HYBRIDBILAR LIKA KLIMATEFFEKTIVA SOM ELBILAR I GLOBALT PERSPEKTIV

uppdat 201016 rättad kalkyl Hybrid Laddhybrid

Polstar har visat på de samlade utsläppen av CO2 under el-bilens livslängd 20000 mil i jämförelse med en  XC40 bensinbil  en jämförelse mellan två jämnstora bilar i nedanstående  artikel  Svenska Dagbladet 15 okt 2020  clic on pic och läs

Av siffrorna framgår att konventionell bil av XC40 storlek släpper ut 16 ton CO2 under tillverkningen och totalt 52 ton CO2 under bilens livstid 20000 mil dvs bensinen svarar för 36 ton CO2,

En elbil av samma storlek Polstar 2 släpper ut 26 ton CO2 vid tillverkningen  när batteritillverkningen tillförts  . Sen beror det i vilket land bilen laddas och  körs – De flesta elbilar finns utanför Norden där elmixen är ”smutsigare”  med kolkraft inblandad  Elen  för laddning av en elbil i Sverige innebär bara några ton CO2  för 20000 mil . Men  för elbilar utomlands handlar det om 16-24 ton CO2  som laddningen av elbilen innebär och under  elbilens livscykel blir det 32-50 ton totalt- en avsevärd skillnad mot Sverige.

Antalet elbilar i Sverige  och Norden är helt försumbart i perspektiv av  alla världens elbilar både  nu och i framtiden – Majoriteten av alla elbilar laddas med smutsigare   el. än i Sverige  Den klarsynte ser att vad vi gör i Sverige  hjälper  möjligen  till i elbilsutvecklingen men påverkan på klimatet är helt försumbart .

HYBRIDBILAR   MED MÅTTLIG  MOTOREFFEKT   HAR VID GLOBAL ANVÄNDNING INTE HÖGRE   CO2 UTSLÄPP   ÄN ELBILAR    UNDER SIN LIVSCYKEL  KOLLA I DIAGAMMET NEDAN BARA NORDEN MED RENARE ELMIX  STICKER UT OCH GER FÖRDEL FÖR ELBILAR

  Exempel på en miljöeffektiv HYBRID 2020

Jag har i diagrammet lagt till tre hybridbilar av ungefär samma storlek  som XC40 och Polstar2 och antagit att tillverkningen  av grundbilen kostar lika mycket i koloxidutsläpp då de är i samma storleksklass   . Kanske lite  i överkant  CO2  utsläpp då  Nirohybriderna väger mindre  men i denna jämförelse har det ingen betydelse då det inte påverkar signifikant

Clic on Pic  Läs och begrunda !

Ur klimatsynpunkt är hybridbilar använda globalt  lika effektiva som elbilar som laddas på smutsig el och hybridbilar med måttliga hästkrafter som laddas med smutsig el  släpper ut mindre CO2  i livscykeln än elbilar– Hybridbilar kan tillverkas billigare  än elbilar . mineralerna räcker längre till batterier för laddhybrider och   fler kan köpa Det får större genomslag  på CO2 utsläppen i världen     

Volvos uttryck elektrifierad bil är ett betydligt bättre begrepp  än elbil då man  även inbegriper laddhybrider , hybridbilar och mildhybrider .VOLVOS TWINENGINE- bilar lika bra val  som elbil ur miljösynpunkt utanför Sverige  Mer gedigen bil för pengarna  än en plåtskramlande  lite högljudd  Tesla som måste  laddas stup i kvarten och som lever på 0-100 på 4 sekunder 🙂

SLUTSATS ER Det är hybridbilar med måttliga hästkrafter och små elbilar som körs i närområdet där man bor som borde ges miljöbidrag  Om en elbil med måttliga hästkrafter läggs in i diagrammet blir elbilen gynnsam igen. Vad ska man ha 3-400 Hk till??-stora elbilar och    laddhybrider med en massa onödiga hästkrafter borde inte alls  ha bidrag  Lyxbilar köps ändå -bidraget 70000  eller 30000 har ingen betydelse  för lyxelbilar elelr laddhybrider  Tas det bort av staten sänker biltillverkarna priset  en del istället för förtjänsten är så stor på dessa lyxåk.

Hur jag räknat

Av total-  och tillverkningssiffrorna från artikeln   ser man hur mycket CO2 utsläpp bränsleanvändningen ger för modellerna under livslängden.

Jag vet att KIAhybriden drar 2 dl mindre  per mil än XC40  av WLTP värdena och egen erfarenhet.

En Kia laddhybrid drar i genomsnitt 2dl/mil mindre än en Niro Hybrid det är användarsiffror som publicerats av motortidning och stämmer med mina erfarenheter på olika körprofiler

Av WLTP värdena ser jag också att en XC40 laddhybrid  med många höstkrafter drar 50% mer än KIA Niro laddhybrid-  Om man  ska värna om miljön ska man inte välja  en tung    hästkraftstinn laddhybrid.

Utsläppen av CO2  fossilt bränsle för hybriderna  är sen beräknat proportionerad mot bränsleförbrukningen för referensbilen XC40 bensin och vid laddning  av el  proportionell  förbrukning mot referensbilen Polestar  som då ger tillkommande ton CO2.  Laddhybriden antages  i bräkningen köra 40% på laddad el som   motsvarar en medelanvändning  av laddhybrider.

Beräkningsarket clic on pic och se beräkningsdelarna

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.