Publicerad 24 jan 2022 uppdaterad 28 jan
VIKTIGT ATT HA EXTRA KOLL PÅ ELBILSMARKNADEN DEN ÄR ONORMAL NU
Brist på begagnade elbilar och stor efterfrågan de närmaste åren eftersom det är så många som vill köpa en begagnad elbil som är lite billigare.driver upp priserna för begagnade elbilar- man måste se upp så man inte blir sittande med Svarte Petter om några år om tänker behålla den begagnade el-bilen 3-4 år.
EX EMPEL KIA Eniro kostar ny i jan 2022 efter miljöavdrag 70000 412000 En begagnad 2020 års modell 1500 mil kostar 399000 begagnad 2019 3000 mil 380000 uppgifterna kommer från Motortidningen Recharge som vidare säger i jan 2022
Kia eNiro fjärde mest sålda elbilen i Sveriges historia och det är ingen slump. Kian har länge varit det kanske allra vettigaste bilköpet man kunnat göra. Åtminstone för storleksklassen.
Samma gäller hybridbilar som laddar själv i denna klass Kia Niro hybrid suverän bil för den som vill åka snålt och miljövänligt o slippa laddsladd- Den drar i verkligheten mindre än en stor tung Volvo Laddhybrid som heller inte är en riktig elbil men skonar miljön med lägre förbrukning.
Under 2021 i att man kan leasa en elbil väldigt billig då det förväntade restvärdet för elbilen om tre år är högt satt i leasingkalkylen. Faktum är att man tjänar ändå mer på att sätta in egna pengar eller låna och köpa elbil av rätt märke än att privatleasa billigt just nu. Men då måste man nog snabbt sälja el-bilen efter några år för att vara säker
Lite oskäligt höga andrahandsvärden på elbilar pga extrem efterfrågan . Många andrahandsköpare för två tre år gamla el bilar som de tänker köra 3-4 år riskerar att köpa för dyrt vilket de blir varse om när de ånyo ska byta bil
Först 2025 tar det fart med rejäla tekniska framsteg på elbilar om man ska tro Alrik på AutoMotor sport som hävdar att de traditionell bilbolagen medvetet fördröjer. Skälet är att de har så mycket kapital nedplöjt i fossilbilstillverkningen .
Det ryktas om batterier som klarar 100 mil inom 5 år och Mercedes är först ut.
Då blir det snabba värdefall på lite äldre elbilar och risk att sitta med svartepetter efter några år för den som köpt begagnad elbil med lite äldre teknik alldeles för dyrt.
KONTROLL AV ”ÖVERPRIS”
Man kan använda sig av Motors tabeller på värdeminskning I Tabellen nedananvänd kolumn Låg ( värdeminskning) för en bedömning av Exemplet KIA Niro ovan.
Nypris KIA Niro netto 412000 och kostar ca 3500 kr/mån att privatleasa
då borde den efter ett år vara värd ca 88% enl Motors tabell 363000 Bjuds ut för 399000 överpriset motsvarar ca 1000 kr/mån eller 30% mer i privatleasing 3 år
Efter 2 år 77% 317000 bjuds ut för 380 000.. Överpriset motsvarar ca 1800 kr/mån eller 55 % mer än privatleasing av ny bil i tre år
Med en sån bedömning får man grepp på ”överpriset” som man med all säkerhet får betala merparten av när man sen byter in bilen några år senare . Det kanändå ibland vara värt att betala lite mer för att få en bil snabbare men med kunskaphur man gör analysen vet man mer och fattar bättre beslut.
50% principen i tabellen ungefär samma som alt Hög (värdeminskning) som används för en enkel standardbil innebär att halveringstiden på en bils värde vid försäljning är tre år så efter 6 år får man 25% etc men efter 6 år får man 46% för elbilen. Alternativet Medel passar bra för Volvobilar
AV DETTA EXEMPEL LÄR VI OSS ATT
Det kan vara bättre kalkyl med privatleasad elbil än köpa en begagnad