En snål diesel eller hybridbil klår elbilen rejält

publicerad 8 juli uppdaterad 9 juli 2022

Hybrid bil i mitt eget exempel är en bil med snål bensinmotor  som laddar själv men  vara även vara en laddhybrid . Många med upp mot 1500  mil/år åker dyrare med laddhybrid än om man valt hybrid lätt att glömma kapitalkostnaden som gör laddhybriden dyrare i drift.

UTAN RÅCKVIDDÅNGEST  SÅ LÄNGE DU ORKAR KÖRA

En  några år gammal  BMW en dieselbil med 261 hk motor  som drar 0,42 lit/mil i lite mer än lastbils/bussfart 95-100 km/h- (100 är normalt elbilstempo för dem med räckviddsångest)  Med 78 liter i tanken kan man köra  London – Madrid  165 mil  och fortfarande ha  diesel kvar i tanken . Teoretisk räckvidd  180 mil

Bilen tankas 180 mil på 4-5 minuter…
Artikel om den snåla BMW dieseln

Den som kör mycket landsväg tjänar på att leta reda på en äldre diesel och köra den som man kör elbil dvs i lastbils/busstempo   Miljövänligt ja verkligen  man behöver inte köra elbil om man kan köra snålt på landsvägen .Med en vanlig bil bidrar man  rejält  till miljön med betydligt mindre insats

En elbil i halvmiljonklassen kostar många fler ton koldioxid  i tillverkningen  än utsläppen under återstående livslängd för en redan tillverkad snål diesel-eller hybridbil – Bättre köra slut på de snåla bilarna bensin eller diesel

 KIA Niro hybrid
MIn   Kia NIRO bensin hybrid drog 0,43 lit/mil från Lund till Ronneby  16 mil den 8 juli 2022 med samma körsätt 95-100 (Strax över lastbils/busstempo ) på i huvudsak 110 väg
Körde tidigare i sommar  på 0,46 i tidvis häftigt regnväder från Ronneby  till Stockholm med 95-105 på mätaren. Tur man slapp snabbladda i det bedrövliga vädret,,,)

Min hybrid kostar  10 kr/milen i bränsle  att köra  samma som för elbilen  med snabbladdning för minst  5 kr/kwh och 2 kwh/mil Åker lika bra med 100 hästars bensinmotor med elturbo på 50 hk och har  ingen glädje av en massa onödiga hästkrafter längre då de billiga  energipriserna nog aldrig kommer tillbaka  mer.

Notera att jag kör en bensinbil på samma förbrukning som en snål diesel Hybrideffekten  kommer fram mer i den lite lägre farten 95-100 på landsväg  med  både hybridbil och laddhybrid  än om man kör fortare.

Jag har 43 lit tank och räckvidden är   100 mil i farten 95-100 – 75mil  laddar jag på på tre fyra minuter ,

Man sparar pengar på att slippa köra en kapitaltung elbil som faller mer  i värde i verkligheten- dvs ägande minst 6 år – Man binder dessutom bara hälften av kapitalbehovet i en bra snål fossilbil

’Alla kalkyler på elbilar idag är på tre år och räknar med de orimliga  andrahandsvärden som finns just nu i bilhandeln  Som privatsäljare av begagnad måste man räkna med 15-20% på marknadsvärdet i provision vid försäljning   Bilhandlarna skor sig  oskäligt på begagnade elbilar och betalar dåligt vid inbyte av fossilbilar just nu. 

Bättre och vänta minst 3 år till  med en elbil  Elbilar kommer att bli betydligt billigare när tillgång och efterfrågan är mer balanserade  Dessutom slipper man sitta med svartepetter om några år med för dyrt köpt överprisad begagnad elbil med gammal teknik från början av 2020 talet om 5 år.

Båda bilarna diesel och bensin i exemplen  sänker utsläppen genom att köra långsträckor lika lugnt som många kör elbil på långfärd  dvs lite nögre hastighet än lastbilstempo-om alla som kör fossilt kör lugnare på motorvägen minskar utsläppen  rejält  .

Man behöver inte slanta upp 5-700000  för en elektrifierad bil man kan bidra mycket med en fossilbil också.

VÄNTA MED ELBIL känns än mer vettigt efter BMW artikeln åtminstone om man kör mycket landsväg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.