PRIVATLEASING ELBIL BEDÖMA MÅNADSKOSTNAD ÄR DET RIMLIGT ?

uppdaterad 211015

I början av oktober 2021 finns denna motorartikel i  DN med sk bra erbjudanden privatleasing elbil

clic on pic

Ekonomisk utvärdering Nyckeltal

Om man skapar några nyckeltal blir det lättare att bedöma

Nyckeltal 1 ( används ibland av motortidn)  total leasingavgift  under 3 år delat med bilens värde i tusen kronor Ju lägre värde desto bättre leasingavtal Värden som ligger över  400  lite beroende på bil   betraktas som ett lite sämre avtal -biltillverkaren tar  bra betalt för man vet att kunderna betalar för många hästkrafter ( kostar lite på elbil!!) och annan lyx.

Nyckeltal 2 är mer förståeligt . Bilens värde delas med total leasingavgift för tre år Nyckeltal tex  betyder då att man ”betalar av” bilens nyvärde på 3*3 =9 år  som ju känns som en rimlig praktisk livslängd för en bil som gått 18000 mil . Det lönar sig att privatleasa om nyckeltalet > ca 2,5-3  då efterfrågan på elbilar är stor.

Nyckeltal 3 Vinst  eller förlust? enklast att förstå Jämför med att köpa bilen och ett   inbytesvärde på  60% efter tre år med 1500 mil/år Normalt är inbytesvärde  på en ny bil 45-50% efter 3 år . Man får betydligt mer för en elbil då efterfrågan stor nu och de närmaste  5 åren på begagnade elbilar. Det är därför privatleasingvärdena är så gynnsamma nu då man kan räkna med högre restvärden som ger lägre leasingavgift per månad.

Notera Inbytesvärde= 0,85*restvärdet-  15%( provision och  kanske lägre värde än marknadspriset) ”kostar det ”att få bilen såld vid inbyte Inbytevärde 60%  (40% värdeminskning) motsvarar ett restvärde  60%/0,85=70%   En Tesla eller Kia eniro har  2021 ett restvärde kring 70% efter 3 år med 1500-2000 mil/år.(förklaring till värdefall 40% i tabellen nedan)

TABELL I EXCEL SOM RÄKNAR UT NYCKELTALEN

Bilarna sorterade efter Nyckeltal1

clic on pic

Två  något högre elbilar typ crossover  tillagda med bra privatleasingpris  dels  Peugeot e-2008 (34 mil 100KW 0-80% ) och dels storsäljaren 2021 Kia e-Niro    ( 42 mil 80KW  0-80% 1 timme ). Båda  bilarna har värmepump för vintern.

Passa på att privatleasa en KIA e-niro 2021 väldigt mycket elbil förpengarna  Analys_ Kia E-niro – ”Lång räckvidd – utan att det kostar skjortan”

Här lite  större bilar av Auto Motor Sport  en av Sveriges  bästa motortidningar på nätet

clic on pics

 

Många olika prisuppgifter snurrar runt MG så oklarhet finns vilka modeller som avses 14 okt 2021 variant  med större batteri 389 900 före  miljöbonus  och 2785 kr/mån ger nyckeltal1 =308 som är i samma härad som ovan

Just nu Hyundai visar att Sydkorea ligger långt fram när det gäller elbilsteknik, med bland annat supersnabb laddning, medan amerikanska Tesla som vanligt gör saker på sitt eget vis, med körglädje i fokus.” Läs Mest motor  jämförelse Tesla Y Ionic 5 och Skoda

Volvo inte ens på kartan längre bland elbilar De har ingen elbil som kan konkurrera och deras laddhybrider är hopplöst ute stora o tunga med törstiga  bensinmotorer på landsvägen –   En Volvobil eller Volvoaktie är kanske en dålig investering 2021 då företaget är Kinesiskt och Kina  går inte längre att lita på om man ska tro SVD 9 oktober.

Teknisk utvärdering viktiga  nyckeltal

Räckvidd i mil och högsta snabbladdeffekt är viktiga nyckeltal vid val av elbil   Hur lång tid det tar att ladda från 10% till 80%  eller högsta effekt bilen kan laddas med?  Riktvärde 2021 är snabbladdning  minst 100KW är det lägre ska bilen ha ett lägre nyckeltal för att vara värd att privatleasa .

I DNs artikel fanns inga tekniska nyckeltal med – det kan man faktiskt kräva  ien sån sammanställning för annars är det svårt att bedöma om bilen passar mig eller är värd att titta närmare på .

Om du behöver laddbox

 

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *