Det säljs lika många elhybrider som laddar själv som laddhybrider Förbrukningen för tunga laddhybrider är sämre än många tror om man har blandad körning med landsvägskörning och få årsmil-
En enkel Elhybrid med måttliga hästkrafter som laddar själv drar i genomsnitt inte mycket mer än en tung Volvo laddhybrid med bränsletörstig bensinmotor.
Laddhybrider har nog börjat närma sig taket i andel av sålda bilar och kommer säkert att minska framöver- ofta är en elbil bättre men räckviddsångesten blandat med nån känsla att man bidrar till miljön styr fortfarande valet av en laddhybrid. En hybrid är ofta lika miljöeffektiv om man väljer en modell utan onödiga hästkrafter och väljer en lättare bil Det är sundare miljötänkande enligt min mening.
Der är betydligt bättre bilekonomi med en KIA Niro Elhybrid än en Volvo plug in hybrid XC40 två lika stora bilar- Niron en bränslesnål Crossover och XC40 en bränsletörstig SUV med stort luftmotstånd i motorvägsfart
Bilarna drar lika mycket i genomsnitt under året ca 0,5 lit/mil med min körprofil. Laddhybriden laddar både själv och kan laddas i eluttag och Kian laddar enbart själv och man slipper klydda med laddbox o laddkabel.
Vid blandad körning drar en laddhybrid 2-3 ggr mer än WLPT värdet då de flesta använder 5 milabatteriet bara till 50-60% av milen Vid varje långkörning används den törstigare bensinmotorn de flesta milen
Den låga förbrukningen på Kia- crossovern beror på färre hästkrafter och att bilen är lättare och har mindre luftmotstånd än Volvobilen.
Om några år kommer elbilarna bli billigare med större utbud med färre hästkrafer och fler kan köpa elbil.
Under mellantiden är en hästkraftsnål hybridbil som laddar själv ofta bästa alternativet.
Några data från snålkörning med en KIA NIRO hybridbil som skall köras som en elbil med måttlig fart då får man mest valuta för pengarna
Stadskörning 0.35-0,4 lit/mil hybridbilens styrka är stadskörning i jämförelse med en traditionell bensinbil
Motorvägskörning i elbilsfart.. 100-105 km/tim 0,45 lit/mil så ska man köra både en elbil och en hybridbil för bästa räckvidd och låg förbrukning och skona miljön.
Längre landsvägskörning på icke motorvägar 70-100 km/tim 0,42 lit/mil
Årsgenomsnitt sommar och vinter KIA Niro Hybrid 0,5 lit/mil det är den nivå Volvos laddhybrider ibland lyckas nå. Kia Niro laddhybrid är betydligt snålare än så
Om jag istället kört en Niro laddhybrid hade jag kunnat köra ca 50% på laddad el med min körprofil eller 0,24 lit/mil bensin Med 1500 mil per år blir då bränslekostnaden enligt följande
Bensin 750mil *0,5 lit/mil*24kr/lit=9000 kr El 2 kr/kwh*1.7 kwh/mil *750 mil=2550 kr totalt 11600 kr/år 7,7 kr/mil med laddhybrid
Nuvarande kostnad 1500mil*0.5lit/mil*24 kr/lit=18000 kr/år eller 12 kr/mil med Hybriden
Årsbesparing med laddhybrid bara 6400 kr
KIa Niro Laddhybrid kostar 64000 kr mera än hybriden och det tar 10 år att betala tillbaka!
INGEN LÖNSAMHET KÖRA LADDHYBRID VID 1500 mil/år man måste köra minst 3-4000 mil/år för att det ska vara lönsamt Bättre ekonomi med hybridbil!
Ur miljösynpunkt är hybridens 0,5 lit/mil helt godkänt och ett ekonomiskt mycket bra alternativ om man bara kör 1500-2000 mil/år
Volvos laddbara XC bilar har årsgenomsnitt på ca 0,50-0,55 lit/mil i verkligheten med blandad körning med min körprofil . Volvobilarna är 150 -200 000 dyrare än Niro hybriden med samma tekniknivå. Man åker lika bra i en KIA Niro och KIAbilen är betydligt billigare att köra- KIabilarna har 7 års garanti samma höga tekniknivå och mindre antal fel än Volvobilar Två år med KIA och 40 år med Volvo ingen tvekan att välja KIA framöver också.
Lär dig mera varför man ska vänta lite med laddbar bil just nu rekommenderas verkligen Det är nu lite elbilshysteri med brist på bilar , långa leveranstider och upptrissade andrahandsvärden . Kan straffa sig att köpa för dyrt nu syns tydligt när det är dax att byta bil igen om 5-6 år.
Om elbilar på father Bens blogg lär dig mera!
Det finns INGA bilar som laddar sig själv! Toyota blev dömd i marknadsdomstolen för just denna falska reklam!
Kanske var det så på den tiden men rätt ointressant idag faktiskt
Både hybrider och laddhybrider laddar batteriet med bensinmotorn och bromsenergi Fördelen med hybriden är att man slipper ladda med elkabel Det finns ofta ingen lönsamhet att välja en laddhybrid om det finns en hybrid av den biltypen. Ur miljösynpunkt är hybrider med liten bensinmotor och bra aerodynamik lika effektiva och framför allt mer ekonomiska Där visade Toyota PRIUS vägen KIAs Niro är i samma klass.
Nä,
Prius har absolut inte visat vägen till något eftersom en dieselbil i samma storlek är betydligt snålare tex VW Polo Tdi med partikelfilter, addblue och numera även koldioxidneutral HVO100 i tanken. Audi A2 är också betydligt snålare än Prius.
En laddhybrid är bättre än en simpel hybrid då den både återvinner rörelseenergin vid inbromsning utöver att den laddas via elnätet. Mercedes, Volvo V60 / V90, Ford Kuga laddhybrider etc går tex utsläppsfritt i upp till 8 – 10 mil på en laddning.
Att tex toyota är hopplöst efter de övriga på elbilsracet är obehagligt för dem och inte minst för de japanälskare som fortfarande bär skygglappar för ögonen. För ett år sedan kom första laddhybriden från lexus / toyota, lååångt efter de övriga bilmärkena.
Man bidrar till miljön med en snål bil år det väsentliga. Jag pratar bensinhydrid inte dieslar som är på väg ut. Ofta ingen lönsamhet alls med dyr laddhybrid när man är nere på förbrukningar på årsbas på under halvlitern per mil med en bensinhybrid. Bättre att vänta ut billigare elbilar som kommer om några år Fortfarande mest lyxbilar i elbilssortimentet som är fel positionerat för större volymer än på ett tag