Uppdaterad 241120
Man behöver inte förlita sig på bilens laddplanering som bygger på tracrecord hur man kört bilen senaste tiden. Alltid bra att ha en egen uppfattning och plan efter färden-Det är föraren (skepparen )som bedömer avgör och bestämmer inte hjälpsystemen har alltid varit min devis vare sig man är båtskeppare , bilförare som kör efter GPS eller förare av elbil som skall bedöma när och var man skall ladda.
När planen eller kartan och verkligheten inte stämmer gäller alltid verkligheten.
Tabellen nedan uträknad med KIA Niro EV batteristorlek. Förbrukningssiffrorna vid specifika hastigheter är från min egen loggning förbrukning av bilen sommartid. Vinter antaget 20% högre förbrukning som vintertester med Niro EV anger.
Tips läsa Välj årstid och planerad hastighet läs av milen som laddas i batteriet vid olika laddningsgrader – se hur långt du kan köra innan första laddning- se på miltalet vid andra laddning hur långt du kommer när du laddat första gången etc Följ medelförbrukningen under färd du tappar i räckvidd ca 2 mil per 1kwh/10 mil hägre förbrukning,
Lästips siffrorna i stora fältet är körmil ex 105km/h full tank 38 mil i tanken behöver ladda senast efter 34 mil(10%) då kommer jag 61 mil ( se ladd2) Startar jag med full tank och ska åka 50 mil och kan ladda när jag kommer fram behöver jag bara fylla på 5o-34=16 mil av de 27 mil (10-80%) dvs ladda 16/40=40% dvs från 10-50% på laddstället,
NOTERA vintervärdena På vintern laddar men senast vid 15% dvs 20% i praktiken då bilen kan gripa in och strypa effekten redan vid 15% när det riktigt kallt ref vinterkörningsstester Niron i Norge 2023
MED OCH MOTVIND
Man tappar 10% av milen i motvind och tjänar 10% i medvind är en bra tumregel att korrigera med.
TUMREGEL för tabellen
är enkel att hålla i huvet under färd och ger laddtabellen i ett nötskal
Tumregeln 100/40/16/2 100 km/h -40 mil fullt batteri-16kwh/10mil l-tappar 2 mils räckvidd per 1 kwh/10 mil högre medelförbrukning Laddar under långfärd gör man optimalt vid 10% i batteriet efter 36 mil med 4 mil kvar i normalläget.
EX Åka långresa med förbrukningen 23 kwh/10 mil (120 km/h sommar eller på vintern på motorväg när det är kallt kallt och hård motvind) då tappar man (23-16)*2= 14 mil av räckvidden och måste ladda redan efter 22 mil.
Användningsexempel
1 Planera resa på 58 mil
(Lund-Södertälje) sommartid köra 105 km/h som bra elbilsfart långkörning (Lite snabbare än lastbilar och långfärdsbussar). I laddplaneraren ser jag att vid 105 km/h behöver jag normalt ladda efter 34 mil om jag startar med 100% batteri och då kan jag få mera mil så jag kan köra totalt 61 mil från start och ha ca 4 mil (10% kvar)
Jag behöver under färd ladda totalt 58-34= 24 mil utöver de användbara 34 mil ett fullt batteriet vid start. som ger 10% 4 mils marginal vid framkomst till såväl laddställe som mål. Laddar man tidigare måste man fylla på motsvarande ej körda tillgängliga mil i batteriet. Då lämpligt kanhända ta nytt beslut och fördela också med en andra laddomgång. Första laddningen lämpligen som en långrast med mat efter vägen efter 30-35 mil kombinerat med ett kortare laddstopp mot slutet av resan är det mest optimala som ger spelrum för att både ladda tidigare och högre förbrukning än planerat.
I laddapparna jag använder CircleK Ionity vet jag vad laddställena finns och har några alternativ efter 25-35 mil färd och kan välja beroende på energiförbrukningen under färden. Laddning 2 om den behövs grovplaneras vid laddställe 1 innan avfärd. Bilens förslag på laddställen när resrutten läggs in eller under färd blir alternativa ställen att ladda.
2 Bedöma hur räckvidden påverkas under färd
Jag ser genomsnittsförbrukningen under körning och vet räckvidden vid viss genomsnittsförbrukning Går enkelt att bedöma hur räckvidden förändras vid färd. Vid behov man man reglera farten och därmed förbrukningen.
Tumregel vid körning 100/40/16/2
Bilens räckvidd vid 100 km/h , 40 mil vid fullt batteri med förbrukning 16 kwh/ mil sommartid vid 100 km/h Räckvidden ändras 2 mil per Kwh/mil ändrad förbrukning.
Väldigt enkelt att följa genomsnittsförbrukningen på långfärd. Niron visar snittförbrukning sen bilen startades senast, genomsnittsförbrukningen sen den laddades senast och det finns även ett ackumulerat värde som man kan använda för mätning av säsongsförbrukning.
Man startar långresa med 100% batteri och kan oberoende av antal stopp se det ackumulerade värdet hela tiden. Förbrukningen sen senaste stoppet. visar tendensen om förbrukningen är ökande eller minskande pga hastighet , backighet ,vind eller väder.
EX kör man med förbrukningen 18 kwh/mil tappar man 4 mil och måste ladda redan efter 32 mil. Normalläget är ladda efter 36 mil med 10% eller 4 mil kvar i batteriet.
3 Restidens påverkan av hastighet
Ha inte övertro på snabbladdning vid långresa inte ens med en snabbladdande bil .Man behöver minst 1 timmes rasttid för var 50e mil det blir 2 timmar på en 100 milaresa. Att oja sig över långsamladdande elbilar är mest tidningarnas bilprovare som gör. I den praktiska vardagen är det bara en organisationsfråga hur man lägger upp den totala restiden med raster och mat mest optimalt.
Vill man komma fram snabbare lönar det sig att öka farten och ta fler laddstopp med elbil
Tumregel långfärdsfart man tjänar 10 min på varje 10 mil genom att köra 10km/h fortare.
Kör man 115 istället för 105 blir förbrukningen 3 kwh mer på 10 mil eller man tappar bara 1,5-2 elmil per 1o mil. Det tar ungefär 2-3 min att snabbladda 2 elmil med modern laddteknik.Teoretiskt tjänar man alltså 7-8 min/10mil genom att köra snabbare men i praktiken lite mindre då det tar tid att leta, förbereda och avsluta laddning och att man behöver dessutom längre raster vi långkörningar, Även om elbilen behöver dubbla tiden och ladda som KIA Niro EV tjänar man oftast tid på att köra lite fortare trots fler laddstopp.
Att ladda en elbil tar under färd ungefär 10-15 min ”etablering och avslutatid” man inte kan undvika. Det handlar om tiden att leta upp en lämplig laddare stanna och förbereda och ansluta kabeln sen kommer en procedur att avsluta laddningen. Därtill tillkommer laddtiden som är beroende på bilens laddhastighet och yttre förhållanden som temperatur och annat. Snabbladdning i alla ära man tjänar mindre än man tror det finns annat också som påverkar vid rejäla långkörningar.
Köra 100 mil för att ta ett exempel
Rasttid minst 1 timmes rast per 50 mil dvs 2 timmar fördelat under färden för att orka och inte minst köra säkert 100 mil på en dag.
Niron behöver 48 min för att ladda 70% Ett laddstopp tar alltså en timme
En bil med 800 V teknik laddar 70% på 24 min dvs laddstoppet tar halva tiden 0,5 tim
90 km/h är en bra långresefart 105km/h är en snabbresa.
90 km/h 11,1 timmars färdtid i bilen 2 laddstopp om 30 mil vardera. Restid totalt 11,1+2= 13,1 timmar för Niron och 11,1+1+1 timme för minimi-rasttid= 13,1 timmar för en snabbladdande bil. ( notera snabbladdningen lilla betydelse vid rejäl långresa vid lugn körning)
105 km/h 9,5 timmars färdtid i bilen 2 laddningar om 27 mil och en laddning 13 mil 2,5 laddningar totalt 9,5+2,5 = 12 timmars resa för Niron och 9,5+1,25 + 0,75 tim( rasttid för minimirast) totalt 11,5 timmar för en snabbladdande bil.
Niro EV bilen tjänar alltså 1 timme och en snabbladdande bil med samma miltal i batteriet 1,5 timme på att köra lite snabbare 105 km/h mot 90 km/h och ladda flera gånger under en 100 milaresa..
SLUTSATS
Snabb snabbladdning och lite större batteri ger bara onödig övertro att lindra räckviddsångest. Det är defenitivt inte värt att betala en massa extra pengar för vare sig 800V laddning eller större batteri vet jag som kan räkna och lever med en LAGOM Elbil i vardagen där huvuddelen av årsmilen körs i regionen och har egen laddbox i brf i Lund och i fritidshuset Blekinge. Snabbladdar mest som på fyllnad,
Har man många medellånga turer 40-60 mil under året har man defenitivt nytta av lite snabbare snabbladdning,