingen går fort Om tre år är batterierna ännu bättre med fler mil och bilar med lägre hästkrafter som är mer tillförlitliga och framför blir det fler bilar till bättre priser man får mer för pengarna.

E-Niron billigast i klassen går längst på batteriet inga fancy things  high tech med motoreffekt vad man behöver Hästkraftstinna elbilar med  typ 0 -100 på 3-5  sek är TRAMS Leksaker bland förmånsbilar  inget för den som köper privat där bilen en del i vardagen.!

E- niron som första elbil tror jag  mycket på  då  får man en crossoverbil (nästan SUV) till ett verkligt bra pris  där modellen haft barnsjukdomarna .

Jämförelse Tesla 3 VWid3  Hyundai Ionic   och KIA e-Niro vinner KiaBilen. KIAn lite tråkig att köra 🙂 men jag betalar inte 2-400 000 mer för att köra i vardagen med en TESLA , MB eller AUDI  som accar 0-100 på 4-5 sek Lyxbilarna faller dubbelt så mycket i kronor i värde varje dag..och blir  betydligt dyrare att köra i vardagen med.

Även MAZDA och Skoda bättre val än VolvoXC40 vad avser ekonomi  med samma tekniknivå!

Jag har nu erfarenhet av NIRO  hybridversionen i 1200 mil och  trivs som gammal inbiten Volvoägare riktigt bra med KIA Niro som är en bränslesnål  välutrustad bil med lagom effekt och som man åker riktigt bra i på långfärd och väldigt smidig i stan.

Hybriden som laddar själv  är ofta ett bättre val än en  laddhybrid om man köper privat och kör under 1500 mil/år- man minskar CO2 utsläppen tillräckligt ändå- CO2 utsläppen blir ju inte 0 med en laddhybrid heller! Varför spara CO2 in absurdum om det inte är lönsamt?  En nyttig fråga att ställa sig, dessutom slippar man ”klydda” med laddsladd med en hybridbil som laddar själv.

Bättre ta steget till elbil direkt vid nästa byte– laddhybrider är ett övergångsstadium och den bilformen  kommer att försvinna över tiden.  Det blir för dyrt med två drivsystem som ska underhållas i jämförelse med en elbil med några elmotorer och kullager för hjulen som den mest komplicerade  mekaniken att underhålla.

EU börjar redan diskvalificera laddhybrider 2021

Min brors erfarenheter med första e-niron som levererades i  dec 2018 är lysande.

Jämförelse ekonomi KIA s  3 elektrifierade Nirobilar med  den tunga törstiga fossildrivna MiniSUVen  Volvo XC40

Jämförelse e-niro med med billigaste XC40 och XC40 TWINENGINE

Mitt bästa andra tips är skippa 4WD     på elbilen.  Kostar bara pengar- 4WD och  en massa onödiga hästkrafter tar man  bra betalt för och det kostar mer att att underhålla.

Bättre lära sig köra bil på halt underlag och lära sig köra snålt som man måste med elbil om man ska trivas med den på landsvägen utan att få räckviddsfrossa speciellt på vintern.

Kan du köra bil är det waste of money med AWD- jag( 81 i år)   kör fortfarande säkert enkelt ifrån  de flesta i Södra Sverige i halt väglag utan att använda bromsen i en framhjulsdriven bil utan AWD- Det handlar om att kunna köra bil säkert och hålla farten uppe med förutseende långt i förväg för full kontroll på vägen när det är halt  Har lärt mig i grunden  genom många mil på vinterväglag i Norrland och  träning på is  på 60 70-talet  i det militära.

Det är så få dagar per år som det är halt att de kan räknas på ena handens fingrar när man skulle ha nytta av AWD  Det  är waste of money för de flestaTitta på övriga Europa en väldigt liten andel AWD bilar-

Bor du däremot oländigt till eller drar regelmässigt tunga släp då är det ingen tvekan välj AWD!

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *