LADDHYBRIDER HAR LÖMSKT LÅGA FÖRBRUKNINGSSIFFROR

publicerad 21 feb 2020 uppdaterad 21 okt 2022

Laddhybrider och fullhybrider har två motorer

I en laddhybrid räcker  batteriet   3-5 mil  och laddhybriden  drar ofta inget bränsle vid batteridriften  –  Man kan köra laddhybriden på ren el  eller i hybridläge ( se hybridbil)  Är det kallt ute används ofta den ordinarie motorn för att hålla bilen varm och spara på batterimilen så även om man kör bara på batteriet  går bensinmotorn ibland Man laddae laddhybriden från elnätet .

I en fullhybrid även kallad hybrid har batteriet kapacitet för ca  en mil. Bilen styr själv när elmotorn  ska gå in.  Elmotorn används framför allt i stan men även på landsvägen upp till motorvägsfart ofta i svaga nedförslut  och som extra kraft vid acceleration och i uppförsbackar Batteriet  laddas under färden vid fartminskning och  ofta  direkt av motorn. På KIA Niro går bensinmotorn oftast med bra verkningsgrad då batteriet laddas ofta om det finns ”kraft” över vid körning. En fullhybrid har mycket låg bränsleförbrukning i stadstrafik-  EX KIA Niro 0,35- 0,4 l/mil Ungefär hälften av vad en renodlad bensinmotor har

En mildhybrid körs aldrig på ren el utan laddad energi i batteriet  används i huvudsak för försörjning av bilens elförbrukning i hjälpsystemen

Laddhybrid passar inte alla

Laddhybrider visar väldigt låga förbrukningssiffror enligt mätnormen WLTP.

TÄNK EFTER En laddhybrid med deklarerad bränsleförbrukning 0,21lit/Mil  med en bensinmotor  som drar 0,75 lit/mil- som är typiskt för stora tunga Volvobilar – låter väl  egendomligt med den låga bränsleförbrukningen .  Det innebär stora begränsningar av hur bilen kan användas om man vill uppnå den deklarerade förbrukningen.

TROR DU PÅ  0,21 lit/mil i verkligheten?

JA om  bilen används varje dag  med  3-5mil tex tor jobbet och en liten andel   landsvägskörningar under  året där man inte kan ladda batteriet på samma sätt.

NEJ  Om bilen körs blandad körning  som innebär mycket av milen på landsvägen

Siffrorna blir direkt missvisande om man inte använder en laddhybrid tex till jobbet varje dag eller i huvudsak   kör  bilen i stadstrafik eller närområdet med kortare resor varje dag.

Tumregler : kör man blandad körning  med  en del landsväg räkna med 2-3 gånger förbrukningen  i genomsnitt  jämfört med värdena  enligt WLTP -normen.

Kör du till jobbet fram o tillbaka måndag till fredag och kan ladda bilen varje dag då stämmer WLTP .

Kör du längre än 2000 mil/år  med mycket landsväg då hjälper inte jobbresor varje dag med laddningvare dag  bensinförbrukningen  betydligt mer än WLTP  . Man kan räkna med att en stor laddhybrid drar i snitt ca 0,5-0,6  lit/mil som årsgenomsnitt med mycket landsväg det är ju ändå en rejält lägre förbrukning,

TROTS DET HAR STORA  TUNGA LADDHYBRIDER FÅTT MILJÖBIDRAG  STORA BILAR KÖR MAN PÅ LANDSVÄGEN VET ALLA.

FÖRBRUKNING I VERKLIGHETEN LADDHYBRIDER 

HYBRIDER BILLIGARE  ATT ÄGA ÄN LADDHYBRIDER

Clic on Pic

Hur man ska räkna

Bensin(diesel) motorn i laddhybriden är huvudmotorn och  drar som vanligt 0,5-0.8 lit /mil  beroende av hur stark motorn är och bilens vikt.

Exempel 1

En stor  VOLVO V90  med Twin engine drar  enl WLCP  bara 0,21 lit/mil resten av energiförbrukningen via batteriet som laddas upp hemma . Bensinmotorn drar ca 0,75 lit/mil så WLTP värdet indikerar en  liten andel bensinmotoranvändning   dvs mycket  stadskörning eller till jobbet varje dag där   man laddar upp batteriet i princip varje dag.

Om bilen under året körs x% landsvägskörning  med 0,75lit/mil drar den i genomsnitt x*0,75 lit/mil och det motsvarar då WLTP värdet 0,21  dvs x*0,75=0,21 som ger X==0,21/0,75=0,28 förbrukningssiffrorna indikerar bara 28%   landsvägskörning !

Om Volvo Twinengine däremot körs 60% landsvägskörning och ständigt laddas inför  kortare körningar  blir snittförbrukningen 60%*0,75+40%*0=0,45 lit/mil en låg siffra men mer än dubbelt så mycket som deklarerade 0,21 lit/mil  

Exempel 2

EXEMPEL KIA Niro hybrid drar 0,48 lit/mil och KIA Niro laddhybrid drar 0,14 enligt WLTP – bilarna har samma bensinmotor

0,14/0,48=0,3  Laddhybriden drar fossilt bränsle ca 1/3  jämfört med hybriden vilket betyder att laddhybriden   har många  mil med kortare sträckor under  5 mil   för att uppnå ett genomsnitt av  0,14 lit/mil då bilarna har samma bensinmotor. Ca   70%  av milen är på el och stor andel stadskörning  eller till och från jobbet i  den låga förbrukningssiffran. Batteriet används huvudsakligen som bränslekälla som sänker genomsnitts förbrukningen av fossilt bränsle rejält.

SAMMANFATTNING BRÄNSLEFÖRBRUKNING  KÖRSTRÄCKA

Förbrukning  några laddhybrider blandad körning

70 % landsväg och 30%  kortare körningar i närområdet

Volvo V90 Twin engine  WLTP 0,21 lit/mil
0,75*0,7*0,95+0*0,3=0,53 eller 2,5 ggr mer än  WLTP

 KIA  Niro laddhybrid  WLTP  0,14 lit/mil

0,5 *0,7*0,95+0*0,3=0,33 eller 2,4 ggr mer än WLTP

KÖRPROFILEN I MITT EXEMPEL

Utdrag loggen körning enkelt  att plocka ut antal elmil om man vill simuiera körning med en elektrifierad bil med viss batteristorlek. med förutsättningen att kunna ladda varje dag.

Denna halva månad drar en KIA Niro  laddhybrid 39,5*0+0,48*48,7=23,4 liter eller 23,4/89,2=0,26 lit/mil WLTP värdet är 0,14 lt/mil dvs bilen drar 1,9 ggr mer än WLTP

På årsbas min körprofil ger 41% el med batteri 5 mil  dvs dubbla WLTP värdet som är vanligt för laddhybrider framför allt stora bilar som går mycket landsväg. Med en  liten bil kör man säkert mer i stan då stämmer också WLTP  .Med  en stor SUV tror jag inte ett smack på att WLTP värdet stämmer   då man kör mer landsväg  med stora bilar- Vad vad ska man med en stor SUV till bara i stan ???

clic on pic

 EKONOMI

Kapitalkostnaden är den stora posten i bilkalkylen som gör att laddhybrider inte är ett ekonomiskt bra alternativ ifall man inte har kör 3-4 mil   varje dag 5 dagar i veckan..

Jämförelse några bilmodeller av samma storlek konventionell bil, hybridbil, laddhybrid .elbil med 60% landsvägskörning talar sitt tydliga språk  Ekonomiskt och utsläppsmässigt.

Det kostar 18kr/mil mer att köra en XC40Twin Engine (laddhybrid) än en KIA Niro Hybrid och man sparar 4 cl bränsle/mil vid lugn körning. – det är två lika rymliga bilar- Volvon  har  betydligt högre driftkostnader

Kostar 16 kr/ mil mer att köra en XC40Twin Engine än en KIA Niro Laddhybrid  och man släpper ut 50% mer CO2/mil med Volvon  ( skillnad i bränsleförbrukning)

Det kostar 11kr/mil mer att köra en XC40Twin Engine än en elbil KIA Eniro som har 0 -utsläpp om man nu köper en Twin Engine för miljön ….. ? Billigare att köra med en elbil med måttliga hästkrafter.

Detaljer i kalkylen

SLUTSATSER

2,5 ggr WLTP värdet är rimligt att anta som verklig bränsleförbrukning med en laddhybrid om man  kör blandad körning med  merparten av milen landsvägskörning

Reflexion Fullständigt obegripligt att man skattesubventioner stora tunga laddhybrider !- En stor hästkraftsstinn bil passar ju bäst på landsvägen  men då 2-3 dubblas förbrukningen och en stor tung bil är alldeles för klumpig i stadstrafiken.

Viktigt att göra egen bedömning av körprofilen ungefär hur många mil med längre landsvägskörning och hur många mil  som körs i närområdet innan val av hybridtyp.

Med större andel landsvägsmil är en  hybridbil som laddas av bilen  ekonomiskt fördelaktigare.

Mitt ofta använda exempel 
Om man som privatperson köper en ny Volvo XC40  utan någon form av hybridmotor bryr man sig varken om bilekonomi eller utsläpp av CO2 Den bilen kommer inte att hålla sitt värde särskilt väl- läxa från Volvodieslarna!- Nästa smäll kan mycket väl komma för bilar med höga bränsleförbrukningar när de kommer ut som begagnade om några år och tumskruvarna för klimatet dras ännu  hårdare.

LÄS MERA

Snålaste el- och laddhybridbil 2021

ANALYS VOLVO XC60 RECHARGE vad drar den med min körprofil?

LÄS MERA OM VAL HYBRID ELLER LADDHYBRID 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 thoughts on “LADDHYBRIDER HAR LÖMSKT LÅGA FÖRBRUKNINGSSIFFROR

  1. En person sade dock om sin v60 d6 hybrid att han hörde bara tanka bilen en gång i kvartalet så lite diesel förbrukade den bilen .

    Sedan finns det en Youtube video som visar att E-golf . Redan efter två och en halv minut så sprutade det ut varm het luft
    Även om om det var minus 19 grader ute

    Jag misstänker att dina uträkningar är rent tekniska och inte verkliga

    Dessutom är det så medelsvensson att de för det mesta kör från hemmet till dagis och sen till jobbet och sen från jobbet till matbutiken och dagis och hem
    90 % av befolkningen bor på en yta som motsvarar max 15 % av landets yta alltså i städer

    • Den som tankar sällan med en laddhybrid kör huvuddelen av sina mil bara korta sträckor i närområdet o laddar bilen för de flesta milen
      Om man kör bilen på en resa 100 mil vad tror du bilen drar då? Jo första 5 milen kör man på batteriet sen kör man 95 mil på bensin- eller dieselmotorn. Om man kör bilen i huvudsak korta sträckor och laddar bilen varje dag är en laddhybrid bra och behöver inte tanka ofta. MEN En elbil är då ofta ånnu bättre val då laddhybriden kostar mera att köra om man tex äger bilen 5 år. Jag skriver bara om praktisk verklighet och egen erfarenhet men kan dessutom räkna och kan visa andra att det lönar sig att göra en egen kalkyl baserat på den egna körprofilen innan man köper en laddhybrid.
      Hybrid som laddar själv eller elbil kan var ett bättre val och man bidrar ändå till miljön.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *