Hybrid bra alternativ i väntan på billigare elbilar

Det säljs lika många  elhybrider som laddar själv som laddhybrider  Förbrukningen  för tunga laddhybrider  är  sämre än många tror om man har  blandad körning med landsvägskörning och få årsmil-

En enkel Elhybrid med måttliga hästkrafter som laddar själv drar i genomsnitt inte mycket mer än en  tung Volvo laddhybrid med bränsletörstig bensinmotor.

Laddhybrider har nog börjat närma sig taket i andel av sålda bilar och kommer säkert att minska framöver- ofta är en elbil bättre men räckviddsångesten blandat med nån  känsla att man bidrar till miljön styr fortfarande valet av en laddhybrid. En hybrid är ofta lika miljöeffektiv om man väljer en modell utan onödiga hästkrafter och väljer en lättare bil Det är sundare miljötänkande enligt min mening.

Der är betydligt bättre bilekonomi med en KIA Niro Elhybrid än en Volvo plug in hybrid XC40  två lika stora bilar- Niron en bränslesnål Crossover och XC40  en bränsletörstig SUV med stort luftmotstånd i motorvägsfart

Bilarna drar lika mycket i genomsnitt under året ca 0,5 lit/mil med min körprofil. Laddhybriden laddar både själv och kan laddas i eluttag  och Kian  laddar enbart själv och man slipper klydda med laddbox o laddkabel.

Vid blandad körning drar en laddhybrid 2-3 ggr mer än WLPT värdet då de flesta använder 5 milabatteriet bara till 50-60% av milen  Vid varje långkörning används den törstigare bensinmotorn  de flesta milen

Den låga förbrukningen på  Kia- crossovern beror på  färre hästkrafter och   att bilen är lättare och har mindre luftmotstånd än Volvobilen.

Om några år kommer elbilarna bli billigare  med större utbud med färre hästkrafer och fler kan köpa elbil.

Under  mellantiden är en  hästkraftsnål hybridbil som laddar själv ofta bästa alternativet.

Några data från snålkörning med en KIA NIRO hybridbil som skall köras som en elbil med måttlig fart då får man mest valuta för pengarna

Stadskörning 0.35-0,4 lit/mil hybridbilens styrka är stadskörning  i jämförelse med en traditionell bensinbil
Motorvägskörning i  elbilsfart.. 100-105 km/tim  0,45 lit/mil så ska man köra både en elbil och en hybridbil för bästa räckvidd och låg förbrukning och skona miljön.
Längre landsvägskörning på icke motorvägar 70-100 km/tim  0,42 lit/mil

Årsgenomsnitt sommar och vinter KIA Niro Hybrid 0,5 lit/mil  det är den nivå Volvos laddhybrider ibland lyckas nå. Kia Niro  laddhybrid är betydligt snålare än så

Om jag istället kört en Niro laddhybrid hade jag kunnat köra ca 50% på laddad el med min körprofil eller 0,24 lit/mil bensin Med 1500 mil per år blir då bränslekostnaden enligt följande

Bensin 750mil *0,5 lit/mil*24kr/lit=9000 kr  El 2 kr/kwh*1.7 kwh/mil *750 mil=2550  kr  totalt 11600 kr/år    7,7 kr/mil med laddhybrid
Nuvarande kostnad 1500mil*0.5lit/mil*24 kr/lit=18000 kr/år  eller 12 kr/mil med Hybriden

Årsbesparing med laddhybrid  bara 6400 kr 

KIa Niro Laddhybrid kostar 64000 kr mera än hybriden  och det tar 10 år att betala tillbaka!
INGEN LÖNSAMHET KÖRA LADDHYBRID  VID 1500 mil/år man måste köra minst 3-4000 mil/år för att det ska vara lönsamt Bättre ekonomi med  hybridbil!

Ur miljösynpunkt är hybridens 0,5 lit/mil helt godkänt och ett ekonomiskt mycket bra alternativ om man bara kör 1500-2000 mil/år

Volvos  laddbara XC bilar har årsgenomsnitt på  ca 0,50-0,55 lit/mil i verkligheten med blandad körning med min körprofil   . Volvobilarna är 150 -200 000 dyrare  än Niro hybriden med samma tekniknivå. Man åker lika bra i en KIA  Niro och  KIAbilen  är betydligt billigare att köra- KIabilarna har 7 års garanti samma höga tekniknivå och mindre antal fel än Volvobilar Två år med KIA och 40 år med Volvo ingen tvekan att välja KIA framöver också.

Lär dig mera  varför man ska vänta lite med laddbar bil just nu rekommenderas verkligen Det är nu lite elbilshysteri med brist på bilar , långa leveranstider och upptrissade andrahandsvärden . Kan straffa sig att köpa för dyrt  nu syns tydligt när det är  dax att byta bil igen  om 5-6 år.

Min nuvarande hybrid från 2020 står sig väl ekonomiskt i jämförelse med elbil, laddhybrid och en snål bensinbil Det lönar sig inte att byta än

Om elbilar på father Bens blogg  lär dig mera!

 

4 reaktioner på ”Hybrid bra alternativ i väntan på billigare elbilar”

  1. Det finns INGA bilar som laddar sig själv! Toyota blev dömd i marknadsdomstolen för just denna falska reklam!

  2. Kanske var det så på den tiden men rätt ointressant idag faktiskt
    Både hybrider och laddhybrider laddar batteriet med bensinmotorn och bromsenergi Fördelen med hybriden är att man slipper ladda med elkabel Det finns ofta ingen lönsamhet att välja en laddhybrid om det finns en hybrid av den biltypen. Ur miljösynpunkt är hybrider med liten bensinmotor och bra aerodynamik lika effektiva och framför allt mer ekonomiska Där visade Toyota PRIUS vägen KIAs Niro är i samma klass.

  3. Nä,
    Prius har absolut inte visat vägen till något eftersom en dieselbil i samma storlek är betydligt snålare tex VW Polo Tdi med partikelfilter, addblue och numera även koldioxidneutral HVO100 i tanken. Audi A2 är också betydligt snålare än Prius.

    En laddhybrid är bättre än en simpel hybrid då den både återvinner rörelseenergin vid inbromsning utöver att den laddas via elnätet. Mercedes, Volvo V60 / V90, Ford Kuga laddhybrider etc går tex utsläppsfritt i upp till 8 – 10 mil på en laddning.

    Att tex toyota är hopplöst efter de övriga på elbilsracet är obehagligt för dem och inte minst för de japanälskare som fortfarande bär skygglappar för ögonen. För ett år sedan kom första laddhybriden från lexus / toyota, lååångt efter de övriga bilmärkena.

    1. Man bidrar till miljön med en snål bil år det väsentliga. Jag pratar bensinhydrid inte dieslar som är på väg ut. Ofta ingen lönsamhet alls med dyr laddhybrid när man är nere på förbrukningar på årsbas på under halvlitern per mil med en bensinhybrid. Bättre att vänta ut billigare elbilar som kommer om några år Fortfarande mest lyxbilar i elbilssortimentet som är fel positionerat för större volymer än på ett tag

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *