publicerad 29 juni 2022 uppdaterad 2 juli 2022
Alldeles för många elbilar i förhållande till antalet laddställen i Sverige Myndigheterna alldeles för flata att hantera situationen’
Vintertid är det också fortfarande primitivt med elbil
Vi bilägare 30 juni
Hittar man lediga laddställen är det inga problem man måste ju ändå rasta på färden för den som kan hosta upp närmare 600 000 för en elbil-Inget för Svensson och majoriten av Sveriges kvarvarande fossilbilister Ofta ingen rim o reson om bilekonomi i motortidningarnas artiklar
Elbilarna för dyra blir ingen riktigt fart för än prisnivåerna sjunker
HAR VOLVO OCH POLSTAR tappat greppet om kvaliteten ? medan KIA ångar vidare i täten med en liten andel fel på nya bilar
Har man inte egen laddare eller kör mycket landsväg ett bra råd avstå från elbil några år till
Man behöver faktiskt inte köpa en elbil för att bidra till miljön- det kan bli helt fel Elbilar är alldeles för dyra än VÄNTA de kommer att falla i pris om några år
Man kan spara på miljön med en fossilbil också om man väljer en bil som har färre hästkrafter och köra bilen som man kör en elbil lugnt o försiktigt.
Här kommer ytterligare några skäl att vänta
1 Elbilar i halvmiljonklassen fortfarande 100 000 eller 25% för dyra
Hela elbils marknaden kommer att gå kräftgång om inte elbilarna blir billigare snart
2 Lönsamheten för elbilar överdrivna då jämförande kalkyler är gjorda som treårskalkyler på nya elbilar där andrahandsvärdena upptrissade pga bristen på elbilar-Som privatperson får man aldrig ut dessa andrahandsvärden då bilhandlarna skor sig när du vill byta in- Bilhandlarna tjänar mindre pengar på att serva elbilar så de tar igen på gungorna vad de förlorar på karusellen
3 De flesta behåller en bil 5-8 år och då närmar man sig garantitiden för batteri för en elbil och värdefallet får betydligt större andel i kalkylen om man jämför med en billigare fossilbil samma tid. Detta trots fossilpriser på 20-25 kr per liter Elpriset följer ju också med på på samma prisresa!!
4 En fossildriven bil som drar under 0,5 lit/mil är ofta ett bättre ekonomiskt alternativ än en elbil .Det är ett rejält bidrag att minska utsläppen med en bränslesnål hybridbil – Välj i första hand en hybrider som laddar själv utan plugin är ett bra tips tex KIA eller Toyota – Laddhybrider (plugin ) är bäst för den som kör kortare sträckor varje dag men köps också av de som har räckviddsångest med elbil-och blir ofta inget bra val ekonomiskt. Laddhybrid ofta SÄMRE för miljön speciellt om bensinmotorn har många hästkrafter. Den som vill ha många hästkrafter sparar naturligtvis lite med att kunna köra en del på el Notera att en laddhybrid måste rulla ca 70% av årsmilen på el för att det låga WLTP värdet ska stämma – Kör man inte korta sträckor varje dag måste man räkna med 2-3 ggr högre förbrukning än WLTP
5 Lär man sig köra snålt med en fossildriven bil så sparar man rejält på utsläppen och kan med gott samvete vänta några år till att byta till elbil. Var och ens bidrag till att minska utsläppen är trots allt bara ett loppspott i Mississippi- ( ser alla myriader av gamla bilar i fattiga länder framför ögonen som släpper ut miljontals ton CO2 )- Nån realistisk sans i sina miljöbeslut måste man trots allt ha. Framförallt ha lite tidsperspektiv och inse att det är en omställningsprocess där alla inte kan gå till 0 i utsläpp direkt!
6 Prestanda och tekniknivå är överdrivna på elbilar De är bara för att tillverkarna ska kunna hålla uppe bilpriserna och ta bra betalt – Vill man nu köra elbil Börja då med att privatleasa en billig kinesisk elbil då kan man åka både hyggligt bra och billigt De flesta körningarna för många är ändå bara lokalt Hyra en snål diesel för långfärder är ofta mer ekonomiskt och problemfritt!
Ny MG4 kines som säkert kan privatleasas till ett konkurrenskraftigt pris är på gång in till hösten 22
7 Miljöbidragen till nya elbilar är inget skäl att köpa elbil nu- bilarna blir ändå bättre och billigare relativt fossilbilar om några år ändå
8 Gör som jag kör en hybrid i övergångsperioden ! Ingen elbil kan köras billigare just nu än min 2 åriga Hybridbil KIA Niro stor som en Volvo och som drar 0,35 lit/mil i stan på sommaren utan kallstarter och 0,46 lit/mil på landsvägen när jag kör den lugnt i samma lugna tempo som man kör en elbil för att få bra räckvidd ! På motorväg ungefär busshastighet ett bra riktmärke om man vill köra snålt -vilket de flesta som kör elbil gör Lika bra börja träna med sin fossilbil!
Min KIA Niro hybrid lika bra alternativ som Volvo sen flera år tillbaka det har många gamla Volvoägare inte fattat än Den som köper Volvo som bruksbil får onödigt höga bilkostnader med stort värdefall och för hög bränsleförbrukning i en tung bil med dålig aerodynamik. Man får samma tekniknivå till betydligt lägre bilkostnad och mindre felfrekvens och åker precis lika bra i en KIA Niro säger jag som kört de flesta Volvobilar nya eller nästan nya från PV544 till Volvo XC60 under 50 år . KIA Niro hybrid senaste 2 åren
Det enda man missar med KIAn är att överglänsa grannen med att man har råd med en dyr bil Jag lägger hellre merpengarna för en dyr lyxbil på annat och föredrar en pragmatisk bil med hög kvalitet som passar bättre i vardagen och är problemfri i många år med sina 7 års garanti .Volvo är hästlängder efter …. pga av en helt felaktig strategi tyvärr sen Volvo blev ett kinesiskt lyxmärke- det är ingen svensk bil längre!
VW ID3 är klart bästa elbilen. Min bror är distriktsläkare och kör en sådan på landstinget. Den har gått över 18 000 i stort sett problemfria mil. Laddhybriden Toyota Röv4 är en av de sämsta. Köpte tyvärr en ny laddhybrid Röv4 och är väldigt missnöjd.
Kul att höra något positivt om elbilar. VW ID3 verkar vara en elbil till vettigt pris och bra storlek använd av någon som verkligen har nytta av elbilen. Samma storlek som NiroEV och vettiga prestanda.Jag har samma uppfattning om RAV4 sm är en laddhybrid. Laddhybrider inget att satsa på- ska man vänta bättre att välja en renodlad hybrid biltypen jag kör väldigt billigt med,
I Stockholmstaxi finns några laddhybrid Toyota RAV4 som ägarna kallar Toyota Röv4 eftersom de är så överreklamerade / dåliga. Det är därför jag också kallar min nya RAV4 för Röv4, dessutom har jag läst liknande negativa kommentarer på andra sidor bl.a på Toyotas egen site för deras fanclub men då negativa kommentarer läggs in raderas de ganska snabbt eller redigeras för att inte de ska låta alltför negativt.
Censur kallar jag det för!
I Stockholm har några åkare precis (maj månad) börjat köra Vw ID4 där det ska bli intressant att höra deras åsikter. Några få ID3 finns också har jag sett medans Tesla är en väldigt vanlig taxibil på tex Arlandataxi vars bilar ofta körs över 20 – 25 000 mil per år.
Tesla har visat i många år att elbilar fungerar bra för taxi och batteriet håller många år och mil-
Toyota har bättre bilar än RAV4 som aldrig rosat marknaden vare sig som hybrid eller laddhybrid