Ursprungligen publicerad feb 2020 uppdaterad 15 maj 2022
Läs också Snålaste el- och laddhybridbilarna 2021
NOTERA i mars 2022 är värderingsmodellen i denna artikel delvis satt ur spel en tid framåt då det är brist på både begagnade och nya bilar
Ett exempel den CrossOver KIA Niro hybrid jag kör fn årsmodell 2020 2900 mil kostade med all extrautrustning vinterdäck o kula vid köp april 2020 313000 I sept 2021 var marknadvärdet 240 000 -3mån senare I dec 2021 är bilens marknadsvärde 262 000 siffror enligt KVD
Ytterligare 3 mån senare 29 mars 2022 är marknadsvärdet 279000 enl kVD
En välutrustad begagnad hybridbil av crossovertyp med låg förbrukning och skatt och med 5 års fabriksgaranti kvar är mycket eftertraktad i bonusmalustider, Det är stor brist på nyare bränslesnåla bilar bland alla några år gamla bränsletörstiga Suvar med hög malusskatt.,
SLUTSATS mars 2022
HAR MAN EN SNÅL NYARE HYBRIDBIL som laddar själv ingen som helst ekonomi att byta till elbil bättre och vänta minst ett år till Elbilarn ärfortfarande för primitiva på vintern och på långkörning
TEX VOLVO som ännu inte lärt sig bygga ekonomiska elbilar från en vintertest i februari 2022
LÄRDOM När efterfrågan stor på bilar får man betala mer för begagnad bil eller får bra betalt för sin gamla bil. Elbilspriser just nu bra exempel
VIKTIGT ATT HA EXTRA KOLL PÅ ELBILSMARKNADEN DEN ÄR EXTREMT ONORMAL NU
Brist på begagnade elbilar och stor efterfrågan de närmaste åren eftersom det är så många som vill köpa en elbil som är lite billigare .
EX KIA Eniro kostar ny i jan 2022 efter miljöavdrag 70000 412000 En begagnad 2020 års modell 1500 mil kostar 399000 begagnad 2019 3000 mil 380000 uppgifterna kommer från Motortidningen Recharge
Just detta återspeglar sig under 2021 i att man kan leasa en elbil väldigt billig då det förväntade restvärdet för elbilen om tre år är högt satt i leasingkalkylen. Faktum är att man tjänar mer på att sätta in egna pengar eller låna och köpa elbil av rätt märke än att privatleasa billigt just nu. Men då måste man sen snabbt sälja el-bilen efter två tre år
Risk för oskäligt höga andrahandsvärden pga extrem efterfrågan och många andrahandsköpare på två tre år gamla bilar riskerar att köpa för dyrt vilket de blir varse om när de ånyo ska byta bil om några år De riskerar bli omsprungna av tekniken.
Alla bilar faller i värde
sedan man köpt dem och värdefallet är beroende på antal mil och hur länge man haft bilen det vet alla. En bil håller 15-18 år och värdet faller 90% första 10 åren
Den stora bilkostnaden är just värdefallet som är 50-60 % av milkostnaden vid 1500-2000 mil per år för en ny bil i 3-400 000 klassen de första tre åren . Lägre andel värdefall för en mindre billigare bil och större andel värdefall för en större dyrare bil. Värdefallet minskar med åren och som tumregel halveras värdefallet varje treårsperiod man äger bilen men istället ökar driftkostnaden med åren.
TUMREGEL VÄRDEMINSKNING
Enkelt att komma ihåg Halva värdet försvinner på tre år när du byte in( efter 10-15% provision att ta hand om inbytesbilen)
Gäller inte elbilar de närmaste 5 åren då efterfrågan så stor på nya och begagnade elbilar oberoende av teknikutvecklingen
Det är andra köparen av elbilen som får ta den ekonomiska smällen när bilen är 6 år gammal Dels då efterfrågan så stor just nu på nyare elbilar som är överprisade och dels den snabba teknikutvecklingen- en 6 år och äldre gammal elbil har inte senaste batteri och snabbladdningsteknik.
Som tumregel kan man använda denna värderingsmodell på vilken bil som helst ny eller begagnad
Exempel Om ,an har en 8 år gammal bil som man vet är värd 120000 Räkna då i kalkyenl att den bilen om tre år är värd 60 000 räkna också med att den kommer att kosta en del i underhåll de närmaste 3 åren En 8 år gammal bil räkna med 10-15000 per år i reparationer närmsta 3 årsperioden beroende på statusen på bilen.
Halveringstiden på värdet är 3 år om man kör 2000 mil/år och byter in bilen mot en annan bil ( 10-15% provision vid inbytet)
Om man finräknar på milen 2022 använd 4 kr/mil vid jämförelse något år tidigare var det 7 kr/mil äldre bilar mer eftertraktade
Jag har ägt många nya bilar och bytt oftast efter 3-6 år och samlat på mig många bilbytarerfarenheter genom åren
Det är årsmodellen som åstadkommer största värdefallet En bil i 300 000 kr klassen har ett värdefall på 50000/ år med 2000 mil/år under de första tre åren Milen kostar 14000 kr årsmodellen kostar 36000 kr. Efter 3år får man bara ca 150000 i inbyte för bilen som gått ca 6000 mil Marknadsvärrdet på bilen 150000/0,85 r ca 175000 10 -15000 mer för ett eftertraktat märke 10-15000 mindre för ett inte så populärt märke
Det betyder att om manäger en bil som kostat 300000 i 6 år är marknadsvärdet efter 3 år och 6000 mil ca 175000 ( inget inbyte så marknadspriset gäller) efter andra tre åren är marknadsvärdet ca 90000 Man får då kanske 80000 för bilen ( halveringstiden värde 3 år) som då gått 12000 mil Genomsnittligt värdefall 220000/12000= 18 kr/mil
Bilkvaliteten är så bra idag att man kan köra 10-12000 mil utan att få några större reparationer så 10-12000 mil eller byte vart 5-6 år ger en optimal årlig bilkostnad utan tekniska problem och reparationskostnader, Det är därför KIAS 7 årsgaranti har ett bra värde även om man får betala lite mer för service genom tätare serviceintervaller som förstärks att man inte vill ta risken att bli av med 7 årsgarantin genom att köra några mil för långt eller missa sista dagen- KIA är är stenhårda på villkoren med service efter högst 12 mån eller högst 1500 mil var beredd på det!
Läs Erfarenheter KIA Nirohybrid modell 2020
Bilhandlarna listor anger årsmodeller så en årsmodell 2018 uttagen juni 2017 eller juni 2018 såld i juni 2021 när garantin gått ut har i princip samma värde vid samma miltal. Att ha rullat på vägen 3 eller 4 år får man inget extra betalt för- man ska däremot själv värdera det vid jämförelser av begagnade bilar innan köp .
Tumregeln halveringstid 3 år av värdet stämmer både för ny bil och begagnad bil som är 3-6 år gammal Halveringstiden för en ny bil om det är en märkesbil är längre vara 4 år men också lägre än 3 år för en lyxbil då man betalar ett överpris för mycket extrautrustning- som sen en ny köpare är mindre intresserad av.
När man köper en bil för 400 000 räkna med ett värdefall på 200 000 för 3 år 66000 /år Värdefall 300 000 på 6 år dvs 50000/år –
En elbil 2021 års modell faller betydligt mindre än genomsnittsbilen % under närmsta 6 årsperioden-därför att tekniken är mindre komplicerad och batterierna verkar vara bra Man nfår räkna med att tappa räckvidd 10-20% efter 6 år. Om Elbilen laddar hyfsat snabbt har det liten praktisk betydelse i vardagen
FINRÄKNA VÄRDEMINSKNINGEN
Intresseorganisationen Motor har gjort en kalkylator som kan användas direkt på webben för den egna bilen att beräkna hur mycket bilen kostar att köra uttryckt i kr per mil .
I kalkylatorn kan man också direkt se hur mycket bilen faller i värde varje år. Bilvärdet efter ett visst antal år visar det inbytespris man kan förväntas få för bilen när den byts in.
Man kan använda kalkylatorn på priset man betalar hos en bilhandlare vare sig bilen är ny eller är begagnad med garanti.
Utdrag ur Motors värdeminskningsdiagram för bil köpt för 300 000 kr med troligt inbytesvärde markerat efter 3 år på kurva LÅG som representerar en eftertraktad bil tex en hybridbil
Kurvorna stämmer för ca 1500 årsmil Kör man längre eller kortare i genomsnitt kan man korrigera det framräknade värdet med 5 kr/mil så kommer man närmare troligt värde tex 9000 mil på tre år minskar värdet med ytterligare ca 25000 för värdefallet för 4500 ”övermil ” under tre årsperioden.
BILVÄRDE EFTER 3 ÅR ENLIGT MOTOR
LÅG värdeminskning Eftertraktad bil tex elbil just nu då det är stor efterfrågan på begagnade elbilar där värdena kanske tom är för låga
NORMAL värdeminskning Vanlig bil känt märke stora volymer normal efterfrågan
HÖG värdeminskning Bil som faller mer i värde tex Dieselbil eller udda märken med lägre efterfrågan.
El- och laddbara hybridbilar i feb 2020 har hög efterfrågan och det finns liten tillgång och långa leveranstider. som håller upp andrahandsvärdena rejält. Kurvan stämmer inte alls just nu för elbilar de första åren men på några års sikt kommer de eftertraktade elbilarna att anpassa sig till den övre kurvan LÅG.
Följande tabell kan användas om man räknar själv på ett förväntat värdefall och tabellen visar procent värdefall efter visst antal år (årsmodellen påverkar mer än när under året bilen är uttagen redan efter 2 -3 år.
TUMREGELN JÄMFÖRD MED MOTORS MODELL
”50% principen” halveringstiden för bilvärdet är tre år Innebär att bilens värde halveras varje treårsperiod och är en bra tumregel som stämmer väl överens med Motors värdeminskningkurva HÖG.
Hur mycket av inköpsvärdet bilen faller varje år och hur stort värdefallet är efter 3 år framgår av tabellen nedan
En aktuell lista över elbilar i jämförelse med fossilbilar i liknande storlek nov 2020 från tidningen AutoMotorsport .
Den stora efterfrågan på begagnade elbilar håller uppe andrahandsvärdet av elektrifierade bilar.
VÄRDEMINSKNING ELBILAR
Här i jämförelse med några bilar med fossilbränsle i början av 2021
Efterfrågan stor på begagnade elbilar som kom mer att hålla upp andrahandsvärdet i flera år till enligt bedömarei motortidningar
Under hösten 2021 har gynnsamma privatleasingalternativ dykt upp där restvärdena efter tre år varit upp mot 70% för Tesla och KIA e Niro. Det motsvarar ett inbytespris på ca 0,7*85% ca 60% av värdet (tabellen ovan) Inbytespris=marknadsvärde ( restvärde) minus 10-15% i provision att sälja bilen.
SÄLJER MAN INTE BILEN SJÄLV måste man dra av provision! _Lätt att glömma De flesta byter in sin bil hos en bilhandlare vid köp av ny bil då då måste man dra av 10-15 % som provision på marknadvärdet enligt tabellsiffrorna i Motors kalkyl
2020 räknade jag med att en populär märkesbil typ Volvo har ett värdefall vid inbyte som motsvarar att värdet halveras på tre år- Dvs enl kurva hög om du byter in bilen med inräknad provision för en märkebil med högkvalitet eller kurva medel om du lyckas sälja bilen själv Kurva hög stämmer bra för eftertraktade bilar tex elbilar som marknadsvärde
Ett kompletterande sätt att värdera bilen är att använda siten KVD och se marknadsvärdet på bilen just nu. Ett ungefärligt inbytespris får man genom att använda 85% av marknadsvärdet värderad enligt KVD som ofta ligger lite högt i de priser som visas eller använda lägsta angivna värdet vid ”försäljning till privatperson”.
Man kan också bedöma värden på bilsiter typ Autouncle och titta på utpriset på liknande bil samma årsmodell och korrigera värdet för skillnaden i miltal med 4 kr/milen. Bilvärdet vid inbyte brukar ligga på 85 % av det framräknade värdet.
Gör din egen kalkyl och gör jämförelse av vad bilen kostar per år av olika biltyper traditionell bil, hybrid , laddhybrid elbil i ett kalkylark
FRÅGA FRÅN LÄSARE 2 dec 2021
Tack för en fantastisk hemsida!
Vad skulle du uppskatta värdeförlusten är på dessa typer av bilar?
Genomsnittlig värdeminskning från ny till 5år och 20.000 mil
Diesel bilar ? %
Hybrid bilar ? %
El bilar ? %