Ursprungligen publicerad april 2016 med 4 bilar FWD (framhjulsdriven) och tillkommit 1 AWD från 2018 (Fyrhjulsdriven) Nedkortad artikel .
uppdaterad 200728
LÄMNAR NU DIESELBILEN OCH BYTER TILL EN HYBRIDBIL MED BENSINMOTOR
Jämförelse 2 laddhybrider med hybrid och vanliga bilar
PRISVÄRD HYBRID BRA FÖRSTA STEG PÅ VÄG MOT EN ELBIL
VAL LADDHYBRID ELLER HYBRID ÄR BEROENDE PÅ HUR BILEN ANVÄNDS
En ägare som bytt till en asiatisk laddhybrid berättar
JÄMFÖRELSE 5 DIESLAR UNDER 15 ÅR
Jag har många års erfarenhet som bilförare i alla upptänkliga väder och kört många mil även i andra länder Europa USA och en del i outback i Australien Kört bil i storleksordningen 150 000 mil mest med bensin och med de flesta Volvomodeller sen Volvo Amazon Aldrig varit inblandad i någon allvarligare olycka eller åkt av vägen. Har fått en del fortkörningsböter genom åren men numera håller jag betydligt jämnare fart och vad skyltarna visar.
Jag är van vinterförare , drar inte tyngre släp ofta eller bor oländigt till så 4 hjulsdrift behövs egentligen inte alls. Volvon får mer traktorkänsla med 4WD och slår inte en framhjulsdriven SAAB 9-3 i väghållning och körkänsla i lite högre fart på krokig väg . En SUV 4WD kostar mer i inköp och i drift och höjer inte säkerheten nämnvärt för en van bilförare som anpassar körsättet efter omständigheterna håller avstånd och sällan behöver använda bromsen trots att det kan gå undan även om det är halt.
DIESELBILARNA
3 olika Volvobilar på senare år dels en ny V60 D4 och dels XC60 D4 FWD och XC60 D4 AWD ( XC60 båda demobilar från början som rullat knappt tusen mil under ett halvår) .
Innan Volvobilarna körde jag en ny SAAB sportcombi TDI och dessförinnan en ny Ford Cmax Diesel Jag har under senaste 15 årsperioden kört dieselbilar närmare 30 000 mil på likartade vägsträckor med samma körsätt under samma årstider och har god erfarenhet av moderna dieslar i alla väder och årstider i hela landet.
MITT KÖRSÄTT
Min körprofil har varit ungefär densamma under senare år med samma körsätt och vägsträckor i huvudsak och ca 75% landsväg varav ungefär hälften motorväg .
Jag kör raskt och jämt och anpassar hastigheten till trafikrytmen i omkörningsfilen om det behövs om trafiken är tätare för att få en så jämn hastighet som möjligt-De gamla dieseltakterna från ICKEturbotiden sitter fortfarande i 🙂 och det ger dessutom en ekonomisk ,tidsbesparande och säker körning att hålla jämnt fart och följa trafikrytmen. med förutseende körning,
Kört med farthållare på landsväg ända sen tekniken introducerades förra århundradet på 70talet i USA. Kör sedan 2015 i stort sätt alltid med den adaptiva farthållaren aktiverad suveränt i tät trafik och jag håller regelmässigt 5- 10 km/h mer på hastighetsmätaren än vad fartskyltarna visar vid landsvägskörning
SAMMANFATTNING AV DIESELFÖRBRUKNINGEN 15 ÅR
Ingen större skillnad i bränsleförbrukning mellan de olika bilarna av olika årsmodeller under senaste 10 åren med diesel i praktisk körning med mycket landsvägskörning. Volvosuvarna drar mer pga luftmotståndet en snabbt ökande skillnad vid hastigheter över 100 km/h då de har större frontarea var inte oväntat för mig. Fyrhjulsdrift 4WD drar också ca 0,1 lit/mil mer än framhjulsdrift FWD. Skillnaden mellan diesel och bensindrift är ca 0,15-0,2 lit/mil har jag konstaterat vid jämförelse med motsvarande bilar bekanta hr med bensindrift under perioden.
Bilfabrikanternas kreativa testcyklar i ”DISELGATE” bidrog till att få ned överbeskattningen på dieselmotorer innan BONUS/MALUS är det mest positiva för bilägaren Förbrukningssiffrorna är ungefär desamma under 15 årsperioden . Förbrukningen har i bästa fall blivit 10% bättre med mycket landsvägskörning vilket motsvarar bra 5-6 cl/mil. Det motsvarar vad ett fel däckval kan innebära i merförbrukning så egentligen inte mycket att skryta med….
Motorerna har blivit allt starkare genom åren med mer hästkrafter och högre vridmoment vid lägre varvtal som ett led att få ned bränsleförbrukningen i testcykeln.
Alla årsmodellerna jag kört av dieslar drar rejält mer om man kör lite fortare 125-135 på motorväg 0,6-0,85 lit/mil -Ju högre bil med högre hastighet då styr luftmotståndet och därmed effektuttaget mer än fabriksuppgifterna från testcykeln.
Mina iakttagelser från 2015- 16 bekräftades också i en undersökning gjord hösten 2016
JÄMFÖRELSE MELLAN 5 NYA DIESELBILAR
Klicka på bilderna så syns det bättre
TEKNIK
Egna förbrukningssiffror körda mil/tankade liter
Motorerna har visserligen teoretiskt blivit effektivare per kg bilvikt över åren men inte till så stor glädje på en tyngre bil som dessutom inte kan köras särskilt bränsleeffektivt i verkligheten.
DIESELFÖRBRUKNING
Jag är mycket lätt på gasen och accar mycket sällan på max
Jfr man XC60 2020 års modell i Volvo motorspec enl WLTP är verklig förbrukning nu ca 1dl/mil mer per mil vid 95% landsväg – tidigare enligt NEDC var det 2 dl mer per mil. En Volvo platsar V60 FWD 2013 års modell då kunde Volvo fortfarande bygga bränslesnåla bilar.
MÄTNINGAR SNÅLKÖRNING XC60AWD
Div mätningar
ATT TÄNKA PÅ NÄR MAN MÄTER
MOTVIND påverkar mera än man tror om man tycker bilen drar lite mer eller mindre än normalt. Ibland regenereras partikelfiltret och ”bränns ur” då stiger kmförbrukningen en stund. Jämförelse två FWD bilar. En serie mätningar på samma sträcka vid hård med- resp motvind.
Kommentar: De medelförbrukningstal för modellerna jag använt som referens i jämförelsen är uppmätta med försumbar påverkan av vind och nederbörd.
SÄSONGSJÄMFÖRELSE XC60 V60 båda FWD
Mätt med färddator avstämt mot tankad mängd och körda mil och jämförda med fabriksvärden blandad körning omräknad till min körprofil med 9
LATHUND XC60 OLIKA DIESELMODELLER
VolvoXC60 automatlåda liter/mil i verkligheten egna erfarenheter
Landsvägskörning blandade vägar 70-110 högst +5km/h över hastighetsskyltar
Dieselförbrukning måttlig fart blandad landsväg lit/mil i verkligheten
D3 FWD 0,50 D4 FWD 0,6
XC60 AWD D4 0,72 lit/mil .
AWD ELLER FWD
ATT ÅKA 4 HJULSDRIFT I SÖDRA SVERIGE HELT ONÖDIGT ÄVEN OM MAN ENSTAKA GÅNGER ÅKER NORRÖVER KANSKE TILL FJÄLLEN PÅ VINTERN
Har under alla år aldrig behövt hjälp att komma loss i snö med 2 hjulsdrift trots att jag även bott i Norrland .Ofta åkt skidor i fjällen inga som helst problem med dubbade däck och framhjulsdrift om man är van vid snö och framhjulsdrift.
En negativ erfarenhet att pröva 4 hjulsdrift men positivt att få bekräftat för nästa bil räcker det med FWD. ABS ,antisladd och framhjulsdrift gör bilen lika säker och framkomlig på vägarna om man är en rutinerad förare van vid framhjulsdrift och kör efter omständigheterna.
ANVÄNDNING AV FÄRDDATORN
Under färd är Volvos färddatoruppgifter i huvuddisplayen suverän och man får direkt en feed bac på körsättet km efter km. Man kan enkelt logga återkommande körsträckor i olika tempo och väglag och får en bra känsla för förbrukning vid olika hastigheter och körsätt. Med Volvo on call kan man automatiskt logga alla körsträckor med Körjournalen och analysera enskilda körsträckor
NÅGRA LÄRDOMAR
Det är i praktiken omöjligt att köra en modern motorstark diesel på angivna förbrukningssiffror i landsvägstrafik men enkelt att köra med rejäl överförbrukning utan att man vinner så mycket i tid.
Vill man ha låg förbrukning med en motorstark diesel ska man vara extremt lätt på gasen. Mindre och motorsvagare bilar är därför lättare att köra mjukt närmare den fabriksdeklarerade förbrukningen.
ANALYS VINTERKÖRNING XC60AWD 2019-20
Under vinterhalvåret 6 mån kör jag ca 400- 500 mil och förbrukningen låg första vintern på 0,77 lit/mil i snitt då det är många korta körningar med många återstarter.
Med hjälp av körjournalen i Volvo on Call har jag 2019/2020 delat upp min körning i stadskörning, kortare körning än 50 km i närområdet och längre körningar mer än 50 km.
Förbrukningen denna vintersäsong pekar på 0,75 något lägre förbrukning än första vintern med bilen som var 0,77 lt/mil
6 mån mätning visar 38% mil lämpliga för laddhybrid .Korrigerar jag för de längre resorna där 5 mil varje resa med el . Då skulle ungefär 50% av energin komma från batteriet vid min körprofil på vintern- ”Laddhybridkorrigerad” bränsleförbrukning ca 0,38 på vintern- Det betalar inte en dyr Twinengine- En bränslesnål hybridbil blir ett bättre val.
ANNAT OM VOLVOBILAR AV Father Ben
Lägre bilkostnader att köpa en KIA ENIRO elbil än en Volvo XC40
Laddhybrid eller Hybrid är beroende på vilken körprofil man har
Hej Bengt,
Alltid intressant med bilägare som följer upp förbrukningen.
Och visst kan vi ha åsikter om certade förbrukningsvärden resp. verkliga, men det är ju de kraven våra myndigheter ställer på biltillverkarna – och då jobbar de efter dem eller som VW koncernen ertappats med – så fuskar man även mot dessa.
När du jämför cert-värden med uppmätt förbrukning saknar jag uppgift map den dieseldrivna parkeringsvärmaren (standard i dina Volvo-bilar, SAAB ?, Ford ?) som jag antar att du använt, den förbrukningen är varken med i cert eller färddator, men naturligtvis med i den tankade volymen.
Sen får vi inte glömma att alla nyare dieselbilar har partikelfilter – det är en dramatisk skillnad i utsläpp mellan dem och de äldre utan filter.
Och på senare tid har även NOx-nivåerna sänkts vilket också påverkar förbrukningen.
Att en SUV drar mer än en lägre bil i högre farter får vi räkna med, visst hade det varit bra om det framgått av de certade förbrukningsvärdena – förhoppningsvis kommer vi dit nån gång !
Mvh Åke O
(Åker dagligen XC60 2016 (manuell, FWD) 0,53-0,54 är vanligt snittvärde på min färddator.)
Använder motorvärmaren i söder så lite 3- 5 tillfällen/år så det är försumbart
Saaben hade motorvärmare och i Forden hade jag elpatron
Tack för en väldigt välskriven och intressant analys!
Med vår förra Volvo V60 D5 2012 (aut, fwd) låg den genomsnittliga förbrukningen vid mjuk och långväga motorvägskörning vid gällande fartgränser på 0,54-0,57 l/mil beroende på väder, årstid osv. Med vår nuvarande Volvo V60 CC D4 AWD 2016 är förbrukningen vid motsvarande körning 0,62-0,65 l/mil. Detta har förvånat mig, eftersom den registrerade förbrukningen vid blandad körning är lägre för den nyare bilen jämfört med den gamla D5:an (0,57 respektive 0,62). Vid en närmare titt, är det dock den registrerade förbrukningen vid stadskörning som är lägre för den nyare modellen än den gamla (0,68 mot 0,85!). Vid landsvägskörning är den registrerade förbrukningen i stället något högre för den nya (0,51 mot 0,49).
Att försöka komma ned i de registrerade förbrukningssiffrorna (enligt NEDC) är förstås hopplöst, men jag hade inte förväntat mig att AWD-modellen skulle dra så mycket med än den framhjulsdrivna äldre D5:an. Men detta ligger samtidigt helt i linje med dina observationer att fyrhjulsdrift, allt annat lika, ökar förbrukningen med uppåt 1 dl/mil. Trist men kanske ofrånkomligt.
Jag provade fyrhjulsdrift och kom fram till att man inte har särskilt stor nytta av det inte ens på vintern Jag drar inga tunga släp eller bor oländigt till 4 hjulsdrift bara fördyrar då högre driftkostnader bräsnle service däck och är man van bilförare kan man helt vara utan det.