ERFARENHETER KIA NIRO HYBRID 2020

Publicerad  första gången 200420             Uppdaterad 240902

 

Bytte min Niro Hybrid årsmodell 2020 i jan 2023 mot en Niro pluginHybrid årsmodell 2022 som steg 2 i min elektrifiering av bilägandet. Detta följdes sen av steg 3 en Niro EV adv special edition  i slutet av maj 2024
Årsmodell 2022 av Niro väl beprövad utan barnsjukdomar modell 2023 ska man vänta med minst ett år.
Jag slog till på Niro EV adv SE 2024 och fick ett riktigt bra pris på kampanj maj 2024 och bra betalt för laddhybriden hos Bylund i Karlshamn.
Nirohybriden 2020 körde jag tre år 4500 mil och min första nya bil under 50 år som inte haft ett enda fel.
Pluginhybriden  Niro 2022 körde jag 2300 mil också den felfri. Nirobilarna är  en klass bättre än Volvo i driftsäkerhet med modern beprövad teknik utan några fel med hög tekniknivå i Volvoklass!!
De som klagar på KIA bilar har nog fått måndagsexemplar eller har förutfattade meningar eller är oerfarna bilförare på olika bilmärken. Felstatistiken på stora marknader typ USA visar att KIA bilar har avsevärt mindre fel än Volvobilar..

SAMMANFATTNING 3 år med Niro Hybrid 2020

Först lite om Kia senaste åren

  KIA ligger bra till bland miljöbilar med Niron nov 2021 . Man kör så snålt med Nirohybriden att laddhybriden egentligen rätt onödig för de flesta framgår av min analys nedan

Förbrukningssiffrorna laddhybrider nov 2021 säger att KIA  NIRO hybrid som laddar själv ekonomiskt bättre än laddhybrid  nov 2021

I januari 2022 säger Tidningen AutoMotor sport om biltypen Kia Niro och elbilsvarianten   Kia e-Niro har hållit sig i den absoluta toppen av nybilsregistreringarna i flera år. Den är till och med den fjärde mest sålda elbilen i Sveriges historia och det är ingen slump. Kia Niros modeller  länge har varit det kanske allra vettigaste bilköpet man kunnat göra. Åtminstone för storleksklassen.

Lämnade Volvo för Kia i april 2020

Bytte bil i april  2020 och valde bort Volvo efter många år med i huvudsak  nya Volvobilar  då asiatiska hybridbilar blivit mer bränsleeffektiva. har inte onödiga hästkrafter ( ett skäl att ta rejält betalt ) och  är lika säkra ,  tekniskt fullutrustade och framförallt mer prisvärda

MIN BILVALSPROCESS mot elektrifierad bil

Ekonomisk  utvärdering olika alternativ

KIA eNiro elbilen hade jag  nog köpt om vi hade kunnat ladda hemma- men följde  årsmodell 2019   från 2018 då den elbilen var med i min beslutsprocess- byta till elektrifierat 2020.

Lovord 2019 NyTeknik om Nirohybriden och 2021 fortfarande en riktigt bra och modern bil med hög tekniknivå

MITT VAL BLEV KIA NIRO HYBRID  och  kvarvarande alternativet Volvo XC40  var chanslöst i jämförelser jag gjort .KIA Niro kom 2017 och har inga barnsjukdomar längre .

VIKTIGT ATT FÖRSTÅ  En hybridbil som KIA Niro köper man och åker om man vill köra bil snålt  med låg bränsleförbrukning.  Precis som den bränslesnåla fullhybriden Toyota Prius  kan den därför uppfattas som en tråkig bil.

Niro har all modern teknik man kan behöva och man slipper ladda med kabel men bilen  kan upplevas lite omodern i formerna  men är en alldeles utmärkt  hightech bil och ett  effektivt transportmedel.

KIA NIRO är en förnuftig  men kontroversiell bil som utmanar känslan-  en av de mest ekonomiska bilarna du kan köpa 2021

Bilen är inget för den som vill åka sportigt och offensivt den är inte byggd för det , Det är en utmärkt bil som man åker mycket bra i  vid normal  körning  Man får mycket för pengarna för den teknik man behöver och slipper onödiga bensinhästkrafter, Man kör en  hybrid på samma sätt som en elbil på långresa dvs väldigt mjukt och jämt i 100-110  Bilen går mycket bra även i högre farter men man kör hellre snålt i lite lägre farter med denna biltyp

 Alla varianterna av Nirobilarna är utmärkta bilar framgår av denna test de  drar lite energi ,kostar lite per mil och riktigt bra att åka miljövänligt  med till skillnad mot dyra tunga VolvoSUVar.

KIA NIRO BENSIN-HYBRID   2020 års modell är ett klart miljövänligare alternativ än VOLVO XC40  mildhybrid vare sig   man kör mycket eller lite landsväg . Man åker lika bra och säkert i  KIAN  som dessutom  är betydligt billigare att köra per mil och dessutom  har mer än 3 gånger längre fabriksgaranti-

KIA NIro  var populärare bil för privatpersoner än   VolvoXC40 under första halvåret 2020

Generellt  högre kundnöjdhet med KIA än Volvo då betydligt mindre fel på KIAbilarna.

Redan  i början av 2019 knockade  elbilen e-Niro  Volvo XC40T3

Nästa knock kom i testet hösten 2019 då slog Eniron rejält ut även VolvoXC40 Twin Engine 

Som synes Crossovern KIA Niro halvhög bil och man har fint insteg  som lite äldre förare precis som i en  liten VolvoSUV

Många har nu förstått att KIA bygger  lika bra bilar som Volvo med bla KIA Niro och sen eNiro den omåttligt populära elbilen när den kom. Därför är det lönt vänta på kommande generation KIA elbilar EV6 som levereras hösten 2021- Snäppet bättre än både Polstar och XC40 på det som är väsentligt i tekniken på elbilarbottenplattan med batteri med  internt o extern laddsystem– Där blir VOLVO   rejält omkörda  på tekniksidan på batteri o laddningsprestanda

april 2021  konstateras att XC40 Recharge är överprisad kanske  med 100 000 

Kinesiska systerbilen Lynk oCo 01 jämfört med XC40 som att jämföra Volta och Electrolux  betydligt billigare och även bättre prestanda på andramärket och samma teknik. Slutsats vänta ut  de billigare varianterna av alla elektrifierade bilar- om någr år får man betydligt mer för pengarna. SKYNDA  LÅNGSAMT MED ELEKTRIFIERINGSVAL BÖRJA MED EN HYBRID SOM LADDAR SJÄLV

Maj 2021 Kia Niro ligger högt i nyregistreringar elektrifierade bilar

FÖRBRUKNING PÅ LANDSVÄG HYBRIDBILAR

Om du kör en sträcka på tex  17 mil vad drar bilen  ? läs i diagrammet! En Nirohybrid som laddar själv drar mindre än en XC40 laddhybrid !

Självklart med en hybridbil i någon form men inte självklart med laddhybrid beror lite hur milen är fördelade på landsväg och  i stan  XC40 laddhybrid TWIN ENGINE hög bensinförbrukning på landsvägen vid långkörning.

Diagrammet bygger på att alla bilar kallstartar på vintern och då går 1,5-2  dl bensin åt att värma upp motorn och bilen  även för laddhybriden  Starta med batteriet spelar ingen roll vid långresor det kostar bensin ändå att värma upp motorn och batterimil har gått åt i onödan för uppvärmningen av bilen vid start.

Notera i diagrammet  ovan  att en xc40 laddhybrid drar 50% mer än en Niro Laddhybrid sett på WLTP värdena Det betyder dyr drift på landsväg med TWIN Engine bilar

VALET ÄR ENKELT med  80 % av milen landsvägskörning Volvobilen är för törstig på landsvägen även som laddhybrid och drar 50% mer än Kia bilarna
Det är INTE värt 100 000 i merpris  för en Volvo kan jag som mycket erfaren  VOLVO ägare säga UTAN MINSTA TVEKAN efter 2500 mil i  KIA Niro och minst  75000 mil i  högkvalitativa  Volvobilar  sen Volvo Amazon huvudelen nya .

MIN KÖRNING FÖRSTA ÅRET MED NIROHYBRIDEN

 Min körprofil 80% landsväg 70-110    50%  motorväg  110  , 30 %  70-100 och  20  %  kortare körsträckor än 5 mil  sk ”stadskörning” 

FÖRTYDLIGANDE Ant  körn  är antal dagar bilen körts med flera starter varje dag bilen körs.

KIA Niro (samma storlek som en XC40) är en bränsleeffektiv bensin-hybridbil som med min körprofil landsväg/stad drar 0,48  lit/mil  som genomsnitt på året  ( körda mil/ köpta liter bensin).  Nirohybriden drar 0,4 lit/mil i stadstrafik 30-70  ,   0,45 lit/mil på landsvägen 70-100 ,  0,50 motorväg 100-110  och 0,53 på motorväg 110-120 och 0,65 på motorväg  130  riktigt bra för en bensinare.  Min Volvo XC60D4 AWD  2017 drog 0,88 vid 130 och 0,72 som årsgenomsnitt med samma körprofil Hade Volvo XC60 varit  en  bensinbil utan mildhybrid hade den dragit över litern på motorvägen i 130.

Om  andel  motorväg  och landsväg  varit lika mycket   hade årsförbrukningen varit 0,47 Om 50%  av milen hade varit stadstrafik hade förbrukningen varit 0,45

Förr sa man att Dieselbilar var snåla  på 2020 talet är det Hybridbilar som är smartaste valet med  min förra bil Volvon i backspegeln.

JÄMFÖRELSE  Volvo XC60AWD D4 Vinterkörning 2019/2020

OM ISTÄLLET LADDHYBRID 
Har ingen möjlighet att ladda i brf jag bor inom överskådlig tid Men 45% av mina årsmil   hade kunnat laddas från eluttag på sommarvistet med en laddhybrid med min körprofil  Med en laddhybrid hade  bränsleförbrukningen varit 0,27  lit/mil (0,55*0,5)  55% bensinmil Genomsnittsförbrukning på året  0,76*0,27+0,24*0,54= 0,33 lit/mil . En laddhybrid 1500 mil/år skulle då spara 1500*(0,5-0,33)*15 -0,45*1500*3= 3825-2025= 1800 kr/år  Det betalar inte  på långa vägar merkostnaden  vid nyköp för en laddhybrid  som är  50000-75000.

 ANDRA ERFARENHETER

Sitta högt  och insteg Ingen större skillnad upplevs med Crossovern Niro hybrid med 16 tumsdäck  mot en XC60 med 18 tumsdäck  – Aerodynamiken på en liten högre bil verkar mer  genomtänkt av KIA där har Volvo halkat efter med sina törstiga SUVAR.

VRIDMOMENT Jag är van vid dieselmotor som är som starkast vid lågt varvtal ca 2000 rpm med högt vridmoment. En bensinmotor måste varvas upp rejält  för att bli lika stark- MEN  en hybrid blir råstark redan vi låga varvtal då elmotorn  hjälper till -så det behövs inte turbo på bensinmotorn . Noterar att varvtalet på bensinmotorn sällan är över 2000 rpm  när man kör mjukt med hybriden då elmotorn tillför nödvändigt vridmoment –

GARANTIER  7 års garanti på Kiabilar  är riktigt bra bra för hightechteknik bilar och håller upp andrahandsvärdet  så man riskerar inget att pröva ett asiatisk kvalitetsmärke.

 SOMMAREN 2021 Kia Niro Hybrid ligger bra till  i jämförelse med elbilar då det gäller bilkostnad i  kronor/mil

LISTA PÅ NACKDELAR KIA NIRO HYBRID

uppdaterad 220320

Jag var medveten om alla nackdelarna när jag köpte bilen

1 Lite hög ljudnivå i baksätet vid motorvägskörning

2 Höga servicekostnader som är generellt  på KIAbilar då 1500 mils serviceintervall  .Den 7 åriga fabriksgarantin gör att man måste sköta tid eller mil angivelser- några mil över eller nån dag för sent då tappar man fabriksgarantin- Viktigt att sköta efter det att bilen blir 3 år ( när reklamationsrätten upphör) Kör man 1500 mil per år mer OK Kör man längre blir det dyrare i jämförelse med längre milintervall   eller  service bara varje år.

Bilden visar ett genomsnitt  som för Volvo inte innebär bara dyra BILIA                                          CLIC ON PIC

Service 1 kostade 3000  kr  Service 2   hela 5800 kr

Genomsnittlig servicekostnad  2 år      4400 kr  1400 mil /år  3,7 kr/mil

Som gammal Volvoägare märker jag ännu inte så stor skillnad ca 4500-5000 i snitt  då Bilia är bland de dyraste  att serva bilen hos. 

Det tog 1,5 timme att serva KIAbilen 3000 mil  Det kostar ungefär som att gå till tandläkaren 2000-3000 kr/timme att  serva en KIA eller Volvo   Hade jag inte haft 7  årsgarantin  hade jag servat hos en betrodd verkstad  nästa tillfälle  en verkstad som bara gör vad man behöver vid service det brukar kosta hälften.

Men  7 årsgarantin är värd sitt pris med all den elektronik som numera finns inbyggd i en modern bil- det kan kosta skjortan om det krånglar  om man har otur.

Jag  bedömer att  merkostnaden  för att få behålla  7 årsgarantin är 2000-3000  kr/år  det betyder  20000 kr i merpris för KIAbilen   räknat på 7 år Var lika  för Volvo i tre år sen hoppade man märkesverkstan men Volvon var ju istället rejält  överprisad från början och Volvbilar har dåliga andrahandvärden  de senaste åren.

3 Liksom Toyota Prius kan  Kia Niro  hybrid upplevas lite gammaldags o tråkig men det gör inget då båda bland de snålaste hybriderna i klassen Kör man miljöbil och menar allvar med att bidra till miljön behöver man inte en massa hästkrafter som bara ökar ursläppen bara,

FEL OCH NACKDELAR JAG LÄST OM  KIA NIRO SEN 2020

Hybriden verkar gå oklandeligt från 2019 års modell inga barnsjukdomar kvar som skrivits om

Laddhybriden

Många laddhybrider väljs felaktigt utan tanke på körprofilen- typ om man bara åker några enstaka längre sträckor per år Då ska man välja en elbil istället!

Om man kör för lite med bensinmotorn på en KIA Niro laddhybrid kan man få problem  Denne ägare hat gjort hel fel bilval skulle kört en elbil istället. Man måste ha minst 30 % av milen med bensin annars får man  problem med en laddhybrid- jfr gubbakörd gammal bensinbil som bara går några 100 mil om året,

Problem med startbatteriet i laddhybriden  denne ägare förefaller köra mycket småsträckor med många starter  så att startbatteriet ibland laddas ur  och inte tillräckligt med långa sträckor. Den ägaren har sannolikt också  valt fel biltyp skulle ha en elbil isttället.

Lite om Elbilen e-Niro 2020

Bara enfasladdning  2019 års modell sen trefasladdning

Dålig laddkapacitet max ca 70KW tom 2022 årsmodell

KIA eNiro har en återkommande ganska dyr service som har med batteriet att göra som infördes från 2020

TILL SIST

KIA NIRO mycket beprövad bil som inte har några barnsjukdomar längre Bland elbilar  i lista från mars 2022 är   elbilen KIA eNiro den driftsäkraste elbilen

17 thoughts on “ERFARENHETER KIA NIRO HYBRID 2020

  1. Hej,
    Ingen kan tydligen tala om vad ett nytt högspänningsbatteri kostar till kina Niro hybrid,vad är priset

    • Batterier till elbilar har en sådan kvalitet numera att man egentligen inte behöver bekymra sig har jag insett med min långa teknikerfarenhet. Värdet på bilen står i paritet med kvarvarande livslängd ser man bla på begagnade BMW elbil lilla modellen. även om batteriet efter 6-7 år bara klarar 70% är det OK med värdet Byta fossilmotor eller batteri samma lönsamhetsbedömning gör man på gammal bil Vad avser KIabilar har de 7 års garanti om man sköter servicen . Simma lugnt 🙂

      • Om din fråga rör hybridbilen och batteriet skulle gå sönder utanför garantitiden är det säkert inte lönsamt att byta
        Om man kör 1500 mil per år blandad körning sparar man ca 10 % bränsle värt 1000 kr/år Ett batteribyte kostar kanske 5-10000 Om man kör mest i stan sparar man det dubbla inte ens då nån ekonomi.

        • Går det stora batteriet sönder utanför garantin då är det kört, bensinmotor startar inte eftersom elmotorn fungerar som startmotor.

          • Efter sju år kan man nog stå ut med det Jag har aldrig hört talas om att detta har skett sen 2016 då Hybriden lanserades Har du? Bilen är nu på 6e året
            Man vet nu så mycket om denna typ av batterier att risken får anses ganska liten då inget skrivet om livslängdsproblem av denna typ Batterier tappar kapacitet över tiden men det påverkar inte. Visst det kostar betydligt mer att byta detta batteri än ett vanligt bilbatteri men det påverkar också marknadsvärdet för en äldre bil av denna typ.Finns säkert begagnade batterier också att tillgå Pointen i mitt svar att det har liten betydelse om man köper en ny bil även om man tänker behålla bilen i många år

  2. Tack för intressant läsning. Jag och min kompis har pratat om elbilar ett tag och framförallt allt Kias E-Niro nu på slutet.
    Med Kias kampanjen för leasing nu så räknade vi ut nyckeltalet. Men hjälpa av din kalkyl så landade vi på 320 och det måste ju ses som väldigt förmånligt då?
    Jag har bara planerat att leasa bilen i tre år nu. Vad har restvärdet för betydelse för mig som inte har tänkt köpa loss bilen?

    Med vänlig hälsning, Andreas

    • Ja det är just nu sommaren 2021 ett väldigt förmånligt leasingpris på e-Niro en mycket bra elbil med vettiga prestanda
      I leasingkalkylen kan bilhandlaren använda ett rörligt restvärde och då gäller marknadsvärdet på bilen efter tre år och justering i efterhand av leasingavgift
      Jag tror inte det är så vanligt men bra att ställa frågan på både ränta och restvärde att de är fasta i leasingkalkylen.

  3. Har nyligen beställt en Toyota Corolla Touring Sport 1.8 Style, årsmodell 2022 och hoppas på många framtida billigare mil med denna äkta fullhybridbil, valde till elektrisk motorvärmare från Defa som förhoppningsvis minskar kallstartskostnader under större delen av året, enligt Defa skall man använda den sålänge temperaturen inte överstiger +10 grader.

    Håller med om dina tankar kring stt folk missar räkna på vinsten att lägga massa pengar på laddhybrider och elbilar.

    Skall bli intressant om kommande värdeminskning står sig bättre eller sämre jämfört med dagens laddhybrider och elbilar.

    Även intressant om skatten på 360kr (efter tre första år med malusskatt på 2700kr) kommer att hålla i sig kommande 10 åren.

    Sen håller vi tummarna att bensinen (fossil/syntetisk) erbjuds överhuvudtaget samt till ett bra pris framtill år 2045 när Sverige skall uppnå nollutsläpp.

    • Laddhybriden lönar sig bara om man kör 2-4 mil fram och tillbaka till jobbet varje dag om inte är det bättre ekonomi med en hybrid som laddar själv En elbil i samma storlek blir ofta billigare än hybridbilen då den förväntas falla så lite i värde de närmaste åren pga den stora efterfrågan på begagnade elbilar-

  4. Hej,
    funderar på att köpa en Kia Niro Hybrid och undrar om de er bra bil för längre sträckor, ca 200 mil?
    Mvh
    Dragan

    • Beror på hur fort du kör
      0,50 motorväg 100-110 och 0,55 på motorväg 110-120 och 0,67 på motorväg 130
      Kör du lungt är den suverän Lycka till Dragan ett bra val!

  5. Kia Niro Laddhybrid startar alltid med bensinmotor och går
    på den nära en km innan den går över på elmotor.
    Kör man mest stadstrafik med korta sträckor är det
    inte lönsamt att äga den. Även då man parkerar i ett trångt garage med lite backning går ofta bensinmotor igång.
    Stannar man vid rödljus händer det ofta att elmotorn går
    igång igen.

    • Just så ska en bra laddhybrid fungera . Helt bortkastat att använda batteriet att värma upp bilen när den är kallt. Vitsen med laddhybrid är att man får väldigt låg genomsnittlig bensinförbrukning om man har rätt körprofil Var bensin motorn behöver gå bestämmer bilen då blir genomsnittsförbrukningen lägst
      Den som inte nöjer sig med det bör skaffa en elbil istället Inte rätt tänkt att värma bilen med batteriet i en laddhybrid… Nya Niro laddhybrid som kommer kan man kunna styra så att den gär på el i vissa zoner men det känns överflödigt om man inte bor i stad där man måste köra elbil på vissa ställen.

  6. Hej
    Har 3 mil dvs 6 mil om dagen till och från jobbet Sandviken-Gävle och ca 2 mil motorväg, funderingen har vart att köpa elhybriden Niro men du anser att laddhybriden skulle passa mig bättre utifrån dina beräkningar? Eller hur skall jag tänka? Kör idag en Hyndai i30 diesel…

    • Låter som en laddhybrid är lämplig med en sån sträcka varje dag om du kör minst 2000 mil per år och kan ladda själv hemma Även om du kör kortare årssträcka motiverar den dagliga körningen till jobbet laddhybriden ur miljösynpunkt det blir trots allt inte så stor skillnad då du har så stor andel på el med dina dagliga 6 mil.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *