Artikeln först publicerad 5 feb 2020 uppdaterad 18 maj 2020 Kundnöjdhet bilmärken
MEST SÅLDA BILAR 2019
Klicka på bilder saxat från automotor
Januari 2020 HÄR INGÅR företagsbilar
Volvo skyller låg försäljning i januari på Malusskatten som ju är stor för tunga VolvoSuvar utan hybrid .
Alla bilar i KIA Niroserien finns med på topplistan jan 2020
En mer intressant statistik för januari 2020 är privatköpta nybilar saxad från Vi bilägare som ofta har intressanta bilnyheter.
PRIVATKÖPTA NYBILAR JANUARI 2020
NYBILSSTATISTIK
Volvo tappar bland privatköparna KIA och WV tar över tronen Volvo störst bland förmåns-och företagsbilar Läs mer
NYA BILAR PRIVATPERSONER jan-jul 2020
ELBILSSTATISTIK
Aktuella siffror el och hybridbilar och laddkapacitet Sverige
Elbilar är särskilt lämpliga att leasa då den tekniska utvecklingen går så fort Passa på nu efterfrågan kommer säkert att trycka upp leasingpriserna framöver.
KIA och VW kommer att öka med fler billiga elbilar
Både VW och KIA kommer att köra om Volvo på den svenska marknaden de närmaste tre åren tror jag beroende på att VOLVO är så långt efter på elektrifierade bilar till vettiga priser – Volvo är på väg att prisa ut sig och har inget attraktivt att erbjuda på hybrid, laddhybrid och elbil för privatpersoner.
Januariförsäljningen visar att Volvos stora dyra tunga bilar tappar mark bland privatpersoner och tunga törstiga XC40 är knappt med i racet
När det gäller el-bilar jobbar Volvo i en annan division lyxbilar och lär inte ge några volymer för det segmentet har TESLA redan försäkrat sig om- VOLVO bara pratar och pratar.KIA , Mishubishi ,Hyndau och Toyota är mer snabbfotade och börjar ta andelar i hybrid-. laddhybrid- och el-segmenten för vanligt folk med lika bra och säkra bilar med hög tekniknivå men betydligt billigare än prestigemärkena.
TOYOTA HAR HÅLLIT PÅ LÄNGST MED HYBRIDER
Toyota har stor reklamkampanj för hybrider 2020- till och med blivit anmälda till konsumentverket genom att påstå att hybriden går 50% på el. Jämför man det med att laddhybrider påstås dra 0,2 lit/mil som kräver kortare körningar varje dag är Toyotas 50% säkert korrekt.
Hybriden Prius år mycket bränslesnål , Småbilen YARIS den mest populära hybriden -LEXUS hybrider lyxmärket, den stora bilen RAV4, stor som en Volvo XC60 ,har just kommit med en laddhybrid- Min magkänsla är att Toyotas hybrider drar lite mer men det kan bero på motorstyrkan i bensinmotorerna Ingen passande bil i storlek som hybrid för oss och har därför inte gått djupare.
KIA HAR BRA PRISVÄRDA HYBRID- OCH ELBILAR
Elbilar och laddhybrider utvecklas snabbt- Håll koll på bilar från ASIEN främst KIA och TOYOTA (som har längst erfarenhet av hybridbilar) samt VW och Skoda de kommande åren, Man får mycket bil för pengarna.
Mest eftertraktade elbilen i jan 2020 ( 8 månaders levtid ) KIA eniro en mycket prisvärd elbil med hög teknik och kvalitetsnivå.
KIA NIRO hybriden har högt testbetyg vid utvärdering 2019
Jämförelse bilmärken vad användarna tycker i ”Hur nöjd man är med bilen ” maj 2020 –TOYOTA ligger alltid högt och KIA i mitten Volvo lite över och VW lite under medel
KIAS NIRO serie Hybrid , laddhybrid och elbil är mycket prisvärda
HYBRID OFTA MER EKONOMISK ÄN LADDHYBRID
Om man inte använder en laddhybrid till jobbet varje dag och kan ladda i var ände om det behövs är det ofta mer ekonomiskt med en vanlig hybrid vid nybilsköp om man bara kör 1500 mil/år Merkostnaden med laddhybriden efter bonus är 45000-70000 beroende på bil. – Köpa en begagnad laddhybrid är naturligtvis alltid ett alternativ liksom att man av miljöskäl vill släppa ut mindre CO2.
Skillnad i verklig förbrukning mellan hybrid och laddhybrid enligt användare är ca 2dl /mil ungefär 3 kr/mil Man kanske inte laddar varje dag kör få mil eller mycket landsväg. Man får då köra minst 15000 mil för att det ska vara ekonomiskt lönsamt att köra laddhybrid om man inte kör och laddar nästan dagligen 3-4 mil.
Verklig förbrukn hybridbilar enligt användare
Jämförelse mellan Laddhybrid Hybridbil och konventionell bil
Min egen körprofil skulle innebära 30- 40% eldrift som kan laddas hemma med en laddhybrid 1700 mil/år och det ger 2 kr/mil skillnad i bränslekostnad till laddhybridens fördel- Hybridens totalkostnad blir dock lägre lägre då den är billigare i inköp. Se kalkylen nedan.
På väg mot en elbil och i väntan på att få en laddmöjlighet för en elektrifierad bil är en bränslesnål hybrid ofta bästa lösningen. Inte minst får man träna att köra snålt som de flesta som kör elbilar gör för med en elbil finns alltid lite räckviddsångest vid körning på landsvägen. Att köra elbil exempel vara lätt på gasen!
En användare berättar om körning med KIA NIRO laddhybrid
I videon nedan en resa 90 mil med laddhybriden lugn körning . motorväg 0,48 lit/mil i övrigt ner mot 0,4 som lägst lugn körning Bilen laddades aldrig på den turen utan startade med fullt batteri och i hybridläge sista 5 milen hem. Se svar på min fråga YouTube videon
Förbrukningssiffrorna för en Hydridbil på landsvägen under längre körningar är helt jämförbara med laddhybriden med samma mjuka körsätt då de har samma bensinmotor och båda har batteri som stöttar.
Jag har gjort en bedömning av uppgifterna mot min körprofil och kommit fram till följande
SAMMANFATTAT KIA Eniro Hybrid LUGN KÖRNING
WLTP 0,48 lit/mil
Stadskörning 0,4
Vägar 70-90 0,45
Vägar 70-100 0,48
Motorvägskörning 100-110 0,52
Motorväg längre sträcka med 110-120 på mätaren konstant hastighet 0,55-0,6 med konstantfarthållare på motorvägen.
Landsvägskörning med 50% motorväg 0,52 (0,48+0,55)/2
Genomsnittsförbrukning med 70% landsväg 0, 5 lit/mil 0,7*0,52+0,3*0,48
I kalkylen räknar jag med 0,50 lit/mil som årsgenomsnitt med många småkörningar( starter) på vinterhalvåret
Genomsnittsförbrukningen för användare säger 0,52 lit/mil
Verklig förbrukning användare
FÖRBRUKNINGSVÄRDEN NYA NIROHYBRIDEN
Bilen levererades 17 april 2020
Första rundan en tur i Skåne på ca 20 mil på i huvudsak 70-90 väg håller hastigheten lugn körning -(lite 100 väg och lite stadskörning i Simrishamn 40 väg ) Förbrukning 0,45 lit/mil eller 9 liter bensin gick åt Stämmer helt med min bedömning ovan Tror att förbrukningen vid 70-100 -vägar blir något lägre eller 0,45-0,48 beroende på hur stor andel 100 sträckan är.
LÄS MER OM ERFARENHETER MED DEN NYA NIRO HYBRIDEN
Laddhybriders räckvidd överdrivna på stora tunga bilar
Kraven börjar komma på laddplatser
EN HYBRID ÄR EN BRA START MOT ELDRIFT MYCKET KOMMER ATT HÄNDA MED ELBILARNA DE NÄRMASTE ÅREN – RÄCKVIDD OCH LÄGRE PRISER DÅ MÅNGA ALTERNATIV PÅ GÅNG
CROSSOVER -bilen NIro ett mellanting mellan SUV och vanlig personbil en fullutrustad bil med lång garanti och låga driftskostnader och utsläpp i jämförelse med en tung VolvoSUV. Kia Niro hybrid är en rymlig mellanklassbil med tillräckliga prestanda för vardagen lokalt såväl som för långkörningar. En bränslesnål 105 hk motor som med elmotorn ger en totaleffekt på 141 hk som räcker väl vid normalkörning på landsvägen och mycket snål i drift på 70-100 vägar,
NY TEKNIK UTVÄRDERING AV NIRO HYBRID 2019
JÄMFÖRELSE KIA NIRO och VOLVO XC 60 ( bilen jag byter in) visar hur användare de senaste tre åren upplever bilarna i jämförelse med andra bilar i genomsnitt – ungefär som jag själv tror. Ref enkäter mestmotor.se
En ny fullutrustad KIA Niro Hybrid kostar mindre per mil att köra än att fortsätta köra en tre år gammal Volvo XC60 som gått 4000 mil . Då vi vill ha en lite mindre bil med god plats är det lämpligt att byta till en snål hybrid nu för att lära sig köra bränslesnålt på väg mot en elbil när vi får laddmöjlighet.
Andelen el för hybridbilen är 50% som är normal användning och inte till jobbet varje dag WLTP värdet har betydligt större andel korta turer och mindre landsvägskörning
DETALJKALKYLER NIROBILARNA JÄMFÖRT MED XC60
Notera att Niro Hybriden i kalkylen är fullutrustad och standardbilen som har bra grundutrustning kostar 40000 kr mindre eller 252000 och kan köras med årskostnad 68000 vid 1700 mil/år eller 40 kr/mil
MED EN HYBRID KAN MAN TRÄNA ATT KÖRA SNÅLT MED LÅG FÖRBRUKNING SOM ATT KÖRA ELBIL FÖR ATT FÅ LÅNG RÄCKVIDD- ETT KLIMATSMART VAL PÅ VÄG MOT ELBIL
SOM MÅNGÅRIG VOLVOÄGARE SNEGLAR MAN OCKSÅ PÅ VOLVOBILAR
Volvos inbytespriser på egna märket med dieslar dåligt mot egna märket på marknaden 2019 . Konkurrenterna betalar ofta mer för de vet att de kommer att ta marknadsandelar av Volvo framöver.
Betyder i praktiken att VOLVO övergett sina gamla trogna kunder och fokuserar numera på förmånsbilar , företagskunder och lyxbilar vilket inte minst syns på priserna på kommande elbilar. i
Volvos nya dyra tunga laddhybrider går dessutom inte särskilt långt på el förbrukar bensin när det är kallt då man tror sig köra på el för annars hade gått ännu kortare sträcka i jämförelse med tyska laddhybrider.
XC40 har hög malusskatt i tre år Köp av XC40 utan lätthybridmotor (B-motor) inte att rekommendera när den nu kommer i billigare varianter det kan kosta i värdefall . Vem vill ha en törstig tung Volvobil utan hybridmotor om några år när marknaden kanske mest efterfrågar laddhybrider och elbilar och prisvärda snåla hybridbilar som laddar själv.?
JÄMFÖRELSE BILKOSTNAD BRÄNSLEFÖRBRUKNING
Priserna är räknade efter avdrag miljöbonus laddhybrider elbil .Bilarna med ungefär samma utrustning och med 40% körning på el som ligger närmare verkligheten för en privatperson med blandad körning.
LIKNANDE TANKAR OM VOLVO OCH XC40
LÄS MER
MIn brors erfarenheter av KIA eniro 2019 efter 3000 mil en mycket prisvärd elbil
BARA HALVA BATTERIET UTNYTTJAS VID LÅNGKÖRNG ELBIL
Volvo bygger inga bilar längre, utan ”stridsvagnar”… deras allt tyngre bilar har äntligen blivit en stor nackdel… att det kunde fungera så länge är otroligt. Nya XC40 ville Volvo att den skulle vara tung för att vara säker. Så det där med säkerhet, kanske Volvo inte var så bra på när allt kommer omkring…utan det gäller i många lägen att vara tyngst när man krockar. SUV trenden är högst olycklig… farlig skulle jag vilja påstå. SUV med sämre vägegenskaper som skapar problem… och antagligen fler döda.