BERÄKNING AV VÄRDEMINSKNING PÅ BILAR

Ursprungligen publicerad feb 2020 uppdaterad 25 dec 2023

Under 2021 till våren 2023 var det brist på digitalchips  och långa leveranstider på elbilar som gjorde att normala värden för värdering av värdefall enl nedan inte stämde  – Elbilar föll nästan inget i värde första åren  men under 2023  när räntan börjat stifa har det drastiskt ändrats .

Nu läge  Värdefall 2023/2024  har blivit mer normalt

VÄRDEFALL BIL

Lätt att blanda ihop  Marknadsvärde och vad du får betalt för bilen när du byter in.
Tänk på att Inbytesvärde= Marknadsvärde- provision 10-15% att sälja din inbytesbil och är betydelsefullt för bilekonomin om du byter bilen för oftare än vart 4-5 e år

Elbilskalkyler görs ofta bara för tre år och byter man då bil är provisionen vid inbyte en betydelsefull del i kapitalförlusten.

Exempel Du köper en bil för 400 000 till marknadsvärdet- Du har direkt ett värdefall på minst 10 %  eller 40 000  Skulle du byta in bilen veckan efter du köpt en får du inte mer  än högst 360 000 för bilen.

Byter man bil efter ett år  påverkar säljprovisionen värdefallet markant det syns om du redan efter ett år  vill byta bil Ex bil köpt för 400 000 faller kanhända i värde 180 000 på tre år 60 000 per år i snitt första tre åren. säkert 70 000 första året

Om du vill byta efter ett år är marknadsvärdet 330 000 provisionen via inbyte minst 33 000 Bilen har för dig alltså fallit i värde 70 000+33 000=103 000 på ett år

Byter man bil för 400 000 efter 6 år är värdefallet kanhända ca 300 000 och provisionen kanhända 15 000 att sälja bilen Värdefall 315000 under 6 år eller ca 52000/år 

Elbilar faller som tumregel  40% i värde första tre åren lite mindre för eftertraktade modeller Det är värdefallet om du då säljer bilen -marknadsvärdet är högre då  provision  på 10-15% ingår om du byter in bilen eller får mindre betalt om du säljer privat.

Traditionella fossilbilar  som tumregel halverar värdet  under första tre åren om du byter in och följer modellen som redovisas nedan ( när man cashar ut bilen)

Eftertraktade modeller faller lite mindre   se kurvorna nedan

 

VÄRDEFALL VID NORMALLÄGE PÅ MARKNADEN

Alla bilar faller i värde

Värdefallet på en bil är beroende på antal mil  och hur länge man haft bilen det vet alla. En bil håller 15-18 år och värdet faller 90% första 10 åren

Ingen skillnad  för elbilar förväntas batterierna degeneraeras något och klara lite färre mil så mycket vet man nu från sista 10 årsperioden med bilbatterier för elbilar

Den stora bilkostnaden är just värdefallet som är 50-60 % av milkostnaden vid 1500-2000 mil per år för en ny bil i 3-400 000 klassen de första tre åren . Lägre andel  värdefall för en mindre billigare bil  och större andel  värdefall för en större  dyrare bil. Värdefallet minskar  med åren och som tumregel  halveras värdefallet varje treårsperiod man äger bilen men istället ökar driftkostnaden med åren.

TUMREGEL VÄRDEMINSKNING traditionella bilar

Enkelt att komma ihåg  Halva värdet försvinner på tre år när du byte in(  efter 10-15% provision att ta hand om inbytesbilen) räknat på om man kör 2000 mil per år

Halveringstiden på värdet   är 3 år om man  kör 2000 mil/år och byter in bilen mot en annan bil ( 10-15% provision vid inbytet)

Tumregel  elbilar 40% värdefall under tre år (Värdefall betyder bilen såld och pengar i handen) dvs inräknat 10-15% provision

Exempel

En elbil som kostar 500 000 och en vanlig fossilbil  som kostar 400 000 faller 200000 i värde på tre år ca 65000/år som tumregel ( bilen såld) men marknadsvärdet ( det bilhandlarna säljer för)  faller 65000*0,85=55000/år

Är bilen mycket populär kan man använda 40% resp 30% värdeminskning som tumregel för vanlig bil och elbil.

Som tumregel  kan man använda denna värderingsmodell på vilken bil som helst ny eller begagnad och  priset på bilen

Exempel Om man har en 8 år gammal bil som man vet är värd 120 000   Räkna då i  kalkylen att den bilen om tre år är värd 60 000 räkna också med att den kommer att kosta en del i underhåll de närmaste 3 åren   En 8 år gammal bil  räkna med 10-15000 per år i reparationer närmsta 3 årsperioden beroende på statusen på bilen.

Halveringstiden på värdet   är 3 år om man  kör 2000 mil/år och byter in bilen mot en annan bil ( 10-15% provision vid inbytet)

Om man finräknar på milen  2023 använd 5  kr/mil för fossilbil och 10 kr/mil för elbil  vid jämförelse något år tidigare .

Jag har ägt många nya bilar och bytt  oftast efter 3-6 år och samlat på mig många bilbytarerfarenheter genom åren

Det är årsmodellen som åstadkommer största värdefallet En fossilbil i 300 000 kr klassen har ett värdefall på 50000/ år med  2000 mil/år  under de första tre åren Milen  kostar 14000 kr årsmodellen  kostar 36000 kr.  Efter  3år får man bara  ca 150000 i inbyte för bilen som gått ca 6000 mil Marknadsvärdet på bilen 150000/0,85 r ca 175000   10 -15000 mer för ett eftertraktat märke 10-15000 mindre för ett inte så populärt märke

Det betyder att om man äger en bil som kostat 300000  i 6 år är marknadsvärdet efter 3 år och 6000 mil ca 175000 ( inget inbyte så marknadspriset gäller) efter andra tre åren är marknadsvärdet ca 90000  Man får  då kanske 80000 för bilen ( halveringstiden värde 3 år)  som då gått 12000 mil Genomsnittligt värdefall  220000/12000= 18 kr/mil

Bilkvaliteten är så bra idag att man kan köra 10-12000 mil utan att få några större reparationer så 10-12000 mil eller byte vart 5-6 år  ger  en optimal årlig bilkostnad utan tekniska problem och reparationskostnader, Det är därför KIAS 7 årsgaranti har ett bra värde även om man får betala lite mer för service genom tätare  serviceintervaller som förstärks att man inte vill ta risken att bli av med 7 årsgarantin genom att köra  några mil för långt eller missa sista dagen- KIA är är stenhårda på villkoren med service efter högst 12 mån eller högst 1500 mil var beredd på det!

Läs Erfarenheter KIA Nirohybrid modell 2020

Bilhandlarna listor anger årsmodeller så en   årsmodell 2018 uttagen juni 2017 eller juni 2018 såld i juni 2021 när garantin gått ut har i princip samma värde vid samma miltal. Att ha rullat på vägen 3 eller 4 år får man inget extra betalt för- man ska däremot själv värdera det vid jämförelser av begagnade bilar innan köp .

Tumregeln halveringstid 3 år av värdet stämmer både för ny bil och begagnad bil som är 3-6  år gammal    Halveringstiden för en ny bil om det är en märkesbil är längre   vara 4 år  men också lägre än  3 år för en lyxbil då man betalar ett överpris för mycket extrautrustning- som sen en ny köpare är mindre  intresserad av.

När man köper en bil för 400 000  räkna med ett värdefall på 200 000 för 3 år 66000 /år  Värdefall 300 000 på 6 år dvs  50000/år –

En elbil 2021 års modell faller   betydligt mindre  än genomsnittsbilen % under närmsta 6 årsperioden-därför att tekniken är mindre komplicerad och batterierna verkar vara  bra Man nfår räkna med att tappa  räckvidd 10-20% efter 6 år. Om Elbilen laddar hyfsat snabbt har det liten praktisk betydelse i vardagen

FINRÄKNA VÄRDEMINSKNINGEN

Intresseorganisationen Motor har gjort en kalkylator som kan användas direkt på webben för den egna bilen   att beräkna hur mycket bilen kostar att köra  uttryckt i kr per mil .

I  kalkylatorn kan man också direkt se hur mycket bilen faller i värde varje år. Bilvärdet  efter ett visst antal år visar det  inbytespris man kan förväntas få för bilen när den byts in.

Man kan använda kalkylatorn  på  priset man betalar hos en bilhandlare vare sig bilen är ny eller är begagnad med garanti.

Utdrag ur Motors värdeminskningsdiagram för bil köpt för 300 000 kr med troligt inbytesvärde markerat efter  3 år  på kurva LÅG   som representerar en  eftertraktad bil tex en hybridbil

Kurvorna stämmer för ca 1500 årsmil Kör man längre eller kortare  i genomsnitt  kan man korrigera det framräknade värdet med 5 kr/mil så kommer man närmare troligt värde tex 9000 mil på tre år minskar värdet med  ytterligare  ca 25000  för värdefallet för 4500 ”övermil ”   under tre årsperioden.

BILVÄRDE EFTER 3 ÅR ENLIGT MOTOR

LÅG värdeminskning  Eftertraktad bil tex elbil just nu då det är  stor efterfrågan på begagnade elbilar där värdena kanske tom är för låga

NORMAL  värdeminskning Vanlig bil känt märke stora volymer normal efterfrågan

HÖG  värdeminskning Bil som faller mer i värde tex Dieselbil  eller udda  märken med lägre efterfrågan.

El- och laddbara hybridbilar i feb  2020 har hög efterfrågan och det finns liten tillgång och  långa leveranstider. som håller upp andrahandsvärdena rejält. Kurvan stämmer inte alls just nu för elbilar de första åren men på några  års sikt kommer  de eftertraktade elbilarna   att anpassa  sig till den övre kurvan  LÅG.

Följande tabell kan användas om man räknar själv på ett förväntat värdefall och  tabellen  visar procent värdefall  efter visst antal år (årsmodellen  påverkar mer än när under året bilen är uttagen redan efter 2 -3 år.

TUMREGELN JÄMFÖRD MED MOTORS MODELL

”50% principen” halveringstiden för bilvärdet är tre år Innebär att bilens värde halveras varje treårsperiod och är en bra tumregel som stämmer väl överens med Motors värdeminskningkurva  HÖG.

Hur mycket av inköpsvärdet bilen faller varje år och hur stort värdefallet är efter 3 år framgår av tabellen nedan

En aktuell lista  över elbilar i jämförelse med fossilbilar i liknande storlek  nov 2020 från tidningen AutoMotorsport .
Den stora efterfrågan på begagnade elbilar håller uppe andrahandsvärdet  av elektrifierade bilar.

VÄRDEMINSKNING  ELBILAR

Här i jämförelse med några bilar med fossilbränsle i början av 2021

Efterfrågan stor på begagnade elbilar som kom mer att hålla upp andrahandsvärdet i flera år till enligt bedömarei motortidningar

Under  hösten 2021 har gynnsamma privatleasingalternativ dykt upp där restvärdena efter tre år varit upp mot 70% för Tesla och KIA e Niro. Det motsvarar ett inbytespris på ca 0,7*85% ca 60% av värdet (tabellen ovan) Inbytespris=marknadsvärde ( restvärde) minus 10-15% i provision att sälja bilen.

SÄLJER MAN INTE BILEN SJÄLV  måste man dra av provision! _Lätt att glömma De flesta byter in sin bil hos en bilhandlare vid köp av ny bil då  då måste man dra av 10-15 % som provision på marknadvärdet enligt tabellsiffrorna  i Motors kalkyl

2020 räknade  jag  med att en   populär märkesbil  typ  Volvo  har  ett värdefall vid inbyte som motsvarar   att värdet  halveras på tre år- Dvs enl kurva hög om du byter in bilen  med inräknad provision för en märkebil med högkvalitet eller kurva medel om du lyckas sälja bilen själv  Kurva hög stämmer bra för eftertraktade bilar tex elbilar som marknadsvärde

Ett kompletterande sätt att värdera bilen är att använda  siten KVD och se marknadsvärdet på bilen just nu. Ett ungefärligt inbytespris får man genom att använda 85% av marknadsvärdet värderad enligt  KVD som ofta ligger lite högt  i de priser som visas  eller använda lägsta angivna värdet vid ”försäljning till privatperson”.

Man kan också bedöma värden på bilsiter typ Autouncle och titta på utpriset på liknande bil samma årsmodell och korrigera värdet för skillnaden i miltal med 4 kr/milen. Bilvärdet vid inbyte brukar ligga på 85 % av det framräknade värdet.

Gör din egen kalkyl och gör jämförelse av vad bilen kostar per år av  olika biltyper traditionell bil, hybrid , laddhybrid elbil i ett kalkylark

Bilkalkyler-1,33

FRÅGA FRÅN LÄSARE 2 dec 2021

Tack för en fantastisk hemsida!
Vad skulle du uppskatta värdeförlusten är på dessa typer av bilar?
Genomsnittlig värdeminskning från ny till 5år och 20.000 mil

Diesel bilar ? %
Hybrid bilar ? %
El bilar ? %

Hej
Ingen större skillnad i kronor tror jag som genomsnittsvärde per år under 5 år
Man måste ta hänsyn till prisdifferens för jämnstor bil vid inköp för att jämförelsen skall kunna bedömas i verklighetens plånbok
Notera att i värdefallet ingår försäljningsprovision  10 -15 % -som ägare kan du bara glädja dig åt marknadsvärdet bilen skall säljas också …. 
Som säljare får man   Inbytesvärdet = marknadsvärdet – försäljningsprovision = ungefär vad man som max brukar få  om man säljer bilen privat på blocket  Bud som man får av seriösa  biluppköpare på auktionsiter  ligger ofta 15-20 %  under marknadsvärdet så även lägsta värde man rekommenderas att sätta vid  auktion av bilen .
   I ett 5 årsperspektiv blir elbil alltid billigast 20000 mil ingenting för ett batteri det visar Teslor som taxi
 Egentligen också så för  en dieselbil men man har en inbyggd försiktighet mot för många mil i en fossilbil  med så mycket komplicerad teknik.
Inte mycket som kan gå sönder i en elbil utöver normalt slitage bromsar och stötdämpare och styrnleder  i en elbil finns  4 stora kullager några elmotorer och lite kraftöverföringsjoints
Kör man normalt   med hemladdning  som basförsörjning  och  inte dragracing i varje rödljuskorsning är  elbilen nog oslagbar i låg kostnad över längre tid.
Men tyvärr får man nog betala lite för mycket ändå för service  av elbilar på sina ställen då märkesverkstäderna tjänar stora pengar på service idag ….
Mer att läsa 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *