PRIVATLEASA EN DYRARE ELBIL KAN GE LÄGRE BILKOSTNAD ÄN ATT KÖPA ÖVERPRISAD BEGAGNAD
Man kör sen 2019 en betydligt dyrare elbil billigare och kan dessutom byta bil oftare än med en lika stor välutrustad fossilbil vare sig man får miljöbonus eller ej på elbilen. Det beror på höga andrahandsvärden på vissa elbilar som varit så i flera år. Största orsaken att det råder stor brist på begagnade elbilar. Den stora efterfrågan av begagnade elbilar håller upp värdena .
De som byter elbil ofta kör just nu väldigt billigt med elbil med rätt val av märke ända sen 2019 och säkert så i flera år till. Värdefallet på nya populära elbilar är onormalt lågt de första åren med den stora efterfrågan som finns på begagnade nyare elbilar.
Lär dig räkna på kapitalkostnaden – det är den dyraste delen i bilkalkylen och som drar mest pengar ofta 50-60% av bilkostnaden varje år på nya och lätt begagnade bilar Finns ett räkneark på webplatsen.
Med billig privatleasing kan man säkra bilens värde i förväg om tre år och betalar värdefallet i 36 månader med leasingavgifter Man behöver då inte oroa sig för om framtida värdefall på bilen..
Här kan man bedöma om privatleasing gynnsamt prissatt
Jämför med en normal driftkalkyl vad el bilen förväntas falla i värde under tre år under normala omständigheter. Motormännen har här tre alternativa kalkyler där elbilen i normalläge kan klassas i facket ”bil som har högt andrahandsvärde”
Köper man en begagnad elbil för dyrt idag så faller den bilen säkerligen mer i värde de närmaste tre åren än den normalt skulle gjort-
Köper man själv nytt kan kalkylen idag bli ännu bättre än privatleasing men då får man byta igen kanske redan efter 1-2 år för att vara säker på på ett högt andrahandsvärde Det finns många nya spekulanter på elbil om vill betala rejält för begagnade nyare elbilar av rätt märke under några år till.
Så länge det finns bra privatleasingalternativ kan man vara relativt säker på att marknadspriserna för begagnade elbilar hålls uppe då bilföretagen gör den bedömningen. Det handlar det också om att ta marknadsandelar då fler gör ny bilaffär med privatleasing när det är billigare Bilföretagen är beredd att det kan kosta en del när bilarna kommer ut som begagnade- men har i gengäld fått större andel av marknaden.
Höga andrahandsvärden i dessa tider får man även ut på KVD om man säljer en nyare eftertraktad elbil där på auktion Kanske man vill ha loss sina pengar igen och istället privatleasa bilen.
Man kan också säga att det mesta av miljöbonusen stannar i fickan hos förstaköparen det märks i varje fall inte mycket i andrahandsvärdena på elbilar just nu Många elbilar hade köpts ändå utan miljöbonus så bonusen borde vara på sluttampen nu.