uppdat 201016 rättad kalkyl Hybrid Laddhybrid
Polstar har visat på de samlade utsläppen av CO2 under el-bilens livslängd 20000 mil i jämförelse med en XC40 bensinbil en jämförelse mellan två jämnstora bilar i nedanstående artikel Svenska Dagbladet 15 okt 2020 clic on pic och läs
Av siffrorna framgår att konventionell bil av XC40 storlek släpper ut 16 ton CO2 under tillverkningen och totalt 52 ton CO2 under bilens livstid 20000 mil dvs bensinen svarar för 36 ton CO2,
En elbil av samma storlek Polstar 2 släpper ut 26 ton CO2 vid tillverkningen när batteritillverkningen tillförts . Sen beror det i vilket land bilen laddas och körs – De flesta elbilar finns utanför Norden där elmixen är ”smutsigare” med kolkraft inblandad Elen för laddning av en elbil i Sverige innebär bara några ton CO2 för 20000 mil . Men för elbilar utomlands handlar det om 16-24 ton CO2 som laddningen av elbilen innebär och under elbilens livscykel blir det 32-50 ton totalt- en avsevärd skillnad mot Sverige.
Antalet elbilar i Sverige och Norden är helt försumbart i perspektiv av alla världens elbilar både nu och i framtiden – Majoriteten av alla elbilar laddas med smutsigare el. än i Sverige Den klarsynte ser att vad vi gör i Sverige hjälper möjligen till i elbilsutvecklingen men påverkan på klimatet är helt försumbart .
HYBRIDBILAR MED MÅTTLIG MOTOREFFEKT HAR VID GLOBAL ANVÄNDNING INTE HÖGRE CO2 UTSLÄPP ÄN ELBILAR UNDER SIN LIVSCYKEL KOLLA I DIAGAMMET NEDAN BARA NORDEN MED RENARE ELMIX STICKER UT OCH GER FÖRDEL FÖR ELBILAR
Exempel på en miljöeffektiv HYBRID 2020
Jag har i diagrammet lagt till tre hybridbilar av ungefär samma storlek som XC40 och Polstar2 och antagit att tillverkningen av grundbilen kostar lika mycket i koloxidutsläpp då de är i samma storleksklass . Kanske lite i överkant CO2 utsläpp då Nirohybriderna väger mindre men i denna jämförelse har det ingen betydelse då det inte påverkar signifikant
Clic on Pic Läs och begrunda !
Ur klimatsynpunkt är hybridbilar använda globalt lika effektiva som elbilar som laddas på smutsig el och hybridbilar med måttliga hästkrafter som laddas med smutsig el släpper ut mindre CO2 i livscykeln än elbilar– Hybridbilar kan tillverkas billigare än elbilar . mineralerna räcker längre till batterier för laddhybrider och fler kan köpa Det får större genomslag på CO2 utsläppen i världen
Volvos uttryck elektrifierad bil är ett betydligt bättre begrepp än elbil då man även inbegriper laddhybrider , hybridbilar och mildhybrider .VOLVOS TWINENGINE- bilar lika bra val som elbil ur miljösynpunkt utanför Sverige Mer gedigen bil för pengarna än en plåtskramlande lite högljudd Tesla som måste laddas stup i kvarten och som lever på 0-100 på 4 sekunder 🙂
SLUTSATS ER Det är hybridbilar med måttliga hästkrafter och små elbilar som körs i närområdet där man bor som borde ges miljöbidrag Om en elbil med måttliga hästkrafter läggs in i diagrammet blir elbilen gynnsam igen. Vad ska man ha 3-400 Hk till??-stora elbilar och laddhybrider med en massa onödiga hästkrafter borde inte alls ha bidrag Lyxbilar köps ändå -bidraget 70000 eller 30000 har ingen betydelse för lyxelbilar elelr laddhybrider Tas det bort av staten sänker biltillverkarna priset en del istället för förtjänsten är så stor på dessa lyxåk.
Hur jag räknat
Av total- och tillverkningssiffrorna från artikeln ser man hur mycket CO2 utsläpp bränsleanvändningen ger för modellerna under livslängden.
Jag vet att KIAhybriden drar 2 dl mindre per mil än XC40 av WLTP värdena och egen erfarenhet.
En Kia laddhybrid drar i genomsnitt 2dl/mil mindre än en Niro Hybrid det är användarsiffror som publicerats av motortidning och stämmer med mina erfarenheter på olika körprofiler
Av WLTP värdena ser jag också att en XC40 laddhybrid med många höstkrafter drar 50% mer än KIA Niro laddhybrid- Om man ska värna om miljön ska man inte välja en tung hästkraftstinn laddhybrid.
Utsläppen av CO2 fossilt bränsle för hybriderna är sen beräknat proportionerad mot bränsleförbrukningen för referensbilen XC40 bensin och vid laddning av el proportionell förbrukning mot referensbilen Polestar som då ger tillkommande ton CO2. Laddhybriden antages i bräkningen köra 40% på laddad el som motsvarar en medelanvändning av laddhybrider.
Beräkningsarket clic on pic och se beräkningsdelarna